BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Bert_Apd op 17 December 2015, 20:46:33
-
Hallo allemaal,
Ik kreeg via de mail een vraagje hoe je op een Digikeijs DR4024 servodecoder een DB "Formsignal" (zonder aandrijving) met drie standen (Hp0, Hp1 en Hp2) kon definiëren en wel zodanig dat de bediening ervan via twee wisseladressen gedaan kon worden.
Het leek mij handig om de oplossing daarvoor via het forum te beantwoorden zodat die voor andere geïnteresseerden is te gebruiken.
Het betreft dus dit sein:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4402.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4402.jpg)
In de door mij voorgestelde oplossing wordt gebruik gemaakt van function-mapping en wel zodanig dat de drie seinstanden elk apart via het schakelen van slechts één wisseladres zijn op te roepen.
De DR4024 kan hiervoor worden ingesteld op Preset 0, zodat de DR4024 in totaal via 8 adressen aangestuurd kan worden: vier voor de servo's en vier voor de OUT's, de OUT's blijven hierbij ongebruikt.
In totaal kunnen twee drievoudige seinen aangesloten worden op de DR4024.
Per sein worden twee servo's gebruikt, de eerste voor de arm Hp0/Hp1 en de tweede voor de arm Hp2.
In dit voorbeeld wordt de uitwerking gegeven voor een DR4024 ingesteld op de DCC (wissel)adressen 1 t/m 8.
Het eerste sein wordt aangesloten op servo1 (arm Hp0/Hp1) en servo2 (arm Hp2).
De gewenste aansturing is als volgt:
[adres1] Rood schakelt Hp0 (onveilig)
[adres1] Groen schakelt Hp1 (veilig)
[adres2] Groen schakelt Hp2 (langzaam rijden)
[adres2] Rood schakelt eveneens Hp0 (onveilig)
De function-mapping voor dit sein (servo1 en servo2) wordt dan als volgt:
CV141 = ( 1 + 8 ) = 9 S1PosA en S2PosB (Hp1)
CV144 = ( 2 + 8 ) = 10 S1PosB en S2PosB (Hp0)
CV147 = ( 1 + 4 ) = 5 S1PosA en S2PosA (Hp2)
CV150 = ( 2 + 8 ) = 10 S1PosB en S2PosB (Hp0)
Let erop dat de servo's zodanig moeten worden gemonteerd dat de servobewegingen voor de armen tegengesteld zijn.
Als er ook een tweede drievoudig sein op deze DR4024 dient te worden aangesloten wordt de functionmapping voor servo3 en servo4 als volgt:
CV153 = ( 16 + 128 ) = 144 S3PosA en S4PosB (Hp1)
CV156 = ( 32 + 128 ) = 160 S3PosB en S4PosB (Hp0)
CV159 = ( 16 + 64 ) = 80 S3PosA en S4PosA (Hp2)
CV162 = ( 32 + 128 ) = 160 S3PosB en S4PosB (Hp0)
De aansturing is weer als volgt:
[adres3] Rood schakelt Hp0 (onveilig)
[adres3] Groen schakelt Hp1 (veilig)
[adres4] Groen schakelt Hp2 (langzaam rijden)
[adres4] Rood schakelt eveneens Hp0 (onveilig)
De "fijnafstelling" van de servoposities (voor zowel Intellibox als MultiMaus) is terug te vinden aan het eind van de navolgende topic:
> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67006.msg3221624198.html#msg3221624198
Het is misschien verstandig om bovenstaande instellingen eerst eens uit te proberen op een losse DR4024 die tijdelijk aan het programmeerspoor gehangen wordt. Op die manier kun je hem gemakkelijk programmeren en uittesten en dus meteen controleren of de servo's de door jou gewenste bewegingen maken. ;)
Veel experimenteerplezier! ;D
Groetjes,
Bert
-
Hallo Bert,
Dit klinkt als een heel mooie toepassing van de DR4024.
Ik ga me er komend weekend eens in verdiepen.
Ik kom er op terug!
Groet
Hendrik
-
Hallo Hendrik,
Nog even een aanvulling op de "bediening" van het sein.
Het is met bovenstaande function-mapping ook mogelijk het sein "gewoon" te bedienen door alle twee de adressen te schakelen. Beide schakelmethodes leveren met deze function-mapping hetzelfde resultaat.
