BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: freekvo op 12 December 2015, 14:45:00

Titel: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 12 December 2015, 14:45:00
Het linkerdeel van mijn baanplan La Domaine Convexe (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60329.285.html) ziet er momenteel als volgt uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_1_5.jpg)

In het echt is dat dan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151212_113540.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151212_113540.jpg)

Het meest linker spoor is een heling die begint waar het rechte stuk begint.

Mijn idee is om de twee linker- en rechtersporen door te trekken en aan de andere kant van mijn treinruimte een nieuw plan te maken (vooral om meer opstelsporen te krijgen). Het probleem is dat in het stuk dat ik moet overbruggen een gevelkachel staat waar ik wel bij moet kunnen komen (zonder elke keer ergens onderdoor te moeten kruipen).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151212_114003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151212_114003.jpg)

Aan de muurkant achter is het geen probleem; daar kan ik met een breedte van 20 cm (diepte kachel) wel 2 sporen kwijt.
De ruimte tussen de huidige treintafel en de wand aan de linkerkant is 147 cm. Dat lijkt mij te lang om aan de voorkant ook iets van 20 cm breed te maken (en dan ook nog met een opklapbaar stuk. Tussen de linkerwand en kachel zit 70 cm, als ik daar een vaste plaat maak, moet ik nog steeds 77 cm 'zwevend' en opklapbaar overbruggen.

Uiteindelijk is het de bedoeling om iets dergelijks te gaan maken:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_2_7.jpg)

Ik wil geen grote gaten in die linkerwand want aan de andere kant zit een onverwarmd deel van de schuur, zie hieronder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151212_113848.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Resize_of_20151212_113848.jpg)

NB De nieuwe sporen komen uit de wand in de hoek waar nu de blauwe trap staat.

Ik heb al diverse plannen gemaakt; ook met alleen maar 2 sporen boven de kachel. Maar dan loop ik al snel tegen een keerlus aan en dat wil ik niet.

Heeft iemand nog goede ideeën en dan met name voor de overbrugging en het opklapbare deel?
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Jeronimos op 12 December 2015, 15:01:02
Waarom zou een aantal verrijdbare tafels niet kunnen?
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 12 December 2015, 16:07:25
Heb ik niet aan gedacht. Maar ik heb aan die kant niet zo heel veel ruimte om die tafels opzij te rijden. De verwarmde ruimte (4 x 4 m) is nogal volgebouwd.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: St00mboy op 12 December 2015, 17:54:20
Bij onze BMB-modulebaan moet er 1m80 overbrugd kunnen worden.
Daarvoor heb ik een stuk metalen kabelgoot van ca. 2 m lang kunnen scoren:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1080492.jpg)

De goot is licht en beresterk en ligt aan weerszijden los op de baan onder het spoor.
Aan beide zijden verbinden we de rails met onze schuiflasjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4329.jpg)

Leen.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: stoomtreinen gek op 12 December 2015, 18:11:03
Als die gevelkachel geen buis heeft zou je die kunnen verplaatsen probleem ook op gelost  ;D
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Jeronimos op 12 December 2015, 18:17:32
Tsja

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tsja.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Tsja.jpg)
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: stoomtreinen gek op 12 December 2015, 18:34:46
Gasbuis aanpassen met een bocht omhoog zodat de gevelkachel boven de baan komt te hangen kan je er onderdoor en met je 20 cm a 30 cm voor je spoor makkelijk tegankelijk  ;)

Als dat ook geen optie is dan zou je nog een plank met schanieren kunnen maken als er geen landschap op komt
Laat dan de plank op balkjes rusten met 1 opklappoot en je bent aan de overkant  ::)

Met mijn oude baan hat ik dit Misschien ook nog een oplossing
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplaat_voor_de_trein_met_doorloop_naar_het_midden_OPEN.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplaat_voor_de_trein_met_doorloop_naar_het_midden_OPEN.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/doorloop_DICHT.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/doorloop_DICHT.jpg)
De doorloop was rond de 50 cm
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 12 December 2015, 19:00:02
De kachel is een gegeven. Er is geen andere buitenmuur geschikt om die te verplaatsen. Omhoog zou kunnen maar dan kan ik er nog steeds niet bij (mijn armen zijn geen 120 cm lang).
Die kabelgoot vind ik wel heel gaaf! Ik kan aan de tussenwand nog wel een tafel van 50 cm maken, dan hoef ik nog maar ca. 100 cm te overbruggen. Is dan net een lange brug oid. Aan een kant scharnieren en nog iets bedenken om de rails van stroom te voorzien zonder stekkers (iets met sleepcontacten of zo).
Een iets bredere plank met scharnieren is ook een mogelijkheid.

