BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Dewey op 22 December 2015, 22:53:13
-
Hallo,
Vandaag ben ik begonnen met het bouwen van de onderbouw voor mijn eerste eigen modelbaan. Heb jaren geleden wel eens een modelbaan gehad samen met mijn vader, maar nu dus echt mijn eigen baan. Voor ik echter al het rails neer ga leggen wou ik mijn baanplan hier nog voorleggen, omdat ik benieuwd ben naar eventueel commentaar, kritiek, toevoegingen enzovoort.
Mijn interesse ligt bij de Duitse spoorwegen, maar dan vooral bij de spoorwegen in de noordelijke deelstaten Sleeswijk-Holstein en Niedersachsen. Niedersachsen wordt ook wel eens "Land der Nebenbahnen" genoemd en dan is de keuze om een Nedersaksische Nebenbahn uit te beelden in model al snel gemaakt. De bedoeling is dan ook een kopstation te maken aan een enkelsporige zijlijn net over de Nederlandse grens die zijn beste tijd al heeft gehad, dus veel groen en resten van betere tijden. Ik heb een ruimte ter beschikking van 360 bij 350 centimeter. Ik wil gaan bouwen volgens het langs de muur concept en dan eerst maar in een L vorm met de mogelijk om later nog uit te breiden.
Hieronder dan mijn baanplan:
(http://i63.tinypic.com/2iboymv.jpg)
Blauw: Perronspoor van haast 150 centimeter tot aan de wissels, ruim genoeg voor een 216 met enkele Silberlingen of IC-rijtuigen. Goederentreinen bestemd voor de aansluiting zullen ook op dit spoor binnen moeten komen. Gehele sfeer moet beetje worden zoals dit: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6769106,6769106
Groen: Omloopspoor en optioneel binnenkomst spoor voor goederentreinen. Lengte is zo'n ruime 120 centimeter.
Rood: Losweg waarvan het bovenste spoor straatspoor moet worden. Hier worden meestal schuifwand wagens met karton van/voor de lokale verpakkingsfabriek behandeld. Sporadisch houtvervoer en kolenvervoer voor de plaatselijke kolenboer is ook goed mogelijk. Inspiratie: http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6787098
Geel: Aansluiting van landbouwhandel waar kunstmest, maar ook brandstof aangeleverd worden.
Bruin: Bundeswehr
Roze: Geen idee wat ik met dit spoortje wil, misschien nog een private aansluiting. Maar wat?
Het station moet worden aangedaan door stoptreinen en af en toe een soldaten IC, bedoeling is om ook een stukje van de Bundeswehr aansluiting van Weener na te maken. Vooral rangeren is waar ik plezier in beleef.
Commentaar, tips en kritiek zijn altijd welkom.
Groeten Dewey
-
Leuk thema en baanplan. Wellicht een aantal sporen wat schuin of licht gebogen laten weglopen om het wat speelser te maken.
Private aansluiting in Niedersachsen; wellicht een oude textielfabriek.
-
Grappig/off topic: in een van de links die je toevoegt staat volgens mij de Emsbrug, welke net een paar weken geleden doormidden is gevaren :)
-
Mooi beperkt sporenplan, niet te druk. Daar kan je lekker rangeren.
Die Bundeswehr-aansluiting: google eens op "Sperrfahrt" als dat niet al een bekend fenomeen is. Daarmee kan je (door officiële rangeerregels te volgen) het speelplezier van je baan aardig verhogen. Mits rangeren je doel is. Is dat het?
Ik sluit me aan bij de opmerking om alles net een tikkie schuin te leggen. Dat maakt je baan visueel een stuk ruimer. Weinig moeite, veel effect :)
Reinout
-
Dag Dewey,
De titel Ostfriese nebenbahn trok mijn aandacht. Ben daar zelf ook wel geïnteresseerd in, maar dan vooral de echte lokaalspoorlijntjes die nu niet meer bestaan of alleen als museumlijn. Heb deze zomer met nog twee mannen van dit forum ten noorden van Bremen de Moorexpress bereden. Deze museumspoorlijn loopt van Bremen tot aan Stade, iets van 100 km lengte dacht ik.
