BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marcel-v-R op 02 November 2007, 15:25:45
-
Ik heb pas twee wisselaandrijvingen van conrad (goedkope) gekocht en deze aan gesloten op een wisseldecorder van conrad. bijde aandrijvingen schakelen maar 1 kant op namelijk naar links. (gezien vanaf de kant waar de draden uit komen).
Mijn marklin seinen doen het wel op de decorder. En de conrad aandrijving werkt ook goed op de anologe manier.
Mvg,
Marcel
-
Dat komt omdat je de spanning moet ompolen om de motor de andere kant op te laten draaien. Een gewone decoder kan dat niet. Het gaat wel als je er een ompoolschakelingetje tussen zet met 2 transistors en 2 weerstanden. Het schema is hier meerdere malen getoond, maar ik kan het nu niet terugvinden.
Misschien wil Wim Ros zo vriendelijk zijn om het nog eens te laten zien?
-
Hallo Marcel,
Ik heb ook wat problemen gehad. Ik dacht de Conrad aandrijving met een decoder van TAMS (ik dacht WD-1) aan te kunnen sturen. De wisselaandrijving ging dus ook maar 1 kant op.
In plaats van het ompoolschakelingtje gebruik ik nu gewoon de M-DEC-DC-B van LDT (oa te krijgen bij Conrad, evt als bouwpakket). Deze werkt prima.
groetjes, Jeroen.
-
Of de Lenz LS150
Rob
-
@ Klaas Zondervan
Is dat dit schema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool.jpg)
Mvg,
Marcel
Ps: zelf ffekes gezocht.
-
Marcel, het was idd zo'n soort schema. Maar wat ik in gedachten had zag er toch net iets anders uit. Zelfde componenten, maar net iets anders aan elkaar geknoopt.
Met jouw schema moet je overigens oppassen. Het is geschikt voor Roco decoders, maar niet voor decoders van b.v. Märklin en Viessmann.
Roco stuurt nl. een negatieve spanning op de uitgangen, terwijl de meeste andere fabrikanten een positieve spanning geven. Je zult bij die andere fabrikaten dus een PNP transistor (b.v. BD 678) moeten hebben in plaats van de aangegeven NPN transistor BD 679. En dan moeten de diodes ook nog andersom.
-
Das een schema van mij en het werkt vlekkeloos bij de Roco decoders. Het is trouwens een kopie van de Lenz ompool schakeling.
Waarvan aKte.
Kees-Jan
-
Kan je gewoon de diodes gebruiken die bij de zonrad aandrijving zitten?
Mvg,
marcel
-
Nee, die diodes moet je gewoon laten zitten, dus je moet de schakeling bouwen zoals in het schema.
Mvg
Wim.
-
Ja Marcel, dat doe ik ook!
Wim heeft een adres voor de transistors (Mectronics of zo iets).
Succes,
Kees-Jan
-
Mocht je beetje hendig zijn met zoldeerbout dan staat hier
een aandrijving specifiek voor een een Conrad wisselmotor,
let wel even op, alleen MM...
http://members.home.nl/robert.evers/ZIP/motor%20wissel%20decoder.zip
Robert
-
of kijk hier ;D
http://members.chello.nl/h.roestenburg/blz/digitaal/corad_aandr_digi/conrad_aandr_digi.html (http://members.chello.nl/h.roestenburg/blz/digitaal/corad_aandr_digi/conrad_aandr_digi.html)
-
Erwin,
Die heb ik ooit ook eens gebouwd (tot 3x toe) en die werkte dus niet met de roco decoder en de EcoS.
Kees-Jan
-
Kees-Jan,
dat komt doordat de Roco decoder een andere polariteit heeft. Bij Märklin en Viessmann komt er een plus uit de rode en groene aansluiting, bij Roco komt daar een min uit. Dus in plaats van NPN moet je bij de Roco decoder PNP transistors gebruiken.
-
Voor de knutselaars is er nog een wisseldecoder (MM en DCC) voor o.a. de Conrad wisselaandrijving te vinden op http://www.digital-bahn.de/bau_weiche/zweipol.htm (http://www.digital-bahn.de/bau_weiche/zweipol.htm).
