BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: martijn v m op 24 November 2015, 21:49:49

Titel: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: martijn v m op 24 November 2015, 21:49:49
Rondje leggen met 25cm radius.
Bovenleiding buigen van rail profielen

De Burgemeester kan je vast wel een foto sturen van zijn testovaal.

Fleischmann modellgleiss R1 is perfect daarvoor.
Zal wel in Houten of op marktplaats te vinden zijn.

Veel plezier met bouwen.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 24 November 2015, 23:30:32
Ja hoor Martijn en Joke,

Kijk hier maar eens naar.

Het ovaal heeft een werkende bovenleiding.
Plus op de bovenleiding en de railstaven massa, maar het is ook mogelijk om te rijden uitsluitend met railvoeding.

Zie : https://www.youtube.com/watch?v=w6vpbiWfQYs
Zie : https://www.youtube.com/watch?v=4o-QQ1KCX2A

Niek


Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tulpendaal op 29 November 2015, 14:19:49
Ik mis in de proefbaan de S bocht met 1 recht stuk er tussen en nog moeilijker voor sommige trams de S bocht zonder recht tussenstuk
Met groet van Paul

Proefbaan met 50 cm bogen en S bocht komt eraan ..... ;D

Gr. Joke
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tulpendaal op 29 November 2015, 22:27:08
Geodenavond,

een kleine tussendoortje, maar belangrijk voor de volgende fase van de bouw:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/TB_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/TB_1.jpg)

.. de LIMA tram kan rond zonder uit de bocht te vliegen op volle snelheid.
Nu nog een goede analoge trafo bezorgen waarmee ik de snelheid regelen kan. ;D  Volgende stap wordt dan de bovenleiding. Daarvoor moet ik eerst de palen bezorgen...

Prettige avond,
Joke
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: WilcoV op 29 November 2015, 22:31:18
Mooi model geworden. In de gele variant heb ik zelf nog in een ver verleden gereden. (y)
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tulpendaal op 01 December 2015, 23:07:18
Goedenavond,

@Wilco, ik weet niet welk model je gezien hebt maar mijne is helaas nog lang niet klaar. Die mooi geverfde is van Skiptram "Ter lering en vermaak" . Maar ik geef je gelijk dat het een mooi model is.

Tussendoor ben ik voor de testbaan eenvoudige portalen aan het maken, als eerste test de enkel portaal uit de beneluxforum encyclopedie.
De twee hoofdsteunen uit een stuk rails zijn al paraat, nu kan ik mijn boortjes niet in mijn Dremel passen. Dus morgen naar de winkel. >:(

Nog een vraagje over de bouw, in het rezept staat nikkel zilverdraad, kan ik dit vervangen door messing of krijg ik dan problemen??

Gr. Joke
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Sven op 02 December 2015, 09:54:02
Als je boortjes te klein zijn voor de boor, dan gebruik ik altijd een klein stukje schuurpapier om het boortje.

Volgens mij is nikkelzilver sterker dan messing. Waar wordt het toegepast?
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: lokloods op 02 December 2015, 10:50:06
Sven,

Gaat het boortje dan niet slingeren ?

Wiebe
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: ingenium op 02 December 2015, 11:23:40
Uit ervaring: nee/valt wel mee.
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: ruudns op 02 December 2015, 11:34:19
@Joke: voor de dremel is ook een "echte" boorkop (https://shop.dremeleurope.com/nl/nl/productomschrijving/multi-spankop--215) te krijgen ipv die set van 3 spantangbussen. Dan passen ook de boortjes vanaf 0.4mm ;)
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tulpendaal op 02 December 2015, 11:35:51
Als je boortjes te klein zijn voor de boor, dan gebruik ik altijd een klein stukje schuurpapier om het boortje.
Volgens mij is nikkelzilver sterker dan messing. Waar wordt het toegepast?

Hoi Sven, bedankt voor de snelle reactie,
wat betreft dat met het schuurpapier ga ik uitproberen, hoewel ik een minime speling heb, genoeg dat her boortje eruit valt maar zeer klein dat er wat tussenpast. Maar het is het proberen waard en ach er is al genoeg aan me voorbij gevlogen de laatste dagen. ;D

Wat betreft de nikkelzilver, dit is voor de schuine stutspaal en het haakje boven of onder op het portaal.

