BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Hellstech op 15 December 2015, 23:00:53
-
Beste medespoorders,
Ik heb mijn BR152 Railion van Lima maar eens gepimpt met een Digikeijs-setje DRC-189P en zie hier het resultaat en het verschil met een (nog) originele Lima BR152 DB-Cargo. ;D
Groet,
Mike
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151215_002.jpg)
-
(y) Dat vraagt naar een inbouwverslagje en meer foto's ;). Maar ik zie daar heb je nog minstens één kans voor ;D.
-
(y) Dat vraagt naar een inbouwverslagje en meer foto's ;). Maar ik zie daar heb je nog minstens één kans voor ;D.
;)Nou, zelfs 3 kansen als ik dat zou willen. Alleen de kant van cabine 1 heb ik gedaan, de volgende wordt de DB-Cargo. Dus dan zal ik wel een inbouwverslagje maken.
Mvrgr. Mike
-
Hierbij alvast deel 1 van de ombouw naar Digikeijs DRC-189P LED-setje van een Lima (of Rivarossi) BR 152:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR152_led1.jpg)
1. Haal de kap los door deze voorzichtig naar buiten te trekken (4 plekken 2 cm vanaf accubak).
2. Nu kan de cabine losgehaald worden, aan de cabine zit het zwarte afschermingsplaatje vast (gelijmd) en daar onder zitten de lichtgeleiders. De kleine lichtgeleider heeft twee gaatjes die over twee pennetjes onder de cabine vallen. Deze samen steunen de kap/cabine af op het chassis. Het zwarte afschermingsplaatjeplaatje is licht hol aan de binnenzijde en valt over een randje aan de kopse zijde van het chassis, maak plaatje los van cabine.
3, 4 en 5. Pas het printje op de achterzijde van het afschermingsplaatje. (het kan handig zijn om alvast het printje vast aan te solderen en de LED's te laten branden om het zo goed te kunnen positioneren. Oude lampjes (of LED's bij Rivarossi) eerst lossolderen van de Loc-print en de nieuwe bedrading (volgens handleiding Digikeijs) aan solderen) De twee delen heb ik door kleine drupjes zwarte kit van Bison aan elkaar verlijmd.
Wordt vervolgd...... (y)
-
Hier alvast een kort filmpje, de cabine zit er nog niet in maar dat valt haast niet te zien.......
https://youtu.be/pS3g9x6PW70 (https://youtu.be/pS3g9x6PW70)
Wordt nog steeds vervolgd...... (y)
[/quote]
-
Deel 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BR152_led2.jpg)
6- Verlijm printje met blinderingsplaatje, niet te veel kit gebruiken en op de juiste plekken....
7- Tussen de LEDjes kleine schotjes verlijmen met secondelijm, eerst pas maken.... Gebruik hiervoor styreen/ABS, geen PP of PE!
8- Na het drogen de dikte opmeten van de twee delen, het verschil met het originele plaatje aftekenen.
9- Het afgetekende stukje van chassis met Dremel afslijpen, in dit geval precies gelijk met bufferbalk-bevestiging. O ja, wel eerst de bufferbalk verwijderen voor het slijpen. Ik heb ook een kleine uitsparing voor de draadjes gemaakt maar die moet je sowieso al voorzichtig omvouwen.
10. Soldeer alle bedrading aan print en decoder volgens handleiding Digikeijs. Kijk alvast waar er 'lichtlekkage' is en kit dit voorzichtig af.
11. Met een kleine beetje zwarte kit de kap met de verlichting verlijmen met een houten knijper (geen kunststoffen knijper, die glijdt weg!), zet de verlichting aan en lijn het geheel uit en laat het een paar uur drogen. Hierna nog controleren op lichtlekkage en zonnodig afkitten.
12. Ondertussen het cabine-interieur op maat gemaakt, daarna in de kap terugplaatsen.
13. De twee BR 152's naast elkaar geflankeerd door de oude BR 181-222 (Roco 4142A) en de 1605 'Breda'(Roco 43495), de laatste ook met Digikeijs LED's.
Conclusie: Met enig geduld is het best makkelijk om te doen, je zou er ook voor kunnen kiezen om zelf eerst een platter afblindingsplaatje te maken zodat je niks hoeft weg te slijpen. Aan de binnenzijde van de kap zou je dan wat weg moeten dremelen bij het bovenste lampje. ;D
De BR 152 Railion (mijn Rolls-Royce onder de Lima's) welke is uitgerust met een ZIMO MX634 krijgt later nog cabine-verlichting omdat ik nog 2 functie-uitgangen over heb, en misschien dat ik ook nog wat kan doen met de servo-uitgangen...... toekomstig project. ???
