BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: addelaat op 19 December 2015, 17:06:05
-
Beste Forum leden,
Ik heb een DR4088LN aan gesloten via loconet op mijn IB. Aan de DR4088LN hangen 7 DR4088CS via S88. Alle modules zijn zichtbaar in Koploper waarbij de DR4088LN perfect functioneert en bij de andere DR4088CS er steeds 3 á 4 bezetmelders bezet blijven op willekeurige plaatsen. Wie kan aangeven hoe ik dit euvel kan verhelpen?
Alvast bedankt voor de medewerking, groetjes Ad de Laat
-
Hoi Ad (??)
Blijft het rode ledje op de betreffende module ook aan als je een 'hangende' bezetmelding hebt ?
Grtzz,
Karst
-
Beste Karst,
De rode ledjes op de modulen knipperen constant. Hoe dichter dat je bij de DR4088LN komt hoe sneller dat ze knipperen.
Groetjes,
Ad de Laat
-
Hoi Ad,
Knipperen zo ook als er niets op de baan staat ??
Als er geen stroomverbruikers zijn, horen alle ledjes uit te zijn.
Om het probleem te lokaliseren, eerst alle verbruikers van het spoor halen. Dan met 1 verbruiker (lok / wagen met verlichting) de baan af en zien waar de 'hangers' optreden.
Grtzz,
Karst
-
Beste Karst,
Voor dat ik opstart in Koploper staat de IB op stop en zijn er geen brandende ledjes op de DR4088CS, wel het groen ledje op de DR4088LN. Zodra ik op de groene pannenkoek in Koploper klik gaat de IB op go en gaan alle ledjes knipperen. Er staat dan helemaal niets op de baan. Als ik dan in Koploper kijk dan zijn er 22 secties van de 120 bezet. Als ik dan met een wagonnetje met verlichting er over heen rijdt dan geven de delen die geen bezetmelding gaven een bezetmelding aan. Als ik over de delen rijdt die als bezet waren aangegeven dan veranderd er niets. Aan het knipperen van de ledjes veranderd niets. Het klopt volgens mij ook dat de ledjes branden want per module zijn er 3 á 4 bezetmeldingen.
Ik hoop dat je hierdoor wat dieper in mijn systeem kunt kijken.
Alvast bedankt voor de moeite.
Groetjes, Ad de Laat
-
Hm... lijkt er op, dat er storing opgepikt wordt....
Kun je eens wat foto's plaatsen hoe je e.e.a. aangesloten en gemonteerd hebt ?
Met spanning op de baan en zonder stroomverbruikers moeten alle LEDjes uit zijn...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151220_124532_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151220_124532_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151220_122656.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151220_122656.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_204355.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151208_204355.jpg)
Beste Karst,
Hierbij de gevraagde foto's. Ik hoop dat ze overkomen. Eén foto van de situatie onder de baan waarbij alles is aangesloten en één van de montage op het bord zonder aansluitingen. Ik heb ook een tekening toegevoegd met een aansluitschema. De tekening verschilt iets met de foto. Ik heb hier namelijk één aansluiting van de "Blauwe" booster en één aansluiting van de "rode" booster op elke module zitten. De rijspanning zit dan ook steeds rechtstreeks op de betreffende booster aangesloten. Dus het linkse deel (1-8) zit steeds op blauw en de rijspanning ook en het rechtse deel (9-16) zit op rood met de rijspanning op rood.
Ik hoop dat je zo wat dieper in mijn systeem kunt kijken en de mogelijke oorzaak kunt ontdekken.
Alweer bedankt voor de moeite. Groetjes,
Ad de Laat
-
Hoi Ad,
Heb je de 'spontane' meldingen ook als je de aansluitingen naar de rails aan de kant van de DR4088's loshaalt ??
-
Beste Karst,
Als ik de aansluiting van een willekeurige bezetmelder los haal dan valt ook de bezetmelding weg. Ik heb een nieuwe aansluiting gemaakt met een nieuwe draad maar dan is het resultaat hetzelfde dus een bezetmelding.
Groetjes, Ad de Laat
-
Hoi Ad,
Ik bedoelde eigenlijk zoals je op de onderste foto (geen kabels er aan) ook storing hebt. Dwz, als je alle contacten test ( b.v. met een lampje tussen de melder ingang en je 'naar rail' draad ) heb je dan ook klevende meldingen ?