Hier kan ik mee verder. Bedankt!

Nog ideeën voor de stroomtoevoer zonder stekkers?
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: stoomtreinen gek op 12 December 2015, 19:25:16
Ik heb er geen foto van , maar ik had bij mijn baan onder de rails draden gesoldeerd en die door verbonden met de tegen over liggende rails en dat werkte wel goed

Als je een opklap plank maakt kan je aan die kan je kabels langs laten lopen heb je er in geen geval last van  (y)
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: santerdam op 12 December 2015, 20:20:57
Freek,

.... Maar dan loop ik al snel tegen een keerlus aan en dat wil ik niet....

Wat is eigenlijk je bezwaar tegen een keerlus ? Het is beslist geen vies woord. En met een gewoon standaard verkrijgbaar stukje electronica zijn keerlusproblemen eenvoudig op te lossen. Een keerlus klinkt altijd als een heel beladen issue, maar in feite is het een uitstekend oplosbaar fenomeen.

... Aan een kant scharnieren en nog iets bedenken om de rails van stroom te voorzien zonder stekkers (iets met sleepcontacten of zo).....

Je kunt ook vanaf één kant de bedrading naar beneden voeren (de vloer) en dan met een kabelplintje oversteken naar de andere kant. Desnoods frees je een mini-gleufje in de vloer - zo te zien heb je een makkelijk te frezen vloer.
In het opklapbare deel zet je een schakelaartje - denk aan een koelkast-schakelaartje. Ook voor allerlei kastdeuren kun je die dingen overal vinden.

Sander
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: HansQ op 12 December 2015, 20:55:15
Zie de fraaie site van Huub Maasland: http://www.floodland.nl/aim/info_uitneembare_sectie_1.htm en http://www.floodland.nl/aim/blust_bouwverslag_6.htm
Voor een stevige overbrugging gebruiken ze bij Miniworld Rotterdam staal: http://www.miniworldrotterdam.com/foto/2015/20151107_groot_brittannie_frame_07.jpg
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 12 December 2015, 22:11:38
Wat is eigenlijk je bezwaar tegen een keerlus ? Het is beslist geen vies woord. En met een gewoon standaard verkrijgbaar stukje electronica zijn keerlusproblemen eenvoudig op te lossen. Een keerlus klinkt altijd als een heel beladen issue, maar in feite is het een uitstekend oplosbaar fenomeen.

Ik heb niets tegen een keerlus, integendeel, maar zoals ik het eerst gepland had, zouden alle treinen op een gegeven moment allemaal dezelfde kant oprijden en nooit meer bij het nieuwe stuk kunnen komen. Bovendien is de helling aan die kant iets steiler dan aan de andere kant. Een paar treinen hebben daar wat moeite mee, dus ik wil niet dat die de andere kant oprijden.

Ik zou zelf een keerlus geen probleem vinden maar juist een uitdaging. Is in dit baanplan alleen geen optie.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: HIJ op 13 December 2015, 10:31:48
Hoeveel ruimte zit er tussen de baan en de kachel?  ??? Als ik zo de foto zie, is dat vrij weinig.
Hou je er rekening mee dat een gaskachel behoorlijk warm wordt, veel heter dan een gewone radiator? Wellicht even de handleiding van de kachel checken op voorschriften over objecten / beperkingen erboven.
Ik denk dat verplaatsen een betere optie zou zijn, maar ik begrijp dat dat niet kan?
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 13 December 2015, 11:02:56
Hmmm.... op zich heb je wel een goed punt. Er zit 10 cm tussen bovenkant kachel en bovenkant baan. Dat is idd niet zoveel. Maar Het stuk voor de kachel blijft open, dus ik kan ook aan de achterkant (boven de kachel) ook een metalen kabelgoot gaan gebruiken. Als ik die 12 cm breed neem (net genoeg voor 2 sporen), hou ik tussen de muur en de kabelgoot een ruimte van 5 cm over; de voorkant van de kachel steek dan nog 3 cm onder die kabelgoot uit. Er is dan genoeg ruimte voor de warmte om weg te kunnen. Hooguit smelt dan de bedding van mijn FM profirails weg maar ik denk niet dat dat zo'n vaart zal lopen.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: brutus op 13 December 2015, 11:32:13
Hoi,

Wanneer je de baan over de kachel laat lopen , hou er rekening mee dat die erg warm kan zijn als hij aanstaat. Maak aan de onderzijden van de constructie een isolatieplaat ( vroeger asbest , Maar ja dat kan niet meer) van bv. Fermacell. Dat voorkomt wegsmelten van de rails later.