Je hebt je spoorplan heel goed doordacht merk ik en je woordgebruik en stijlkeuze deed vermoeden dat je een ouder iemand zou zijn. ff gecheckt..... je bent 18 jaar! ;) Mooi om te zien dat de jongvolwassenen de hobby weer oppakken en dan ook direct op zo'n sterke manier. Klasse hoor. (y)
Het iets schuin leggen van de sporen is al genoemd. Zou ik zeker doen. Als extra (paarse) aansluiting denk ik aan een Duitse landhandel. Kun je je mooi uitleven op de gebouwen, plaats zat in de linkerbovenhoek. Genoeg goederenvervoer ook en past wel in het beeld. Hiermee hou je het gele spoor over (had je in eerste instantie gedacht voor de landhandel) en hier zou ik loodsen voor de kolenboeren plaatsen. Wat ook kan is een aansluiting van een Ziegelei (steenfabriek), die kwamen in dat gebied ook voor. Of gewoon een melkfabriek.
-
... net over de Nederlandse grens die zijn beste tijd al heeft gehad
Ik hoop toch zo dat de Nederlandse grens zijn beste tijd nog niet heeft gehad! ;D
Maar een leuk project. Ik ga je volgen.
Steyn
-
Hallo,
Bedankt voor de reacties allemaal!
Ik zal eens gaan stoeien met het baanplan en wat spoortjes wat schuiner neerleggen. Het is inderdaad wel heel strak en een beetje saai zo.
@Rondje_H0 Dat is inderdaad de Friesenbrücke, die helaas aangevaren is..
@Reinout Ik ben bekend met het fenomeen Sperrfahrt, maar zal me daar nog wel iets meer op in moeten lezen. Had als toekomstige uitbreiding ook het idee om een Awanst (ausweichanschlussstelle) te maken die per Sperrfahrt vanaf het station bediend zou worden, maar bij de aansluiting van de Bundeswehr kan dit ook natuurlijk.
Rangeren is inderdaad mijn doel en wil dit dan ook zo uitdagend en realistisch mogelijk doen. Ik lees relatief vaak jouw draadje en daar zie je dat ook heel leuk terug, ook een van de redenen waarom ik dit zelf ook wil uitbeelden.
@VFR De Moorexpress schijnt schitterend te zijn, heb het helaas zelf nog nooit gedaan. De EVB en zijn spoorwegnetwerk is ook vreselijk interessant, maar vind dit zelf moeilijk om uit te beelden. Ben niet zo'n knutselaar en de oude EVB locs zul je toch zelf moeten bouwen. De sfeer die je in de hoek vond wil ik echter wel zo dicht mogelijk benaderen. Net als die van de MHE, HKB, OHE en BE trouwens.
Bedankt voor je compliment!
In die hoek bij het paarse spoortje heb ik wel ruimte inderdaad en vind het opzich wel een leuk idee om daar een landhandel neer te zetten. Wat ik dan met het gele spoor moet doen weet ik dan niet zo.. Kolenboer vind ik zelf niet zo leuk.
Bij een steenfabriek heb ik niet zozeer een idee. Aan wat voor wagens moet ik dan denken?
@Steyn Oeps. Die zin loopt niet zo lekker inderdaad. Het gaat natuurlijk over de spoorlijn die zijn beste tijd al heeft gehad.
-
Hallo,
Ik heb wat verder nagedacht over het baanplan. Heb de rails nog niet scheef gelegd in het sporenplan, maar ik vind dit zelf ook niet echt mooier uitkomen. Beperkt me vooral met ruimte in bepaalde hoeken zoals het station en het voorste spoor. Wat ik wel heb gedaan is nagedacht over de invulling wat betreft scenery en ook het stationsplan is een beetje aangepast.
(http://i66.tinypic.com/29bhco0.jpg)
Tegenover de Bundeswehr aansluiting leek het me leuk om een volkstuintjes complex langs het spoor aan te leggen. De bedoeling is om het zo te laten lijken dat de lijn vroeger doorliep en dat ergens in de jaren 80 dat stuk is opgebroken of buitendienst gesteld en dat dit station dus noodgedwongen van station langs de lijn naar eindpunt ging. Dus geen stootjuk in de spoor, maar een SH2-tafel en daarachter resten van de doorgaande lijn. Voor zover dat laatste te doen is met de ruimte.