En... zie ik het goed dat je netwerkkabel (UTP / FTP) hebt gebruik voor het aansluiten ?? Dat soort kabel is eigenlijk niet geschikt, om dat het bestaat uit 4 x een getwist paar. Zeker als je ook de 'naar-rails' spanning daar doorheen laat lopen, kan en zal het paar dat die 'naar-rails' spanning voert storing induceren in de andere draad van het getwiste paar. Hetzelfde effect krijg je als 1 ader van de andere paren straks wel strom voert en de andere niet... Het effect wordt sterker naarmate de kabellengte groter wordt. We (Wim en ik) hebben dit destijds (2007-2008)bij het ontwikkelen van de BM-SD modules al ontdekt. En ik denk dat Wim daar op doelt...
De paren zijn: Bruin/Bruin-wit, Blauw/Blauw-wit, Groen/Groen-wit etc...
Het beste gaat het met losse, netjes parallel lopende draden van voldoende dikte. Ik zelf gebruik daarvoor 0.5mm2 draad. MOcht je het allemaal niet opnieuw willen/kunnen bedraden, bestaat de mogelijkheid, de ingangen minder gevoelig te maken door een weerstand van 270ohm tussen elke ingang en de voedings-ingang te plaatsen. Maar dat is m.i. een lapmiddel omdat het niet de storing zelf wegneemt, maar slechts het gevolg. De storing zal blijven en zodra deze te groot wordt, krijg je weer hetzeldfe effect. :(
Grtzz,
Karst
-
Als de terugmelding blijft knipperen, ook als er wel een verbruiker op de rails staat, gaat een weerstand je ook niet redden. Ik denk dat je een probleem hebt aan de digitale (S88) kant.
Ik zie een kastje boven je elektronica staan, is dat toevallig een grote transformator? Ik zou die eerst eens uit de buurt van je bedrading halen.
Ik heb zelf ook heel veel last gehad van spookmeldingen bij een soortgelijke opstelling. Het goed afschermen van de bedrading en de printen heeft daar uiteindelijk heel veel geholpen.
Zit er ook een patroon in welke modules spookmeldingen geven? Zijn het bijvoorbeeld die achteraan de S88 bus, of juist die links op de foto?
-
Ik wil het draadje niet kapen, maar heb ongeveer hetzelfde probleem.
S88 1 loconet, s88 2, s88 3. Bij mij geeft de hele s88 3 bezet. Allemaal digikeijs. Ik heb het nooit echt op kunnen lossen. Mijn oplossing was om tussen melder 2 en melder 3 een lege bezetmelder te hangen.
Ik zag net wel dat ik tussen s88 2 & s88 3 een ftp/utp kabel gebruik. Naar aanleiding van Karst zijn opmerking hierboven zal ik die kabel er eens uit gaan halen. Verder is het een mysterie.
Dus ik ben zeer benieuwd naar de oplossingen die hier worden aangedragen.
mvg
Geert-Jan
-
Let wel, ik heb het niet over de utp kabel tussen de modules onderling ! Maar over de aansluitingen naar de rail...
Mysterie is he niet, gewoon natuurkunde... ;) Alleen waar die ingrijpt op de goede werking is een kwestie van systematisch zoeken en uitsluiten...
Ik zou zeggen: Alle inputs van de s88 Modules loshalen, en 1 voor 1 weer aansluiten, totdat het verschijnsel weer optreedt. Dan moet je zoeken in die verbinding(en).
-
Hoi Geert-Jan,
In een ander draadje kwam al eens naar boven dat de utp-kabels soms nog wel eens foutief bedraad zijn. Je zou eens kunnen proberen of het probleem meeverhuist met de kabel. utp-kabels zijn normaal gesproken beter dan S88 flatcables, zeker als je de afgeschermde variant gebruikt.
Oh ja, ftp-kabels bestaan niet :D
Erik
-
Jawel hoor ;)
Foil Shielded Twisted Pair (http://www.belden.com/blog/datacenters/STP-UTP-FTP-Cable-More-7-Types-When-to-Use-Them.cfm)
-
Hoi.
Doet me toch echt denken aan de storingen die ik had toen ik nog in ouderwetse methodes dacht als draadbomen...
