BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Paul Broers op 26 December 2015, 13:33:36
-
Hallo allemaal,
Allereerst ik ben een beginnende herintreder.
Ik heb een jaar of 15 geleden mijn jeugddroom gerealiseerd en heb 2 digitale startersets (29855 en 29145) en een paar locs gekocht, die wegens tijdgebrek na 1 jaar naar de zolder verhuisd zijn. Ik heb toen de treinen laten rijden en meer niet.
Ik heb nu weer tijd en heb de boel opnieuw opgebouwd en wil nu meer.
Ik wil als eerste de wissels m.b.v. een digitaal schakelapparaat (keyboard) gaan bedienen.
Ik bezit op het ogenblik: 1 control unit 6021
Ik moet nog aanschaffen: 1 keyboard (digitaal schakelapparaat) 6040
1 of meerdere decoders k 83
meerdere elektrische wisselaandrijvers 74490 (compatibel met
74460 ?)
Nu mijn vragen:
De decoder k 83 is moeilijk uit te halen. Zijn er hier alternatieven voor en zo ja welke ?
Moet ik vanuit iedere wisselaandrijver een verbinding (met kabeltjes) maken naar de decoder k83 of gaat dit via één verbinding met de rails ?
Hoeveel wissels kan ik op één decoder k 83 aansluiten
Wellicht zal ik t.z.t. ook gebruik gaan maken van seinen en dergelijke.
Waar moet ik dan nog meer aan denken. Ik lees daar iets over een k 84.
Ik heb echter maar plaats voor één decoder op de control unit. Hoe los je dat dan op ?
Bedankt alvast en met vriendelijke groet,
Paul Broers
-
De decoder k 83 is moeilijk uit te halen.
Paul, wat bedoel je met "uit te halen"?
-
Hallo Ronald,
Ik bedoel hiermee 'op de kop te tikken'.
Met vriendelijke groet,
Paul
-
Hallo Paul,
het makkelijkste is om de 74460 decoder te gebruiken, deze komt gelijk onder de wissel(wel de duurste methode). Ga je een K83 gebruiken, moet je 3 draden trekken tussen de decoder en aandrijver. De K83 sluit je weer aan op de bruine en rode draad van de 6021. Je kunt hier 4 wissels mee schakelen.
ook de K84 sluit je aan op de bruine en rode draad, de aansluiting die jij bedoeld is de S88 bus voor de terugmeld decoders
Groet Robert
p.s. er is veel info op het 3railforum te vinden
-
Hallo Paul,
Allereerst: Welkom op het forum (y)
De decoder k 83 is moeilijk uit te halen. Zijn er hier alternatieven voor en zo ja welke ?
Ja, heel veel alternatieven. Er zijn diverse merken zoals "LDT", Digikeijs, Kreichner Datatechniek, Viessmann. Voor de märklin 6021-centrale moet je een decoder hebben die het motorola-protocol aan boord heeft.
Moet ik vanuit iedere wisselaandrijver een verbinding (met kabeltjes) maken naar de decoder k83 of gaat dit via één verbinding met de rails ?
Ja, dat moet. De wissels sluit je met draden aan op de decoder. De decoder vertaalt de opdrachten van de centrale naar stroompulsen voor de wisselaandrijving.
Hoeveel wissels kan ik op één decoder k 83 aansluiten
Op een K83 kan je maximaal 4 wissels aansluiten. Je kan in de handleiding van de 6021 wel wat informatie vinden over het schakelen met via de centrale: Handleiding 6021 (http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/6021_ControlUnit.pdf). Je moet dat dus doen via het keyboard 6040. Dan kan je 16 wissels of seinen bedienen. Wil je meer wissels of seinen bedienen dan zal je een extra keyboard moeten aanschaffen.
Wellicht zal ik t.z.t. ook gebruik gaan maken van seinen en dergelijke. Waar moet ik dan nog meer aan denken. Ik lees daar iets over een k 84. Ik heb echter maar plaats voor één decoder op de control unit. Hoe los je dat dan op ?
De K84 is om lichtseinen te schakelen. Ook daar zijn genoeg alternatieven voor ;)
Neem eens een kijkje in de encyclopedie: Digitale besturing (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_baanbesturing). Daar kan je nog wel wat informatie vinden.
Je kan een afweging maken of je nog aan de gang wil met de 6021. Het is al een wat ouder type centrale en het wordt niet meer gemaakt door Märklin. Veel extra onderdelen zoals de keyboards zijn alleen nog maar tweedehands te krijgen. Bij märklin hebben de ontwikkelingen ook niet stil gestaan. Ze gebruiken daar nu naast Motorola-protocol ook MFX en DCC. Daarbij kan je ook kijken naar centrales van andere fabrikanten / merken.
Succes!
Groeten Ronald.
-
K83 en K84 zijn de aanduidingen van de eerste schakeldecoders die Märklin 30 jaar geleden op de markt bracht. De K83 geeft korte pulsen, bijvoorbeeld voor wissels met spoelenaandrijvingen. De K84 maakt een permanent contact, zodat je er lampjes mee kan aan- en uitzetten. Heel wat fabrikanten hebben soortgelijke decoders op de markt gebracht en het spul is ook een stuk goedkoper geworden. De modernste decoders zijn van alle markten thuis. Ze kunnen zowel pulsen geven als vaste standen hebben en nog een heleboel meer. Die moderne decoders zijn wel lastig in te stellen met een 6021.
