BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Nijboer op 29 December 2015, 20:49:32
-
Hallo,
Ik wil een Marklin Delta 6604 gaan gebruiken als booster. (MRDirect/DDW)
Mijn vraag: hoe zit het met de kortsluitbeveiliging die deze unit standaard aan boord heeft?
Is dat net zoals bijvoorbeeld een Fleischmann MSF trafo met een bimetaal beveiligd, en dus
langzaam? Of is dat iets beter geregeld? Op de unit zit niet iets van een lampje of een LED die
kortsluiting terug meldt... Ik heb geen enkele ervaring met het Delta systeem, vandaar mn vraag.
Groet,
Collin
-
Bij gebrek aan geduld, de unit opengeboord. ;D
Helaas zag ik een mooie bimetaalschakelaar.
Die is onbruikbaar.
Er zal dus een stroomdetector in moeten die ingesteld
zal staan op 2A (N-spoor). Veel meer stroom wil ik niet.
Tevens zal er een instelbare vertraging op de detector
moeten komen zodat niet bij elk wissel de beveiliging
ingrijpt.
Groet,
Collin
-
Met stroomdetector bedoel je een zekering? Je kan er inderdaad een zekering tussen zetten die iets minder is dan het maximale vermogen van je versterker.
Groet Ronald.
-
Mijn ervaring met de Delta als booster voor MrDirect leert dat de Delta zelf "in elkaar stort" bij kortsluiting. Ik zou zeggen, gebruik een trafo van max 2A en probeer eens wat een kortsluiting doet. Als jouw ervaring dan dezelfde is als de mijne, hoef je niets aan te passen.
-
Ja, die ervaring heb ik ook toen ik met de Delta als booster experimenteerde. De Delta is ook bedoeld als versterker voor een digitale baan. Kennelijk is de beveiliging goed genoeg, want ik weet niet van grote problemen met het veelgebruikte ding.
-
Ok,
Dat kan natuurlijk geprobeerd worden. Misschien is het ding
van zichzelf kortsluitvast. Op zich wel raar, want waarom zit
dat bimetaalschakelaartje er dan in? Ik kan er geen schema van
vinden, dus het blijft gis-werk. Het kan natuurlijk ook zijn dat
het bi-metaal , tegen mn verwachting in, een supersnel schakelaartje is!
Met een stroomdetector bedoel ik een meetweerstand waarover
een spanning komt te staan. Die spanning vergelijk je met een referentie
spanning en daar komt dan een "0" of een "1" uit.
Die gaat naar de centrale die de op zijn beurt de baan weer afschakelt
met een kortsluitmelding.
-
Tja,
Bij kortsluiting spreekt het bi-metaal gewoon aan en de spanning gaat van de baan, en daarmee ontvangt MRDirect ook geen digital signal meer en zal een kortsluitmelding geven aan de software.
Al deze wielen zijn al uitgevonden, en dit is iets wat al jaren werkt, je bent echt niet de eerste die deze configuratie gebruikt. :-X :-X ::)
Groetjes
-
Meten is weten: het bi-metaal valt na 6 seconden af bij kortsluiting.
De eenheid geeft geen enkele melding in de vorm van lampje oid.
Na verwijderen van de kortsluiting duurt het een paar seconden
voordat de delta weer actief is. In tussentijd heeft MRDirect gewoon
doorgedraaid. Een zeer ongewenste situatie dus.
Even het volgende:
Ik heb nergens beweerd dat ik de 1e was.....
Maar mag ik deze vragen dan soms niet stellen omdat de wielen
al zijn uitgevonden? Wat is het nut dan van dit forum?
Zo nee, mag de moderator een slotje op het draadje zetten en zal
ik me stil houden.
-
Dat kan natuurlijk geprobeerd worden. Misschien is het ding
van zichzelf kortsluitvast. Op zich wel raar, want waarom zit
dat bimetaalschakelaartje er dan in?