Via één adres schakelen:
[adres1] Rood schakelt Hp0 (onveilig)
[adres1] Groen schakelt Hp1 (veilig)
[adres2] Groen schakelt Hp2 (langzaam rijden)
[adres2] Rood schakelt eveneens Hp0 (onveilig)
Via twee adressen schakelen (let op de juiste volgorde):
[adres1] Rood + [adres2] Rood schakelt Hp0 (onveilig)
[adres2] Rood + [adres1] Groen schakelt Hp1 (veilig)
[adres1] Groen + [adres2] Groen schakelt Hp2 (langzaam rijden)
[adres1] Rood + [adres2] Groen schakelt eveneens Hp2 (langzaam rijden)
De toegepaste function-mapping voorkomt dat tijdens het schakelen via twee adressen ongewenste "tussenbeelden" zouden kunnen ontstaan.
Let er wel op dat bij het schakelen via twee adressen de opdracht
[adres1] Groen + [adres2] Rood uiteindelijk weer in de stand Hp0 resulteert... ::)
Groeten,
Bert
-
Hallo Bert,
Nog zeer bedankt voor je goeie adviezen.
Ik heb je hele recept stipt opgevolgd en de DR4024 precies zo ingesteld.
Daarna heb ik de decoder samen met 2 servo's onder een gestript Viessmann sein aangebracht.
Het sein kon af fabriek namelijk alleen de seinbeelden Hp0 en Hp2 geven, oftewel een sein met 2 gekoppelde vleugels. Door het bewegingsmechaniek te slopen kon ik alle vleugels en lampglazen apart laten bewegen.
Met de DR4024 is het nu mogeljik om behalve de seinbeelden Hp2 en Hp0 ook Hp1 weer te geven.
Zo'n sein heb ik nodig als inrijsein voor mijn station Goch waar sommige aankomstsporen alleen over afgebogen wissels bereikt kunnen worden.
Hierbij de plaatjes van de verschillende standen.
Eerst de meest gebruikte: Hp0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7053_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7053_-_kopie.jpg)
Vervolgens het seinbeeld dat ie eerst ook al kende: Hp2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7052_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7052_-_kopie.jpg)
En dan het toegevoegde seinbeeld dankzij een extra servo en aandrijving: Hp1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7051_-_kopie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_7051_-_kopie.jpg)
Het mooie is dus dat alle 3 de standen met ieder hun eigen commando bereikt kunnen worden.
Hierdoor voorkom je volgorde problemen met storende tussenbeelden.
Kortom operatie geslaagd!
Nu het inrijsein aan de andere kant van het station nog.....
groet en fijne avond
Hendrik
-
Hallo Hendrik,
Mooie foto's van een evenzo mooie "operatie" van het Viessmann 9501 sein, mijn complimenten (y)
Leuk om te zien hoe de door mij voorgestelde oplossing toegepast kan worden.
Ik begreep dat je via dit inrijsein niet alleen station Goch "binnen" en vervolgens weer "uit" kunt rijden via een uitrijsein, maar dat ook inrijden op een kopspoor mogelijk is. Dat betekent dat het inrijsein eigenlijk uitgebreid zou moeten worden met een bedienbaar Zs3 sein met het cijfer "3". Bij het inrijden op het kopspoor zou dan Hp2 met Zs3[3] getoond moeten worden, voor de andere rijwegen alleen Hp1 of Hp2 (dus zonder Zs3).
Bijgaand een plaatje hoe zo'n (mechanisch) bedienbaar Zs3 sein er uit ziet (geheel rechts):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4872-3-4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_4872-3-4.jpg)
Bron: http://www.vizinalbahn.de/ (mit freundlicher Genehmigung von Herr Franz Fanger)
Plaatsing van het plaatje met schriftelijke toestemming van de heer Franz Fanger
Daarenboven zou er ook een voorsein bijgeplaatst moeten worden voor het volgende (uitrij)sein, dit voorsein zou - gezien jouw sporenplan - Vr0, Vr1 en Vr2 moeten kunnen tonen...
Ik zie hier weer een leuke uitdaging in om dit - op zijn minst in de benodigde DR4024 schakeling - gefaseerd te gaan realiseren.
Fase 1 wordt de uitbreiding met het Zs3 sein en de aansturing daarvan via de al onder het sein gemonteerde DR4024 met een extra servo en de daarvoor benodigde aanpassingen in de functionmapping.
Ik ga ook op zoek naar bruikbare seindelen in spoor 0 grootte om een beweegbaar Zs3 sein te kunnen maken, mogelijk is daarvoor een Wartesignaal (Ra 11) met lamp bruikbaar...
Ik kom hier later weer op terug.
