BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Daxmon op 09 December 2015, 23:18:43

Titel: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Daxmon op 09 December 2015, 23:18:43
Hallo allemaal,

mag ik me even kort voorstellen ? Mijn naam is Patrick, 48 winters jong en woonachtig in de stad waar de allereerste trein op het europese vasteland reed (Mechelen dus).

Van kinds af was ik al gefascineerd door treinen, zowel grote als kleine. Maar zoals dat vaak gaat verwatert die interesse wat als er interesse voor de andere interessante zaken des levens komt.
Er wordt getrouwd, er komen kindjes, en voor een modeltreinbaan is wel heel veel zin, maar geen plaats en/of tijd. Vele jaren later is het eindelijk zo ver, ik heb nu eindelijk een deftige ruimte van ongeveer 5 op 4,5 meter, die ik vrijwel volledig kan aanwenden om mijn modeltrein-ambities in de praktijk om te zetten.
Doordat het zolang geduurd heeft voordat ik er echt aan kon beginnen, zijn er al heel veel plannen, die compleet onrealistisch of onhaalbaar waren, terug in de prullenmand beland. Met het ouder worden kom je tot betere inzichten ;)
Daarnaast heb ik ook een vriendin die zelf ook heel erg geinteresseerd is in modelbouw, en er plezier aan beleeft om modelgebouwen in elkaar te knutselen (moet zelfs toegeven dat ze er beter in is dan ik)
We hebben ook al een idee van wat we ongeveer willen gaan bouwen, het thema zal het grensgebied tussen Oostenrijk en Duitsland zijn, omdat we beiden ook echte bergliefhebbers zijn.
De baan zou in zijn uiteindelijke vorm moeten bestaan uit een hoofdstation in een kleine stad, en één of misschien zelfs twee kleine lokale stationnetjes.
Tijdperksgewijs denken we vooral aan tijdperk IV.
Gezien de beschikbare ruimte die we hebben, denken we aan een layout in U-vorm, langs de wanden van onze trein-kamer. Op die manier kunnen we de baan ook splitsen in drie delen. Dat heeft ook als voordeel dat wel stuk per stuk te werk kunnen gaan. Het is geenszins de bedoeling om binnen het jaar een volledige baan klaar te hebben, verre van. Maar het is wel leuk als we na verloop van tijd toch al een gedeelte van de baan tot leven kunnen wekken.
Maar er moeten dus nog knopen doorgehakt worden, de belangrijkste daarvan is de schaal.
Ik heb in 't verleden zowel H0 als N treinen gehad, welke elk hun voor en nadelen hadden. Ook hebben we al wat gebouwen in H0 in elkaar gestoken, maar hebben we nog geen ervaring met schaal N.
Daarom mijn vraag aan de "specialisten" hier : Wat raden jullie aan als schaal in functie van de ruimte die we hebben, en ambities die we hebben ? Het is niet de bedoeling om HST-treinen door ons landschap te laten razen, het zullen eerder lokale treintjes zijn. Waar ik me vooral bedenkingen bij maak is de ruimte die je nodig hebt om klimspiralen te maken waarbij de radius van de bochten van die aard moet zijn dat het rollend materiaal niet ontspoort. Voor zover ik zie heb ik voor een ietwat deftige spiraal in H0 toch al gauw een vierkante meter oppervlak nodig ?
Aangezien we voor tijdperk IV kiezen, gaan we ook een gedeelte van de baan van bovenleiding voorzien. In hoeverre is dit lastiger in schaal N dan in H0 ?
Zaken zoals een Carsystem van Faller gaan we zeker niet doen, ongeacht de schaal waarvoor we kiezen. Het enige dat echt hoeft te bewegen zijn de treinen zelf.

Om het geheel een beetje visueel voor te stellen, hieronder een schetsje van onze treinkamer, met de afmetingen erbij.
Het grote raam dat vrijwel zo breed is als de kamer, is volledig afgedekt, en moet ook nooit geopend worden, ons idee was om het hoofdstation en stad hier te bouwen.

(http://www.thsp.be/trein/Capture.JPG)

Laat jullie opmerkingen, raadgevingen en suggesties maar komen !

Patrick (en Carine)
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Reinout van Rees op 09 December 2015, 23:37:38
a) Ja hoor, je mag je voorstellen. Welkom!

b) Een paar snelle losse opmerkingen waar ik aan dacht toen ik je verhaal las:


Reinout
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Daxmon op 10 December 2015, 09:42:37
Hallo Reinout,

bedankt voor je reactie !

De bovenleiding zal niet functioneel zijn, maar hoort naar mijn mening wel tot het totaal beeld.  Toch voor wat het stedelijk gedeelte en het hoofdtraject betreft. Ook is het zo dat ik het gekozen tijdperk niet super-strikt wil volgen. Afwijkingen zullen alitijd mogelijk zijn, al is het niet de bedoeling om een TGV of ICE over de baan te laten razen.
Klimspiralen zijn bedoeld waarvoor ze bedoeld zijn, om op relatief kleine oppervlakte van niveau te kunnen veranderen. Daarbij denk ik aan een schaduwstation, en aangezien het thema zich afspeelt in de bergen, is het een handige manier om "uit het zicht" naar een hoger niveau te gaan.
Het is ook niet de bedoeling om meerdere schaduwstations te hebben, eentje zal ruimschoots voldoende zijn.

grtz,

Patrick

Verstuurd vanaf mijn SGP771 met Tapatalk

Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Sander op 10 December 2015, 10:02:31
Patrick,

Waarom maak jezelf geen eerste ontwerp?
Genoeg voorbeelden op dit mooie forum.