Brutus
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Ronald Halma op 13 December 2015, 11:48:32
Dat voorkomt wegsmelten van de rails later.


Voorbeeld; polystyreen smelt bij 240 graden. Polystyrol wordt zacht bij 95 graden. Zo warm zal het boven dat kacheltje hopelijk niet worden.... ;')
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 13 December 2015, 11:53:49
Ik kan mijn hand rustig op 5 cm boven de kachel houden. Dat is wel goed warm maar ik krijg er geen blaren van  :)
Ik zat al te denken aan iets van asbest aan de onderkant; de hele schuur (voormalige kippenschuur) waar ik nu zit, is er mee bedekt, maar leek me toch geen goed idee. Fermacell zullen ze wel in de bouwmarkt hebben en anders regel ik dat wel via een familielid die aannemer is.

Thnx.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: stoomtreinen gek op 13 December 2015, 12:23:48
Eigenlijk vraag ik me even af ,, waarom is er gekozen voor een gaskachel ??

Hoevaak word die gebruikt en hoelang ??

Wand toen je begon met bouwen aan de baan zat die kachel er nog niet
Is er geen optie om over te stappen op een elektrische kachel die je aan de blinde muur kan hangen onder je kastjes ??

Dan is je probleem ook opgelost Je hebt die elektrische kachel al van af 20 euro  (y)
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 13 December 2015, 12:46:29
Tsja, waarom een gaskachel? Het is hier in de winter best wel koud omdat de rest van de schuur onverwarmd is. Ik ben begonnen met een Zibro-kachel maar die stonk wel heel erg; kreeg ik knallende hoofdpijn van. En omdat ik hier vooral 's winters doordeweeks toch wel vaak een paar avonden + in het weekend vaak op zaterdag en zondag zit, leek me een elektrische kachel gewoon te duur qua verbruik. En de gasleiding zit hier dichtbij dus waarom geen gaskachel? Vind ik zelf ook een fijnere warmte dan elektrisch. De plek waar de kachel nu zit, is de enig mogelijke plek.

Maar die kachel is het probleem ook niet. Ik zoek gewoon naar een overbrugging van ca. 90 cm en dat is net zoveel als bijvoorbeeld een deuropening. In het ergste geval maak ik een vaste overbrugging waar ik dan even onderdoor kruip maar ik weet niet hoe lang ik dat op mijn leeftijd (60+) nog vol hou  8)
Zoals gezegd, ik heb al genoeg ideeën om op voort te borduren.......
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: stoomtreinen gek op 13 December 2015, 12:59:48
Oke ja dan snap ik het wel

dan is een brede brug idd er bovenlangs geen slecht idee en als je een brandwerende plaat neemt ( die houd ook warmte tegen dan ben je er ook en ook geen kans op brand

Verder ja mijn idee van een opklap of neerklap plaat maken is dan denk ik de beste manier om bij de kachel tekomen

Ik weet ook geen andere manier ,, ja heb nog wel een idee dan zou je als je bij de kachel moet zijn dat deel de lucht in moeten trekken  8)
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: 1200blauw op 13 December 2015, 13:00:17
Firma Hack maakt mooie metalen bruggen die meer dan een meter kunnen overspannen. Ze zijn niet heel gedetailleerd, maar misschien voor dit doel goed genoeg?

Hier zijn ze oa te vinden:
http://www.hack-bruecken.de/index1.html
http://sombergmodelbouw.nl/hack-bruggen
http://www.oude-station.nl/hack_bruggen.htm

Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: rene w. op 13 December 2015, 13:10:02
Uitneembare plaat maken/nemen.
Daarbovenop de bruggen van Hack nemen  ;D
en een stukje rivier uitbeelden met uiterwaarden erlangs,
paar koeien erop en boompjes.

Ik wist het wel hoor. :P

https://beeldbank.rws.nl/Photos/2852/427929.jpg
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 13 December 2015, 13:28:59
Wow! Die Hack-bruggen zijn wel heel gaaf. Naar zoiets was ik idd wel op zoek. Of ik nu bij een dubbelsporige overspanning van 100cm een bedrag van € 150 - € 200 wil uitgeven is een tweede. Maar dan is het idee van Rene ook een oplossing: gewoon een kleinere brug op een uitneembare of opklapbare plaat.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: rene w. op 13 December 2015, 14:04:47
Met roco bruggen kom je ook een heel end hoor trouwens.  (y)
Zijn vast ook tweedehands te vinden.  (y)
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Jeroen Water op 13 December 2015, 14:14:02
Persoonlijk vind ik die Hackbruggen veel te iel qua profielen. Dat oogt absoluut niet Nederlands. Je kunt ook zelf een brug maken. Maar ook een stuk of 3 á 4 bruggen achter elkaar van Roco of Marklin bijvoorbeeld is een fraai gezicht.

