BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Lokpaint op 31 October 2007, 23:27:55
-
Hoi,
leek me wel eens leuk om een stukje te schrijven over het omspuiten van een oude märklin 216 (3074) naar de touristik 218.
Allereerst vooraf; het gaat mij erom om de indruk van het origineel weer te geven, geen exacte nabootsing.
Gebruikte materialen zijn diverse auto-lakken van motip (spuitbussen) en als airbrush een revell student-plus.
De bovenbouw wordt eerst lakvrij gemaakt door deze een nachtje te laten weken in een natronloog oplossing en daarna met jif te reinigen.
Over blijft dan een kale zwarte kunststof kap. Deze wordt gegrondeerd met motip plastic primer en hierna wit gespoten. Dit hoeft niet al te best te dekken, er komt toch nog genoeg kleur overheen.
Vervolgens spuit ik het onderste gedeelte gewoon geel en krijg je het volgende resultaat:
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0002.jpg)
Nu ga ik de kleuren een voor een opbrengen, te beginnen met het blauwe dak
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0003.jpg)
Hierna het groen van de bladeren. Deze twee kleuren met een normaal verdunde verf (als melk) en een spuitafstand van ongeveer een centimeter. Mijn spuit kan niet beter >:(
De verftoevoer is dan ook heel gering, reden waarom de naald geregeld met een in thinner gedoopt penseel schoongemaakt dient te worden. Een beetje siliconenspray op de naald helpt ook wel tegen het opbouwen van de verf.
Ondanks de geringe spuitafstand krijg je toch last van nevel op het geel, en om de vormen ook nog iets te corrigeren ga ik hierna "gummen"met wit.
Ook de wolken in het dak doe ik dan opnieuw.
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0004.jpg)
Het wit wordt hierna weer opgevuld met geel, waarvan je de nevel minder ziet op het groen.
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0005.jpg)
..en de donkerblauwe onderkant wordt gespoten.
Ook dit nevelt op sommige plekken weer vervelend, dus weer gummen, maar nu alleen met geel omdat het maar hele kleine plekjes zijn.
Bij het spuiten van het donkerblauw ook altijd van het geel afspuiten, dit om nevel te voorkomen.
Ook het onderstel spuit ik nu gelijk mee, eerst donkerblauw en hierna de tanks en draaistellen grijs. Draaistellen dompel ik eerst even in de kunststof-primer en blaas ze hierna lichtjes af.
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0007.jpg)
Zo ziet het er dan uit
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0009.jpg)
Nu zijn de lampenbakken aan de beurt.
Hier plak ik een stuk tape overheen en druk dit rondom de bakken goed aan. De vorm van de bak is dan goed zichtbaar en met een scherp mes snij ik dan het contour op de lok! uit.
Resterende stukje weghalen en spuiten maar ;D
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0012.jpg)
Een druppeltje verdunde rode lak vloeit vanzelf in de lampjes als je het midden hiervan met een penseeltje even aantipt.
Hierna met modelmaster metalizer de zilveren sierlijsten trekken en sealen met blanke glanslak.
De opschriften print ik met mijn ALPS printer, deze kan namelijk ook wit printen.
Omdat hiervan bijna niks te zien is op de lichtblauwe ondergrond van het decalpapier kleur ik dit aan de achterkant in met een blauwe eddingstift. Net zolang kleuren totdat de opschriften mooi zichtbaar zijn.
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0013.jpg)
Aanbrengen op de lok en even laten weken met een weekmakertje. Hierna een blanke lak in zijdeglans erover.
Het lokkie is nu zover klaar, het dak vond ik echter wel erg vrolijk, dit kreeg dus een behandeling met een mix van matte vernis, grijs en zwart.
En hier het eindresultaat
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0019.jpg)
Hopelijk een beetje een leuk stukje geschreven.
Bart
-
Heel erg gaaf!
Hop foto's naar de DB ag en laat ze nou eens zo'n loc in het echie zo spuiten.
Kees-Jan
-
Ahum... ;D
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/16746_218-418.jpg)
Bart
-
Ja, ppfffffffffffffffffffff.
Kees-Jan
-
;D ;D ;D
Bart, zo mag je meer stukjes schrijven voor de galerie ;)
-
Nu zijn de lampenbakken aan de beurt.
