BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: stoomtreinen gek op 22 December 2015, 13:17:10
-
Hoe kan je voorkomen dat je letlampen in rijtuigen gaan knipperen
Is er ook iets dat de stroom wat langer vast houd ??
-
Ja, dat noemen ze een condensator ;).
Brug gelijkrichter, 47 a 100uF elco, ledstrip.
Zet je de elco op het einde van je ledstrip, dan heb je er meer profijt van als er ook een instelpotmeter aan het begin van je ledstrip zit zoals bij de Huifing (http://www.hufing-tronic.de/) ledstrips. Deze strips zijn al voorzien van een bruggelijkrichter en instel potmeter. Je kunt natuurlijk ook goedkope china rol nemen en ze zelf gaan maken.
-
Dank je wel
Weer wat geleerd
Maar ik ben vergeten tezeggen dat ik dus losse let lampjes gebruik met daar tussen een weer stand
Heeft iemand daar ook een oplossing voor ??
Zo ja is er een site waar ik die dingen kan bestellen met bestelnummers ??
Hoor graag van jullie
-
Of het nu een LED-strip is of niet, maakt niet uit, de oplossing blijft hetzelfde.
De spanning wordt toch (mag ik hopen tenminste) gelijkgericht en daarna met een extra stel elco's de spanning bufferen is dan geen moeite.
Let wel: rij je analoog of digitaal? In het laatste geval moet je elco's nemen met een werkspanning van minstens 25 Volt. 16 Volt exemplaren zullen gegarandeerd uit elkaar klappen.
Nog een tipje: ik weet niet hoe handig je bent, maar SMD-elco's of condensatoren zijn vaak veel kleiner. Daarnaast maken meerdere kleine 1 grote: krijg je 1 grote 100 uF (of nog groter) elco niet weggewerkt, plaats van 2 stuks van 47 uF parallel of 4 tot 5 stuks van 22 uF parallel.
-
Ik rij Digitaal H0 met Fleischmann
Dus opzich is er wel wat ruimte maar het is idd mooi om het weg tewerken (y)
Ik zat aan https://www.conrad.nl/nl/atbi-304-bipolaire-condensator-25-f-100-vdc-35-vac-10-x-l-10-mm-x-30-mm-1-stuks-472816.html (https://www.conrad.nl/nl/atbi-304-bipolaire-condensator-25-f-100-vdc-35-vac-10-x-l-10-mm-x-30-mm-1-stuks-472816.html) tedenken alleen welke brug moet ik daar voor er bij bestellen en wie kan mij vertellen wat voor dingen ik er nog meer bij moet gebruiken
Heb een tijdje terug een draatje hier gezien van een resultaten wagen waar de ombouw met de onderdelen goed beschreven werden
Alleen heb ik die niet meer terug kunnen vinden tussen al die draatjes
-
Als je een diodebrug gebruikt, kun je een gewone elco gebruiken in plaats van de duurdere en grotere bipolaire.
-
Dan zou ik uit moeten wijken naar deze denk ik ??
https://www.conrad.nl/nl/elektrolytische-condensator-smd-47-f-35-v-20-x-h-4-mm-x-54-mm-vev475m035s0anb01k-1-stuks-454968.html (https://www.conrad.nl/nl/elektrolytische-condensator-smd-47-f-35-v-20-x-h-4-mm-x-54-mm-vev475m035s0anb01k-1-stuks-454968.html)
OF heb ik dit mis ??
Dit is de eerste keer dat ik wat wil inbouwen vandaar een goeie en goedkope manier met losse letjes die ik wel gaan koppelen aan een dun rijdraad en dan aan het dak hangen voor goeie lichtval
-
De door jou voorgestelde condensators (elco's) zijn beide qua capaciteit te klein. De eerste is een "gewone"radiaal" uitvoering van 2,5uF en 63 V. De ander is een smd uitvoering van 4,7uF en 35V. Om het knipperen enigszins op te heffen heb je zo'n 100uF nodig. Eigenlijk is het zo hoe groter de capaciteit hoe beter. Nadeel van een grotere capaciteit is echter ook grotere afmetingen. Hoe lager je echter de spanning van de elco kiest des te kleiner wordt hij. Een condensator van 100uF/25V zou een goede oplossing zijn. Als je trouwens de zoekfunctie op het forum gebruikt vind je schemaatjes van complete schakelingen met een bruggelijkrichtertje ,een elco en voorschakelweerstand die optimaal het knipperen voorkomen.
Succes Frits
-
Hier is een voorbeeld van hoe ik het wil gaan doen
Het slachtoffer is
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_200640.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_200640.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_200716.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_200716.jpg)
En dit is mijn idee van werken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_200630.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_200630.jpg)
Ik heb hier dus 4 spijkers in geslagen
Daar tussen 1 koperdraad gespannen
En daar tussen de witte letlampen
Er komen 4 lappen in te hangen vanwege de gangen die er in zitten dus daar kan ik de brug en condensator kwijt
Als iemand weet wat ik nu verder nog moet gebruiken met de bestelnummers dan ben ik hele maal blij en kan ik verder
-
Rienk,
Kijk eens in dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60329.msg3221550415.html#msg3221550415) van Freek.
gr. Frits
-
Kijk Frits hier heb ik wat aan (y)
Nu er alleen nog achter zien tekomen welke bestelnummers het zijn ;D
Dank je wel
-
De beste tip die ik je kan geven: ga zoeken op de duitse Conrad website. De Nederlandse kent vaak achterlijk slechte vertalingen waardoor je ze niet zomaar kan vinden.