Ik had alles met flatcable bedraad, ook naar 1 centraal punt. Tegenwoordig hangt alles verspreid onder de baan, met de rail bekabeling zo kort mogelijk. Heb gemerkt dat deze snel storing op pikt, zoals Karst ook al aanduidt.
Ik ben overgestapt naar een spinnetwerk, waar de S88 module de spin is en de railaansluiting het web. Vervolgens van S88 naar S88 UTP kabels, en probleem over, tenzij de totale afstand van de S88 kabels meer wordt dan een meter of 12. Spookmeldingen waren daar het resultaat. Dus, railaansluiting aan S88 zijde afkoppelen. Bezet melding weg, dan zit je oorzaak in het gebruik van kabels, goten etc. Ook ik had vroeger alles netjes gebundeld en in kabelgoten. Niet doen, geheid bron voor overspraak in je kabels, en geheid ellende. Afgeschermde kabels gaat enigzins, maar ook daar loert het gevaar, als je de mantels niet aard...
Succes, groetjes, Hans 8)
-
Beste allemaal,
Ik heb er gisteren met een treincollega, die verstand heeft van elctronica, naar mijn baan gekeken. Het probleem zat in de bekabeling van de bezetmelder naar de rail, zoals Karst al aangaf. Ik heb daar UTP-kabel voor gebruikt en omdat die getwist is geeft die storingen. Het is opgelost door op de bezetmelders die storing gaven een weerstand van 270 ohm te plaatsen. Nieuwe draden trekken was voor mij geen optie omdat ik dan de halve baan moet afbreken. Nu rijdt het probleemloos.
Karst en alle anderen bedankt voor het meedenken en hele fijne kerstdagen en voor 2016 veel treinplezier.
Groetjes,
Ad de Laat
-
Allen.
Mag ik hier inhaken? Ik ben nieuw op dit forum en het komt er ongeveer veertig jaar na dato dan eindelijk van de modelbaan te gaan bouwen.
Mijn naam is Ad Jonker, en aangezien Ad de Laat ook een probleem met de DR4088CS terugmelder heeft zal het mogelijk aan onze voornaam liggen. ::)
Echter, nu in een testfase. Een ovaal met een uitwijkspoor en enkele blokken.
EcOS 2, DR4088CS terugmelder, DR4018 voor de twee wissels te schakelen en een computer met een demoversie van WinDigiPet.
Na proberen en testen begint het steeds meer erop te lijken. Terugmelden bleek niet in de EcOS aan te komen, was echter het net niet goed aangesloten zijn van een stekker.
Het ovaal is 'geplaatst' in wat het schaduwstation wordt dat uitkomt op twee maal zes sporen.
Wat nu gebeurt en waar de vraag op uit komt. Alhoewel in een wisselstraat heb waar maar een traject door loopt wat in het ovaal zit, de enige aansluitingen een aarde en een draad naar de DR4088CS zijn en alle overige sporen dood lopen blijft het blok volgens de EcOS bezet. Dit gebeurt niet als er een of geen wissel in zit, doch als ik een volgend wissel in de straat aan sluit geeft de EcOS een bezetmelding aan. De wisselstraat bestaat uit Trix C-rails wissels 62711 en 62712, de slanke wissels. Er loop ook een zijspoor naar het programmeerspoor wat dubbel geïsoleerd is. Daar gaat het niet verkeerd op. Alle wissels zijn voorzien van een electrische wisselmotor (Märklin 74491) die echter nog niet aangesloten zijn. Van een kortsluiting is geen sprake, de treinen rijden keurig over de wissels.
Blijft over de vraag: als je twee wissels van het Trix C systeem op elkaar aan sluit, weet dan iemand wat blijkbaar toch een situatie geeft dat de bezetmelder actief wordt?
Overigens, heb wel de draadjes van storingen in de kabels gelezen doch zie die situatie bij mijn niet terug.
Zal in het vervolg korter van stof zijn ;)
-
Zou zeggen isoleer alles op de juiste plaatsen en sluit het op de juiste manier aan, alleen dan werkt alles zoals het moet, dat geldt overigens voor alles.
Groetjes
-
Het lijkt er op dat die tweede wissel een extra weerstand toevoegt, waardoor het blok bezet gemeld wordt. Ik zou die wissel eens goed bekijken, want dit hoort niet te gebeuren. Je kunt met een (pull-up) weerstand proberen te compenseren.