Groeten en nog een fijne zondag,
Bert
-
Op dezelfde wijze is het mogelijk om een wiseelstraat van max. 4 wissels met servo-aandrijving te schakelen met 1 toets.
Fred.
-
Vraag die mij nu zo te binnen schiet nu ik dit zo lees, hoe werden deze armseinen in het echt aangestuurd? Gingen dan de twee armen ook tegelijk om?
Timo
-
Vraag die mij nu zo te binnen schiet nu ik dit zo lees, hoe werden deze armseinen in het echt aangestuurd? Gingen dan de twee armen ook tegelijk om?
Voor zover het geen elektro-mechanisch sein is worden deze seinen bedient met staalkabels. In het geval van de seinen die alleen Hp0/Hp2 kunnen tonen zijn de armen inderdaad gekoppeld. Dit scheelde een extra aandrijving. Bij de seinen die Hp0/Hp1/Hp2 toonden werd dit ook met slechts 1 kabel gedaan. Hier was echter een bijzonder trucje ingebouwd. Indien Hp1 werd getrokken ging de kabel uit de 'nul'-stand in de ene richting (zeg met de klok mee) tot de stand Hp1 en kon door tegen de klok in te bewegen weer naar de stand 'nul'. Indien echter Hp2 nodig was werd de kabel vanuit de 'nul' stand tegen de klok in getrokken tot de stand Hp2, waarbij via een koppeling (waarschijnlijk een schijf met gat o.i.d. (niet in detail gekeken), ook de 2e vleugel werd meegenomen, zodat Hp2 er stond.
In alle gevallen is zo'n sein gebouwd, dat mocht er iets met de kabel gebeuren, het sein terug 'valt' in Hp0. Bij inrijseinen wordt meestal het sein 'automatisch' op stop gezet, wat erop neerkwam dat het sein werd losgekoppeld van de kabel. Daardoor zie je het terugVALLEN van het sein vaak zo abrupt gaan. Waarschijnlijk met een palletje dat weer terugvalt over de kabel als de hendel in het seinhuis weer in de stand stop gaat, wordt het sein dan bij de volgende trein weer bedienbaar.
Bij elektro-mechanisch wordt het sein net als in model beweegt door servo-motoren. Of een Hp0/Hp2 sein in dat geval 2 motoren heeft of ook gekoppelde armen is mij niet duidelijk.
-
Hoi Sander,
bedankt voor deze uitleg. Een ding is me nog niet geheel duidelijk, die 'nul' stand, was die dan ook Hp0? Dus nul/Hp0 met de klok mee betekende Hp1, weer terug naar nul betekende Hp0? En van nul/Hp0 tegen de klok in was Hp2? Dus van Hp1 naar Hp2 ging via Hp0?
Of zat Hp0 ergens anders?
En een kabel was dus eigenlijk een kabel paar neem ik aan?
Timo
-
een kabel paar
die kabel loopt eigenlijk rond over de schijf van het sein en de schijf van de handel in het stelwerk (seinhuis). De stukken ove de schijf zijn van ketting die in uitsparingen van de schijf lopen zodat ze niet "doorslippen".
-
Duidelijk (y) Inderdaad een kabel paar / een kabel die heen en terug loopt. Zodat er dus push/pull (duwen en trekken) mogelijk is.
Voor simpele twee standen seinen eigenlijk niet nodig (push kan door de zwaartekracht) maar het gaf ze natuurlijk wel extra zekerheid. Hendel in het seinhuis kon niet naar "neutraal" gaan en de kabel "ontspannen" terwijl in werkelijkheid het sein bleef hangen. De "andere kabel" (of dezelfde kabel de andere kant op, net hoe je kijkt :p) blokkeerde de hendel dan ook. Echte feedback dus. (Tenzij er een kabel brak natuurlijk).
Dank je Ruud!
Timo
-
Echte feedback dus. (Tenzij er een kabel brak natuurlijk).
Timo
Als dat gebeurde viel door het gewicht van het sein dat vanzelf in de stand stop. Er staat een behoorlijke spanning op de kabels, daarom zitten er overal spanninghouders. Soms onzichtbaar in het seinhuis zelf, soms zichtbaar erbuiten.bedankt voor deze uitleg. Een ding is me nog niet geheel duidelijk, die 'nul' stand, was die dan ook Hp0? Dus nul/Hp0 met de klok mee betekende Hp1, weer terug naar nul betekende Hp0? En van nul/Hp0 tegen de klok in was Hp2? Dus van Hp1 naar Hp2 ging via Hp0?
