BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Fred Peters op 09 December 2015, 11:34:49
-
Afgelopen week eindelijk begonnen met de bouw van mijn zolderbaan.
Na ruim een jaar uitstel toch de eerste modules in elkaar geschroefd.
Ik wil een fictief gedeelte van de Linke Rheinstrecke nabootsen net ten zuiden van Koblenz.
Het wordt een simpele baan rondom de muren in de slaapkamer.
Simpel in de zin, dat het een groot dubbelsporig railovaal wordt met daarin een klein meersporig station.
Door het simpel te houden hoop ik ook nog eens dat het uberhaubt afkomt qua detaillering.
Qua schaal wordt er gereden met H0 materieel, aangestuurd door een zwarte Z21 van roco.
Misschien ga ik ook nog wel werken met een geautomatiseerd systeem, maar dat is voor later.
Op de onderstaande schets is te zien hoe het ongeveer zou moeten worden.
En inderdaad, deze schets komt uit een ander draadje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zolderbaan_13.jpg)
Ik ben aan de slag gegaan met 15mm dikke populieren multiplex stroken die uit een grote plaat zijn gezaagd.
15mm omdat de basis van de baan sterk en solide moet zijn.
Tevens is het materiaal lekker licht, waardoor de modules makkelijk verplaatsbaar zijn.
Is ook wel handig, omdat ik er het liefst niet teveel in de kamer aan werk.
Mede omdat het ook de slaapkamer is.
Ik heb momenteel 3 hoekmodules klaar, die ook al helemaal waterpas staan.
En dat laatste had iets meer werk als gedacht, maar toch het begin is er.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3097.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3098_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3099_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3100_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3101_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3102.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3103_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3104_2.jpg)
Komend weekend heb ik gelukkig weer vrij en dan hoop ik de laatste hoekmodule af te krijgen.
Ik zal de komende tijd de vorderingen laten zien.
Ik heb er zin an!
Fred
-
Leuk plan, zeg.
Is die 'golf' aan de kopse kant, om je modules te positioneren.
Zo ja, dan vrees ik, dat het problemen gaat geven, mits je natuurlijk een pro houtbewerker bent.[/size]
Maar heb wel eens eenvoudiger manieren gezien voor het afstellen/koppelen/positioneren van modules.
-
Bedankt Rene,
De golf is inderdaad voor de positionering bedoeld.
De methode is bij oefenopstelling door de test gekomen.
En inderdaad, de zaagsnede tussen de twee delen zorgt voor speling, maar door er dun vilt tussen te doen vang je dat op.
Mocht het niet werken, dan is er altijd 2x 15mm de ruimte om iets anders te verzinnen.
Het is een grote leerweg!
Fred
-
Ik zou de modules toch iets verder van het schuine dakvlak weg leggen.
Hoe ga je de andere modules daar tussen krijgen als er scenery opgebouwd staat en je pakweg 15cm recht naar beneden moet komen om deze te kunnen plaatsen?
-
De bergwand en galerijmuur komen aan de demontabele achterwand te zitten.
Dus er blijven op de module alleen de bovenleidingsmasten en wat kleine begroeing over.
En die staan relatief ver vooraan.
Ook hiervoor geldt, lukt het niet... Verzinnen we wat anders.
Fred
-
Het ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit. 't Gaat vast goed komen :)
Reinout
-
Interessant project!
Ga je volgen, succes (y)
-
Gisteren en vandaag weer verder gegaan met de bouw van de modules.
Gisteren stond de laatste hoekmodule op het programma.
Naarmate je er meer mee bezig bent wordt je er ook wel handig in. Deed ik over de eerste module ruim 4 uur, nu is de laatste binnen 2,5 uur in elkaar geschroefd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3110_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3111_2.jpg)
Vandaag ben ik verder gegaan met de eerste tussenmodule, nadat ik uiteraard de laatste hoekmodule waterpas heb gezet.
Rechtoe rechtaan werkt een stuk sneller!