Maakt gebruik van een L293 driver.
- Eddy
-
Wat gebeurt er als je als voeding gelijkspanning geeft via de decoder inplaats van wisselspanning?
Bij analoog gebruik heeft men toch geen hulpschakeling nodig. Of heb ik het mis.
Is misschien een domme vraag, maar ik leer graag bij.
-
Eric, dat hangt er van af over welke decoder het gaat.
-
bv de Roco wisseldecoder.
Schappelijk van prijs met zijn 8 uitgangen.
Maar bij de Lenz LS150 heb je geen hulpje nodig als ik het goed begrepen heb?
-
De Roco decoder weet ik zo gauw even niet.
Bij de Lenz LS150 staat in de handleiding de uitdrukkelijke waarschuwing om er geen gelijkspanning op te zetten. Waarom dat schadelijk is weet ik niet, daarvoor zou ik het inwendig schema moeten kennen.
Maar waarom zou je er gelijkspanning op willen zetten? Het voordeel van de LS150 met wisselspanningsvoeding is juist dat je motoraandrijvingen direct kunt aansluiten met eventueel twee diodes er tussen. En bij sommige aandrijvingen zitten die diodes al in de aansluitdraden, zoals bij deConrad aandrijving.
-
Ik geraaktje een beetje in de war door deze link van Erwin.
http://members.chello.nl/h.roestenburg/blz/digitaal/corad_aandr_digi/conrad_aandr_digi.html
Daar hangt de voeding op gelijkspanning om de motertjes zachter te laten lopen heb ik intussen bergrepen.
Op de moment ben ik nog een beetje een leek op dit gebied.
-
Aja, ik snap het. Maar daar zie je een Viessmann decoder, en daar zit direct achter de ingang voor de hulpvoeding een diode die er gelijkspanning van maakt. Dus daar kun je net zo goed meteen gelijkspanning op zetten. De spanning op E moet overigens wel negatief zijn t.o.v. de bruine (massa)aansluiting.
Voor het schema van deze decoder, kijk op mijn website bij de Bonte Verzameling.
-
Hallo medespoorders,
Ik heb ook enkele van die Conradwisselaandrijvingen en liep ook tegen het probleem aan dat de motoren slecht één kant op schakelden.Via de Viessmann decoders (5211) gebeurde er helemaal niets. Na de discussie op dit forum gelezen te hebben ben ik er toe overgegaan om de schakeling van H. Roestenburg in elkaar te zetten. Hierbij worden de decoders echter gevoed door een aparte gelijstroomvoeding. Nu is mijn vraag de volgende:
Mijn Viessmann wisseldecoders worden gevoed via een wisselstroomtrafo via de powermodule 5215 van Viessmann. Als ik de beschrijving hiervan lees heb ik het idee dat de powermodul de wisselspanning gelijkricht naar gelijkspanning en deze dus op de E-bus van de wisseldecoder zet, of heb ik het nu helemaal mis. Ik heb namelijk de hulpschakeling tussen de decoder en de wisselaandrijving gezet, maar alles blijft zo dood als een pier. Nu is mij ook één ding niet helemaal duidelijk aan de schakeling van H. Roestenburg. De rode draad van de decoder naar de hulpschakeling sluit in één keer aan op de de rode draad van de wisselaandrijving. Maar rood en groen bij de Viessmann decoder zijn toch een schakeldraden en geel de voeding voor de wisselaandrijving. Hoe komt de wisselaandrijving bij deze schakeling aan zijn voedingsspanning? Of moet ik toch voor de Conrad wisselaandrijvingen een aparte gelijkstroomvoeding gebruiken?
Ik werk met IB 3-rail MM systeem.
met vriendelijke groeten
Ruud van der Sluijs
-
Ruud, ter verduidelijking hier een schema van de Roestenburgschakeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/conradhulpschakeling.gif)
De gele draad uit de decoder is de voeding, rood en groen worden plus als ze worden aangestuurd.
Komt er spanning op de rode draad, dan gaat die direct door naar de rode draad van de motor. Maar die spanning stuurt via R2 ook T2 open, daardoor komen de bruine draden van de motor aan geel te liggen.