Een paar Nederlandse zoektermen: SMD bruggelijkrichter (in plaats van bruggelijkrichter kun je ook brugcel typen)
De weerstand die je ziet is een 1 kilo-ohm kwart-Watt weerstand. De elco is afhankelijk van de onderbreking die je wil kunnen overbruggen, maar moet een werkspanning van minstens 25 Volt hebben. Neem gerust 100 uF en groter, maar bedenk dat meerdere kleine parallel hetzelfde effect hebben.
En dan mag je de rest zelf opzoeken...
-
Of kijk eens hier op deze pagina (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,49513.220.html).
-
Dank je wel NS264
Ik heb het gelijk besteld
Ik wist ook wel dat ik het ergens gelezen had alleen wist ik niet meer waar
Ondertussen lekker wezen rommelen en dit is er uit gekomen
Mijn eerste lichtbalk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223036.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223036.jpg)
Hier met lichten aan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223055.jpg)
En hier in het rijtuig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223220.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223220.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223229.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223229.jpg)
In het donker
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223331.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151222_223331.jpg)
-
Mooi dat disco kleurtje ;D. Probeer eens warmwitte leds ;).
-
Gele verf, sterk verdund doet wonderen!
-
Lijkt idd wel erg lef dat licht
Ik moet nog ergens lampjes hebben liggen alleen ben ik ze uit het zicht verloren toen ik mijn oude baan ben wezen afbreken
-
Wat grappig dat ik in dit draadje wordt genoemd; ik heb het ook alleen maar overgenomen van anderen…… Voor het stukje elektronica zie dit topic (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54726.msg3221387143.html#msg3221387143).
De vragensteller had mij in PB gevraagd naar de bestelnummers van de gebruikte onderdelen maar ik begrijp dat hij die inmiddels zelf al heeft gevonden. Voor andere geïnteresseerden zal ik nog even een lijstje maken:
- brugcel 1A 400V Dil-SMD, link (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2829)
- condensator 470uF 25V, link (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=10856)
- Koolweerstand 0,25W 820 Ω (tussen brugcel en condensator), link (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=6357)
en afhankelijk van de gewenste lichtsterkte nog wat 0,25 W koolweerstanden van 1,5 kΩ, en 2,2 kΩ (tussen condensator en leds).
+ natuurlijk een stukje printplaat link (http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=428).
Uiteraard kun je alle onderdelen bij elke andere elektronicazaak bestellen/kopen.
Ik heb overigens later de leds + rietje vervangen door een stukje ledstrip uit China. Hiervoor kun je zoeken op Ebay naar "5630 LED strip warm white", kies na de zoekopdracht voor 'Wereldwijd' en 'Gratis verzenden'.
Kies als type van de ledstrip wel voor '5630 smd' (geen idee waarom; ik doe ook alleen maar wat me aangeraden is) en als kleur 'warm white'.
Een strip van 5m koste dan zo ongeveer rond de € 5. Hou wel rekening met een verzendduur van rond de 3-4 weken.
-
Na heel veel experimenten met vallen en opstaan heb ik het knipperen van binnenverlichting met 90% kunnen verminderen. Soms op wissels wil er nog wel eens een knippertje komen maar is denk ik onvermijdelijk.
Even wat punten van aandacht.
1: Rails. De rails moet perfect schoon zijn. Regelmatig een schoonmaakwagen over de baan is een goed idee en eventueel behandelen met ATF deed bij mij wonderen.
2: Wielen. Ook voor de wielen geldt dat deze goed schoon moeten zijn. Een wattenstaafje met benzine of remmenreiniger langs de wielen om ze schoon te maken. Je zal verbaast zijn hoe vuil de wielen zijn. Ga met schoonmaken door totdat de wielen helemaal schoon zijn.
3: Contacten. Ik heb mindere ervaringen met de in de handel verkrijgbare wielcontacten die uitsluiten contact maken met de as. Zelf maak ik van 0,2mm verenstaal contacten tegen de wielflenzen. Het aantal contactpunten wordt daarmee verdubbeld.
4:Leds. Ik maak gebruik van een warm witte led strip die je op de juiste lengte kan afknippen. Daarbij gebruik ik een gelijkrichtercel welke je tegenwoordig voor bijna niks kan bestellen in China. Als dat je niet bevalt kan je eventueel losse SMD leds gebruiken. Speel met de weerstand om de juiste sfeer van de verlichting te krijgen.
(1K ohm tot misschien wel 5K ohm).
5: Condensator. Zet parallel over de ledstrip een condensator van 100 tot 470microF. Deze zorgt ervoor dat korte onderbrekingen worden overbrugd. Deze condensatoren zijn ook in China voor bijna niks te bestellen.
6: Als je meerdere rijtuigen aan een stam hebt kan je overwegen op stroomdoorvoerende koppelingen te gebruiken. Dit geeft veel meer contactpunten. Helaas zijn deze koppelingen behoorlijk prijzig.
Ik heb met dit systeem zoals boven beschreven nu een licht goederen wagonnetje voorzien van sluitverlichting zonder condensator en deze is knippervrij.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Groet,
Kees
-
Dank jullie allemaal voor de Toevoegingen
En zeker voor de links in dit draadje
Heeft mij veel verder geholpen
En hoop dat er meer mensen hier wat aan hebben
Ik ga zeker deze dingen proberen
Nu ga ik eerst naar de treinenwinkel ,, en daar warm wit led halen + 4 goeie asjes wand zeg nou zelf op plastic krijg je geen stroom doorvoer (y)
-
Hier een Up-date van de inbouw van de verlichting
Foto 1
De stroom afname via 4 assen op 1 rijtuig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152228.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152228.jpg)
De stroom afname van dichtbij
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152235.jpg)
Nu heb ik 2 rijtuigen
En heb maar 4 goeie asjes kunnen krijgen
Dat is balen omdat er twee Rijtuigen zijn die verlicht moeten worden
Nu heb ik het volgende bedacht
Zie foto
Zo als bij echte treinen zitten kabels (leidingen)
Dus 4 gaten wezen boren en daar de kabels door getrokken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152247.jpg)
Zie hier dan het idee van boven gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151223_152202.jpg)
-
Op zich een goed idee maar ik hoop voor je dat dat gaat werken. Ik heb dat bij mijn TGV ook geprobeerd (draden van de ene wagon naar de andere) maar dat ging niet goed in de bochten.