De tussenmodule ligt nu strak tegen de hoekmodule aan en kan makkelijk uit de baan worden genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3108_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3106_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3107_2.jpg)
Buitenom deze twee modules heb ik ook nog een frame in elkaar gezet wat om de koof van de openhaard gaat.
Daar die nog geen eigen steun aan de muur heeft staat die nog niet op de foto.
Dit waren de vorderingen van dit weekend. Op naar woensdag, dan heb ik weer een daagje vrij.
Fred
-
En we zijn weer een stapje verder...
Vandaag de overbrugging over het bed gemaakt en de module om de openhaard koof ook wat bijgewerkt.
Gaandeweg de bouw kom je er wel achter dat er geen muur en dak recht zijn, volop aanpassen dus.
Hierbij de foto,s
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151216_182701.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151216_182713.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151216_182709.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151216_182654.jpg)
Morgen hoop ik nog een kleine module aan de andere kant van de kamer af te krijgen.
Als doelstelling heb ik me eigen gesteld dat ik rond de kerst een rondje kan rijden op m,n tapijtrijders rails.
Oftewel de oude roco-line met bedding.
Vanavond eens een rondje op het www kijken waar de dozen roco flexrails met betonnen dwarsliggers het goedkoopst zijn.
Tevens ben ik nog op zoek naar slanke wissels (code 83) met betonnen dwarsliggers, maar dat schijnt haast onmogelijk te zijn.
Fred
-
Voor vandaag zit het er alweer op.
Twee modules zijn er vandaag geproduceerd, zo langzamerhand begin je in de kamer de omvang van de baan te zien.
1 module over het tv meubeltje en 1 over een opbergkast tegenover de ophaardkoof.
Op dit moment liggen alle modules zoals het hoort los van elkaar, dwz er zitten nog nergens pennen of schroeven in om ze tegenover elkaar te centreren.
Ze zitten eigenlijk al goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151217_120810.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151217_120827.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151217_120822.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151217_120816.jpg)
Tot zover mijn update voor vandaag, zo maar eens naar bed....
Voorslapen voor de eerste van 5 nachtdiensten op de kijfhoek.
Fred
-
Volgens mij heb jij een ontzettend lieve vrouw ;D
Dit krijg ik nooit voor elkaar zo in de slaapkamer.
Ziet er netjes uit, als dit een voorbode voor de rest is, dan ben ik benieuwd naar de opbouw.
-
Zoals de funtrucker al schrijft, is het ook bij mij niet anders. Geen treinen in de slaapkamer, buiten de hobbykamer na dan nergens treinen te zien.
Je gaat snel... Ziet er strak uit!
Ga je al die verzonken schroefgaten ook nog dichtmaken?
Sterkte in je nachtdiensten!
-
Ik zal het doorgeven aan mijn vrouw!
Daar heb ik het zeker mee getroffen, en ach iedereen breekt een keer na jaren psychologische oorlogsvoering. ;)
Bedankt voor de complimenten over de strakke opbouw! (y)
Wat jullie op de foto,s zien is momenteel alweer een beetje strakker gemaakt.
De beste manier voor mij is niet teveel achter elkaar te willen bouwen, daar wordt het uiteindelijk alleen maar slordig van.
De schroefgaten worden op een later tijdstip van de bouw afgedekt door zeer dunne platen hout/mdf/triplex die ik ervoor monteer.
Dat met zeer kleine spijkertjes en kit, die kleine gaten zijn dan beter te vullen.
De bedoeling is dat het frame helemaal strak en clean oogt zonder enige vorm van spijker schroeven en andere attributen.
Aanstaande dinsdag ben ik vrij tot en met de kerst, dus dan kan ik werken aan de laatste 3 modules die permanent verwijdert dienen te worden.
Dwz diegene voor de kantel/tuimelramen en de schuifdeur.
Fred
Fred
-
24 december.... oftewel ik had een deadline.
Rijden op de zolderbaan voor de kerst.
Nou, het is gelukt! (y) Ik heb de modules in zeer groffe toestand klaar.