Graag gedaan. In de ruststand (beide hendels omhoog of omlaag(hangt van de techniek af) staat het sein in Hp0. Afhankelijk van of er Hp1 of Hp2 mocht worden gegeven trok 1 van de hendels dan de kabellus de ene of de andere kant op. Dus ja, Hp1 naar Hp2 moest over Hp0. Dit is in de praktijk onmogelijk, daar een sein normaliter pas vrijgegeven wordt als de rijweg is gezekerd. In het geval van Hp1 naar Hp2 is dat onmogelijk, daar een afbuigend wissel (of bijkomede omstandigheden) altijd Hp2 dwingt, terwijl een rechte rijweg (lees : mogelijk om met baanvaksnelheid te berijden) altijd Hp1 afdwingt.
-
Hallo Sander,
Ook van mijn kant bedankt voor de toelichting op de "mechanische" werking.
Vanuit Duitsland bereikte mij de vraag of de combinatie Hp0 met Zs3 (middelste plaatje in reactie #4) technisch wel mogelijk was, weet jij hierop een antwoord?
Ik kan me voorstellen dat vanuit Hp2 met Zs3 het sein terugvalt naar Hp0 waarbij het niet noodzakelijk is om ook Zs3 weg te klappen. Een inrijsein van een kopstation heeft een "vast" Zs3[3] bord waarbij het inrijsein alleen Hp0 en Hp2 zal tonen. In dat geval is bij Hp0 ook Zs3[3] zichtbaar....
In mijn (nog te plaatsen) DR4024-oplossing valt het sein vanuit Hp2 met Zs3[3] terug naar Hp0 en wordt het Zs3 bord (nog) niet weggeklapt. Dit gebeurt pas weer bij het schakelen naar Hp1 en/of Hp2 zonder Zs3, leek mij een leuke variant.
Maar uiteraard is alles aan te passen... ;)
De benodigde onderdelen voor het bouwen van het beweegbare Zs3 bord zijn inmiddels besteld...
Groeten,
Bert
-
Hoi Sander,
Bedankt voor de verduidelijking! (y)
Wat betreft gebroken kabel, alleen in het geval van een breuk in de gespannen kabel valt deze dan terug toch? Of weet de boel te slippen als de ongespannen kabel breekt? Aan de andere kant, kans dat een ongespannen kabel breekt is natuurlijk zo goed als 0 ;D
Best logisch dat er altijd via Hp0 gegaan wordt. Was even vergeten dat het Duitse systeem wat dat betreft niet werkt zoals het Nederlandse systeem. Maar dat er daar voorseinen in het spel zijn.
Maar waarom ik dat in deze context vraag, je zou dit gedrag dus ook in schaal na kunnen doen. Toegegeven, met twee servo's is erg makkelijk en kost lang niet meer zo veel als vroeger. Maar ik theorie zou je dus alle standen moeten kunnen doen met 1 servo. Je zult dan alleen iets mechanisch moeten maken wat zo reageert als het systeem vroeger in het echt. Dus met één beweging van Hp1 <=> Hp0 <=> Hp2.
Of dat het echt waard is, tja. Veel mechanisch gepriegel. Maar met lasersnijders, 3D printers en CAD is dit natuurlijk tegenwoordig een stuk makkelijker in bulk te produceren. En dan gebruik je de optie voor meer dan 2 servo standen ook een keer op een DR4024 ;D
Timo
-
Hoi Timo,
...
En dan gebruik je de optie voor meer dan 2 servo standen ook een keer op een DR4024 ;D
...
Heb je inderdaad maar één servo nodig maar altijd nog twee DCC-adressen... ;)
Groetjes,
Bert
-
Helemaal waar. Maar dat is geen probleem. Adressen zijn toch gratis ;D
Timo
-
Even off-topic:
Persoonlijk vind ik de segmentdraaischijf (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg795182.html#msg795182) van Ronald Koerts een mooiere toepassing van meerdere posities met één servo... ;D
Bert
-
Dat is inderdaad een super mooie toepassing! (y)
Timo
-
Hallo Sander,
Vanuit Duitsland bereikte mij de vraag of de combinatie Hp0 met Zs3 (middelste plaatje in reactie #4) technisch wel mogelijk was, weet jij hierop een antwoord?
Ik kan me voorstellen dat vanuit Hp2 met Zs3 het sein terugvalt naar Hp0 waarbij het niet noodzakelijk is om ook Zs3 weg te klappen. Een inrijsein van een kopstation heeft een "vast" Zs3[3] bord waarbij het inrijsein alleen Hp0 en Hp2 zal tonen. In dat geval is bij Hp0 ook Zs3[3] zichtbaar....
