BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: janw op 21 December 2015, 23:45:02
-
Heeft iemand dit ook gehad?
Ik heb voor mijzelf en twee anderen drie Dg'tjes uit messing kits van Sabro gebouwd. Bruin gespoten met Kleinspoor verf, zat er netjes op (zie foto).
(http://i248.photobucket.com/albums/gg167/janw1/DSC02154.jpg) (http://s248.photobucket.com/user/janw1/media/DSC02154.jpg.html)
Flinke tijd later (zeker 6 weken), transfers van Kleinspoor erop; ging niet helemaal lekker doordat sommige letters te los aan het vel hingen en al vastkleefden voor het velletje helemaal goed lag; gevolg 'dansende' tekst. Gaf wat gedoe, voorzichttig weer wegpoetsen, opnieuw doen. Uiteindelijk goed. Laagje Motip zijdeglans vernis uit spuitbus erop. Ik had vroeger die van Color Works, was daar tevreden over maar had mijn winkel niet meer, dus deze geprobeerd.
Vernis droogt, alles lijkt OK.
Laatste stap, 'glas' achter de ramen, dan eindelijk klaar. Maar nu gaat het mis. Bij twee van de drie exemplaren laten na het inplakken van de glaasjes (met Kristal Clear, nb achter het messing natuurlijk), ineens sommige afwrijfnummers los, als stokoude verf die van een kozijn opkrult. Terwijl dus al een laagje vernis overheen zat. Oorzaak ??
Dus weer terug, slechte voorzichtig wegpoetsen, lukte niet overal zonder de buine laag en de grondlaag mee te nemen. Gelukkig klein plekje, dus 'gepostzegeld' , opnieuw geverfd (komt toch weer een wit cijfer overheen). Paar dagen laten drogen.
Afwrijfnummers opnieuw aangebracht. Opnieuw Motip erop (dezelfde bus), eind goed al goed ..... maar het resultaat: enorme craquele plekken.
Schilderwerk he-le-maal aan puin.
Wat doe ik fout?
-
uithuilen , in de thinner en opnieuw beginnen.
probeer dan blanke lak van phildie.
-
Het heeft te maken met de verschillende verfsoorten. Motip heeft een ander soort oplossing in de verf dan de andere. Deze reageert agressief op de andere verfsoorten. Zeker als je door de ondergrond geschuurd hebt.
Daar buiten heeft motip ook acrylverf. Dit moet op het etiket staan, anders is het een alkydverf.
Het is zowiezo niet raadzaam om verf met oplosmiddel over water gedragen verf aan te brengen.
Oplossing: Gebruik alleen dezelfde soorten verf over elkaar. Dus, water gedragen verf over water gedragen verf en let erop dat verf die "oplos gedragen" zijn ook in verschillende soorten komt.
Het is dus even goed uitzoeken dat de primer / basiskleur en vernis van dezelfde soort zijn. Hoeft niet altijd van hetzelfde merk te zijn.
Groet, J. moors.
-
Waarom gebruik je bij KleiNSpoor verf niet de door hun geleverde blanke lak? Had je de bruin ook "geschuurd" voor het aanbrengen van de decals en blanke lak?
Als ik de KleiNSpoor lak gebruik, schuur ik daarna (2 dagen later) de trein/wagon met Jif en een oude tandenborstel tot hij mat is. Dan de decals erop. Vervolgens de blankelak met een scheutje Humbrol blankelak Mat erbij. Zoek eens op: een lans breken voor KleiNSpoor verf (oud en goed verhaal van Karst uit de tijd dat hij ook de KleiNSpoor verf nog gebruikte) ;).
-
Merk blanke lak maakt niet zo heel veel uit, maar zoals Johan al zei, het mag geen alkydlak (autolak) zijn. Motip is dat meestal wel. Bij elke bouwmarkt vind je verfspuitbussen voor thuisgebruik, die kun je gewoon toepassen. Ik gebruik momenteel Flexa zijdemat, ook op geairbrushte ondergronden en ben daar zeer tevreden mee.
-
(...)
probeer dan blanke lak van phildie.
Ik heb ook prima ervaringen met de blanke lak van Phildie. Volgens mij is deze zó 'zacht' van samenstelling dat deze over iedere soort verf is te gebruiken.
Als ik een nieuwe combinatie van lakverf en blanke lak toe wil passen, probeer ik dit eerst uit op een proefplaatje messing. Die heb ik tóch altijd bij de hand, omdat ik mijn mengsels altijd eerst op zo'n plaatje uitprobeer om te kijken of het de juiste dikte heeft. Als je op dat plaatje een paar overbodige transfers aanbrengt, zie je ook het effect van de blanke lak op de transfers. Als je dan slechts een gedeelte van dat proefplaatje met de blanke lak overspuit, zie je het effect ervan en heb je nog een stukje proefplaat over voor het geval de blanke lak niet bevallen is. Misschien een aardig advies als je toch opnieuw moet gaan beginnen. Ik zeg altijd maar zo: "better safe than sorry"!
Groetjes,
Hans.
-
In aanvulling op de gemaakte opmerkingen over de verfsamenstellingen:
Zelf gebruik ik nooit lak/verf rechtstreeks vanuit een spuitbus.
De hoeveelheden die daaruit komen zijn zowel oncontroleerbaar als doorgaans verzadigd met (agressief) oplosmiddel.
Daar gaat je mooie werk :-[
Ik gebruik altijd mijn badger Airbrush, die ik exact kan afstellen qua lucht- en verftoevoer.