Dwz, er liggen nu nog vlakke platen op de frames waar die later open gewerkt gaan worden tbv landschap vorming met lichte hoogteverschillen.
Her en der zijn de naden tussen modules ook nog te grof vanwege te "slordig" zaagwerk.
De naden zullen binnenkort strak worden gemaakt mbv kunstof of metalen hoekprofielen.
Zoals te zien op de onderstaande foto,s, kon ik het niet laten en heb ik de rails van de kids op de modules uitgelegd.
In een later stadium ga ik gebruik maken van roco rails met betonnen dwarsliggers.
En uiteraard met vloeiende bogen ipv de hoeken zoals ze er nu liggen.
En dan nu de foto,s!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3113_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3115_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3119_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3121_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3125_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3126.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3124.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3117_4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3128_1.jpg)
Tot zover de baanbouw voor de kerst.
Ik wens uiteraard iedereen fijne feestdagen en een goede jaarwisseling met een spoors 2016!
Fred
-
Je hebt best wel ruimte zo, ook leuk net voor het slapen gaan ;)
-
Voor het slapen gaan... Daar verheug ik me nu al op.
He! Wat voelt het heerlijk dat er gewoon eens gereden kan worden zonder dat er na ieder rondje op de grond een kattenvacht aan haren tussen de wielen vandaan gehaald moet worden.
-
Heel leuk gedaan Fred. (y)
Groet Jaap
-
Leuk! :D Dus na die baan bij iemand in een woonkamer nu een baan in een slaapkamer (y)
-
Gevalletje ruimtegebrek waar veel onder ons wel bekend mee zullen zijn.
Deze baan in deze vorm is puur geboren uit het idee toch een ruime baan te willen maken met lange paradespoor gedeeltes, maar daar geen hele aparte ruimte voor te willen opofferen.
Ik heb anderhalf jaar geleden de zolder al omgetoverd met zelfgemaakte meubels die allemaal 1.20m hoog zijn.
Niemand snapte het toen, maar nu de baan erop ligt begint het ze duidelijk te worden.
Lastig als alle ideeën in je hoofd zitten. ;)
In het geval van een baan in de slaapkamer dient de wederhelft ook wel mee te werken, maar die goedkeuring had ik al een paar jaar.
Modulebouw is hier dan ook wel een must, dwz bouwen aan de baan kan zoveel mogelijk op een andere plek plaats vinden dan in de slaapkamer.
Dit ivm stof, rommel en nare geurtjes door lijm, verf en andere nare modelbouwstoffen.
Momenteel ben ik bezig te informeren naar de silicone gipsmallen van Spoerle voor de muur en tunneldelen.
Mooi spul, alleen een beetje aan de dure kant.
Ik twijfel nog of ik voor een niet zo,n grote baan als de mijne bijna €280,- moet neertellen voor ongeveer 10 mallen.
Maarja, het zijn wel de mooiste die er zijn.
De alternatieven zijn goedkoper, maar daar weet ik de kwaliteit nog niet van, de spoerles worden rondom aangeprezen.
(Dus als er iemand binnen beneluxspoor is die de mallen heeft die ik kan overnemen of lenen, dan houd ik me eigen aanbevolen).
Verder zal ik een dezer dagen een paar dozen roco flexrail met betonnen dwarsliggers bestellen voor de paradesporen.
Plannen, plannen en plannen!
Fred
-
Hé Fred,
Het ziet er echt geweldig uit. Goed over nagedacht!
Kom het snel echt bewonderen :-)
Af en toe rijd ik er ook nog eens met de trein overheen in 1:1.
Zal eens een filmpje maken. Wellicht leuk om wat van af te leiden.
Keurig gemaakt!
Fijne Kerst! Ik ga weer even naar zolder ;)
-
Ik twijfel nog of ik voor een niet zo,n grote baan als de mijne bijna €280,- moet neertellen voor ongeveer 10 mallen.
Maarja, het zijn wel de mooiste die er zijn.
De alternatieven zijn goedkoper, maar daar weet ik de kwaliteit nog niet van, de spoerles worden rondom aangeprezen.
