BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: duitser op 24 December 2015, 11:16:55
-
Hallo,
Binnenkort kan ik weer gaan beginnen met het opzetten van een baan, ik heb ongeveer 2,50 x 2,50 ter beschikking .
Ik heb Fleischmann Profi rails in HO, ik wil een nederlandse baan hebben met oa een Hondenkop maar ook wat rangeerwerk voor het bijvoorbeeld laden en lossen van goederen.
Ik ga digitaal rijden met Roco Multimaus.
Ik heb met trackplanner en met paint een klein ontwerpje gemaakt, zouden jullie hier je mening en je eventuele opbouwende kritiek op willen geven?
Alvast bedankt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp7.jpg)
-
Heb je gedacht aan bereikbaarheid op je baan? Weet niet of deze verrijdbaar is maar anders kom je lastig bij de achterkant.
Denk dat voor het mooie het er rechtsboven in vloeiender zal staan als je linker wissels gebruikt ipv rechter wissels.
-
Ziet er goed uit maar sommige plekken zijn moeilijk te bereiken.
-
bedankt @scassidy, wat bedoel je precies met je opmerking over de linkerwissels te gebruiken ipv rechtsewissels,
volgens mij kan ik die niet kwijt nl.
Wat de bereikbaarheid betreft, het grijze gedeelte is is geen tafel maar gewoon een uitsparing, en ik kan in zijn geheel om de tafel heen lopen.
-
Hoi Duitser,
Handig dat je gewoon rond de tafel kan lopen, dan is er geen probleem met bereikbaarheid.
Hier voorbeeld van jou situatie en hoe het er net wat netter kan zien als je de wissels er voor hebt. Gaat om het rechterboven hoekje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeldbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/voorbeeldbaan.jpg)
-
Hallo,
Heb de baan aangepast na aanleiding van jou berichtje, ziet er inderdaad beter uit, thnx.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp8.jpg)
mochten er nog verdere op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik ze graag.
-
Hallo,
IK heb naar je plan gekeken en heb wat opmerkingen die je misschien mee kunt nemen.
Je zou het spoor naar de goederenloods bij het station kunnen plaatsen.
je krijgt dan verband tussen station en loods en ligt de loods niet midden in het landschap.
Bij het station is een extra stationsspoor geen luxe
Kun je een trein op wegzetten
De twee industriesporen rechtsonder zou je echt in de fabriek/tussen de gebouwen kunnen laten lopen.
De 5 sporen rechtsboven is 5 x hetzelfde.
Misschien 2 sporen en een omloopspoor met een stukje industrie als bv een oliedepot. Kun je mooi met 2-assige ketelwagens in de weer en er een eigen treintje op laten rijden.
Kijk maar eens
succes jandcargo
-
Misschien kan je die rare slinger onder in van wissel naar bocht en weer naar wissel veranderen door een stukje recht en weer een wissel komt het mooier over er zit nu een hele rare slinger wat tot ontsporing kan lijden ;)
-
hallo JANDCARGO
Klinkt allemaal goed alleen weet ik niet goed wat je bedoeld met je laatste paar regels, kan je op de één of andere manier dat tekenen voor mij?
alvast bedankt
Robert
-
Hoi stoomtreinengek,
Bedankt voor je reactie, helaas snap ik niet precies wat je bedoeld, kan je mij dit nog even duidelijker maken?
alvast bedankt
Robert
-
hallo robert,
Ik weet niet zo goed hoe ik hier een tekening in moet plakken.
Probeer het nog een keer uit te leggen,
rechtsboven heb je 5 sporen getekend,
het rangeren daar is 5 x hetzelfde patroon.
je zou dat kunnen vervangen door een spooraansluiting. Bv een oliedepot.
je kunt aan de achterwand wat olietanks kunnen plaatsen die de rand van een groter terrein weergeven.
daarvoor bv 2 lossporen voor de oliewagens. is mooi met een rijtje 2-assers
Bij de lossporen wat slangen om de wagens te lossen
Er is dan nog ruimte voor een aankomstspoor met een omloopspoor.
je kunt dan met een olietreintje met een 2400 binnenlopen
de loc loopt om en wisselt wagens.
Een motief wat in de jaren 60 en 70 op diverse plaatsen in nederland te zien was.