-
Hellstech, welk achtergrond ensemble heb je gebruikt voor de youtube opname? Wauw, raakt mij!
Gr. Pascal
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Hallo Pascal,
Haha ;D ik heb op de gok dit stukje muziek er aan gehangen en 't heet 'Ich Grolle Nicht' uitgevoerd door Ron en Wahneta Meixsell. Ik kende het zelf ook niet (ben eigenlijk een rocker) maar vond het wel passend. (y)
Groetjes,
Mike
-
Nog een opmerking danwel vraag over de lichtsterkte van de LED's;
De binnenste 2 LED's zouden het grootlicht moeten zijn, echter zijn ze even fel als de buitenste 'normale' rij-verlichting, eigenlijk zouden de laatste dus gedimd moeten worden om een beter effect te krijgen. Nu weet ik dat het bij de Zimo decoder niet zo erg makkelijk is om dit te veranderen en heb ik het ook nog niet geprobeerd maar bij de LAIS zou het wel makkelijk moeten zijn, echter krijg ik daar rare effecten zodat bijvoorbeeld ook de sluitverlichting aan dezelfde kant wil gaan branden.... maar ja goedkoop Chinees decodertje..... :P
Iemand een oplossing?
-
De BR 152 Railion (mijn Rolls-Royce onder de Lima's)
Een rijkelijk late reactie van mijn kant:
Lima heeft indertijd supersnel een model uitgebracht van de 152, op basis van het prototype. Ongetwijfeld mede aan de hand van foto's. Sommige details lijken daarom niet in overeenstemming met het voorbeeld zoals het in dienst gesteld is, maar kloppen wel met de foto's van het prototype.
Ondanks dat vind ik het ook nog steeds een geslaagd model. Alleen dat los te nemen dakdeel, dat daarom iets hoger, ligt vind ik een misser. Het is namelijk heel veel simpeler om de kap er in zijn geheel af te halen.
Ik heb zelf ook wel eens gekeken naar mogelijkheden om de verlichting te verbeteren (maar ik kwam daar vooralsnog niet uit). Ik vind je verhaal daarom heel inspirerend.
Overigens heb ik in een tijdschrift een foto zien staan van de protoserie in proefbedrijf (152 002 en 152 003 in juni 1998). Daarop is te zien dat voor de frontverlichting de binnenste seinen in gebruik zijn. Ook wat dat betreft klopt het model van de Lima 152 001 dus met de werkelijkheid.
Omdat het prototype wordt uitgebeeld zou dit dus eigenlijk niet veranderd moeten worden.
Groet, Bas
-
(y)Hoi Bas,
Je hebt i.d.d. gelijk dat de prototypes wel eens met de binnenste frontverlichting aan reden, maar in dit geval is het dan toch makkelijk om de normale rijverlichting uit te zetten en de rangeerlamp en binnenste lampen (via F1 en F2) aan te zetten. Dan kun je de prototype-ritjes simuleren, toch? Mits je de rangeerstand F3 niet met rangeerlamp F1 'gemapt' hebt.....
Groetjes,
Mike
-
Ja, met jouw ombouw heb je inderdaad alle mogelijkheden.
Nogmaals: een inspirerend verhaal.
Nog een vraag:
Zijn de sluitseinen uit te schakelen wanneer de loc wagens aan de haak heeft?
Zelf heb ik de (oorspronkelijke Lima-)front- en sluitseinen van cabine 2 geschakeld met F1 en F2 (decoder: een tamelijk bedaagde LoPi)
Groet, Bas
-
Dank je wel Bas,
Ik denk dat er qua functiemapping wel wat mogelijk is om de sluitlichten uit te zetten, maar misschien is daar op deze site vast wel iets over te vinden. Ik heb het zelf ook nog niet geprobeerd en ook nog niet de intentie gehad om dat te doen.
Daarnaast heb je voor het goeie eigenlijk een decoder nodig die minimaal 6 functie-uitgangen heeft om bijvoorbeeld de rangeer- en binnenste frontseinen apart voor en achter te kunnen aan zetten. Zoals je misschien gelezen hebt heb ik alleen de voorzijde van deze BR152's leds voorzien dus dat probleem heb ik niet. Cabine 1 (met machinist) heb ik voorzien van verlichting en deze gaat branden als de achteruit geactiveerd wordt. Ik heb er trouwens sinds kort nog een Lima BR 152 Railion- en Dispolok-versie bij die ook nog gedigitaliseerd en gepimpt moeten worden......
Groetjes,
Mike