(Dus als er iemand binnen beneluxspoor is die de mallen heeft die ik kan overnemen of lenen, dan houd ik me eigen aanbevolen).
Fred, misschien in een aparte oproep op het forum? Sporle mallen zijn best redelijk veel verkocht dus ze zullen ergens wel werkeloos rondzwerven :)
Mooie baan bouw je. Hier mag veel maar de slaapkamer? Dat gaat zelfs mij niet lukken..... ;D
-
Fred, misschien in een aparte oproep op het forum? Sporle mallen zijn best redelijk veel verkocht dus ze zullen ergens wel werkeloos rondzwerven :)
Mooie baan bouw je. Hier mag veel maar de slaapkamer? Dat gaat zelfs mij niet lukken..... ;D
Ik had al een advertentie geplaatst, helaas zonder reactie tot zover.
maar wat niet is kan nog komen.
Ik zal hem nog een keer aanpassen en omhoog schoppen.
Hé Fred,
Het ziet er echt geweldig uit. Goed over nagedacht!
Kom het snel echt bewonderen :-)
Af en toe rijd ik er ook nog eens met de trein overheen in 1:1.
Zal eens een filmpje maken. Wellicht leuk om wat van af te leiden.
Keurig gemaakt!
Fijne Kerst! Ik ga weer even naar zolder ;)
Veel plezier op zolder Silvester, ik weet waar je mee bezig bent!!!
Hebben alle stukken rails en wissels al een plek?
En inderdaad beeld materiaal kan ik goed gebruiken.
Anders ga ik gewoon nog een keer mee.
Fred
-
Hallo,
Mijn eerste baan liep ook bovenlangs en achter mijn "vrijgezellen" bed heen. Als een vriendinnetje dat zag en er een kritische opmerking over maakte dan was dat voor mij een waarschuwingssignaal, zeker omdat mijn zuster "die treintjes" in woon- en slaapkamers ook maar niks vond .... En toen kwam Hélène en die vond het leuk. Nou met haar ben ik toen getrouwd, en dat nu al meer dan vijftig jaar!
Gegroet,
Rob
-
Hahaha, zo zie je maar... op ieder potje past een dekseltje.
Had mij vrouw in het begin nog wat argwaan nadat ze me toestemming gaf, nu vindt ze het geweldig.
Mede doordat het niet zoveel ruimte inneemt als gedacht.
Dat was tot 3 weken geleden wel anders toen de rails nog gewoon op de grond lag.
En er in het donker steeds omheen en overheen gemanoeuvreerd moest worden.
Vandaag tussen alle baanbouw perikelen door ff een ander modelbouw klusje.
Na de zoveelste kabelbreuk thv de kortkoppelingen van mijn Bemo br 624 was ik het zat.
Dus de koppelingschachten afgezaagd en er nemschachten op gemonteerd.
Fred
-
wel uitkijken als je de vrouw in de vrije figuren gooit.
-
Goedemorgen!
Ik ben vast aan het plannen welke connectors ik ga gebruiken onder mijn modulebaan.
Ik zie her en der wat voorbeelden hoe diverse kabels te verbinden tussen de bakken, maar welke connectors kan ik het beste gebruiken voor?
-ringleiding/-voeding 2 polig
-detectie meerpolig
-utp kabel
De Chinese sites staan vol met goedkope oplossingen, maar het zijn er zoveel..
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Het moet uiteraard hufterproof zijn, daar het in het begin veel getest moet worden.
Fred
-
Ik ben "bang" dat dit een misschien nog verwarrender antwoord teweeg kan brengen.
Aangezien iedereen hier zweert bij een bepaalde manier van dingen verbinden en vast maken,en die bij iedereen anders is,is er dus niet iets zoals "de beste oplossing/verbinding"
Ikzelf heb terug gegrepen op iets heel simpels en basaals,kaal gestripte installatiedraad strak gespannen aan oogjes onder elke bak,en de overgangen worden doorverbonden met een simpel stukje stroomdraad waaraan beide uiteindes zijn kaal gemaakt en die hang ik tussen de overgangen ;D
Dat dit niet zal werken zonder aanpassen voor utp kabel en detectie,lijkt me duidelijk.