De draden die ik gebruikte (0,14 mm2) waren kennelijk te stug.
-
Dat is idd wel een klein nadeel waar je rekening mee moet houden
Ik gebruik daarvoor dus van die decoder aansluitdraad ,, die zijn lekker soepel en als je ze iets laat vieren dan heb je op zich genoeg ruimte voor in de bochten (y)
Alleen kan ik nu niet verder moet wachten op conrad die het pakketje gaat bezorgen met de nodige onderdelen + de led lampjes de treinwinkel had de goeie grote niet die ik ga gebruiken
-
Je krijgt nog iets meer bewegingsvrijheid als je de draden tussen de rijtuigen kruislings laat oversteken.
-
Alternatief kun je hiervoor siliconendraad gebruiken. De diameter is weliswaar iets grote maar de draad is veel soepeler.
Rob
-
Ben net wezen testrijden en de draden zitten naar mijn idee wel goed
Ben morgen van plan om de kruis te proberen kijken hoe dat gaat
Ook hoop ik deze week nog de dingen te rijgen die ik bij conrad besteld heb
Dan word het weer lichten aansluiten en dan kijken hoe het licht is
Dan komt het leuke werk nog een deel van het interieur verven dan popjes er in
Dan nog het Andere interieur een kleurtje geven wand hele maal geel vind ik geen gezicht ;)
-
Bij de Action hebben ze momenteel prachtige ledstrips voor maar een paar euro, ook hebben ze mooie kerstverlichting die goed te knippen is.
Groet Arend
-
Vandaag ben ik even bezig geweest met led lampjes testen
4 lampjes heb ik geplaatst in het rijtuig
hier de foto's
Als ik het zo kan zien dan moet dit een beetje het licht wezen die redelijk overeen komt met de werkelijkheid :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_124757.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_124757.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_124832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_124832.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_124903.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_124903.jpg)
-
Ziet er best goed uit, Rienk (y)
-
Dank je wel Freek
Ik ben er zelf ook tevreden over
Ben nu de brug en condensator met weerstand in elkaar aan een solderen (y)
-
Dan heb je het spul erg snel ontvangen.
Als je goed de + en de - in de gaten houdt, kan er weinig misgaan.
Vraagje: wat heb je nu voor leds gebruikt? Deze zijn veel geler en dus warmer dan eerst.
-
Freek hier je antwoord
Ik ben vandaag naar de treinenwinkel geweest en die man heeft bruggen en condensatoren op voorraad liggen
Ik heb nu 3 mm geel led gebruikt ook daar gekocht + goeie wielen
Hier de foto's hoe ik het in gebouwd heb zie ;)
Hier is de lichtbalk te zien 4 leds was genoeg boven de stoelen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_184718.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_184718.jpg)
Hier is de brug weerstand en condensator tezien mijn keuze was een gangpad
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_184852.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_184852.jpg)
hier is het geheel wat dichter bij te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_184904.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_184904.jpg)
Hier de test van de leds
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_185300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_185300.jpg)
En dan hier op het spoor de test
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_192424.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20151224_192424.jpg)
-
Hey,
Dit topic al eens bekeken?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54726.0.html
-
Wijbe
Dit idee van aansluiten heb ik van dat draadje
Hier is de duidelijke foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip___Aansluitschema_1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ledstrip___Aansluitschema_1.png)
-
Ah kiek. Een mooi oud 'paint' plaatje ;D Zelf gebruik in nu de printjes plus plakledstrip van de chinees :)
-
Als je digitaal hebt, sluit je de Led-strip aan op de uitgang van de decoder.
Je hebt geen condensator nodig.
Ik heb in 4 rijtuigen een Led-strip gebruikt. In elk rijtuig 9 Leds, dus 36 Leds totaal.
Heb het aangesloten met een weerstand van 330 ohm op de AUX 2 uitgang van de LokPilot V4.0 DCC.
Zie voor foto's:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66526.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66526.0.html)
Te koop bij Karwei Prolight led-strip warm wit 2 m (IP20) EUR 18,95
https://www.karwei.nl/assortiment/verlichting/led-strips/c/verlichting_led-strips (https://www.karwei.nl/assortiment/verlichting/led-strips/c/verlichting_led-strips)
Groet,
TrixExpress
-
Ik rij wel diditaal
Maar bij mij rijd er een losse stoom lok voor
Dus aansluiten op een decoder lukt dan niet ;)
Voor iedereen fijne feestdagen 8)
-
Daar heb je aparte functiedecoders voor. Die zet je in een rijtuig en dan kan je het licht aan- en uitzetten. Maar ik zie eigenlijk niet hoe je met een decoder het knipperen voorkomt. ???
Mag ik vragen hoe de leds nu precies zijn aangesloten? Zo te zien is er één 560 ohm weerstand (groen blauw bruin) en zijn de vier leds daar parallel op aangesloten. Daarmee bedoel ik dat op je zelfgemaakte ledstrip iedere led in feite apart tussen weerstand en de andere pool is aangesloten.