Hier plak ik een stuk tape overheen en druk dit rondom de bakken goed aan. De vorm van de bak is dan goed zichtbaar en met een scherp mes snij ik dan het contour op de lok! uit.
Resterende stukje weghalen en spuiten maar ;D
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0012.jpg)
Er moet dus wel degelijk afgeplakt worden. Ik wist het! ;D ;D ;D
Werd ik mij daar toch een paar weken geleden om uitgelachen door de stig en ene Henk vd G! :P :P :P
Nee, even zonder gekheid Bart, dank voor je beschrijving. Ik ga deze loc binnenkort ook maar eens maken. Bijgaand nog een plaatje van de loc, iets van boven (Schwandorf, 22-08-1996). Durf het bijna niet te vragen maar eh..... zou ik bij jou transfers kunnen bestellen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/218416.jpg)
-
Leuk verhaal Bart en bijzonder fraai resultaat!
mvg,
Gert
-
Er moet dus wel degelijk afgeplakt worden. Ik wist het! ;D ;D ;D
Werd ik mij daar toch een paar weken geleden om uitgelachen door de stig en ene Henk vd G! :P :P :P
Als je nou een 218 neemt van fleischmann dan hoeft het niet. Je trekt de tank en lampenbakken er zo uit. ;D ;D
Hier het broertje, een "echte" 218.
(http://i84.photobucket.com/albums/k38/gixxer_01/Touri/PICT0001.jpg)
Bart
-
Was inderdaad van plan een Fleischmann te nemen. Jammer dat ik dan niet hoef af te plakken. ::)
Moet nog even uitzoeken welke het meest in de buurt komt want de deelseries van de 218 onderscheiden zich m.bt. dakopbouw en draaistellen. Snel maar even das Eisenbahn Journal 218-Heft opvragen uit het archief. De verleiding is wel groot om de 218 452 te nemen. Ik heb hier die versie uit 1982 met dat vreemde turkoois dat oceaanblauw moest voorstellen.
-
De verleiding is wel groot om de 218 452 te nemen. Ik heb hier die versie uit 1982 met dat vreemde turkoois dat oceaanblauw moest voorstellen.
Ja, raar kleurtje was dat ;D maar is volgens mij wel het goede type, een 218.4. Draaistellen kloppen in elk geval.
Dak is volgens mij alleen bij de rooster fout, heeft fleischmann meerdere dakversies uitgebracht?
In het echt zijn er twee loks, misschien dat een van deze twee het correcte dak heeft?
Hier vind je meer
http://www.v160.de/inhalt.php
Bart
-
Het was afschuwelijk! Flm was begin jaren tachtig even flink de weg kwijt. Zelfs in de catalogus deden de modellen pijn aan je ogen. Wat de versch. daken betreft: misschien wel drie. Ik meen namelijk dat de City-Bahn 218 ook nog weer een ander dak benodigde omdat deze uit het Bw Hagen kwam en die had locs uit de 1-serie. Troetelkind 218 217 heeft Flm ook nog uitgebracht. Deze kwam uit, hoe kan het ook anders, de 2-serie. Moet dat allemaal nog maar even naslaan. Om het af te leren: Touristik + TEE naast elkaar te Regensburg (22-08-1996).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img074.jpg)
-
Ziet er super goed uit Bart.
-
erg knap!!! 8)
-
Netjes gedaan! Is die Revell Student-spuit niet stiekem een Badger?
-
Stoerr! Erg netjes gespoten Lokpaint. Zoiets zou ik ook graag willen kunnen. Het is eigenlijk een kwestie van DOEN.... tjsa i know.. :)
Over de verschillende daken die Fleischmann voor de Br 218 had/heeft is dit een handige website.
klik klik.. http://www.bahnwahn.de/fleischmanndb218/Modelldetails/modelldetails.html (http://www.bahnwahn.de/fleischmanndb218/Modelldetails/modelldetails.html)
en of .. http://www.bahnwahn.de/fleischmanndb218/Modellubersicht/modellubersicht.html (http://www.bahnwahn.de/fleischmanndb218/Modellubersicht/modellubersicht.html)
Jeroen
-
Die site kende ik nog niet, mooie tip!