BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: DHG500 op 31 October 2007, 17:30:22
-
Ik heb begin juli bij een gerenommeerde Nederlandse kleinserieproducent een bestelling geplaatst (met 50% aanbetaling) waarvan de producent verwachtte deze tegen het einde van diezelfde maand te kunnen leveren.
Inmiddels is ook oktober verstreken en ik hoor niets over de levering.
Ik heb inmiddels zelf al tweemaal gerappeleerd en krijg dan na enige tijd een reactie dat e.e.a in bewerking is.
Is het gebruikelijk dat deze vertragingen (inmiddels 4 à 5 maal zo lange levertijd als voorzien) optreden en dat hierover niet gecommuniceerd wordt?
Ik ben zelf erg verbaasd omdat ik de producent in de persoonlijke ontmoetingen heb ervaren als een kundig en plezierig mens. Ik kan dat niet rijmen met deze 'zakelijke' werkwijze.
Wat zijn jullie ervaringen in dit marktsegment?
PS. Het laatste wat ik zou willen is een slechte reputatie van of aanval op de producent. Ik ben slechts verbaasd en vraag me af of hier sprake is van een uitzonderlijke situatie of dat ik misschien een verkeerd beeld heb van dit marktdeel.
-
Als je het over Maykel heb, Ja, dan is er niets bijzonders aan de hand. Wacht zelf al anderhalf jaar op een lokomotief. Ik weet dat hij er aankomt, en ik heb geen haast.
SK
-
Ik noem geen namen (zie mijn PS), je hebt overigens niet de juiste.
-
Geen ervaring in die zin dat ik aanbetalingen heb gedaan en vervolgens moest wachten.
Maar misschien heb je het antwoord zelf al een beetje gegeven: een kundig en plezierig mens in de omgang is niet noodzakelijkerwijs ook een zakelijk deskundig persoon.
M.a.w.: kleinserieproducenten zijn vaak geworden wat ze zijn vanuit een enorme liefde voor modelspoor. Echter ondernemer zijn en planningen halen valt lang niet altijd mee.
Maar de beste raad die ik je kan geven is: bespreek het nog eens persoonlijk met de bewuste persoon. Dan komen jullie er hopelijk wel uit.
mvg,
Gert
-
Ja, dit is gebruikelijk.
-
Soms is het goed je vraagtekens op tafel te leggen.
Naar aanleiding van dit bericht ben ik zojuist gebeld door de producent.
Hij heeft mij zeer correct en vriendelijk uitgelegd wat de stand van zaken is en waar enkele productieproblemen waren opgetreden.
We hebben een afspraak gemaakt om te zien of ik met het resultaat tevreden kan zijn.
Ik ben met deze actie bijzonder tevreden en heb van mijn kant ook kunnen aangeven dat ik als klant het waardeer als ik verneem als er ergens een 'hik' in de levering optreedt. Dan weet ik nl. ook waar ik aan toe ben.
Wat mij betreft hulde voor deze producent en ik kan mij inmiddels verheugen op een concrete leverdatum (als ik met het prodctieresultaat tevreden ben).
Voor de anderen die ook (wel eens) moeten wachten op hun kit; er is mij inmiddels veel duidelijk geworden over hoe deze kleine series echt náást regulier productiewerk (zowel intern bij de producent als extern bij zijn leveranciers) moet plaatsvinden. Een harde levertermijn is dan vaak niet mogelijk. Dat was mij bij bestelling niet als zodanig duidelijk waardoor mijn verwachtingen irreëel gesteld werden.
PS. Gert, je hebt met jouw reactie volledig gelijk en het persoonlijk contact werkt inderdaad het beste!