Rood is plus, groen/bruin is min, motor draait rechtsom.
Komt er spanning op de groen draad, dan gaat die direct door naar de bruine draden van de motor. Via R1 gaat T1 open, die verbindt rood met geel.
Rood is min, groen/bruin is plus, motor draait linksom.
De gele bussen van de decoder worden gevoed uit de E-bus, maar via een diode die er een negatieve spanning van maakt. Als je wisselspanning op de E-bus zet komt dat vanzelf goed, maar als je gelijkspanning op de E-bus zet dan moet die negatief zijn t.o.v. de bruine voedingsdraad. Wellicht werkt het bij jou niet omdat je er een plus op zet.
Voor een goed begrip, kijk even naar het schema van de Viessmann decoder op mijn website, bij de Bonte Verzameling.
-
Klaas, Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga het opnieuw proberen.
Groet
Ruud
-
Ik heb een beetje moeite met de naamgeving van de schakeling, de juiste benaming is LA010. Lenz heeft deze kant en klaar in zijn producten reeks, en geeft zelf aan in zijn beschrijving van dit artikel dat het gemakkelijk zelf na te bouwen is.
Mvg
Wim.
-
En de Lenz LA010 heb ik ook nagebouwd (dat is dat schema eerder in dit draadje geplaatst). 8)
Kees-Jan
-
Wim, je hebt misschien moeite met de naamgeving, maar tot nader order noem ik het toch nog even de Roestenburg schakeling. Die is duidelijk anders dan deze schakeling: https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ompool.jpg) die eerder in dit draadje is getoond.
Welke van de twee komt overeen met de LA010?
-
http://www.lenz.com/products/decoders/accessory/accessorylist.htm
Zeg het maar schema van Lenz zelf
Mvg
Wm.
-
Wim, je bent geweldig. Dat schemaatje heb ik gezocht, maar blijkbaar zocht ik op de verkeerde plek.
Kortom, de Roestenburg schakeling noemen we voortaan de LA010 (kloon).
-
Dankzij de goede uitleg op dit forum is het mij gelukt een wisselaandrijving aangestuurd te krijgen d.m.v. een LA010 schakeling. ER is nog ewen klein probleempje nl: de harde klap waarmee de wissel omschakelt door de 18V voedingspanning. Een van de forumleden had dit opgelost door de decoders te voeden met een aparte regeltrafo, waarbij de uiteindelijke uitgangsspanning tussen de 8 en 9 volt lag, waarbij de aandrijving omschakelt.
Dit is voor mij echter geen oplossing, omdat ik op de decoders behalve de wisselaandrijving ook de originele wisselaandrijvingen van Marklin heb aangesloten.
Is dit probleempje misschien te ondervangen door tussen de LA010 schakeling en de wisselaandrijving nog een extra weerstamnd te zetten?
Bij een voedingsspanning van 18V en een amperage van 13ma, zou ik met de formule U= I/R op een weerstand van 700 Ohm uitkomen. Kan dit kloppen of heb ik het helemaal mis?
groet
Ruud
-
.....formule U= I/R ......
Die formule is niet goed. Juist is: I=U/R, of: U=I*R, of: R=U/I
In het algemeen is het geen goed idee om een motor te regelen met een serieweerstand. Je verliest dan trekkracht waardoor de aandrijving kan gaan weigeren.
Het lijkt me een slimmer idee om je aandrijvingen over de decoders te verdelen, zodanig dat motoraandrijvingen bij elkaar op dezelfde decoder zitten, en spoelenaandrijvingen op een andere decoder.
Het is sowieso lastig om een Conrad aandrijving langzaam te laten lopen, voor de complete slag maakt het motortje maar 8 omwentelingen.
-
Sorry Klaas,
Ik heb de formule verkeerd ingetypt. Op mijn notitieblaadje staat hij goed.
Maar je verhaal is duidelijk. Ik denk dat ik inderdaad de aandrijvingen maar gescheiden ga aansturen. Even mijn wissels omnummeren.
Groet
Ruud