BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: joespoor op 28 December 2015, 13:04:00

Titel: Schoonmaken motor N locomotieven
Bericht door: joespoor op 28 December 2015, 13:04:00
Hallo. Eens in de zoveel tijd maak ik de locs open en haal de motor eruit om de koolborstels te controleren. Het valt mij op hoeveel gruis er soms aanwezig is van de koolborstels. Soms is de collector zo "vol" dat, als ik de motor even analoog laat draaien, de vonken er letterlijk van af springen ofwel het gruis verbrandt dan. Soms doe  ik de motor in een badje wasbenzine om te "weken", daarna goed laat opdrogen en weer in elkaar zet. Waar komt dat vele gruis vandaan, vraag ik me af? Ik rijd digitaal met koploper dus de locs rijden over het algemeen niet hard en kruipen vaak over de baan. Heeft dat er iets mee te maken?
Een tweede punt cq vraag is de motorfrequentie. Ik vraag me af wat een ideale frequentie is en wat de gevolgen van een (te) hoge of (te) lage frequentie kan zijn?
Alvast hartelijk dank voor de reactie! Vr groet, Jan
Titel: Re: Schoonmaken motor N locomotieven
Bericht door: Haradigi op 28 December 2015, 13:11:22
Hi Jan,

Dat gruis is "gewoon" koolborstel-slijpsel en uiteraard ook olie, vet en (aangezogen) stof (evt. ook rotzooi van de baan).  Een vuile motor (en vochtige lucht) vonkt ook meer waardoor aanslag ontstaat.
Motor frequentie heeft m.i. geen invloed hierop.

groet
Harald
Titel: Re: Schoonmaken motor N locomotieven
Bericht door: Nijboer op 28 December 2015, 13:47:46
Ik heb al met enige regelmaat een onvoldoende gladde collector
gezien bij Fleischmann en Roco motoren.
Minuscule oneffenheden daar veroorzaken ook een grotere
hoeveelheid gruis. In zo'n geval hoor je ook wat aan je loc trouwens.
Polijsten met diamandfolie helpt dan.

Nieuwe locs hebben nieuwe koolborstels,  :P, en die moeten nog
inslijten. Dus in die fase ook meer gruis.

Verder moet je uitkijken met het wasbenzinebadje.
Want die lost ook (langzaam) de isolatie van de koperdraden op.
Als het puur om het verwijderen van het gruis gaat, kun
je gedestilleerd water gebruiken, zie ook de site van
het N-project.

Verbranden zie je ook vaak in de combi met olie.
Die is dan te veel gebruikt op de lagers. In sommige
gevallen komt het dan echt in de motor en krijg je
problemen.

Soms is bij de kruidvat een ultrasoonbadje in de aanbieding.
Ideaal voor dit soort werkjes!

Groet,
Collin
Titel: Re: Schoonmaken motor N locomotieven
Bericht door: Nijboer op 28 December 2015, 13:50:54
Damn,

vergeten:
Olie aanbrengen mbv een stukje dun koperdraad waarvan het uiteinde met
een platte tang is geplet. Met dat platte uiteinde kun je perfect olie geven!

Collin
Titel: Re: Schoonmaken motor N locomotieven
Bericht door: joespoor op 29 December 2015, 12:44:28
Dank voor alle tips!!  (y)