@ ruud, ga ik direct even kijken over lunch
Gr. Joke
sorry heb even geen fotos
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: martijn v m op 02 December 2015, 12:42:05
Schandalig hoor.  ;) ;)
Geen foto's



Greetz Martijn

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Sven op 02 December 2015, 19:54:53
Zo'n boorkopadapter heb ik ook en is vanzelfsprekend een betere oplossing als je vaak met kleine boortjes gaat boren. Maar voor incidenteel gebruik of noodoplossing werkt een schuurpapiertje wel. Wel echt een heel klein stukje, dat je er een keer omheen "wikkelt". Schuurpapier, omdat het wat dikker en steviger is dan een gewoon A4'tje.
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tulpendaal op 02 December 2015, 21:05:29
Goedenavond,
Ruud, ik heb de boorkop gevonden en je input was precies op tijd, anders had ik weer zo'n set adapters gekocht. Die elke keer weer kapot gaan. Dan is zo'n kop een betere oplossing.

Betreft foto's daar is nog niet veel te zien, maar alla hier dan eentje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaalA_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaalA_1.jpg)

Alle losse onderdelen voor een enkelsporig portaal. Die dunnere delen zijn nog niet op eind lengte.

Ik weet dat dit nog geen tram portaal is. Het is mijn eerste test om het gevoel voor de dimensies en componenten te krijgen. Verder is de testbaan goed om alle mogelijkheden van portalen te bouwen en dan de portalen voor Delft uittezoeken.
Deze wordt nu met messing gebouwd, vooral omdat ik het andere draad zogauw niet kon krijgen.

Nu het solderen....
Gr. Joke
ps heb gelijk een nieuwe veiligheidsbril gekocht, gisteren is me te veel rond gevlogen ;D
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: martijn v m op 02 December 2015, 21:27:22
Ahh een ns mast.
Ziet er al goed uit.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tulpendaal op 06 December 2015, 21:04:52
Goedenavond,
hier weer een bovenleidingsportaal update.
De NS portaal is in de ronde ordner gelandt. De groeven tussen de 2 spoorstaven was te breed, na een avond uitzichtsloos solderen en een nacht erover slapen (man kan van solderen dromen ::))
De lijst van mogelijke fouten van nspoor doorgenomen. Minstens 3 mogelijke fouten ontdekt, en opnieuw begonnen:
Dit is het resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaalB_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/portaalB_1.jpg)

Dit is een vrijhand model zonder op de verhoudingen te letten, meer om te zien of bouw lukt zoals ik het in mijn hoofd heb. Delft heeft op de phoenixstraat vooral ronde masten aan beide zijden van de tramrails met draden ertussen gespannen. Gedeeltelijk zijn het ook zo een soort rondmasten met een dubbele dwarsbalk met spandraden.
De hoogte kan van deze aangepast worden op de werkelijke grote die ik nodig heb. Verder moet ik me nog meer in dwarsbedrading verdiepen.

Nu nog een vraag met betrekking to electrificatie via de bovenleiding. Dit is de eerste keer dat me de encyclopedie me telleurgestelt heeft. Die schrijft eigenlijk, er is een polarisatie probleem en we hebben geen oplossing.... ::)

Ik ben ervan uitgegaan dat als ik via de bovenleiding de plus neem, ik beide spoorstaven de min kan maken, zodat het eigenlijk egaal is of de tram over wissels rijdt of zo. Lig ik daar fout? Hoe moet het dan?

Gr. Joke
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Simplex op 06 December 2015, 21:09:04
(man kan van solderen dromen ::))

Laat die jongen nou gewoon met rust, die heeft het al zo moeilijk
met een modelbouwende vrouw aan zijn zijde.....
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Herbert Krijnen op 06 December 2015, 21:28:06
Joke, het artikel over bovenleiding in de Encyclopedie gaat er van uit dat je zowel 2-rail voeding als bovenleiding hebt. Dat is inderdaad lastig. Jouw idee nl de min op beide rails en plus op de bovenleiding werkt prima, mits je alle moterwagesn hetzelfde uitrust (min op beide wielen, plus van boven).
Succes.
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: martijn v m op 06 December 2015, 23:31:22
Zie Waelstede. Rails massa en bovenleiding de voeding. Mits de draad schoon is en de rails goed ligt werkt het feilloos.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Henk Boshuyzen op 07 December 2015, 14:13:00
Zie Waelstede. Rails massa en bovenleiding de voeding. Mits de draad schoon is en de rails goed ligt werkt het feilloos.