Ik rijd daarom ook niet via een pc en heb dus zaken zoals detectie niet nodig ;)
-
Door een een paar dagen ziek aan bed gekluisterd te zijn geen bouw updates deze week.
Wel heb ik de tijd en energie gevonden om wat dingen uit te tekenen en vooruit te plannen omtrend de stroom, spoor en detectie voorziening.
In de volgende 6 afbeeldingen probeer ik voor mezelf (en jullie) duidelijk te houden wat er de komende tijd gebeuren gaat.
Met name bij afbeelding 5 heb ik jullie hulp nodig.
Afbeelding 1.
De opbouw van de baan in module bakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160107_0001.jpg)
Afbeelding 2.
De primaire stroomvoorziening, zoals te zien verdeeld over twee secties.
-stations gedeelte gevoed door de Z21.
-vrije baan door een nog aan te schaffen booster.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160107_0002.jpg)
Afbeelding 3.
Legenda wat er waar in grote lijnen in het baanlandschap gaat komen.
De uiteindelijke vormen worden eventueel nog aangepast aan de module bakken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160107_0003.jpg)
Afbeelding 4.
Sporenplan met rail/wissel soorten.
Uiteindelijke sporenverloop hangt af van hoe de nog tillig wissels zijn. (moeten nog binnenkomen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160107_0004.jpg)
Afbeelding 5.
Mogelijke blokindeling?!
Dit is het gedeelte waar ik nog geen kaas van heb gegeten, maw ik twijfel nog of ik uberhaubt pc gestuurd ga rijden.
Maar heb me al wel over laten halen door Silvester om alvast rekening te gaan houden met een later pc aangestuurd bedrijf.
Dus wil ik alvast de secties in het sporenplan gaan verwerken.
Tot die tijd lus ik de secties wel door dmv de 2 ringleidingen.
Omdat ik geen ervaring in het maken van blokken heb, wil ik graag jullie advies vragen hoe dit sporenplan het best in te delen is. Het staat jullie vrij om in de afbeelding te rommelen
Het enige waar rekening mee gehouden dient te worden is; dat boven de overloopwissels aan de korte zijden de DCC stroomvoorziening gescheiden gaat worden dmv Z21 en booster.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160107_0005.jpg)
Afbeelding 6.
Secundaire stroomvoorziening.
Ik heb nog een vijftal transformatoren liggen die ik ga gebruiken voor da algehele analoge voeding.
-4x roco 15v 40va
-1x viessmann 16v 70va
Dit voor de wissel/seindecoder voeding, verlichting en andere zaken die stroom nodig dienen te hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20160107_0006.jpg)
Mochten jullie na het zien van de bovenstaande afbeeldingen vragen of liever nog opmerkingen en verbeterpunten hebben, laat het me dan weten.
Met name over de blokindeling, daar kan ik nog wel het een en ander over leren.
Fred ( Duikt z,n bed weer in....)
-
Dag Fred,
Op jouw vraag hoe een indeling in blokken te maken is - gelet op het huidige sporenplan - niet gemakkelijk te beantwoorden en dat komt omdat het station in het baantracé ligt en niet erbuiten. Vrij vertaald: na iedere ronde rijden de treinen weer door het station. Uitrij seinen van het station kunnen uiteraard deel zijn van een bloksysteem, maar bij de inrij seinen is dat wat anders. Als een trein in het station stopt, dan moet het tweede perronspoor in dezelfde rijrichting wel vrij zijn om een achterop volgende trein doorgang te verlenen nadat de eerste trein het traject langs het andere perronspoor in dezelfde rijrichting volledig vrijlaat. Als je daar de technische voorzieningen (lees: schakelingen parallel aan de stand van de toegangswissels en de uitrijwissels) voor treft dan zou dat mogelijk zijn.
