BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Ceesbaat op 31 October 2007, 15:37:26
-
Hallo medemodelspoorders,
Eindelijk wil ik gaan beginnen met de bouw van een modelspoorbaan. Na lang oriënteren op het internet, bezoek aan Eurospoor en lezen van boeken en tijdschriften ben ik aan het ontwerpen geslagen. Na diverse ontwerpen naar de prullenbak te hebben verwezen, ben ik uitgekomen op onderstaande eerste versie van mijn baanplan:
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven2d_versie1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven2d_versie1.jpg) - In 2d
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven3d_versie1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rivierhaven3d_versie1.jpg) - In 3d
Hieronder volgt een korte omschrijving van mijn plannen en wensen:
Schaal = N
Ruimte = 300x80
Tijdperk = 4/5
Rails = Fl.mann
Besturing = Digitaal (IB/Koploper)
Land = Nederland
Plezier = Vnl bouwen en rondjes rijden. Rangeren minder belangrijk.
Korte uitleg over ontwerp:
- Middelgroot station in middelgrote stad.
- In stad enige hoogbouw te realiseren op achtergrond
- Links van de baan mogelijk industrie/locloods
- Vooraan kleine inland containerterminal
- Traject tegen achterwand liefst iets verhoogd. Weet nog niet hoe te integreren. Mogelijk als dijk o.i.d. en deels verborgen.
- Krappe bochten weg te werken. Mogelijk als tunnel á la HSL.
- Schaduwstation nog in te passen. Weet nog niet hoe? Ideeën zijn welkom.
Graag jullie deskundige mening gevraagd.
Alvast bedankt,
Cees
ceesbaat@xs4all.nl
-
Ik ben zelf niet zo'n fan van gewoon een rondje, liever iets dat meer realistisch oogt. Je zou kunnen overwegen om in ieder geval de bochten weg te werken. Wat je ook zou kunnen overwegen is het maken van een 8-vormige baan, zodat je ook nog een soort rondje onder je huidige rondje hebt. Het is erg leuk om daar een schaduwstation te hebben, om wat afwisseling in het treinbedrijf te verkrijgen. Helemaal met koploper is dit gemakkelijk aan te sturen.
Wat ik verder mis: Een setje wissels aan de linkerkant van je station, de treinen die naar links rijden komen niet meer terug op het rechterspoor op dit moment.
Probeer je trouwens een nederlands landschap na te bouwen?
EDIT:
(http://img477.imageshack.us/img477/6470/46144417eu3.th.png) (http://img477.imageshack.us/my.php?image=46144417eu3.png)
-
Frank,
Bedankt voor je tips. Ik moest nog een schaduwstation inbouwen, maar wist nog niet hoe. Jij hebt me op het juiste spoor ::) gebracht.
Het wordt inderdaad een Nederlands landschap.
Wat betreft het rondje ben ik het helemaal met je eens. Want zoals ik had aangegeven in de uitleg moeten de bochten minimaal worden weggewerkt.
-
Hoi Cees,
Ziet er leuk uit je baanplan. Zeker als je zoals gezegd de bogen wegwerkt en een schaduwstation toevoegd.
In aanvulling op Frank heb ik nog een opmerking. Probeer het wissel naar de locloods anders te positioneren. De hoofdbaan gaat nu door een afbuigend wissel heen, dit komt in het echt bijna niet voor omdat dit de snelheid beperkt. Op de modelspoorbaan heb je hier natuurlijk minder last van alhoewel het wel onrealistisch oogt als een sneltrein ineens met volle vaart door een afbuigend wissel rijdt. Probeer je hoofdrijroute door een station altijd rechtdoorgaand door de wissels te ontwerpen.
Doordat je inderdaad geen wissels aan de linkerkant van je station heb die de binnen- en de buitenbaan vebinden kun je de locloods alleen vanaf de bovenste 3 sporen bereiken. Wil je van de locloods naar de rangeersporen aan de onderzijde, dan moet je een keer steken op de hoofdbaan aan de rechterzijde van het station. De vraag is of je dit wilt.
Succes met je verdere ontwerp.
Marc
-
Cees,
een schaduwstation past er makkelijk onder. Met een lengte van 300 cm in N heb je daar ruimte zat voor. Ik heb zelf een N-baan met een breedte van 60 cm, en een niveautje eronder ligt ook een schaduwstation. Kun je wel lekker rondjes rijden, maar zie je niet elke keer dezelfde trein.
Dus aan beide zijkanten de trein laten verdwijnen, de bocht om, en daarna de helling naar boven/naar beneden laten beginnen. Treinen houden niet van krappe bochten, en zeker niet van krappe steigende bochten.
Dus eigenlijk 2 ovaaltjes boven elkaar, en aan de 'bovenkant' van de tekening de hellingen laten lopen. Je schaduwstation komt onder je zichtbare station.
Succes d'rmee
-
Bij het ontwerpen is ook van belang waarmee je wilt rijden en hoe lang je treinen zullen zijn. Dat bepaalt de lengte van de perrons. Een kopspoor voor het stationsgebouw lijkt mij niet practisch, het is alleen van links te bereiken en alleen geschikt voor treinstellen of trek/duw combinaties.
Als je met lange rijtuigen (met twee draaistellen) wilt rijden kun je in het zicht geen kleinere bogen dan R3 toepassenom te voorkomen dat de bakken te ver overhangen, dat is geen gezicht.
Je moet ook bepalen hoeveel ruimte je boven de treinen in het schaduwstation zou willen hebben, dat bepaalt het hoogteverschil en daarmee het hellingpercentage. Uitgaande van 3% (dat vind ik persoonlijk het uiterste maximum) haal je met 2 m stijgspoor 6 cm. Je kunt in de bogen nog iets stijgen, hooguit 1% maar het blijft in feite te krap.
Ik heb een soortgelijke baan gehad die ik vanwege de stijgproblemen inmiddels heb gesloopt. Een nieuwe heb ik nog niet, ik overweeg nu de hele kamer (2,75 x 3,25 m) in de rondte te gaan!