Als dat zo is, dan verbruikt het rijtuigje wel erg veel stroom, ruimschoots 100 miliampère.
En krijgt iedere led ook te veel stroom voor de kiezen. Een 560 ohm weerstand is bedoeld om de led op 12 volt aan te sluiten en niet op de meestal veel hogere digitale spanning. Welke centrale heb je? Bij 12 volt gaat de led 20 mA verbruiken en dat is meestal het maximum voor deze leds. Bij 16 volt is dat al bijna 30 mA. Daar gaat de led niet onmiddelijk stuk van, maar de levensduur wordt flink bekort.
Wordt de weerstand ook niet een beetje heet?
-
Henk
Ik rij met roco multimaus
Ik heb er geen decoder tussen
Ik heb idd 4 led's op 1 weerstand geplaatst En weerstand word een beetje warm
Ben ook wezen testrijden op mijn baan en daar reed de lok met rijtuig netjes en niets te merken aan stroomverlies ook geen storing of kortsluiting
Maar heb dus nu het idee dat ik dus of een te lichte weerstand gebruik of dat ik mijn led's op aparte weerstanden moet zetten is dat wat je bedoelt ??
-
De weerstandwaarde is te laag. De spanning die de Maus afgeeft is eerder 20 volt. De gelijkrichter haalt daar wat vanaf, maar je moet rekenen met minstens 18 volt. De stroom over de led is dan gelijk aan spanning gedeeld door weerstand, ofwel 18/560 is 0,032 ampëre, ofwel 32 mA. Ik zou de weerstand ophogen tot minstens 1000 ohm. Dan gaan de leds 18 mA verbruiken (reken maar na) en dat is binnen de door de fabrikant opgegeven specificaties met een maximum van ongeveer 20 mA.
Je werkt met elektronische componenten en die moet je gebruiken binnen de door de fabrikant opgegeven specificaties. En die verschillen ook nog per type component. :D Bij een weerstand moet je letten op het maximale vermogen dat het ding kan hebben uitgedrukt in watt. Zo te zien is dit een kwart watt weerstand. Maar zelfs bij 1000 ohm gaat er per led al meer vermogen doorheen. Vermogen is gelijk aan spanning keer stroomverbruik, ofwel 18 x 0,018 is ongeveer een derde watt. Wil je één weerstand blijven gebruiken dan een exemplaar van 2 watt kiezen.
Dan zal het allemaal lange tijd probleemloos werken. Bij parallel schakeling moet je het stroomverbruik van de leds bij elkaar optellen. Dat wordt dan dus vier keer 18 mA ofwel 72 mA per rijtuig. Als je ze in serie zet en een weerstand van 270 ohm bij een half watt plaatst, dan gaat het geheel ongeveer 18mA gebruiken. Als je veel rijtuigen zo van verlichting gaat voorzien, wordt het stroomverbruik per rijtuig wel een puntje. Maar dat kan je alleen zelf beoordelen.
-
Daar heb je aparte functiedecoders voor. Die zet je in een rijtuig en dan kan je het licht aan- en uitzetten. Maar ik zie eigenlijk niet hoe je met een decoder het knipperen voorkomt. ???
Knippert de front en sluitverlichting die aangesloten zit op een Loc decoder?, Nee dus.
Als je een dun draadje tussen de Loc en Rijtuigen niet erg vindt, dan sluit je dus de ledstrip aan op een functie uitgang van de Loc decoder met een weerstand ertussen.
De Lokpilot V4.0 DCC is hier uitermate geschikt voor.
Veel mogelijkheden v.w.b. licht effecten, dimmen enz.
En echt er knippert niets.
Groet,
TrixExpress
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/E103_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/E103_1.jpg)
-
Als antiknipper gebruik ik goudcaps.
Hebben een enorm hoge capaciteit vergeleken met elco's alleen het nadeel is een werkspanning van 5,5V
Hier staan er als proef 3 in serie in een bepaald rijtuig en dan zie je de ledverlichting nog zeker een minuut branden....
Verder gebruik ik de ESU ledstrips en die bevallen prima. Er is een aansluitmogelijkheid op de print voor een extra bufferelco en dat is hier voldoende.
Verder kan je de verlichting aan en uit zetten per compartiment. Langzaam aan en uit zoals bij oude lantaarns of snel zoals bij tl. etcetera.
Misschien dat velen het te duur vinden maar ik heb er die 18 euro per rijtuig wel voor over.
-
Knippert de front en sluitverlichting die aangesloten zit op een Loc decoder?, Nee dus.
Als de stroomafname van de loc goed genoeg is niet. Maar dat is het dan dus, een goede stroomafname en niet de decoder. Goede stroomafname in de rijtuigen of doorlussen van de stroomafname maakt ook een einde aan het knipperen. Een decoder heeft daar niets mee te maken.
-
We gaan er vanuit dat de stroomafname van de Loc goed is, anders stond de Loc om de haverklap stil.
Groet,
TrixExpress
-
Natuurlijk, maar het gaat even om het goede begrip in het draadje. Een decoder op zich draagt niet bij aan het verminderen van het knipperen van de verlichting.
Locs genoeg trouwens met een matige stroomafname. De decoderfabrikanten hebben niet voor niets van die condensatorpakketjes ontwikkeld om dat probleem te omzeilen.
-
Klopt, een Buffer-condensator op de Loc-Decoder is dan een betere oplossing dan apart aan de Led-strips.
En met de Buffer-condensator op de Loc-Decoder sla je 2 vliegen in 1 klap.