(http://i63.tinypic.com/33xatqx.jpg)
Het station is iets simpeler geworden en heb de kruiswissel eruit gehaald. De losweg is van achteren naar voren geplaatst en heeft dus een spoor verloren (geel), maar er is een verhoogde losweg en een goederenloods bijgekomen. Achteraan heb ik nu ruimte ingedeeld voor een Raiffeisen aansluiting met brandstofhandel. Meer dan een "Lagerhaus" (kibri 9208), wat brandstoftanks en loodsen voor de stalling van landbouwmateriaal is niet nodig en komt redelijk overeen met de werkelijkheid (roze).
De Raiffeisen aansluiting kan 6 2-assige onderlossers en 3 4-assige ketelwagens ontvangen. Langs de losweg kunnen zo'n vier 4-assige schuifwandwagens staan en langs de goederenloods drie 2-assige stukgoedwagens. De losweg zal meestal 4-assige schuifwandwagens met karton ontvangen en de goederenloods kleinere stukgoedwagens die hier gevuld zullen worden met plastic producten van de lokale plasticfabriek.
Verder had ik ook nagedacht over mogelijke uitbreidingsplannen. Op de tafel onderin beeld (nu nog leeg) had ik een klein dorpje in gedachten met een verlaten stations gebouwen waar alleen de losweg nog over is gebleven. Langs deze losweg worden silowagens gevuld met cement van hun lading ontdaan. Verder moet hier nog een gashandel komen, lokale vestiging van Westfalen Gas of iets dergelijks, die maximaal 2 gasketelwagens kan ontvangen.
Ben benieuwd naar jullie opmerkingen.
Groeten Dewey
-
Misschien kan je de 2 wissels achter elkaar op je doorloop spoor aanpassen voor een 3weg wissel krijg je langere sporen in je station ;)
En word het zicht op je sporen nog wat rustiger (y)
Dit idee een beetje
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot003_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ScreenShot003_1.png)
-
Enige probleem is dat Märklin in het C-rail programma geen slanke 3-wegwissel heeft. Hetzelfde geldt ook voor een slanke Engelse wissel.
Groeten Dewey
-
Dat is inderdaad een veel rustiger sporenverloop. Maar ja, geen driewegwissel aanwezig. Geeft niet.
Ik merk dat je goed nadenkt over wat je op je modelbaan kwijt wil Dewey, wat voor aan- en afvoer stromen (goederen) daar bij horen en welke scenery dit zich met zich meebrengt. Ik schat in dat je in je hoofd overal al de sceneryplaatjes hebt die je op je modelbaan terug wil vinden.
Ik zelf heb ondertussen 3000 foto's verzamelt op internet, met allerlei scenery voorbeelden. Dat helpt me om een goed beeld te krijgen van wat ik wil nabouwen.
-
Ik heb een bult foto's verzameld van het internet en deze allemaal opgeslagen op mijn PC. Meeste van deze foto's zijn in de omgeving van Oldenburg, het Emsland of Ostfriesland gemaakt. Niet alleen scenery is interessant, maar ook treinsamenstellingen kun je zo makkelijk nabouwen.
Gelukkig zijn ze in Duitsland ook niet zo snel met het opruimen van overbodig geraakte gebouwen of infrastructuur. Zo ligt het emplacement van de Bundeswehr in Weener er nog compleet, net als de losweg van Weener overigens. Ook het stationsgebouw met goederenloods is dankzij een private eigenaar bewaard gebleven. Dit maakt het nabouwen straks ook allemaal een stuk makkelijker en daarbij komt dat er over de grens nog wat Nebenbahnen in dienst zijn. Lathen - Werlte, Ocholt - Sedelsberg en de lijn Ocholt - Westerstede ligt er ook nog grotendeels.
Dit zal allemaal nog wel voorbij komen wanneer ik ga beginnen met het leggen van rails en scenery.
Groeten Dewey