Maar er is nog een ander aspect: het bloksysteem op een rondlopend traject (waarvan jij er dus twee parallel aan elkaar construeert) moet als er twee treinen op een traject rijden minstens per traject drie blokken hebben. Laten we veronderstellen dat jij de stationssporen in het station ook in het bloksysteem opneemt dan moeten er dus vanaf het uitrij sein en het binnenkomstsein van het perronspoor minstens twee blokken per traject zijn. Dat is in feite weinig omdat je in de praktijk dan ervaart dat regelmatig een trein waarvan het de bedoeling is dat deze niet in het station stopt daar toch stopt omdat de voorgaande trein het na het station liggende blok nog niet verlaten heeft.
Het zou dus aanbevelenswaardig zijn om per traject vier blokken te hebben, waardoor de kans dat een trein ongewenst in het station voor een rood uitrijsein stop verminderd wordt. De blokken worden per stuk dus korter, maar worden ze dan niet te kort om steeds een volledige trein te bevatten?
En dan nog wat: er zitten twee overloopsporen in het traject buiten het stationsemplacement. Als je op je baan rechts houdt (en dat is langs de Rijn normaal) dan zijn de voorgenomen overloopsporen alleen maar geschikt om via wissel 1 naar links spoor over te steken en vervolgens via wissel 12 weer terug te keren naar het rechtse spoor. Je laat de treinen dan vanaf wissel 1 t/m wissel 12 dus tegen het normale voor rechts verkeer bedoelde bloksysteem inrijden. Dat vereist ingewikkelde voorzieningen op treinen op het parallelle spoor dan niet kunnen rijden.
Bovendien merk ik op dat het verwisselen van spoor van rechts naar links slechts maar in één (de door mij aangeduide) rijrichting mogelijk is. Als je dus zoiets doet staat - als alle blokschakelingen juist zijn uitgevoerd - het verkeer in de tegenrichting stil!
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Rob,
Heel erg bedankt voor je uitleg! (y)
Ik was me ervan bewust dat mijn huidige baanplan z,n beperkingen had, mede door mijn eis het niet al te propperig te maken op de ruimte die ik heb.
Ik neig ook al bijna te zeggen dat het stations emplacement me iets aan de grote kant is.
Maar om terug te komen op je opmerkingen, mijn gevoel zegt dat het bij de meeste treinen die ik kan laten rijden de moeite niet waard is om een pc gestuurd systeem aan te leggen.
Op mijn baan worden de blokken al gauw te klein voor de treinsamenstellingen, uiteraard niet voor bijvoorbeeld 2 of drie delige treinstellen.
Maar ja een beetje mager bedeelde regio-express heeft toch al gauw 5-7 wagens.
Misschien heb jij of iemand anders een verhelderend idee wat ik nog toe zou kunnen passen?
Niets is mooier dan een blik buiten tunnelvisie.
Fred
-
Ik ben ook niet geschoold in de blokjeswereld...
maar ik adviseer je wel om aan de linker korte zijde een overloopcombinatie te maken, die dus van rechts naar links en van links naar rechts gaat, en aan de andere kant de overloopwissels weg te laten.
Waarom? In het echt komen overloopwissels in één richting bijna nooit voor, behalve in de buurt van een station. Nu zou je kunnen zeggen: "het is toch in de buurt van een station?", maar optisch zijn de stationszijde en de twee korte kanten duidelijk gescheiden.
Verder kun je dan een wachtersgebouw kwijt bij de overloopcombinatie (mooie scenerymogelijkheid!) en heb je rechts meer baanvak.
Dan vroeg ik me nog af: waar komt de rivier? Want een Linke Rheinstrecke zonder Rijn is ook weer zowat... ;)
Gaat lekker verder! (y)
Groet,
Matthijs
-
De rivier..... jahaaaaa..... Uuuhmmmm... Die moeten we er bij verzinnen. :-X
Helaas geen ruimte, het wordt een ordinair stuk scenery langs een bergwand, steunmuur.
Qua dubbele overloopwissel, dat komt goed! (y)
Ik heb nog een setje 10 graden roco,s over.