Een zodanige afstand tot het model kiezen dat de verf net genoeg dun is om goed te vloeien maar net weer niet om een onderlaag aan te kunnen tasten.
Kwestie van invoelen, trial en error.
Mijn ervaring is dat als je messing modellen kun bouwen je ook toe bent aan een goede kwaliteit airbrush
Gebruik -zoals hierboven gezegd- kwaliteitverf, het gaat erom dat de verfstof (kleurpigment) erin zo fijn mogelijk gemalen is.
Ik gebruik bijvoorbeeld Weinertverf om bufferhulzen van Rocoloks te 'brushen'.
Je kunt de luchtstroom(met verf) uit de airbrush nauwelijks zien maar het resultaat mag er zijn.
Messingmodellen gaan bij mij ook altijd na het spuiten de oven in om goed warm te drogen.
Nog een tip: in de autoschadeherstelwereld gebruikt men etsende grondlak.
Die kun je daar in spuitbussen kopen (tenminste bij mijn uitdeuker).
Ook die lak spuit ik in het glaasje van de airbrush en vervolgens op het model.
Werkt op dezelfde wijze als de Weinert verf.
Die grondverf hecht door de etsende werking beter op de ondergrond.
Succes
Jan
-
Heb dit de eerste keer ook gehad. Ik gebruik dit merk nooit meer! Weer een leerervaring rijker! Succes met de verdere verf en schilderarbeid.
vr gr André
-
Phildie heeft ook etsprimer. Kost wat, maar heb je ook wat. Waarschijnlijk twee verfsystemen in de verkeerde volgorde gebruikt. Óf weten welk soort over welk soort heen kan of het verfsysteem van één fabrikant gebruiken voorkomt dit soort sores! Succes!
-
Het staat hierboven allemaal al maar als je verschillende verven over elkaar heen gebruikt eerst op een proefstukje proberen.
Kleinspoor verf is een gewone verf en met wasbenzine te verdunnen die Motip is een autolak (alkyd) en alleen goed met thinner te verdunnen maar reageert dus wel agressief op die wasbenzine lak.
De oplossing kan zijn door de Motip heel dun aan te brengen zodat het al droog is voordat het de onderliggende verf aantast, autolak is i.t.t. de kleinspoor verf sneldrogend.
En anders de acryl versie gebruiken of een "gewone" spuitlak uit de bouwmarkt
Stephan.
-
Dank voor de commentaren.
Het lijkt inderdaad op het effect van verschillende verfsystemen door elkaar, of verkeerde volgorde, maar dat is niet zo.
Sterker nog: er zat dus al een laag Motip op, pas de tweede laag Motip *uit dezelfde bus* gaf craquele en dan ook maar aan een kant; beide slachtoffers hebben ook een goede kant.
De 1e laag Motip op (6 weken oude) Kleinspoor verf ging prima; de enige reden voor een tweede laag was dat de Motip niet aardig was tegen sommige transfers, en er dus gerepareerd moest worden. Zie de beschrijving van het geval in de eerste post van dit draadje.
Ik had dezelfde bus ook al eerder met succes op zowel Humbrol als Revell enamel verf gebruikt. Bij hetzelfde verfrondje als waarin dit mis ging, heb ik een wagentje met Revell spuitklare enamel meegenomen, en die heeft niets.
Het derde Dg'tje, met identieke Kleinspoor verf en identieke Kleinspoor transfers, heeft helemaal geen problemen, ook niet tussen transfers en Motip. Die heeft dus ook geen tweede laag Motip gehad en staat er prima bij.
Op de Motip bus staat niet of het alkyd of acryl is; volgens de winkel is-ie OK voor alkydverf. Maar ik ga in de toekomst weer terug naar Color Works; daar staat op dat het alkyd is, en ik zie nu ook dat-ie online gewoon te krijgen is.
-
Misschien heb je de tweede keer de verf dikker of "natter" aangebracht.
-
Zou geen alkyd verf met thinner verdunnen..
-
Zou de volgende keer in dunnere lagen spuiten, craquele onstaat meestal door te dikke verflagen. Evenals putten en blaasjes doordat de toplaag sneller droogt als de onderlaag ook al spuit je er maar 1..opbouwen in dunne laagjes..
-
Praten we nu over deze Motip? https://www.deolieconcurrent.nl/products/Colourspray-Zijdeglans-Blanke-Lak.html?gclid=CIKKtNTW78kCFQUewwodxT4NFg
-
volgens mij wel, ziet er in elk geval hetzelfde uit.
Ik verdun trouwens nooit met thinner, geen trek in tolueen. Ik gebruik wasbenzine.
Maar de laagdikte zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn, uit zo'n spuitbus komt altijd teveel en ik kan best even te dicht bij zijn geweest. Dan is ook de variatie tussen exemplaren mogelijk.
Wel onhandig dan dat dat kennelijk zou nauw steekt!
-
Dat is een acryl, die zou probleemloos over de andere lagen moeten, maar laagdikte is wel van belang..
-
Ik houd 't er voorlopig maar op dat dat het is: laagdikte heb je met zo'n sproeibus inderdaad niet helemaal onder controle.
Conclusie: Motip altijd heel dun spuiten. En uitkijken met decals; zie hier bv. (omlaag naar het midden van de pagina) over blanke lak, decals en verkleuring:
http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=102&t=19162
Motip samen met de afwrijftransfers van Kleinspoor gaat dus niet altijd goed.