Dat bimetaalschakelaartje zit er in omdat Europese richtlijnen voorschrijven dat trafo's voor modeltreinen een zelfherstellende kortsluitbeveiliging moeten hebben. En kennelijk is het nog steeds het eenvoudigst om dat met een bimetaal te doen. In "analoge" treintrafo's gaat het ook nog steeds zo.
Het ding is op zich waarschijnlijk kortsluitvast tot een bepaalde tijd. Bij een kortsluiting wordt er extra warmte geproduceerd, dus op een bepaald moment moet er toch worden afgeschakeld. En dat doet die bimetaal.
-
Maar zes seconden herken ik niet. ??? Zou ook vreemd zijn. Het ding bevat gewoon een versterker bedoeld voor digitaal gebruik. In die zin is van 'misbruik' ook geen sprake. In mijn herinnering slaat de booster bij kortsluiting onmiddelijk af. Misschien niet zo flitsend als een electronische beveiliging, maar zes seconden is wel heel lang. Ook een gewone rijtrafo reageert acuut op kortlsuiting.
-
Je kan het kortsluit-detectie-schakelingetje van de edits booster gebruiken om de kortsluiting aan MRdirect te melden.
Dit wordt ook gebruikt in de eenvoudige booster uit de MRdirect handleiding.
Het meet de uitgangsspanning. Als deze onder een bepaalde dmv een zenerdiode in te stellen waarde komt wordt de kortsluitmelding actief.
Voor de exacte werking zie de beschrijving van de edits booster.
Succes, Marco
-
Henk,
Dit kan ook betekenen dat het bimetaalschakelaartje zelf nogal wat
spreiding geeft, ik tel toch echt 6 seconden.
Ook al zou het 3 seconden zijn, naar mijn beleving ook te lang.
Ik zie het voorstel van Marco wel zitten. Maar ook een stroombegrenzing
omdat mijn trafo's 50VA zijn. En ik wil toch die 2A aanhouden.
Al met al zou dit een leuke booster vormen!
Naar aanleiding van de "uitgevonden wielen" ben ik aan het zoeken geweest.
Her en der heb ik berichten gevonden over gesneuvelde 6604's als gevolg
van kortsluiting. Het is dus toch een zwak punt van deze unit.
Groet,
Collin
-
in de LDT boosters zit een zelfherstellende zekering, Treinelectronica verkoopt ze ook op de beurs in Houten.
MVG, Caterpillar
-
Her en der heb ik berichten gevonden over gesneuvelde 6604's als gevolg
van kortsluiting. Het is dus toch een zwak punt van deze unit.
Of jij en ik dezelfde berichten hebben gezien weet ik niet. Maar bij de berichten betreffende gesneuvelde Delta's die ik ken, wordt er gebruik gemaakt van een flinke, lekker stevige trafo. Veel VA's, of een flink blikpakket, maar zeker geen standaard speelgoed trafo. Oftewel, een trafo die goed op spanning blijft terwijl de Delta flink overbelast wordt. Ja, dan ben je afhankelijk van laatste redmiddelen zoals bimetaal schakelaars.
Gebruik je de "normale" 32VA modelspoortrafo (Märklin 6647), of een lichtere, dan is er in mijn ervaring niets aan de hand.
Is het dan een zwak punt? Ik beschouw het meer als het gebruiken van een apparaat buiten de specificaties.
-
Interessant topic. Ik heb zo'n booster 'misbruikt' en samen met een 4A ringkerntrafo in een nieuw kastje ingebouwd. Ergens op het net las ik dat je het geval rustig met 3,5A mag belasten wanneer je de eindtransistoren op een behoorlijke koelplaat monteert in plaats van het onbenullige stukje aluminium. Ik had nog een forse koelplaat met vinnen in de kast liggen en aldus geschiede.
Nu ik dit allemaal lees: werkt de kortsluitbeveiliging dan nog naar behoren of zet ik dat hiermee op losse schroeven?