Groeten,
Bert
De combinatie Hp0 met Zs3 kan in principe prima. De Zs3 zit aan een aparte hendel in het seinhuis. In het geval van een rijweg die 'normaal Hp1/Hp2' kan tonen mag de hendel van Zs3 uit de grondstelling worden gehaald. De grond of 'nul' stelling is het bord zichtbaar. Dit, omdat altijd het langzaamste seinbeeld als basis moet worden genomen.
Indien een rijweg wordt gekozen zonder snelheidsbeperking
1. Wissels worden gesteld
2. Hendel Zs3 wordt omgelegd, zodat Zs3 niet zichtbaar is (indien hij dat al niet was)
3. Rijweg wordt vastgelegd. Hier wordt de hendel van Zs3 vastgelegd. Indien hij fout staat, kan de rijweg niet worden gezet.
4. Trein rijdt voorbij, rijweg wordt opgeheven.
Voor een rijweg met snelheidsbeperking moet de hendel van Zs3 in de stand 'zichtbaar' staan. Pas nadat de rijweg wordt opgeheven op het seinhuis (dus NIET alleen door de trein) kan dan de hendel van Zs3 worden bewogen, zodat het bord kan worden weggeklapt. Zeker in de tussentijd kan zeker Hp0 met Zs3 te zien zijn. Nu zullen er vast seinhuiswachters zijn die het bord bijna altijd hebben omgeklapt, daar de rijweg met Zs3 bijvoorbeeld maar zeer zelden wordt gebruikt. Seintechnisch is het gewoon mogelijk.
Sowieso geldt de hoofdregel : "Als het sein in de stand 'stop' Hp0 staat, negeer je alle andere seinbeelden eromheen (behalve ersatzlicht)" Dus
Hp0 (stop) + Zs3 (30 kmh) = Stop
Ik neem aan dat je misschien deze discussie (http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?3,7879821,7879821#msg-7879821) bedoeld ?
-
Nee, die discussie kende ik nog niet, maar de foto's daarin laten wel zien hoe e.e.a. mechanisch bediend werd.
Bedankt voor je verdere uitleg. (y)
Nu rijst bij mij wel de volgende vraag: Via welk "mechaniek"werd de verlichting ("Anstrahler") boven het draaibare Zs3 bord aan- en uitgeschakeld en bleef het ook bij Hp0 + Zs3 branden?
Een permanente verlichting lijkt mij weinig zinvol, zeker bij een weggedraaid Zs3 bord...
Groetjes,
Bert
-
Geen echt antwoordt maar ik zou toch gokken op permanent aan. De lamp van Hp1 dooft volgens mij ook niet als het sein Hp0 of Hp2 toont. Maar goed, dit is maar een gokje ;D
Timo
-
Bij formsignale, zoals armseinen zo mooi heten, werden tot in de '90er jaren petroleumlampen gebruikt. Deze hingen overdag onder aan de mast en werden voor het invallen van het duister gevuld, aangestoken en omhoog gehesen. Inmiddels zijn de nog overgebleven seinen uitgerust met LED-schijnwerpers op accu's die vaak door zonnecellen worden opgeladen en waarschijnlijk altijd aan staan. In principe staan bij alle armseinen in het donker alle lampen constant aan. In het geval van een Zs3 zal de lamp een gloeilamp zijn die of altijd aanstaat of via een simpele 'micro-switch' wordt bedient.
THEORIE over hoe het simpel zou kunnen worden gedaan:
er zou een simpel draadje naar de lamp kunnen lopen die onder spanning staat, maar de lampfitting is geïsoleerd. Zodra het bord op zijn plek klapt en zichtbaar wordt, wordt via dat bord het contact naar massa gesloten en de lamp gaat aan.
Nogmaals, personeel en lampen waren goedkoop en simpeler dan schakelaars/relais - plus dat mijn theorie kapot gaat als het bord te vervuild zou zijn - dus de kans is groot dat de (LED)lamp altijd aanstaat.
-
Hallo Sander,
Bedankt voor je toelichting op de seinverlichting.
Toch even een kleine correctie:
Bij formsignale, zoals armseinen zo mooi heten, werden tot in de '90er jaren petroleumlampen gebruikt.
De petroleumlampen werden al eerder vervangen door lampen brandend op propaangas, de flessen zijn goed zichtbaar onder de lantaarns.