Groet,
TrixExpress
-
Dus even een samenvatting
Voor een beginner van inbouw verlichting
GEEN DECODER aanwezig in een rijtuig ( Dus rijder met een losse lok )
4 of 2 assen maakt niet uit ,, wel de assen goed zetten als je roco ,, fleischmann rijd
Simpel aansluiten van goeie weerstand ,, brug + condensator met losse led's
Het aansluiten met goed en simpel schema
De meeste beginners hebben daar baad bij ,, omdat ze geen elektra gestudeerd hebben
Verder zijn TIP'S welkom ,, maar niet te moeilijk wand de meeste beginner's haken dan vaak gelijk af (y)
-
Kan het prima volgen hoor.
-
Nou ik raakte bijna het draadje bijna kwijt door alle gesprekken
En dan moet je dingen gaan vergelijken
Zal ook gelijk even uitleggen waarom
Ik heb een gedeelte beperking
Ben snel afgeleid ,, Werk ook onder bergeleiding
Dus zodra er veel info achter elkaar komt met verschillende voorbeelden raak ik soms het spoor bijster ;)
Maar door de tip's dan te lezen kan je enige lijnen zien
En dan kom ik er redelijk uit
Het rekenwerk voor mij is altijd moeilijk geweest en van elektra berekenen heb ik nooit gehad
Vandaar dat ik dit draadje gestart ben
-
Okay.
Als je de huidige schakeling wil handhaven, dan de weerstand beter vervangen door eentje van 1000 ohm bij 2 watt.
Wil je minder stroomverbruik dan de leds in serie schakelen met een weerstand van 270 ohm, half watt. Alleen is het dan niet zo gemakkelijk om zo'n zelfdragende strip te fabriceren.
-
Misschien voor jezelf een document aanmaken op je eigen computer en alle tips en dingen die je leest overzichtelijk opslaan.
Kun je het altijd rustig terug kijken. elektronica leidt in positieve zin al vaak tot discussies waar ieder de oplossing heeft.
Als je dan, net als ik, snel de draad kwijt raakt in elektronica dan is het handig terug te kijken.
-
Gaat helemaal goed komen
Ik ben ook nog aan het bekijken of het nog anders kan hoor
Opzich is dit idee wat ik heb niet slecht
Alleen het opkrullen van de draad
Daar ga ik nog eens overna denken Om het steviger temaken
Soms is de oplossing dichterbij dan je denkt en ook goedkoop (y)
-
Na een uurtje wezen denken Heb ik denk ik de oplossing gevonden ;D
Door het goed recht te houden ga ik het proberen met oude spoor staven die ik niet meer gebruik (y)
Goedkoop en krijgt het toch weer een doel ;) beter dan weggooien
Morgen meer hier over
Nu tijd voor kerst bij mijn ouders ,, Dus vanaf nu off van het form
Voor ieder die mij opweg heeft geholpen ,, en natuurlijk de rest Geniet van deze dagen en nog een gezond 2016 met veel bouwplezier
-
Ik heb een gedeelte beperking
Ben snel afgeleid ,, Werk ook onder bergeleiding
Dus zodra er veel info achter elkaar komt met verschillende voorbeelden raak ik soms het spoor bijster ;)
Hoi,
Even een 'beroepsmatig' vraagje. Heb je ook in de encyclopedie (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Elektronica_analoog) gekeken? En zo ja, was het daar allemaal duidelijk genoeg, of zou er nog iets verbetert kunnen worden?
Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
-
Bijgekomen van het kerstfeest zit ik dit draadje weer te lezen en als ik scherp genoeg ben vallen de volgende dingen mij op:
De weerstandwaarde is te laag. De spanning die de Maus afgeeft is eerder 20 volt. De gelijkrichter haalt daar wat vanaf, maar je moet rekenen met minstens 18 volt.
Over de led's valt ook nog eens zo'n 2,5 volt. Over de weerstand valt dan 18-2,5= 15,5V
De stroom over de led is dan gelijk aan spanning gedeeld door weerstand, ofwel 18/560 is 0,032 ampëre, ofwel 32 mA.
Dat is niet juist. De stroom door de weerstand (niet de led) is dan 32mA.
Bij parallel schakeling moet je het stroomverbruik van de leds bij elkaar optellen. Dat wordt dan dus vier keer 18 mA ofwel 72 mA per rijtuig.
Dat klopt, maar je interpreteerd het precies verkeerd om. De berekening dat er 32mA door de weerstand van 560Ohm loopt is goed. Deze stroom verdeelt zich echter over de 4 ledjes waardoor er door elke led slechts 32/4 = 8mA loopt. En dat is een prima stroom! Gezien de foto's met het mooi gedimde gele licht lijkt me dat ook een hele mooie waarde voor dit type led.
Het is wel zo dat het vermogen in de weerstand is 15,5V x 32mA = 500mW = 1/2W Dan raaktt een 1/4W weerstand op den duur wel defect (en gevaar dat je dak smelt!!!)
Indien Rienk de verlichting op deze wijze wil aansluiten hoeft hij niet de weerstand te vervangen voor een andere weerstandwaarde maar door één van 1/2W of (beter) 1W.
Nou wil ik Rienk niet gaan verwarren maar bovenstaande schakeling heeft echter, zoals hiervoor ook genoemd, één nadeel: elke wagon neemt 32mA af van de Multimaus. Als je 10 wagens zo hebt rijden is het al 320mA. In elk rijtuig zit een kacheltje! Als je de leds in serie zet dan verbruiken 10 wagens slechts 80mA!
gr. Frits
-
Klopt, een Buffer-condensator op de Loc-Decoder is dan een betere oplossing dan apart aan de Led-strips.
En met de Buffer-condensator op de Loc-Decoder sla je 2 vliegen in 1 klap.