En anders ook gewoon een beetje ATF op het stroomafnemer sleepstuk, daar rijdt ook Waelstede perfect op.
By the way, bij de wederopbouw van de MTSA doet het ook wonderen op een net aangelegd stukje.

Henk
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: martijn v m op 07 December 2015, 14:38:50
Het vervuild met digitale aanslag sneller dan je kan poetsen. In het openluchtmuseum veel werk aan gehad.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: WeKra op 07 December 2015, 15:17:46
digitale aanslag

Whut?
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: skiptram op 07 December 2015, 16:36:32
Niks Whut.
Digitale weathering.
Ik dacht eerst nog wat heeft die Rob Boeser dat mooi gedaan op zo'n tramdak.
Maar nee het is gewoon zwarte rommel die op het dak valt.
Ook nooit willen geloven dat de panto's op de scharnierpunten vonken trekken en dat is een mooi gezicht in het donker. En ook nooit willen geloven dat na langdurig gebruik de sleepstukken van de lyrabeugels van Halling compleet volgerot zijn met digitale troep en door gesoldeerd moeten worden.

Met groet van analoge Paultje
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tramkees op 07 December 2015, 17:21:14
Heb je dit alleen bij digitaal rijden???
Groet, Kees
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: skiptram op 07 December 2015, 17:28:28
Ik heb Rob gevraagd even zijn kommentaar hier te geven.
Gr. Paul

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Waelsteder op 07 December 2015, 18:17:12
Hmmm,
Paul is blijkbaar nog steeds teleurgesteld dat ik vanmiddag alleen een kopje koffie bij hem heb gedronken en de witte wijn beleefd heb afgeslagen wegens een ernstige verkoudheid..... ;D ;D

De waarheid over stroomafname en ATF in Waelstede

Hoe rijden de trams in Waelstede?
De trams in Waelstede zijn echte trams; zij rijden gevoed vanuit de bovenleiding en de rails is massa.
Lekker makkelijk wanneer je zelf de wissels en de kruisingen maakt.
Alle wielen van de trams hebben contactveertjes voor stroomafvoer; contact verzekerd, dus.
Er is echter maar één punt voor stroomtoevoer: het sleepstuk van de beugel.
In de praktijk is dit geen probleem, omdat de bovenleiding aan de onderzijde niet snel stoffig wordt en de beugel licht 'schraapt' en daarmee de zaak schoon houdt.

Hoe werkt dit bij digitaal rijden?
Na overschakeling op digitaal rijden geldt dit voordeel nog steeds.
Wat wel opviel in Waelstede was, dat gebruineerde of gespoten beugels vonkjes trokken op de scharnierpunten en dat de sleepstukken na verloop van tijd een zwarte aanslag kregen, wat ook duidt op vonkvorming.
Tijdens beurzen is het daarom verstandig om af en toe de sleepstukken te reinigen en dat kan in Waelstede gemakkelijk, wanneer de trams in één van de beide schaduwstations op hun beurt staan te wachten.
En het is natuurlijk helemaal gemakkelijk, wanneer je daar je assistent mee kunt belasten... ;D
Dat schoonmaken gebeurt met een klein stukje ROCO railgum en daar valt wel eens wat materiaal van op het dak van de trams.
Nu hoef ik niet direct aan het zuurstof, wanneer ik zie dat er rommel op het dak van de trams ligt, maar ik had nooit verwacht dat er iemand op deze wereld zou zijn, die dit voor weathering zou aanzien  8)

Een hoe zit het dan met ATF?
Waelstede bestaat uit twee delen:
- het oudste deel dat ook thuis in bedrijf is,
- deel twee dat alleen tijdens tentoonstellingen in bedrijf is.
Dat tweede deel heeft dan natuurlijk altijd wat opstartproblemen en daarvoor leek smeren met ATF de juiste aanpak.
Voor de rails geldt dit ook: de wielen verdelen de ATF over de hele baan en het rijgedrag knapt hier echt van op.
Maar wat voor de wielen geldt, geldt beslist niet voor de bovenleiding en ook niet voor de scharnierpunten in de stroomafnemers.... :-[
De beugels verdelen de ATF niet voldoende over de onderzijde van de bovenleiding en waar het wel zit, wordt het na verloop van tijd een zwarte koek.
De vonken in de scharnierpunten waren verdwenen, maar daarvoor in de plaats ontstond ook een dikke zwarte aanslag.
Mijn jeugdige assistent is zijn tijd daar in Schwerin en in het Openluchtmuseum aardig mee doorgekomen....  ;D

Daarentegen: bij de tuinspoorbaan heeft de ATF deze zomer uitstekend gewerkt ! De treinen trokken veel sneller als andere jaren hun baantjes zonder schokken door de tuin.