De 6021 is technisch wat verouderd, maar het werkt nog best. Zou ik voor mijn wissels nog steeds pulsdecoders voor aanschaffen die op Motorola werken, van welk merk dan ook. Veel duurder dan 25 euro hoeft een decoder voor vier wissels niet meer te zijn.
-
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Na wat links en rechts op internet rondgekeken te hebben, begin ik een beetje te begrijpen hoe e.e.a. werkt.
Kunnen jullie zeggen of ik het goed begrepen heb ???, ik ben maar een leek en op de forums wordt vaak van een bepaalde basiskennis uitgegaan, die ik helaas nog niet heb.
De 74490 is de aandrijver die ervoor zorgt dat de wissel fysiek beweegt.
De 74460 is de decoder en doet hetzelfde als de k 83 ??? Alleen is de k83 uitgebreider en kunnen maximaal 4 aandrijvers (74490's) op aangesloten worden.
De k83 wordt aangesloten op het keyboard 6040, wat op zijn beurt wordt aangesloten op de control unit 6021.
Ik heb nu weer een paar vragen.
Waar wordt de decoder 74460 op aangesloten ?
Ik heb ook de forums gelezen dat het verstandig is om de wissels te voorzien van een eigen voeding omdat ze steeds een tik(je) krijgen wanneer een trein ontspoort en de voeding door de spoorbaan geleverd wordt. Klopt dat ?
Is het wijs om op deze weg verder te gaan of kan ik het beste nieuwe apparatuur aanschaffen en zo ja welke dan ?
Bedankt alvast en met vriendelijke groet,
Paul
-
Het klopt bijna helemaal, alleen wordt de k83 niet op het keyboard aangesloten. Alle decoders worden aangesloten op de uitgang van de 6021, net als de rails. Soms gebeurt dat door de decoder op de rails aan te sluiten, meestal wordt een ringleiding onder de baan aangelegd.
Die 74460 is vooral duur. Voor hetzelfde geld heb je een decoder die vier of nog meer wisselaandrijvingen aan kan sturen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WDMNieuw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WDMNieuw.jpg)
mvg
Wim.
-
Bedankt allemaal voor jullie informatie.
Ik denk dat er nu uit ben.
Ik ga (voorlopig) aan de slag met het keyboard 6040 en één k 83.
Wanneer dat allemaal een beetje werkt kan ik nog altijd uitbreiden.
Ik heb echter nog 2 vragen:
Ik heb inmiddels begrepen dat inmiddels de wisselaandrijver 74490 vervangen is door de 74491 en die op zijn beurt door de 74492.
- Kunnen de 74491 en/of de 74492 probleemloos op de k 83 worden aangesloten m.a.w. zijn ze onderling uitwisselbaar ?
- Hoe gaat dat met de voeding voor de wisselaandrijvers ?
waar komt de voeding voor de wisselaandrijvers vandaan ?
uit de rails ?
uit de decoder k 83 ?
ergens anders uit ?
Als jullie vinden dat ik volledig de verkeerde kant opga door mijn spoorbaan op deze manier in te richten, dan hoor ik dat graag. De vraag is dan: wat dan ?
Ik wens jullie nog een voorspoedig 2016 (mag nog tot 3 koningen) en bedankt alvast
-
Ik heb echter nog 2 vragen:
Ik heb inmiddels begrepen dat inmiddels de wisselaandrijver 74490 vervangen is door de 74491 en die op zijn beurt door de 74492.
- Kunnen de 74491 en/of de 74492 probleemloos op de k 83 worden aangesloten m.a.w. zijn ze onderling uitwisselbaar ?
Ja, zijn allemaal wisselaandrijvingen die aan de hand van de oplopende nummers zijn aangepast/verbeterd/intern verandert.
- Hoe gaat dat met de voeding voor de wisselaandrijvers ?
waar komt de voeding voor de wisselaandrijvers vandaan ?
uit de rails ?
uit de decoder k 83 ?
ergens anders uit ?
Hoe dat moet staat toch keurig netjes in bovenstaande afbeelding.
Mvg
Wim.
-
Bedenk dat er ook genoeg alternatieven zijn voor de M83, bijvoorbeeld de goedkopere Viessmann 5211.
- Hoe gaat dat met de voeding voor de wisselaandrijvers ?
waar komt de voeding voor de wisselaandrijvers vandaan ?
uit de rails ?
uit de decoder k 83 ?
ergens anders uit ?
Uit alleen de decoder kan natuurlijk nooit ;) De decoder heeft niet spontaan energie, dat haalt hij ergens vandaan. Afhankelijk van de decoder kan dit uit de centrale/rails zijn (dus moet hij het delen met de treinen enz) of van een losse voeding. Laatste heeft als voordeel dat het geen "dure" digitale spanning kost (belast je booster niet, alles over voor de treinen). De M83 ondersteund dat niet. Veel andere decoders zoals de Viessmann 5211 wel.
Timo