Dat hangt er vanaf, niet alle decoders verdelen de spanning van een buffer op de decoder zelf even netjes. Zimo's naar mijn mening wel, ESU's vebruiken vrijwel alles voor de motor en de processor zelf: de functie-uitgangen worden zo'n beetje als eerste vergeten.
Dat hangt ook af van de buffer-wijze: Niet elke decoder heeft een buffer voor de processor en een aparte voor de 'hoogspanning' die de decoder ook voert. Als dat 1 buffer is, zullen ze het moeten delen en zal de motor het meeste verbruiken.
Daarnaast valt een korte onderbreking bij verlichting veel eerder op dan bij een motor: die draait vaak, hoe klein ook, nog even door, waardoor ook de kleinste onderbreking niet opvalt. LEDs gaan dan meteen even uit.
@ Fritsprt: sowieso vind ik rekenen met 18 Volt heel krap: 'mijn' functie-uitgangen komen al snel in de buurt van 20,5 Volt...
@ stoomtreinen gek: ik zou zonder meer adviseren de LEDs in serie te zetten. Met een stukje experimenteerprintplaat dat je op de juiste manier zaagt, kun je dan isolaties maken tussen ondersteunende draadwerkjes.
-
sowieso vind ik rekenen met 18 Volt heel krap: 'mijn' functie-uitgangen komen al snel in de buurt van 20,5 Volt...
Al zou de spanning 25V zijn. Dan loopt er door de weerstand 25V/560Ohm= 44mA. Dus door elke led loopt maar 11mA. Nog steeds niets aan de hand. Ze branden alleen een beetje feller. En het kacheltje (de weerstand) verstookt bijna 1W. En dt is juist de reden waarom ik adviseer om de LED's in serie te schakelen.
gr. Frits
-
Fred Eikelboom
Ik heb het even doorgelezen ,, ik kon het moeilijk vinden omdat er geen condensator en brug genoemd werd
Misschien toch de naam veranderen in ( led op goeie manier aansluiten ) of zo iets
Ik wist niet eens dat het hier op het form telezen was
Frits
ook daar heb ik dus nu wat last van warme weerstandjes word aan gewerkt moet alleen wachten tot die binnen komen
Menno
De led's in serie ?? even een domme vraag maar hoe moet ik dat zien ?
De pootjes van de led's naar buiten buigen en dan de - op de + en dan zo een setje van 4 maken ??
-
Inderdaad, van de weerstand ga je naar het pluspootje van de eerste led, van het minpootje naar het pluspootje van de tweede led, enz..
Bij 4 leds achter elkaar (in serie heet dat) heb je al 12 volt te pakken, dus je hoeft nog maar 8 volt in de weerstand weg te werken, bij eenmaal de stroom. En dat levert je veel minder warmteontwikkeling op.
-
Dus als ik 4 leds of 6 met een weerstand van ( Koolfilmweerstand 820 kΩ 0.25 W ) dan zit ik goed ?
-
In het verlengde van wat hiervoor staat, heb ik ook nog wel een vraag. Ik heb de berekeningen in de encyclopedie nooit zo goed kunnen volgen. Op de een of andere manier krijg ik het niet goed tussen de oren. Meestal gebruik ik weerstanden zoals ze genoemd worden in de voorbeelden.
Nu heb ik me recent een paar lantaarnpalen met 2 SMD-leds in China gekocht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_117.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2_9.jpg)
Volgens de beschrijving zijn deze geschikt voor 12V. Aan de min-draad van elke led zit een weerstand (geen idee hoe zwaar maar aan de grootte te zien ook 0,25W). Omdat ik een voeding heb van 14V heb ik aan de gezamenlijk plus-draad een weerstand van 560 Ohm/0,25W gesoldeerd. Qua lichtopbrengst gaat dat prima (niet te fel dus). Maar als het ik bovenstaande lees, word ik wat onrustig. Dus voordat ik de lantaarnpalen definitief ga plaatsen: loop ik op deze manier het risico van oververhitte weerstanden of op den duur doorbrandende leds?
NB Ik had bij de bestelling ook kunnen aangeven om de leds geschikt te maken voor 16V maar dat ben ik vergeten om te doen. Misschien is dat bij een volgende bestelling wel handiger.
-
Je moet weten hoeveel stroom er gaat lopen. Heeft de voorgemonteerde weerstand kleurenringen? Dan kan je de waarde aflezen en uitrekenen voor hoeveel stroom de fabrikant één paaltje had gedacht en wat er bij 14 volt gaat lopen. Uiteindelijk kan je dan uitrekenen hoeveel die ene 560 ohm weerstand aan moet kunnen.
Dat is niet juist. De stroom door de weerstand (niet de led) is dan 32mA.
Dat klopt, maar je interpreteerd het precies verkeerd om. De berekening dat er 32mA door de weerstand van 560Ohm loopt is goed. Deze stroom verdeelt zich echter over de 4 ledjes waardoor er door elke led slechts 32/4 = 8mA loopt. En dat is een prima stroom! Gezien de foto's met het mooi gedimde gele licht lijkt me dat ook een hele mooie waarde voor dit type led.
Het is wel zo dat het vermogen in de weerstand is 15,5V x 32mA = 500mW = 1/2W Dan raaktt een 1/4W weerstand op den duur wel defect (en gevaar dat je dak smelt!!!)
Indien Rienk de verlichting op deze wijze wil aansluiten hoeft hij niet de weerstand te vervangen voor een andere weerstandwaarde maar door één van 1/2W of (beter) 1W.
Je hebt gelijk.
-
Maar goed, als er een 560 ohm weerstand wordt geleverd met de mededeling geschikt voor 12 volt, dan kan je ervan uitgaan dat het om leds gaat die maximaal 20 mA kunnen hebben.