Mvg,
Sander

Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: MarcNL op 10 December 2015, 10:06:23
Veel oudere HO gebouwen zijn eigenlijk te klein, en kunnen dan beter bij schaal N figureren.

Zo kun je misschien een deel van wat je nog aan HO scenery hebt, toch nog gebruiken.
Dat komt ook allemaal niet op een millimeter nauwkeurig.
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Brs op 10 December 2015, 10:48:46
Klimspiralen: neem dat niet te krap. Bocht + forse helling is toch voor veel treinen lastig. 1 m2 moet zeker OK zijn in N, in h0 nèt.

Ik had de gok genomen en het wél gedaan met R2 en R3 (Piko A-gleis, H0).
Met een veilige marge, een vrij strakke cirkel en één kant tegen de muur steekt het 7cm uit, met de Rainer Lussi manier was het waarschijnlijk meer geweest.
Dit heb ik nu opgelost met door de module 20 cm langer te maken (dus 120cm).

Het liefst had ik R3 en R4 gebruikt maar dat ging natuurlijk niet passen als de boogstraal zelf alleen al 545 mm... dus nu is het oppassen welk materieel ik elkaar tegen laat komen in de spiraal.  Alles wat ik tot nog toe heb getest heb op schaal 1:87 tikt wel iets aan.

Zelf ben ik ook begonnen met een U-vormige baan als begin en heb ik steeds meer uitgebreid waardoor er nu ook een klimspiraal naar een schaduwstation bij zit.
Ook in verband met het zelf aanleren van zaken zoals bezetmelding, heeft de "klein beginnnen en daarna een stapje verder" aanpak ervoor gezorgd dat je in een vroeg stadium al kunt rijden, niet in één keer je portemonee leeg hoeft te gooien en er een naar mijn menig fijne balans is tussen bouwen en rijden.
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: dh3201 op 10 December 2015, 11:06:54
De krapte van de bogen hangt ook af van waar je mee wilt gaan rijden.
Als je niet met (lange) vier-assers, maar alleen met korte twee-assers gaat rijden, kunnen de bogen best wat krapper zijn.
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Timo op 10 December 2015, 12:07:15
@Niels, maar in een klim spiraal ;) Daar is de radius niet alleen voor het materieel maar er moet ook hoogte gewonnen worden. Als je een Roco R2 boog zou gebruiken (radius 36cm) dan kan je met een helling van 3% maar 6,8cm aan hoogte winnen per slag. En dat is gewoon niet genoeg op H0. R3 zou met 42cm radius net kunnen als je dun hout gebruikt. Je zit dan op 7,9cm per slag met 3%. Met R3 en R4 zou je net niet binnen een meter kunnen blijven (maar het hoeft natuurlijk geen vierkant te zijn). Zou dus net achter de deur moeten passen als het moet (maar kan de deur niet 90 graden open maar bijvoorbeeld 85 graden, lijkt me geen ramp ;) ) Wel zou ik dan proberen de R3 het dalende spoor te maken. Het stijgende verkeer heeft dan een iets lager hellingspercentage.

Maar goed, een klim spiraal is prima bruikbaar in H0 in je kamer. Als je er alleen mee naar beneden gaat hoef je niet het hele spiraal uit het zicht te hebben dus de hele ruimte op moeten geven voor het spiraal. Als je het eerste kwart/halve slag in het zicht zakt hou je effectief best veel baan in het zicht over.

Bovenleiding vind ik altijd een mooi gezicht :) In N zou ik zelf liever een draadje zien ook al is deze op schaal veel te dik dan geen draad en alleen de illusie dat er een draad had moeten zijn...

Tja, en zelf ben ik een H0 rijder (dan wel zonder baan op dit moment maar goed :p ) Ik vind het zelf allemaal net wat tastbaarder, iets makkelijker zelf iets aan een model te doen. Wat meer ruimte voor details enz. Niet dat het in N niet zou kunnen, want ik zie de meest mooi gedetailleerde banen in N. Maar ik heb er dan zelf het geduld niet voor.  ;D Bijvoorbeeld fijn dat je in een H0 rijtuig alle ruimte hebt om een ledstrip en condensator aan te brengen. Maarja, N heeft als grote voordeel dat je natuurlijk veel meer trein kwijt kunt in je ruimte... het is dus echt een persoonlijke keuze.

En denkende aan een H0 baan zou ik denk in het grote station aan de langste wand leggen (links dus) en het dan houden bij nog één klein stationnetje rechts boven (of een kop stationnetje rechts onder boven op een klimspiraal :D ). En ja, zo veel mogelijk schaduwstation. Vind zelf een zo groot mogelijke variatie op de baan het leukste. En dan wil ik niet steeds dingen op en af de baan moeten zetten. maar goed, weer persoonlijk.