De flessen werden verwisseld door zg. "Propangaszüge", zie hiertoe de informatie in onderstaande link:
> http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/klv/klv96/klv96.htm
Even scrollen naar beneden en het eerste plaatje toont het verwisselen van de lantaarns/flessen.
Groeten,
Bert
-
Hallo allemaal,
Uiterst interessante info hier in dit draadje!
Leuk om te lezen en leuk om te weten.
Ik heb toch altijd respect voor de manier waarop meer dan 100 jaar geleden de beveiligingsproblemen van het spoor met ijzer en staaldraad werden opgelost.
Nabootsen met een werkende installatie op schaal vind ik eigenlijk een eerbetoon aan de ingenieurs van destijds.
En ook: aan alles waaraan gedacht is, iedere stap ter verbetering van de mechanica, zal ongetwijfeld ooit een ramp aan zijn voorafgegaan die tot de verbetering heeft aangezet.
Zo maar een gedachte.
groet en fijne dag
Hendrik
-
Hallo Hendrik (en alle meelezers),
Nabootsen met een werkende installatie op schaal vind ik eigenlijk een eerbetoon aan de ingenieurs van destijds.
Dat is dus vanaf nu de uitdaging! 8)
De benodigde onderdelen voor het bouwen van het beweegbare Zs3 bord zijn inmiddels besteld...
En inmiddels binnen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9161_klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9161_klein.jpg)
Nu het combineren van de diverse onderdelen voor de definitieve bouw nog... ::)
De instellingen voor de DR4024 zijn inmiddels wel gerealiseerd en werkend.
Groeten,
Bert
-
Bert, we zijn benieuwd!
Respect als je die Wenz-kit in elkaar krijgt.
Weinig stervelingen op aarde is dat gegeven.... :angel:
En dan nog beweegbaar....
Ikke benieuwd zijn.
Hendrik
-
Hallo Hendrik,
Het beweegbare Zs3 sein moet ontstaan uit een combinatie van een verlicht Wartesignal Ra11 van Weinert (voor de mast met lamp) en een vast Zs3 sein (voor het bord en de transfer) van Wenz, dit alles besteld via Wenz Modellbau.
Verder moeten er nog een paar losse onderdelen gemaakt worden uit wat messing profielen, inmiddels gehaald bij Bentink te Apeldoorn...
Je opmerking over die stervelingen op aarde maakt me wel wat nerveus... ;D
Ik maak me echter (nog) geen zorgen!
Komt hoogmoed uiteindelijk dan toch voor de val? :-\
De aansturing van de combinatie inrijsein en beweegbaar Zs3 bord via de DR4024 gaat dan met 3 servo's en 4 adressen, alles geregeld via functionmapping:
- Servo #1 beweegt de arm Hp0/Hp1
- Servo #2 beweegt de arm Hp2
- Servo #3 beweegt het Zs3 bord
- Voor het inrijsein geldt de ruststand Hp0, dus wordt er altijd vanuit Hp0 geschakeld.
- Bij Hp0 is de stand van het Zs3 bord niet relevant
- [1e adres] "GROEN" schakelt sein Hp1 en draait zonodig het Zs3 bord weg
[1e adres] "ROOD" schakelt sein Hp0
- [2e adres] "GROEN" schakelt sein Hp2 en draait zonodig het Zs3 bord weg
[2e adres] "ROOD" schakelt sein Hp0
- [3e adres] "GROEN" schakelt sein Hp2 en draait het Zs3 bord in zichtbare stand met lamp aan (via OUT7)
[3e adres] "ROOD" schakelt sein Hp0 en laat het Zs3 bord met uitgeschakelde lamp staan
- [4e adres] "GROEN" draait alleen het Zs3 bord in zichtbare stand met lamp aan (via OUT8)
[4e adres] "ROOD" draait het Zs3 bord weg en schakelt tevens de lamp uit
Via het optionele 4e adres is het mogelijk om eerst het Zs3 bord te bedienen om vervolgens via het 3e adres het sein op Hp2 te zetten. In het seinhuis zijn dit nl. ook twee aparte handelingen met een tussentijd, dus "net echt".
Terugzetten in omgekeerde volgorde: eerst Hp0, daarna Zs3 bord weg en lamp uit.
Via jouw IB zijn die twee schakelopdrachten met tussentijd eenvoudig te realiseren met de door jou gebruikte rijwegschakelingen.
Doordat er voor het sein zelf maar slechts één adres geschakeld wordt ontstaan er (net zoals bij je lichtseinen op de DR4018) geen rare tussencombinaties.