Je begrijpt me verkeerd. De lantaarnpalen zijn geleverd met weerstanden zodat ze geschikt zijn voor 12V.
Er is niets bijgeleverd. Ik heb zelf de weerstand van 560 Ohm/0,25W (die had ik nog liggen) er aan gesoldeerd.
In de beschrijving is dit opgenomen:
Operating Voltage for each bulbs = 3V ( DC only )
Operating Current for each bulbs = 20mA
Will prewired resistors for being used on 12V
Complete with wires and SMD LEDs and can be lighted
-
Ja, ik had al begrepen dat ik het eerst verkeerd begreep. Die extra weerstand maakt samen met de voorgemonteerde weerstanden ook bij 14 volt het stroomverbruik laag genoeg om je niet druk te maken over de vraag of een kwart watt weerstand afdoende is.
Overigens, gezien het opgegeven stroomverbruik bij 12 volt, is de kans groot dat de voorgemonteerde weerstanden inderdaad 560 ohm zijn. :)
-
Overigens, gezien het opgegeven stroomverbruik bij 12 volt, is de kans groot dat de voorgemonteerde weerstanden inderdaad 560 ohm zijn. :)
Dat kan ik dus niet zien want de voorgemonteerde weerstanden zijn voor meer dan de helft bedekt met krimpkous.
Bedankt voor je reactie; dan kan ik ze vandaag of morgen met een gerust gevoel gaan monteren.
-
Kan je op een of andere manier met een multimeter de soldeer punten bereiken? Dan zou je kunnen meten of de waardes kloppen
-
Dat kan maar dan meet ik 'over de smd-led heen'. Doe ik vanmiddag; de familie druppelt nu binnen voor de tweede-kerstdag-brunch..............
-
Dank je wel Freek
jij komt vooruit
_______________________________________________________________________________________
Nu mijn vraag nog
Dus als ik 4 leds of 6 met een weerstand van ( Koolfilmweerstand 820 kΩ 0.25 W ) dan zit ik goed ?
-
6 leds in serie lijkt me een beetje veel. Dan kom je voor de leds totaal op 18 volt (6x3) en dan heb je te weinig spanningsruimte voor de weerstand.
Ik zou er 4 in serie zetten. Dat is samen 12 volt. Uitgaande van een digitale spanning van 20 volt komt er dan 8 volt over de weerstand te staan. En dan hangt het er vanaf hoeveel stroom je door de leds wil. Ga je uit van de maximumwaarde van 20 mA, dan komt de weerstand op 8 volt/20mA = 0,4 k = 400 ohm.
Maar ik zou een grotere waarde kiezen, b.v. 1k. Dan kom je op 8 mA. En dan is het een kwestie van de lichtsterkte beoordelen. Vind je het te fel, dan kun je altijd nog de weerstand vergroten.
Verder is het een kwestie van proberen. Mensen die voor het eerst met leds aan de gang gaan zijn vaak bang om iets fout te doen. En over die angst moet je heen stappen. Domweg beginnen met 1k, dat werkt meestal, en dan kijken wat er gebeurt.
-
Hallo Rienk ,
Over 4 leds in serie valt ongeveer 4x2V=8V. Over de weerstand valt dan 18-8=10V. In een eerdere reactie had ik al eens uitgerekend dat jouw gele ledjes mooi branden bij 8mA. De weerstand kan je dan berekenen met de wet van Ohm: spanning/stroom = weerstand oftewel: U/I=R.
Aangezien er over de leds 8V staat komt er over de weerstand ongeveer 10V te staan en de stroom die weerstand moet 8mA zijn. De weerstand is dan 10V/8mA= 1,2 kOhm.
Stel dat je 6 leds in serie zet dan valt over de leds een spanning van 6x2=12V. Over de weerstand valt dan nog maar 18-12=6V. De weerstand is dan 6/8=750 Ohm. Nu bestaat 750 Ohm niet in de gebruikelijke range dus kies je voor 680 of 820 Ohm. De waarde die je kiest maakt niet zoveel uit. Er gaat niets kapot. De leds branden in het ene geval iets feller.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Frits, bij de spanning over een led ga je uit van gekleurde leds. Die zijn inderdaad ongeveer 2 volt. Maar het gaat hier over witte leds, en daarbij ligt de spanning per led iets boven 3 volt.
-
Ik zie dat Klaas ook al gereageerd heeft. Het verschil tussen de berekening van Klaas en mij is dat Klaas uitgaat van 3V over een led en ik van 2V. Dat is overigens afhankelijk van het type led en kleur van de led. Soms reken ik met 2.5V. Het maakt allemaal niet zo veel uit behalve als je er 6 in serie zet. Volgens Klaas is dat 6x3=18 en volgens mij 6x2=12V. Als je er 6 in serie wil zetten dan moet je eigenlijk even met een universeelmeter de spanning over de leds meten. Is die lager dan 10V dan kan je de stroom door de leds prima met een weerstand instellen.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Klaas, Volgens mij gebruikt Rienk gele leds.
Als hij witte gebruikt zou ik zelfs van 3.5V uitgaan.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Ik kan nergens vinden dat hij gele leds gebruikt. Ik zie alleen maar witte.
-
In reactie #32 schrijft Rienk dat hij gele leds gebruikt.
