BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn193 op 14 December 2015, 13:33:57
-
Beste
Recent in het bezit gekomen van een ongebruikte en fabrieksnieuwe Lima RAe in AC uitvoering. Nu wil ik deze graag uitbreiden, maar sta ik voor het volgende:
Er is ooit een AC set uitgebracht met tussenrijtuigen, maar is zeeer moeilijk te vinden. De DC varianten zijn trouwens net zo moeilijk, maar ik vraag mij af of er technisch verschil zit tussen deze twee. En dan bedoel ik voornamelijk de koppelingen.
Weet iemand dat ?
Martijn
-
Ik heb de DC uitvoering.
De koppelingsboom is stroomvoerend en de volgorde van de rijtuigen speelt blijkbaar ook een rol. Bij mij is de koppeling gewoon een metalen strip... heel rudimentair.
Post anders eens een foto van de koppeling en dan kan ik het gelijk zien.
Groetjes
Peter
-
Ik heb de AC-versie, modern met de 5/6 polige koppeling een keer voor een dumpprijs uit Italie laten komen.
De AC-tussenrijtuigen waren toen ook al nergens te vinden, maar de DC tussenrijtuigen wel.
Om de DC-tussenrijtuigen goed te laten funktioneren moet je een paar draadjes omsolderen, heb het ooit een keer gedaan maar weet niet meer precies. Als ik een keer tijd heb zal ik er eens naar kijken
-
Nou, dit was iig geen versie met 5 police koppeling. Dit is volgens mij idd een gewone strip waar volgens mij alleen de rijstrook doorheen gaat. Aan beide koppen zit namelijk een sleper.
Maar wat daar dan doorheen gaat in de dc versie? Vandaar de vraag.
Martijn
Nog effe gezocht, maar geen exemplaren gezien met de 5 polige koppeling. Niet te vinden....
-
Maar wat daar dan doorheen gaat in de dc versie? Vandaar de vraag.
Als mijn geheugen me niet bedriegt, neemt bij de DC versie de motorwagen stroom af van de ene railstaaf. De spanning van de andere railstaaf wordt doorgegeven over de koppelingen.
Als je probeert de DC versie van de Gottardo in een verkeerde volgorde in elkaar te zetten (d.w.z. bakken die aan de ene zijde van de motorwagen horen, aan de andere zijde en dus andersom op de rails plaatsen), krijg je kortsluiting.
-
Ah
Dat zou dan betekenen dat eea idd uitwisselbaar is, indien je maar wat draadjes omsoldeert (effe afgezien van wielen dan...)
Top!
M
-
Bij de tussenrijtuigen is het enige verschil de wielen, de koppelingen geven alleen de stroom van het stuurrijtuig door(Sleepcontact) naar
het motorrijtuig.
Tussenrijtuigen die ik heb hebben de artikelnummers 20 1005 en 20 1006.
Grtz. Frits
-
Frits
Dat is er 1 met de opschriften TEE en 1 zonder toch. Staat dat opschrift er dan aan twee kanten ? En gebruik jij deze artikelnummers voor een AC stam ?
Martijn
-
Ja 1 met opschriften TEE boven de ramen aan beide zijden en aan de zijde met de 3 kleine raampjes ook het TEE logo op het vlak tussen de kleine en de grote ramen.
De andere bak is gelijk aan de tussenbak die al in de set zit.
En ja ik gebruik deze artikelnummers in een AC stam maar heb wel de wielen vervangen voor AC wielen.
Frits
-
Ha Martijn,
Beide wagons worden op dit moment op Ebay te koop aangeboden door "boblaycock" in Engeland: http://www.ebay.de/sch/m.html?item=111840287354&hash=item1a0a335a7a%3Ag%3AeXkAAOSwAKxWYDM9&_ssn=boblaycock&_pgn=5&_skc=200&rt=nc (http://www.ebay.de/sch/m.html?item=111840287354&hash=item1a0a335a7a%3Ag%3AeXkAAOSwAKxWYDM9&_ssn=boblaycock&_pgn=5&_skc=200&rt=nc). Even naar beneden scrollen. De prijs is wel wat hoger dan het 4-delige setje vrees ik......
Groet! Frans
-
Dank Frans !
Ik ga even verder zoeken, dit is wel heel gortig. Maar wel heel erg bedankt !
Martijn