BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: spoorzeven op 18 December 2015, 16:52:02
-
Het gaat om het model van de PKP gesloten goederenwagen Gkk-x (oud zou dat moeten zijn Kddt). Volgens mij is dit een Tsjechisch model. Weet iemand of de PKP dit type heeft gehad en kwam het ook in het Westen? Het model schijnt overigens uit een oude Klein Modellbahn mal te komen.
-
Deze dus
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_221.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_221.jpeg)
Foto: Roco
-
Ja, die is het.
-
Hier (http://www.h0-modellbahnforum.de/t323952f19614-Ein-Rs-Stuttgart-mit-richtigen-Holzbohlen-4.html) staat ie in t echt. Heeft zeker als serie bij de pkp bestaan.
Dirkjan
-
Pafawag heeft er 7518 van gebouwd voor de PKP. Daarnaast zijn ze nog geƫxporteerd, onder andere naar Tsjechoslowakije.
-
Of je deze wagon internationaal kan inzetten ligt eraan of OSShD spul in RIV gebied mag rijden? Ik kan zo snel geen RIV teksten vinden, maar wel een MC code
-
Allereerst dank voor de reacties. Volgens mij (en dat staat overigens ook in het bericht) mochten die wagens ook in het Westen komen, maar moesten altijd retour worden gezonden (dat wil zeggen mochten hier niet voor vervoeren binnen West-Europa worden gebruikt). Herinner mij tot in het begin van de tachtiger jaren DR vierassers aan de losweg in Zoetermeer-Oost. Roco had eerst de CSDvariant aangekondigd, maar die komt blijkbaar niet. Zal ik mijn bestelling omzetten naar de PKP variant.
-
Gezien de dakvorm is het een enigszins andere wagen. Dus of het Roco model werkelijk bestaan heeft of dat het een bruikbare fantasie / imitatie is ?
Maarten.
-
Ik zie eigenlijk niet echt verschil in de dakvorm, hij klopt wel behoorlijk :)
Foto van orgineel is even scrollen, bijna onderaan.
Mvg,
Tis
-
Het model heeft zelfs al op Fremotreffen gereden.
Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk
-
Het dak van Roco eindigt aan de zijkanten nog redelijk plat, terwijl de foto duidelijk een bijna verticale rand laat zien.
2 mogelijkheden:
a/ In werkelijkheid bestonden er 2 uitvoeringen, dus zou het Roco model juist kunnen zijn (maar misschien de opschriften niet)
b/ Vanwege een bestaande dakvorm van een andere wagen heeft Roco voor een makkelijke, onjuiste oplossing gekozen
Ik denk, dat het a/ is, omdat er wel meer (bijna dezelfde) wagens zijn gebouwd, waarbij voor bijvoorbeeld export naar andere landen een andere dakvorm gewenst was, of dat er in de loop van de productie een wijziging is doorgevoerd.
Ik kan helaas geen zekerheden bieden, behalve het verschil tussen het model en de foto.
Maarten.
-
Mag ik ze onder elkaar zetten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_221.jpeg)
(http://nimga.de/f/yA2Jp.jpg)
Afkomstig uit: http://www.h0-modellbahnforum.de/t323952f19614-Ein-Rs-Stuttgart-mit-richtigen-Holzbohlen-4.html (http://www.h0-modellbahnforum.de/t323952f19614-Ein-Rs-Stuttgart-mit-richtigen-Holzbohlen-4.html)
-
Er is in ieder geval een verschil in het aantal dakribbels: tien op het model, zo te zien negen op de foto van het voorbeeld. Dat kan echter ook met de uitvoering te maken hebben.
-
Zijn dat niet de overlappingen van de banen dakleer? Die zullen vast van wagen tot wagen verschillen.
-
Van de hier getoonde foto komt het dak overeen met het Roco model.
Maar de foto waar eerder in dit draadje naar wordt verwezen is een andere wagen, met een ander dak.
Het lijkt er op, dat er dus meerdere uitvoeringen zijn, zoals ik al dacht.
Maarten.
-
Ik zie nu, dat ik me vergis in de foto: in de verwijzing staat vlak onder de juiste foto nog een foto van de wagen met het verkeerde dak.
Met excuus voor de gestichte verwarring.
Overigens heel interessant de verschillende vormen te zien en vergelijken.
Maarten.