Mocht hij toch witte gaan gebruiken heeft hij in ieder geval alle berekeningen en adviezen ☺
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Ik gebruikte bij de eerste led's
Maar aangezien die veel teveel licht gaven ben ik overgestapt op gele led's ( alleen de buiten kant is het zelfde als witte led's )
Weer een opheldering ;)
-
Nog een leuke:
Als de condensator direct achter de gelijkrichter wordt geplaatst heeft hij een 'theoretische' stroomverbruik van oneindig A. Als je veel rijtuigen op de baan hebt die op deze manier zijn aangesloten kan het zijn dat je centrale dit ziet als 'kortsluiting'. Een manier om dit te voorkomen is een oplaadweerstand te plaatsen voor de condensator. Bij vele mist deze. 200 ohm is hiervoor een mooie waarde.
Tevens de gigantische condensatoren die worden gebruikt... Naar mijn idee totaal onnodig. 100uf is ruim voldoende. Knipperen je rijtuigen dan nog wel, dan mag je wel eens aan de poets, of je stroomafname verbeteren want dan mankeert er echt wat aan 1 van die 2 'nevenzaken'.
-
Ik heb het even doorgelezen ,, ik kon het moeilijk vinden omdat er geen condensator en brug genoemd werd
Ja, daar kwam ik vanmorgen zelf ook achter. Er staat in "Elektronica Basis" wel een uitleg over ''Anti-knipper", maar in de andere pagina's met schema's is het onvoldoende uitgelegd. Ik ga een nieuwe pagina maken, waar een-en-ander uitgelegd wordt.
Misschien toch de naam veranderen in ( led op goeie manier aansluiten ) of zo iets
De titel is duidelijk genoeg: "Hoe sluit u LED's aan?". Als je die aanwijzingen volgt, weet je hoe je ze op de goede manier aan moet sluiten. :-)
Ik wist niet eens dat het hier op het form telezen was
Je bedoelt dat knopje "Encyclopedie" links-boven? Dat is verwarrend. Er zijn personen die denken dat er hier op het forum een encyclopedie aanwezig is, maar wanneer je daar op klikt, verlaat je het forum en ga je naar een aparte website: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Hoofdpagina
Het forum en de encyclopedie vallen beiden onder de Stichting BNLS, maar staan verder volkomen los van elkaar.
Fred.
Redacteur BNLS-encyclopedie.
-
Ja nu snap ik er meer van
Als je hier nog niet zo lang bent en toch gaat zoeken dan zoek je al snel een draadje op en dan is het einde vaak zoek (y)
-
Kan je op een of andere manier met een multimeter de soldeer punten bereiken? Dan zou je kunnen meten of de waardes kloppen
IK kan kennelijk geen weerstandswaarde meten met mijn multimeter 'over de led heen' (wat waarschijnlijk ook wel logisch is0 dus ik weet niet welke weerstand bij mij voorgemonteerd is. Maar dat maakt mij verder ook niets uit. Ik vind het resultaat prima gelukt!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151226_143046.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151226_143046.jpg)
-
@Freek, je kan met een multimeter ook direkt de stroom meten.
-
En dan V x A = W? (dat weet ik dan nog wel)
Zou op zich kunnen, ware het niet dat ik niet onder de treintafel kan meten omdat of alles is geïsoleerd of ik er niet meer simpel bij kan komen.
Dan zou ik de trafo moeten loskoppelen om er 1 lantaarnpaal op aan te sluiten.
Hmmm..... ik vertrouw de deskundigen hier wel dat ik geen risico loop met mijn 0,25W weerstanden 8)
-
Hallo Freek,
Behalve V x A=Wis er nog een andere (afgelijde ) formule.
Deze is ( V x V) / R= W.
Als je de spanning over de 560 Ohm weerstand meet dan kun je het vermogen berekenen.
bv: je meet 10 Volt, dan word het:
( 10x 10) / 560 = 0.18 W.
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
-
Hallo Rienk,
Ik was even aan spelen met een tekenprogramma en heb voor zowel 6 gele leds als 4 witte leds een schemaatje gemaakt. Misschien heb je er iets aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagon_verlichting_4_witte_LEDs_schema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagon_verlichting_4_witte_LEDs_schema.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagon_verlichting_6_gele_LEDs_schema.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wagon_verlichting_6_gele_LEDs_schema.jpg)
gr. Frits
-
Dank je wel Frits Hier ben ik zeker mee geholpen (y)
vooral met de onderste tekening
Wat ik in elkaar gezet heb nu is dus op de goeie manier gedaan nu de rest nog ;D
-
Nog een leuke:
Als de condensator direct achter de gelijkrichter wordt geplaatst heeft hij een 'theoretische' stroomverbruik van oneindig A. Als je veel rijtuigen op de baan hebt die op deze manier zijn aangesloten kan het zijn dat je centrale dit ziet als 'kortsluiting'. Een manier om dit te voorkomen is een oplaadweerstand <-----te plaatsen voor de condensator. Bij vele mist deze. 200 ohm is hiervoor een mooie waarde.
oplaadweerstand ??
Wie kan mijn vertellen welke dat zijn ??
Wand kan ze niet vinden op internet
Wie weet daar het type van en waarde nummer ??
-
Die condensator werkt als een kleine batterij. Hij laadt eerst op en gaat de leds voeden als de stroom eventjes wegvalt. Als je de stroom op de baan zet, gaat alle condensatoren tegelijk opladen. Dat duurt heel kort, maar bij elkaar kan het een flinke kortdurende stroom opleveren. Dat voorkom je door een gewone weerstand voor de gelijkrichter of tussen gelijkrichter en elco te plaatsen. Een weerstand van pakweg 150 ohm beperkt de laadstroom.
-
R1 in mijn schema.
Gr Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
dan moet dat wel goed komen
Later toen ik de vraag gesteld had werd mij al meer duidelijk :-[
Volgens mijn had ik even niet goed op gelet :o
-
;) (y)