@Joke:

De moraal van dit verhaal (volgens Waelsteder)
1. Digitaal voeden via de bovenleiding en massa op de rails: DOEN; de meeste horrorverhalen dat dit niet goed zou gaan, zijn alleen 'van horen zeggen' !!
2. ATF gebruiken bij 2 rails voeding (al dan niet digitaal): DOEN  (y)
3. ATF gebruiken bij bovenleidingvoeding: NIET DOEN  :'(; het voordeel bij de rails wordt meer dan te niet gedaan bij de bovenleiding.

Groeten, Rob.

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: martijn v m op 07 December 2015, 19:17:46
Dus als je bovenleiding als voeding gebruikt. De panto's niet schilderen maar blank houden. Of dun lakdraad gebruiken om het blanke sleepstuk te verbinden met de aansluiting naar de decoder.

Groeten uit Apeldoorn waar ook digitaal bovenleiding gevoed gereden gaat worden. Maar dan zonder de kuren uit Wealstaede  :P

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tulpendaal op 07 December 2015, 21:05:53
Goedenavond,
allereerst hartelijk dank voor deze spannende discussie. Aan Digitaal had ik niet eens gedacht. Misschien is het een idee de encyclopedie text aantepassen/te ergänzen en deze informatie op te nemen. Daar bij alle andere systemen inklusieve de trein er ook niet alleen van gemixte systemen uitgegaan wordt.

Het simpele systeem voor 2 rail is wat ik in gedachten had, maar dat de meeste niet-trammers schijnbaar niet kennen. Zelfs mijn lokale treinwinkel begon over geisoleerde wielstellen. Vandaar dit hier ook nog maar eens in de kennersgroep geworpen: moet ik werkelijk geisoleerde wielstellen gebruiken als ik beide wielstaven als massa gebruik?

Ik vraag me ook af of ik dit draadtje beter kan opsplitten, de bouw van de PCC hier, de bouw van een tramtestbaan met werkende bovenleiding in een nieuw draadtje. Aan beide wordt langzaam verder gewerkt.

Gr. Joke
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Tramkees op 07 December 2015, 21:49:12
@ Rob,
Citaat
Na overschakeling op digitaal rijden geldt dit voordeel nog steeds.

Gebruikte je ATF al, toen je nog analoog reed?

Groet, Kees
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Herbert Krijnen op 07 December 2015, 21:55:39
Joke, als je vasthoudt aan massa op de rails en plus op de bovenleiding, dan moet je juist GEEN geisoleerde wielen hebben. Dat verpest alleen maar je stroomopname.
Herbert
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: ronald1956 op 07 December 2015, 22:34:08
Net als Marklin , alleen in plaats van de pukkeltjes gebruik jij de bovenleiding .

Mocht je toch geisoleerde wielen hebben , dan kan je die ook gebruiken , maar dan verbind je de stroomafname van het geisoleerde wiel samen met de draad van het chassis door naar 1 kant van de motor en de andere kant van de motor gaat dan naar de  pantograaf / bovenleiding
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: martijn v m op 07 December 2015, 22:51:18
Joke.

Wellicht handig om dit af te splitsen in een nieuw draadje.

Vraag maar aan een moderator.

Houd het overzichtelijker denk ik.



verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: skiptram op 08 December 2015, 10:12:36
@ Herbert Krijnen,
Alle wielen bij Halling draaistellen zijn ge-ïsoleerd en hebben stroomblaadjes en zijn zo verbonden aan de desbetreffende - of + al naar gelang door gesoldeerd.
Gr. Paul
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: Herbert Krijnen op 08 December 2015, 10:28:11
Zo leer je nog eens wat. Aan elkaar solderen in dit geval dus.
Titel: Re: Re: De bouw van een HTM PCC 1200 serie voor Delft
Bericht door: skiptram op 08 December 2015, 11:02:41
Ja en dan niet zo:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/633/ytm5DQ.jpg) (https://imageshack.com/i/hlytm5DQj)
Want dan loopt het draadje waarschijnlijk tegen het te plaatsen cardanasje aan.
De doorverbinding dus liever aan de wormwielzijde en over de wormwielkast laten lopen.
Gr.Paul
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 12 December 2015, 21:57:39
Goedenavond,