Jeroen
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: JaJo op 13 December 2015, 14:34:49
Opklapbaar landschap (http://modeltreinbaan.nl/?p=10925)

(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2015/10/null-102f.jpg)

(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads/2015/06/null-87d.jpg)

Groet Jaap
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Bert van Gelder op 13 December 2015, 15:01:25
Heel fraai Jaap!

Gr, Bert
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: jandcargo op 13 December 2015, 23:51:16
hallo,

Een opklapbaar stuk plaat lijkt mij het beste.
heb zelf een opklapbaar gedeelte van 30 cm breed en 90 cm lang gehad.
Dit, met 5 sporen, heeft altijd perfect gewerkt.
Ik kan je de bouwvolgorde doen toekomen via een pb.
Is goed te doen zonder allerlei moeilijke constructies.

hoor het wel
groet jandcargo
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 December 2015, 00:17:12
Ik vind de oplossing van Jaap ook wel slim. Vooral de plaatsing van het scharnierpunt. Als je dat nl. op de verkeerde plek legt heb je kans dat je die klep helemaal niet omhoog krijgt.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: jandcargo op 14 December 2015, 01:03:58
Hallo,

je kunt het scharnierpunt ook boven de spoorstaaf leggen.
Ook dan knijpt hij niet in het punt waar de spoorstaven bij elkaar komen maar ontstaat juist ruimte.
Ook is dit een eenvoudige constructie

groet jandcargo
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 December 2015, 09:54:44
Als de scenery hoger is dan de spoorstaven, dan moet je het scharnierpunt nog hoger leggen. Lijkt me geen gezicht bij een afgewerkte baan, van die scharnieren die boven de heuvels uitsteken.
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: Reinout van Rees op 14 December 2015, 11:32:44
Je kan scharnieren die hoger geplaatst zijn ook wegwerken. Huisje eroverheen, viaduct eroverheen, plaatje met wat struiken eroverheen. Enz.

Die oplossing van Jaap is wel een mooie omdat een klein deel van het landschap naar beneden klapt, dat vergemakkelijkt alles een beetje.

Ook een optie: keukenkast-scharnieren. Die bewegen een keukenkastje eerst een stukje "parallel" naar buiten voordat ze omklappen. Kijk maar eens hier: http://epoche4.blogspot.nl/2012/09/achter-de-coulissen.html (http://epoche4.blogspot.nl/2012/09/achter-de-coulissen.html).

Reinout
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: jandcargo op 14 December 2015, 12:54:36
Hallo,

Ik gebruikte platte scharnieren waarbij het draaipunt  maar 3 mm  boven de spoorstaaf lag
Op de plank aan de scharnierzijde zowel links en rechts  een scharnier
theoretisch is een hoogte van het draaipunt gelijk aan de spoorstaaf voldoende.
Maar een paar mm veiligheid kan geen kwaad
Klein struikje is voldoende om de zaak te verdoezelen.

groeten jandcargo
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideeën gevraagd
Bericht door: freekvo op 31 December 2015, 17:37:21
Vandaag een aanvang gemaakt met de overbrugging. Ik heb er voor gekozen om 70 cm met een vaste plaat te toen en de rest met stroken van zo'n 18 cm breed.
Het resultaat zie je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60329.msg3221628302.html#msg3221628302).
Titel: Re: Overbrugging 150 cm - ideën gevraagd
Bericht door: freekvo op 04 January 2016, 20:28:12
Het op een vrij eenvoudige wijze opklapbaar maken van de opklapplank aan de voorzijde had toch nogal wat voeten in de aarde.
Na het uitproberen van een aantal verkeerde oplossingen ben ik daar met hulp van o.a. Jandcargo en Klaas Z. ( (y)) toch ook uitgekomen. Zoals hiervoor al gezegd: het draaipunt van de scharnieren moet boven de rails komen te liggen. Maar goed, soms moet je een aantal (niet gelukte) pogingen ondernemen om daar dan ook zelf achter te komen  8)

Het definitieve resultaat (moet nog wel afgewerkt worden) zie je hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60329.msg3221629334.html#msg3221629334).

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!!!!