De aansturing van het inrijsein zelf via de drie adressen is overigens identiek aan de aansturing van de bij jou al in gebruik zijnde licht-inrijseinen op de DR4018. Zo hebben we meteen een stukje standaardisatie... ;)
Zie de definities van de DB lichtseinen in het DR4018 draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61656.msg3221654641.html#msg3221654641
NB: De eerste twee alinea's zijn inmiddels achterhaald, ik ben toch maar weer actief hier... ;)
Overigens is het met bovenstaande DR4024-schakeling ook mogelijk om het inrijsein uit te rusten met een verlicht Zs3 sein aan de mast van het sein zelf. Via de eerste drie adressen en de uitgang OUT7 wordt het verlichte Zs3 sein automatisch aan en uit geschakeld afhankelijk van de stand van het sein. De derde servo is dan niet nodig en het vierde adres wordt dan niet gebruikt.
Volgens mij zijn er via deze functionmapping mogelijkheden genoeg...
Ik hou je op de hoogte van de verdere vorderingen!
Bert
-
Veel foto's maken. ook van je bouwactiviteiten, zit een leuk artikeltje in ;) :P
Grtzz & suc6,
Karst
-
;)
-
De aansturing van de combinatie inrijsein en beweegbaar Zs3 bord via de DR4024 gaat dan met 3 servo's en 4 adressen
Awwwww, ik dacht, die is zo lekker mechanisch bezig, die gaat voor de twee servo oplossing ;D ;D ;D
Maar mooi hoor! (y) Ben benieuwd :)
Timo
-
Nee Timo, voorlopig kies ik even voor KISS... :-*
-
Hey Bert,
Die Weinert-kit van het Wartesignal is goed te bouwen. In de "nieuwe" versie van de kit zijn de meeste losse onderdelen vervangen door 1 messing gietstuk. Dat is de mast met alle appendages. Dus dat werkt lekker snel. Alleen dat lampje heb ik nooit aan de praat gekregen. Veel gepriegel met lakdraadjes en zo. Maar goed, we rijden alleen overdag.
Ook hun Gleisspersignal is goed te bouwen. Alleen de mechanische aandrijving daarvan is een crime en de verlichting heb ik maar niet meer geprobeerd (we reden toch alleen overdag hadden we besloten).
Van Wenz heb je alleen een paaltje en een bord? Dan moet je even het gevecht aangaan met de flinterdunne reepjes messing die het bord verbinden met de paal en dan heb je het ergste gehad.
Maar als je die 2 gaat combineren ben je in terra incognita.
Spannend!
groet en succes
Hendrikjan
-
Hallo Hendrik,
Ik heb inderdaad het Wartesignal waarbij de mast al uit één gietstuk bestaat. Dat scheelt al een hoop.
Verder heb ik van Wenz alleen het paaltje en een bord, inderdaad flinterdun materiaal...
Die flinterdunne reepjes voor het verbinden aan het paaltje ga ik niet gebruiken, er komt een eigen ontwerp scharniermechanisme tussen het bord en de kant-en-klare Weinertpaal.
Heb jij het Wenz setje al een keer gemaakt? Ik vraag mij (als beginner...) namelijk af of je bij het buigen van de randen van het bord de "buiglijn" aan de binnenzijde van de vouw of aan de buitenzijde van de vouw moet laten...
Andere ervaren messingbouwers mogen ook antwoorden hoor... ;)
Groetjes,
Bert
-
Bert,
Heb er geen ervaring mee (en kan dus fout zitten ;D) maar mechanisch gezien is het het meest logische de lijnen aan de buitenkant te hebben. Dat is immers het deel van de vouw waar de rek op komt te staan en dat neem je dan weg door de vouwkras.
Timo
-
Hallo Bert,
De ingekraste lijn moet aan de binnenkant komen.
Anders ziet het er heel lelijk uit na het buigen.
Etsers houden rekening met de plaatdikte en de hoek die gebogen moet worden om de ideale groefdiepte/breedte te bepalen.
Alleen dan blijft de maatvoering ongeveer behouden.
groet
Hendrik
-
(y)
-
Hallo allemaal,
Even wat stof van het draadje wegblazen, het heeft al weer veel te lang geduurd...
Eindelijk tijd gevonden voor het betere priegelwerk, en ziedaar, het eerste onderdeel - de mast - begint vorm te krijgen, inmiddels inclusief de benodigde draaipunten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9372_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9372_1.jpg)
Best handig zo'n aangepaste "bouwtekening" op ware Spoor Nul grootte!
NB: De gedrukte maten zijn de originele en de H0 afmetingen, ik heb de tekening vergroot naar Spoor Nul grootte.