In dit draadtje wordt de bovenleiding verder beschreven. Dit is afgesplitst van mijn andere PCC bouwdraadtje daar ik vast stelde at even een testbaantje met bovenleiding een groter project wordt.
Momentaan heeft mijn zoon al mijn hele Hongkong tram verzameling laten rijden en alle Hongkong bussen en taxis staan ook al klaar om passagiers op te nemen als de tram stopt aan het oerhollandse station :-))

Nu terug naar de bovenleiding, tussen alle kerstvieringen door, ben ik nog eens aan het rechercheren geslagen.
Daarbij ben ik op volgende site gelandt http://www.energievoorziening.info/TRAM/tram.htm waar de verschillen tussen de bovenleidingen van RET, HTM als ook van GVB met elkaar vergelijkt.

Verder blijft mijn doel lijn 1 in Delft bij mijn baan te bouwen. Vandaar dat op mijn testbaantje verschillende palen voor de bovenleiding uitgeprobeert gaan worden.

Als laatste wil ik hier nog graag op de Site van Waelstader verwijzen, waar ik ook een paar eenvoudige palen gevonden heb die ik ook op het groter gedeelte van de testbaan ga inzetten, vooral omdat ik daarmee de werkelijke funktie van de bovenleiding kan testen.

Nu nog een vraag: voor de bovenleidingsdraden kom ik 3 verschillende materialen tegen:
- Sommerfeld verkoperde staaldraad, gaat schijnbaar op langere termijn bij veel gebruik roesten.
- Fosforbrons draad
- Messing draad-
verder een dikte van 0.3 en 0.5mm draad.
Welk materiaal voor waar en welke dikte draad voor de rijdraad en de dwarsspandraden?
Graag verder met een levendige discussie :-)) en vergelijkingen tussen de steden storen me niet.

Paul, bedankt voor je plaatje en uitleg. Wordt tijd het in de praktijk om te zetten. Helaas is dit deel in het foute draadtje geland maar tegen die tijd dat ik de electro laat zien zal ik hier nog eens op verwijzen dan is het andere lijntje ook compleet.

Gr Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Waelsteder op 14 December 2015, 14:20:52
Dag Joke,

In antwoord op jouw PB hierbij de praktijk uit Waelstede..

Vroeger werd de trambovenleiding in de stad, waar de tram op straat reed, vaak opgehangen aan een dwarsoverspanning, die aan rozetten aan de huizen bevestigd was; tegenwoordig worden hiervoor palen op het trottoir gebruikt. Dit kunnen gietijzeren, stalen, of betonnen palen zijn; er werden vroeger zelfs wel houten palen voor gebruikt.

Dit heb ik in Waelstede ook gedaan; ik heb deze overspanningen zoveel mogelijk gebruikt en alleen daar, waar het niet anders kon, enkelvoudige trammasten gebruikt.
De bovenleiding in Waelstede is van het type 'waslijn', één rijdraad zonder kettingophanging.
Dat is een bewuste keuze geweest: de Gemeente Tram Nijmegen kende geen kettingophanging, het oogt (in mijn ogen) tramachtiger en het is eenvoudiger te bouwen.
Kettingophanging geeft in het echte bedrijf een beter contact tussen stroomafnemer en rijdraad bij hogere snelheden, is duurder in de aanleg en is (weer in mijn ogen) foeilelijk in de stad (en dat is niet omdat Den Haag daarmee in Nederland begonnen is... ;D).

Bij de nieuwe trambedrijven in Frankrijk heeft men ook voor 'waslijn' gekozen in de stedelijke omgeving; het valt minder op, het is goedkopen en er wordt in de binnensteden toch niet hard gereden.

De palen, die ik in Waelstede gebruik, zijn messing buisjes; bij de eenvoudige overspanning van alleen de tramsporen, zoals op de grasbanen, zijn dit buisjes van 3 mm doorsnede. Bij grotere overspanningen heb ik buisjes van 4 à 5 mm gebruikt; deze moeten zowel in de praktijk, als in model wat steviger zijn. Ik heb deze dikte dan steeds ter plekke op de module bekeken en beoordeeld welke dikte er op die plek realistisch uitzag.
Wil je hele mooie palen maken, dan kun je twee buisjes in elkaar schuiven en solderen, zodat de paal beneden dikker is en dan boven dunner, zoals de Sommerfeldt trammasten.