Bv in Sneek, den bosch en hengelo maar ook in het Rotterdamse gebied (daar nog in de jaren 90)
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/156807
In de link en mooi plaatje van den bosch
Hoop dat mn bedoeling duidelijk is.
groeten jandcargo
Maar er is niets op tegen om dit motief ook nu nog te gebruiken
-
Ik heb het even voor je uit gewerkt Robert
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/slinger_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/slinger_1.jpg)
Als je zo naar jou en mijn stukje kijkt dan komt die van mij iets vloeiender over en rijder je treinen ook beter voorkomt ontsporing met lange rijtuigen (y)
En je krijgt ook nog iets meer ruimte op je opstelspoor ,, je kan nu zonder dat je het opstelspoor bezet je goederen laten rijden
-
hoi,
Bedankt voor je tekening, dit ga ik inderdaad zo aanpassen. De uitleg van Jandcargo snap ik helaas niet, dit komt niet door hem maar waarschijnlijk door mijn on ervarenheid.
Wel bedankt voor jullie inbreng mochten er nog meer ideeen zijn dan hoor ik ze graag.
-
Weliswaar ben ik Jandcargo niet, maar ik denk dat hij zoiets bedoelt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp8b.jpg)
Waarbij ik er nog een uithaalspoor aan heb toegevoegd, zodat je bij rangeren niet over het hoofdspoor hoeft.
Grt,
Wim
-
Hallo,
Inderdaad bedoel ik zoiets of een variant daarop.
Je kunt natuurlijk ook de omloopwissels in de andere 2 sporen leggen en de andere gebruiken als opstelspoor.
gewoon wat schuiven en proberen in de praktijk.
Dan blijkt vaak het beste wat optisch het mooiste uitkomt
dat extra uithaalspoor links boven is inderdaad erg handig.
Tussen de opstelsporen en de omloopsporen kun je dieseloliepompjes plaatsen om de brandstof uit de wagens naar de tanks te pompen. de leidingen liggen ondergronds dus dat is makkelijk.
Aan de achterkant kun je dan bv(halve) tanks plaatsen voor het mooie plaatje.
Halve tanks nemen weinig ruimte in en het effect is bijna hetzelfde.
succes jandcargo
-
heren , heb alle aanbevelingen en opmerkingen verwerkt en het baanplan aangepast. Dit gaat hem worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_9_2.jpg)[/url (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_9_2.jpg)
-
Hoi,
Door het wissel van de 2 opstelspoortjes wat eerder te leggen kun je nog wat lengte winnen.
je kunt dan de pompen tussen de 2 spoortjes plaatsen.
Ze hoeven ook niet zo strak recht te liggen he.
Met flexrails kun je dat mooi leggen.
succes jandcargo
-
Oke, wederom weer bedankt voor je tip. Ik ben nu aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb en daarna is het wachten tot het huis van mijn zoon klaar is en hij dus op zichzelf gaat wonen. De dakpannen gaan er vandaag op dus het einde is in zicht ;)
Zal tzt fotootjes plaatsen van mijn vorderingen als daar interesse voor is.
-
bouwkunsten van anders zijn zeker leuk om tezien
Ik denk dat ik voor meer spreek om lekker veel foto's telaten zien (y)
-
hallo,
ben benieuwd naar de fotos straks.
Ik zou nog niet alles kopen en je daar op vast pinnen.
je zult merken dat als je straks in de ecchie gaat leggen dat sommige dingen toch anders uit komen of dat het mooier staat als je................................
Zonde als je dan dure wissels e.d. hebt gekocht en die net niet zo goed passen.
Ook niet bang zijn om straks nog wat te veranderen
Succes met je dakpannen
jandcargo
-
Hoi,
Nee, ik wacht met kopen totdat ik daadwerkelijk de kamer ter beschikking heb en de tafel gemaakt heb, zo kan ik beter zien of de afmeting die ik in gedachte heb ook mooi uitkomt. Misschien kan ik nog wel wat extra centimeters vinden ;) .
Dakpannen liggen er allemaal op, dus hij ligt op schema ;)
Kan niet wachten tot ik weer de spullen te voorschijn kan halen en weer kan beginnen.
Ik houd jullie op de hoogte
gr
Robert