Fred
-
De rivier..... jahaaaaa..... Uuuhmmmm... Die moeten we er bij verzinnen. :-X
Helaas geen ruimte
Fred
Je kan altijd nog uitbreiden naar de badkamer ;D
-
ter overweging; ik zou, gezien het thema, toch gaan voor een stukje rivier, al is het maar een oever met de 1e meter vanaf de oever, geeft een totaal ander beeld, en kost je niet veel ruimte, evt berg deels op een achtergrond, of... een achtergrond met rivier en berg (Jowi...) ;) 8)
-
Ik en mijn grote mond....
De plannen om een tweede overloop wissel "even bij" te plaatsen op het linker korte stuk gaan vooralsnog niet door, dwz er komt altijd een wissel op een module overgang.
De bak is gewoon te kort voor 4x 10 graden wissels van roco.
En het lijkt me nou net niet de bedoeling om in de dwarsrichting een wissel door te slijpen/zagen.
De bakovergang zit daarintegen wel ter hoogte van alle vaste railstaven.
-
Even puur uit nieuwsgierigheid.
Een wissel over een modulebak overgang is vette nono, maar heeft er hier iemand zich toch al een keer aangebrand?
Maw, een wissel doorzagen waarvan twee helften op twee verschillende bakken liggen?
-
Wel Fred,
Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord: Wissels doorzagen vanwege die reden? Nooit doen.
Maar mijns inziens doet dit hele vraagstuk zich niet voor.
Als ik de tekening bekijk van de baan, dan zie ik dat de wissels 1 en 2 aan de linkerzijde van het station op een bak liggen die 3m05 (!) lang is. Je kunt dan toch aansluitend aan wissel 2 de tegengestelde overgang tussen beide hoofdbanen aanleggen. Daar is dan toch voldoende ruimte voor?
Aan de rechterzijde van het station is zo'n extra tegengestelde overgang tussen de beide hoofdbanen niet nodig omdat de wissels 9 en 10 in het stationsemplacement daarin voorzien.
Wel zou ik je willen raden met name wissel 1 zodanig te positioneren dat deze een halve raillengte vanaf de overgang tussen twee bakken begint (dus tamelijk dicht tegen de tunneluitgang aan) Dat halve railtje kan dan dienen om een voorziening te treffen om de bakken zo nodig van elkaar te kunnen scheiden. Je weet maar nooit.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Helaas zijn de korte zijden in totaal 3,05 meter. De bakken voor de tuimel kantelramen zijn maar 1,20 meter.
Fred
-
Fred
Als je wissel 11 meer naar de tunnelopening brengt, en van
wissel 11, 9, en 8 aan de zijde van de wisseltong 27 mm
afhaalt (dat kan zonder gevolgen), win je alleen door het
afhalen al 81 mm. Door wissel 11 60 mm naar rechts te brengen
ben je er geloof ik wel. Ik heb ze hier ook ingekort om ruimte
te winnen. En er gebeurd verder niets met de wissel. Ik gebruik
wel 15 graden wissels van Roco. Maar ruimte maken kun je proberen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_294.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_294.jpeg)
-
Kijk dat horen we nou graag! (y)
Dat nemen we mooi mee als ik er moduletechnisch echt niet meer uit kom.
Ik kan nu nog niets zeggen over de uiteindelijke precieze wissel ligging, daar ik de tillig wissels
nog niet binnen heb.
Ik heb al wel alles uitgelegd met de 10 graden roco,s en dan zit ik goed, met zeker 10cm over aan de rechter zijde van wissel 11.
De tillig flexwissels met 9,34 graden zijn ongeveer 1,5 cm langer, zou ovb moeten passen.
(P.S. de tekeningen zijn niet op maat, maar vrij uit de hand op een A4 uitgetekend, dus staar aub niet blind op de afstanden en verhoudingen)
-
En dan is het alweer maart.
In verband met het offline zijn van de plaatjes upload mogelijkheid tapatalk maar eens geprobeerd.
