BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Rijssensvosje op 31 October 2007, 18:38:31

Titel: 't Vossenhol - (Baanplan H0)
Bericht door: Rijssensvosje op 31 October 2007, 18:38:31
Ik ben aan het freubelen gegaan met Wintrack om een baanplan te bedenken, ontwerpen.
Het is hier en daar nog niet helemaal sluitend, maar het begin is er (het valt niet mee!!!)

Hier en daar heb ik nog een wens om te veranderen, misschien hebben jullie betere ideeën, of een andere visie, ik vindt alleen maar links of rechtsom rijden niet zo boeiend eigenlijk, maar kan nog geen manier vinden/plannen om een lus te maken in het midden of rechtsboven om omgekeerd te rijden.

Het is eerst nog 1 laags zonder schaduwstation. Maar wil wel een mogelijkheid behouden om dit simpel te veranderen met een klimspiraal.

Afijn het begin is dr. Roco Geoline H0 dus. Tijdperk III tot V ongeveer. Dr is nog geen scenery ingetekend, eerst de baan maar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN.jpg)

Hier ook nog de link voor evt. groter plaatje?  Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/BAANPLAN.jpg

Titel: Re: Baanplan H0
Bericht door: Marc M op 31 October 2007, 22:18:38
Hoi Fuzzy,

Begrijp ik het nu goed, dat je dit baanplan eerst als basis wilt gebruiken en later bijvoorbeeld wilt uitbreiden met een tweede laag?

Wat is je idee achter de twee wissels in de sporen aan de linkerkant? Volgens mij hebben deze namelijk niet zo heel veel toegevoegde waarde. Het is zonde om wissels in te bouwen die je bijna niet gebruikt, want wissels zijn toch de duurdere onderdelen.

Van de opstelspoortjes rechts zou ik het driewegwissel vervangen door een normaal links wissel. Hierdoor vervallen de twee linkse opstelspoortjes, maar deze zijn toch erg kort en liggen in een boog. Opstellspoortjes in een volle en krappe boog is erg onhandig met koppelen en ontkoppelen van wagons.

Wat misschien een idee is, is om een deel van het enkelspoor in een tunnel te bouwen, bijv de boog onderin. Dit breekt het rondjes rijden een beetje.

Ik hoop dat je wat aan mijn ideeën hebt.

Marc
Titel: Re: Baanplan H0
Bericht door: Hans van de Burgt op 31 October 2007, 22:25:23
@Fozzy,

Kijk even hier; met name onder de stippellijn:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=438.0

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Baanplan H0
Bericht door: Rijssensvosje op 01 November 2007, 14:39:17
@Marc M.  De naam is Fozzy   ;)

Die tunnel is een goed idee, dat opperde m'n vrouw ook al. Die neem ik mee in de plannen voor scenery etc. Die wissel links is ook overbodig zoals jij het zegt eigenlijk ja.

Titel: Re: Baanplan H0
Bericht door: Hans van de Burgt op 01 November 2007, 15:14:20
@Fozzy,

Bedenk nog even een goede naam voor je modelbaan.

groetjes,

Hans van de Burgt
Titel: Re: Baanplan 't Vossenhol - H0
Bericht door: Rijssensvosje op 01 November 2007, 15:53:13
@Hans

Heb de naam aangepast, zo beter??
Titel: Re: 't Vossenhol - (Baanplan H0)
Bericht door: Rijssensvosje op 02 November 2007, 16:23:55
Zo, een paar dagen EN bedenksels verder.
Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/t_Vossenhol_Baanplan_H0.jpg

Even een paar opmerkingen hierbij gemaakt: In het midden waar de lange zijde links naar rechts buigt wordt de ruimte halfrond gezaagd, zodat ik meer bewegingsvrijheid krijg, en niet eerst moet SONJA-EN.

Waar de boog rechtsonder naar links oversteekt is de bedoeling om een soort fly-over/viaduct te bouwen. Nu hoef ik dus niet alleen meer 1 richting te rijden maar is er volgens mij meer afwisseling.
Ik weet dat het nog niet overal goed 'sluit'. De bedoeling is dat het spoor vanaf midden links (na de wissel)  geleidelijk omhoog gaat lopen. Zou dit lukken? Of is het stijgingspercentage op deze afmeting te sterk.
Titel: Re: 't Vossenhol - (Baanplan H0)
Bericht door: WillemNS op 10 November 2007, 12:04:20
Mooi baanplan, maar als je de rails midden door het lege deel wil laten lopen, dan heb je geen plek meer voor mooie scenery.

Het stijgingspercentage is normaal rond de 3 procent maximaal, maar de meeste locs, en dan vooral marklin locs, halen 5 tot 7 procent ook wel, maar dat is wel het maximale!

Willem
Titel: Re: 't Vossenhol - (Baanplan H0)
Bericht door: Rijssensvosje op 10 November 2007, 12:22:07
In het midden willen we juist een fly-over/brug maken, met een berg en een waterloop.

Ben al op zoek geweest naar een fly-over, maar die kan ik maar niet vinden op internet, iemand een voorbeeld van? Ik heb al wel een paar hellingen gezien, voorgevormd, maar weet ook dat ze zijn te maken van polystereen door ze te verlijmen, en dan in de vorm te snijden.
Titel: Re: 't Vossenhol - (Baanplan H0)
Bericht door: Peter Korsten op 04 December 2007, 22:30:13
Het stijgingspercentage is normaal rond de 3 procent maximaal, maar de meeste locs, en dan vooral marklin locs, halen 5 tot 7 procent ook wel, maar dat is wel het maximale!

Eh, dat is toch wel erg veel. Misschien een losse loc, maar wat als je er een stuk of acht rijtuigen achter hangt?

- Peter
Titel: Re: 't Vossenhol - (Baanplan H0)
Bericht door: Sjaak spoor op 04 December 2007, 22:44:27
Citaat
Eh, dat is toch wel erg veel. Misschien een losse loc, maar wat als je er een stuk of acht rijtuigen achter hangt?

Als je naar de baan - en het station - kijkt denk ik niet dat Fozzy de intentie heeft om 8 rijtuigen achter een loc te hangen.
Maar goed, 5 - 7 % is wel erg veel. 4% Met ongeveer 4 rijtuigen van ca 27cm is nog goed te doen als je locs een beetje krachtig / nieuw zijn.
Probeer dergelijke stijgingspercentages buiten het zicht te houden,
want echt elegant vind ik het persoonlijk niet lijken...

groet,

Sjaak
Titel: Re: 't Vossenhol - (Baanplan H0)
Bericht door: Sicco Jan op 04 December 2007, 22:54:37
Fozzy,

de wisselverbinding bovenin (onder 215cm), dat wordt een enorm gekronkel. Als je de 61140 op de plek van de meest rechter 61123 legt en vandaaruit recht naar je dubbele opstelspoor gaat win je ruimte in je baan en maak je de verbinding soepeler.

Groet, Sicco Jan