Heb je ook al nagedacht over de besturing? Globaal gezien de opties:
- Alles analoog
- Analoog rijden maar een vorm van beveiliging gebruiken (op de hoofdbaan)
- Digitaal rijden, wissels analoog (enige voordeel is de bells and whistles van digitaal)
- Digitaal rijden, maar ook met een vorm van blokbeveiliging
- Digitaal rijden met de computer

En ja, iedereen heeft zijn prioriteiten anders liggen dus wil iets anders.


Timo
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: henk op 10 December 2015, 12:34:33
Bedoel je met die bells en whistles geluiddecoders en dergelijke Timo?
Het gaat toch wel wat verder. De kern van digitaal is echte onafhankelijke treinbesturing. Juist bij met de hand rijden is het verschil met analoog het grootst.
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Bouwer op 10 December 2015, 13:08:41
Hallo Patrick (en Carine),

Ik heb je verhaal gelezen betreffende je schaal keuze, als herstarter heb ik 1 jaar geleden ook gestaan voor de keuze Ho of N, echter ik heb maar een ruimte waar ik een baan van 2 x 1 meter kan bouwen, na overweging van e.e.a. waarbij Ho te groot is voor deze maat baan en N vind ik te klein ben ik gaan bouwen in de schaal TT (1:120), ik dacht dat hierin niet zo veel te koop was, maar na goed internet doorspitten kwam ik er achter dat hierin ontzettend veel te koop is, zeker van het merk Tillig, Roco, Piko en nog veel meer merken en daarom bouw ik nu deze baan met bovenleiding, zie dit ( http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61652.0.html ) draadje van mijn baan en kijk wat er mogelijk is met de schaal TT.

Je maakt zelf de keuze waarin je bouwt, ik dacht echter ik zal je even attent maken dat er dus nog een volwaardige schaal TT bestaat waarbij je in de ruimte die je tot je beschikking hebt lekker lange rijlengtes kunt maken, verder veel succes met de bouw.

Groeten Jan.
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Timo op 10 December 2015, 14:04:11
Henk, niet in het bijzonder. Doelde gewoon op alle features (kom even niet op een Nederlands woord, moet de halve dag Engels denken...) dus in de basis het individueel aansturen (en afregelen) van treinen en dingen als constante (en schakelbare) verlichting. Maar ja, je kan het zo gek maken als je wilt met rangeerseinen, cabineverlichting, zwaailichten, sound, bewegende deuren/panto's enz. Dus doelde eigenlijk op alle features die bij analoog niet (out of the box) mogelijk zijn.


Timo
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Daxmon op 10 December 2015, 20:16:06
@ Timo:

De besturing gaat sowieso digitaal worden, maar is op dit ogenblik nog geen uitgemaakte zaak welke soft en hardware ik ga gebruiken.
Ik was vroeger nogal begeesterd door het Gahler & Ringstmeier-systeem, wat eigenlijk een digitaal systeem was, maar bekeken vanuit een ander perspectief.
Eigenlijk zou ik eens moeten zoeken op 't grote internet of dit nog bestaat of dat er soortgelijke systemen bestaan. Langs de andere kant is er wat betreft loc-decoders ondertussen wel min of meer een standaard, wat het kiezen van een systeem iets makkelijker maakt.
Een baan die helemaal uit zichzelf rijdt, dat kan wel leuk zijn, maar da's niet echt de bedoeling, ik moet nog altijd de mogelijkheid hebben om zelf een loc "over te pakken"

grtz

Patrick
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Daxmon op 10 December 2015, 20:19:02

Hey Jan,

TT zit ook nog altijd in het lijstje van mogelijke schalen (eigenlijk zijn er maar 3 keuzemogelijkheden voor ons : H0, TT of N), en er is inderdaad wel één en ander voor te vinden van rollend materiaal. Maar hoe zit het met de scenery en de gebouwen ? of kiest men daar voor gewone H0 kits ?

grtz

Patrick
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Bouwer op 10 December 2015, 21:06:15
Hoi Patrick,

Scenery is er ook ruim voldoende, kijk maar eens op de site van Auhagen, en veel scenery van Ho is ook bruikbaar, die gebruik ik namelijk zelf ook want vaak is deze te klein voor Ho, ik zal morgen in mijn draadje een foto plaatsen van het stadje wat ik aan het bouwen ben, en als je naar mijn draadje kijkt zie je dat daar een lokdepot met draaischijf en lokloods met complete lokverzorging zoals kolenbunker, zandverzorging e.d. aanwezig is.

Dus keuze genoeg.

Groeten Jan.
Titel: Re: Eindelijk ruimte en tijd, nu nog een paar knopen doorhakken
Bericht door: Daxmon op 10 December 2015, 21:17:52
Hey Jan,

ik ben je draadje al aan het volgen, en ben zwaar onder de indruk van je verwezenlijkingen. Het begint er meer en meer op te lijken dat ik TT zeer grondig moet overwegen.
Het is inderdaad de ideale mix tussen N en H0

grtz,

Patrick