De palen worden in een heel iets schuin voorgeboord gat in de module geslagen met een rubberen hamertje: een paal van 10 cm gaat 2 cm de module in, zodat er 8 cm bovenuit steekt. De rijdraad hangt in Waelstede op 6,0 - 6,5 cm. Handig is om een houten blokje van 6,5 cm te gebruiken als hoogtemaat en hulp bij het solderen van de overspanning en rijdraden.
De draad van de overspanning wordt op 6,5 cm hoogte om een paal gewikkeld, waarna één draaduiteinde aan de straatzijde redelijk strak om de hangdraad wordt gewonden. Dit geeft zwart of groen geverfd de indruk van een isolator. De overspanning wordt met een zekere spanning op dezelfde wijze om de andere paal gewikkeld, zodat de palen heel iets naar elkaar toegetrokken worden en recht komen te staan.
Zet de palen langs de trambaan niet te ver uit elkaar, anders zouden de rijdraden kunnen gaan doorhangen en, erger nog, bij het passeren van een tram door de meestal te veel hoge veerspanning van de stroomafnemers tot grote hoogten gedrukt kunnen worden.

Wanneer alle overspanningen gemaakt zijn, kan de rijdraad onder tegen de overspanning worden gesoldeerd met behulp van het houten blokje.

Als rijdraad heb ik op Waelstede deel 1 de 0,5 mm draden van Sommerfeldt gebruikt. De 0,7 mm draden zijn veel te dik. Op het oudste deel, de remisemodule waar de bovenleiding in 2005 is aangelegd, begin ik inderdaad last te krijgen van slechte contacten op steeds dezelfde plaats; waarschijnlijk is hier de koperlaag van de draad gesleten. Vervanging staat binnenkort op het programma.
Ik heb 0,3 mm draad nooit overwogen, omdat je dat echt moet afspannen om het strak te houden. Daarbij moet de bovenleiding op Waelstede ook tegen een stootje kunnen, omdat de trams via deze bovenleiding gevoed worden; dit blijft steeds een afweging tussen modelgetrouwheid en een bedrijfszekere tramdienst..
Op Waelstede deel 2 heb ik 0,5 mm messing draad gebruikt, hetgeen tot nu toe, sinds 2013, goed voldoet.

A propos afspannen:
Waelstede is een modulebaan en op de overgangen tussen de modules moet natuurlijk ook bovenleiding hangen...
Ik heb er steeds voor gezorgd dat op 2 - 3 cm van de randen van de modules palen met een overspanning staan. De verbinding tussen de modules is een net iets te kort bovenleidingdraadje met aan één zijde een oogje en aan de andere zijde een haakje. Het draadje hangt met het oogje (vast) aan de overspanning en wordt met het haakje achter de andere overspanning gehaakt. Wanneer dit bij alle modules gedaan is, staat er net genoeg spanning op de rijdraden, om niet te ver naar boven gedrukt te worden door de stroomafnemers.
Bij hele hardnekkige 'drukkers' is de veerspanning verlaagd; die hoeft namelijk helemaal niet zo hoog te zijn voor een goed contact tijdens het rijden.

Joke: Ik hoop dat je hier mee verder kunt.

Groeten, Rob.

Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 14 December 2015, 14:47:59
Hoi Rob
bedankt voor het uitvoerige verhaal, en ja het heeft me precies de missende info gegeven om verder te kunnen. Inmiddels heb ik de bouwmarkt al zijn messing staven gekocht en staat niets, behalve de tijd, in de weg om te bouwen.

Overigens Delft heeft op het kleine stukje dat ik op mijn baan wil bouwen 4-5 verschillende masten staan, waaronder veelal het type waslijn in iedergeval wordt het dan niet eentonig ;D.

Hoewel ik een enkele baans testbaan heb wil ik met de eenvoudige waslijn palen beginnen.