Nog een detail vanuit een andere hoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9373_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF9373_1.jpg)
Zoals moge blijken heb ik besloten niet de vernieuwde uitvoering van het Weinert Wartesignal als basis te gebruiken, de maat van de mast kwam niet goed overeen. Ik maak nu gebruik van een ouder Weinert bouwpakketje, dat nog geheel uit losse onderdelen bestaat. Het mastprofiel daarvan was wel goed bruikbaar...
Degene die zijn (oude) bouwpakket :o hierin herkent hoeft zich geen zorgen te maken, hij krijgt ter compensatie (als volgend project) de nieuwe uitvoering geheel gemonteerd toegezonden... ;D :angel:
Alleen dat lampje heb ik nooit aan de praat gekregen. Veel gepriegel met lakdraadjes en zo. Maar goed, we rijden alleen overdag.
Jouw wegklapbare snelheidsbord krijgt wel verlichting, dus kun je ook 's nachts rijden! ;)
Wordt vervolgd...
Groeten,
Bert
-
Ziet er klasse uit Bert!
Ik twijfel er niet aan dat jij het perfect weet te bouwen (inclusief lampje!). ;D
Maar die scharnierbuisjes, wat is daar de diameter van?
Waarschijnlijk iets dat ik niet zonder bril plus loep kan zien!
Succes met de verder bouw.
Groet en fijne avond,
Hendrik
-
Hoi Hendrik,
Maar die scharnierbuisjes, wat is daar de diameter van?
Waarschijnlijk iets dat ik niet zonder bril plus loep kan zien!
Valt wel mee hoor: messingbuis, diameter uitwendig 1,2 mm, inwendig 1,0 mm...
Maar zonder (lees)bril wordt het wel lastig... ;)
Groetjes,
Bert
-
Nog even een "bouwberichtje"... ;)
Vandaag het scharnier voor het snelheidsbord gemaakt. Was wel even prutsen zonder professioneel gereedschap...
Maar met een gewoon Roco zaagje, een paar sleutelvijltjes en wat lijmklemmen als "montage-houder/soldeerhulp" kom je uiteindelijk toch tot een bevredigend resultaat. ;D
Even een foto van de "werkbank" op het aanrecht in de keuken met het scharnier in wording:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/034_DSCF9376.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/034_DSCF9376.jpg)
Je moet toch wat bedenken om de juiste maatvoering te krijgen en te houden tijdens het solderen?
Onderstaande foto toont het scharnierpunt aan de voorzijde van de mast nog even, een messing pijpje, uitwendig 1,2 mm, inwendig 1,0 mm, breedte 2,0 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/020_DSCF9384.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/020_DSCF9384.jpg)
Hieronder het vandaag gemaakte scharnierdeel. Hierop wordt het snelheidsbord gemonteerd. Links de "scharnierpen", wederom een messing pijpje, uitwendig 1,0 mm en inwendig 0,8 mm. Voor het scharnierdeel rechts heb ik gebruik gemaakt van een stukje U-profiel (1,5 x 1,0 mm) en twee pasringen van een stangaansluiting voor een servo, die hadden (toevallig?) ook een inwendige diameter van 1,0 mm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_DSCF9387.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_DSCF9387.jpg)
Na montage aan de mast zelf ziet het er als volgt uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/023_DSCF9381.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/023_DSCF9381.jpg)
Het scharnier past goed en heeft geen speling, weer een zorg minder...
Aan het eind van de middag heb ik me ook maar aan het ombuigen van de randen van het flinterdunne messing snelheidsbord gewaagd, ook weer een hele ervaring (die ik dus nog niet had), zeker omdat het een driehoek is.
Maar met wat hulp van "oneigenlijk gereedschap" (lineaals, aardappelschilmesje, vingernagel) is dat ook gelukt.
Het begint er nu toch al een beetje op te lijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/041_DSCF9388.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/041_DSCF9388.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/042_DSCF9389.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/042_DSCF9389.jpg)
Zou het dan toch nog lukken om het beweegbare Zs3-sein klaar te krijgen voor definitieve plaatsing bij het inrijsein op Hendrik's "Vivat Viaduct Spoor 0" tijdens Rail 2017?
We geven de moed nog niet op. ;)
Groeten,
Bert
-
Hi Bert,
Dat is al zo snel daar zou ik maar niet op mikken.....
Als ik jouw soldeerwerk zie: petje af!
Erg netjes en strak.
Take your time!
Groet en fijne avond,
Hendrik