Mvg, Paul
-
Daarom heb ik de term "misbruiken" ook genoemd want je behoort
hem in het Marklin Delta systeem te gebruiken.
Andere trafo's dan de voorgeschreven Marklin trafo leveren meer of
minder stroom en wellicht ook een andere spanning.
Je kunt je daarom de vraag stellen of de beveiliging wel datgene doet
wat je wilt dat het doet, immers je gebruikt hem buiten zijn specificaties.
Omdat ik hem open heb liggen zag ik de eindtrap: Tip140/145.
Deze kunnen wel 3,5A cont. hebben, mits beter gekoeld dan wat er standaard
in de 6604 zit. Bedenk dat ze op 50% werken, dus moet lukken.
Op zich is dat natuurlijk wel heel fraai van de 6604 dat die power-torren er in zitten.
-
En zolang het misbruik in het ontwerp wordt gestopt en niet in het eindgebruik zal het an sich allemaal nog wel meevallen. Ik heb deze aanpassingen gedaan om goedkoop wat ervaringen op te doen met digitaal rijden (in combinatie met MR-Direct op een laptop) en bij mij pendelt er welgeteld 1 lokje (met faulhabermotor) heen en weer. Dat zal hem de das niet om doen...
-
Er is sowieso geen sprake van misbruik, staat gewoon in het Marklin Handboek 0308
http://www.modellbahnwelt.de/2009/08/delta-control-als-booster-fuer-das-maerklin-ir-steuergeraet.html
Groetjes
-
Op mijn baan gebruik in totaal 7x Delta 6604 als boosters die gevoed worden door een 4 tal behoorlijke ringkern trafo's. Als kortsluitbeveiliging gebruik ik het truckje van de 21W autogloeilamp. Hierdoor beperk je de stroom bij kortsluiting tot ca 2 ampere en kan er eigenlijk geen serieuze schade ontstaan. Als extra heb ik over de lamp een klein schakelingetje gemaakt met een zenerdiode en een optocoupler. De zenerdiode registreert de spanningval van 12V bij kortsluiting en stuurt via de optopcoupler een signaal naar de kortsluitingang van MRdirect.
Dit werkt subliem.
Toen ik ooit begon met mijn bouwproject dacht ik dat ik ooit die simpele Delta Controls zou gaan vervangen voor echte boosters. Inmiddels 4 jaar verder zie ik geen enkele reden meer om dit alsnog te doen.
Groeten,
Henk
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52760.15.html
-
Dank je Henk!
Groet,
Collin
-
De Delta beveiliging is inderdaad niet zo geavanceerd. Het bi-metaal is traag en gaat er echt van uit dat de aangesloten trafo de boel (als in, het binnenwerk van de Delta vooral) niet kan slopen omdat de spanning inkakt (/niet genoeg stroom mogelijk maakt). En dat is ook het geval met de standaard Marklin trafo's. Wil je sneller is de makkelijkste optie de zener terugmeding gebruiken die Marco omschrijft. Hierdoor zet MRdirect de(/alle) booster(s) uit.
Tevens zal er een instelbare vertraging op de detector
moeten komen zodat niet bij elk wissel de beveiliging
ingrijpt.
Beetje vertraging is inderdaad wel slim. Maar voor wissels... Als het even kan zou ik voor decoders gaan waar je een losse trafo op aan sluit. Veel minder gedoe. Enige is natuurlijk als je al decoders hebt liggen die dit niet ondersteunen. Maar dan zou ik of een losse booster voor deze wissels gebruiken (dus alleen voor de wissels, niet aan het spoor) of kijken of de decoders te verbouwen zijn.
Maar al met al als je al zelf aan de slag gaat kan je denk ik bijna beter zelf een booster bouwen. Okay, het is iets meer werk maar dan kan je wel gelijk lekker gaan voor een booster met geregelde spanning. Iets wat de Delta mist en bij sommige voor irritante problemen heeft gezorgd. Zeker als je verschillende types trafo's gebruikt.
Timo