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/d639d3b291d12e541f125d9b8363d1bf.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/e6739428c1d94be7a065a4cff0107b4a.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/5df819662eff9ba4b7390e106025217a.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/90612107526a757fd991c89d3fe25f0b.jpg)
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Maar in tapatalk ga ik geen lap tekst zitten typen...
Dat doe ik wel op de pc.
De afgelopen 2 weken heb ik pas weer wat aan de baan gedaan.
Wat is er zoaal gebeurt?
3mm ondervloer tot 6cm van de bakeinden, daarna opgevuld met 3mm triplex.
Dit ivm het aanbrengen van de messing schroeven om de rails aan te solderen.
Die blauwe ondervloeren smelten dan toch alleen maar.
Ondervloeren in ruwbouw aangebracht in twee lagen voor een mooi hoog baanlichaam. (moet op veel plekken nog bijgewerkt worden)
En de uiteinden met respectievelijk 4 en 3cm opgevuld met 3mm triplex.
Met messing schroeven de railstaven vastgesoldeerd in de triplex plaatjes.
Railstaven gebruineerd.
In bestelling staan op dit moment 100m 2,5mm2 ringleiding kabel en een 30 tal xlr man vrouw stekkers.
Tevens moet ik volgende week nog even wat viessmaan bovenleiding portalen afhalen bij een mede forumlid.
Komende weken staat dus de aanleg van de twee ringleidingen op het programma.
Waarbij ik er eerst maar een ga gebruiken, later komt er nog een keer een booster voor het stations gedeelte.
Fred
-
Dat ziet er gelikt uit, Fred! (y)
Groet,
Matthijs
-
En nog meer beelden via tapatalk...
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/ef83935b4c5a894b750303bbb5169267.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/28289da5aae129d5644f992ee45c0c23.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/e1d3333a8aec888bcc419fd437a3c4bd.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160305/edff5e2f24267d96106b54609dd1fb06.jpg)
Op dit moment is de baan niet rijvaardig daar ik nog geen doorgaande stroom doorvoer heb.
Dit gaat vanaf volgende week gebeuren dmv van 2,5mm2 montagedraad en xlr connecters.
Fred
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Moet je niet eerst je bakken afwerken met plamuur en schuurblok Fred?
-
Afwerken moet ik zeker, dit is pure ruwbouw.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Er komen aan de voorzijde overal nog afdek plaatjes in de vorm van dun triplex. Dan zie je de schroeven niet meer.
Maar dat is voor een later stadium.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Afdek plaatjes ?
Wat moet ik me daar bij voorstellen en wat veranderd dat aan het plamuur en schuur verhaal ?
Sporen liggen al wel netjes zo (y)
-
Afdekplaatjes in de zin van stroken dun triplex die de oneffenheden en schroeven bedekken.
De bedoeling is dat de voorkant zo strak mogelijk wordt.
Hier de vorderingen van vanmiddag.
De eerste bakken zijn bewerkt waardoor de hoogteverschillen meer naar voren komen.
Ik ga verschillende varianten toepassen.
Dwz gras/groene hellingen en muren.
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160306/5af0af51215d5a94d40901f06cbc6837.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160306/4327b2eaf5b5bf8fcd8ba5fea22a562d.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160306/8088f46478a0bd7c02731dd400ad582b.jpg)
Het openwerken gaat nog wel een paar avonden duren.
Fred
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Update!
Twee module bakken passend gemaakt.
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160307/0c97bd8fc6af425523933615c5c74e6a.jpg)
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160307/d1472ecd947a04d6cc14256285b15f24.jpg)
Fred
Verstuurd vanaf mijn GT-I9100 met Tapatalk
-
Dit ziet er SCHITTEREND uit!
mooie vloeiende lijnen (uuhhh sporen).
Goed bezùg!
-
Onder het motto "je bent zo lekker bezig Freek"
Dat gaat vlot. Prachtig om te zien. Degelijke module overgangen.
Ben heel benieuwd naar de aankleding.
Ga ze door Fred.
Gr. Sil