Gr. Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Menno op 14 December 2015, 21:58:59
De palen worden in een heel iets schuin voorgeboord gat in de module geslagen met een rubberen hamertje: een paal van 10 cm gaat 2 cm de module in, zodat er 8 cm bovenuit steekt. De rijdraad hangt in Waelstede op 6,0 - 6,5 mm. Handig is om een houten blokje van 6,5 mm te gebruiken als hoogtemaat en hulp bij het solderen van de overspanning en rijdraden.
Ik probeer me in te denken hoe hoog een trammetje is, maar vermoed dat hier een typefout gemaakt is ;)
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: martijn v m op 14 December 2015, 22:06:58
Ligt eraan is welke schaal :p

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Waelsteder op 14 December 2015, 23:38:45
Ik probeer me in te denken hoe hoog een trammetje is, maar vermoed dat hier een typefout gemaakt is ;)

Hmmm, tja....juist ja  :-[
Ik ga het aanpassen.

Groeten, Rob.
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Waelsteder op 14 December 2015, 23:44:45
Inmiddels heb ik de bouwmarkt al zijn messing staven gekocht

Joke,

Voor alle duidelijkheid: Ik gebruik holle messing pijpjes, geen massieve messing staven.

Groeten, Rob.
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 15 December 2015, 06:12:55
Rob,
dat had ik goed begrepen, heb 2 en 4 mm hol en 1 mm niet hol, alle soorten die zo voorhanden zijn. Helaas mis ik een tussenmaat.
Andere maten moet ik bestellen maar dat gaat dan langer en zo kan ik sneller beginnen. Zelfs messing draad heb ik bij de bastel artikeln gevonden.
Gr Joke

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Miniature Holland op 15 December 2015, 09:08:23
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_209.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_209.jpeg)

Bedoel je zoiets Joke?
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 15 December 2015, 10:05:43
Hoi Jason
Nee die van Delft zien er net iets anders uit. De Hellevoetse trambaan heeft die die ik in gedachte heb.
Voor mijn gevoel kloppen de verhoudingen bij jou niet helemaal.
Gr. Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 27 March 2016, 21:28:59
Goedenavond, hier weer een mini update.
soms is het wachten op wat men nodig heeft langer als verwacht.
Mijn demo baantje is al wat keren gebruikt, maar van het een komt het ander en nu heb ik het ietsje verder gebouwt. Een soort van Wokkelstad daar ik het pi maal duimen gebouwd heb van wat ik had liggen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wokkel-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wokkel-1.jpg)

Langzaam rijpt het idee van een klein baantje met alles erop en eraan. Kan ik ook nog wat aan mijn technieken vijlen.
Of te wel ik wacht nog steeds op mijn tram rails voor de grote baan >:(

Gr. Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: martijn v m op 27 March 2016, 21:31:23
Klein baantje die ook al testbaan dient is altijd leuk. Wellicht ook leuk om uiteindelijk in de woonkamer te zetten.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Miniature Holland op 27 March 2016, 21:34:39
Ziet er goed uit. Welke rails ga je gebruiken voor de grote baan?
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 27 March 2016, 22:26:56
Hoi NS-HTM-95,
op mijn westlandbaan komt voor de keerdriehoek bij het station LUNA van Tillig, dit geeft de kleinste keerdriehoek en komt daardoor het dichts bij de werkelijkheid. De rechtere stukken worden dan PECO code 100 met rails op zijn kant of misschien toch L profielen, ben ik nog niet uit. Daarom wordt op dit kleine baantje nog wat experimenteert.
Misschien dat ik die stukken dan toch op plaatjes soldeer.

Gr. Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Sven op 28 March 2016, 12:21:06
Ik wil uit nieuwzilver stroken etsen die in een L gevouwen kunnen worden, zodat ik die tegen PECO code 75 rails aan kan leggen, dat kan voor jou ook wel interessant zijn. Waarom kies jij voor code 100 en niet code 75?
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: MMTB op 28 March 2016, 12:38:13
Hoi Sven,

In je nieuw-zilver stroken heb ik ook erg veel interesse, want dat is qua kleur veel beter dan messing L profielen. Ik heb zelf ook code 100 voor het straatspoor omdat dit (bij mij) perfect uitkomt als je de straat rondom de rails ophoogd. (4mm mdf). De railkop steekt dan net een beetje boven het asfalt uit zodat dit niet beschadigd bij het schoonmaken.

Groeten, Mark
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: skiptram op 28 March 2016, 13:25:24
Hallo Sven,

Ook ik had ( bij een niet nader te noemen baan) gemerkt dat een railstaaf tegen een bestaande rail aan solderen in bochten niet torsievrij werkt en had mijn gedachten hierover al laten gaan opdat dan de wielflenzen niet ongemerkt op sommige plaatsen het loopvlak boven de rails uit tilt en dan ook nog slecht contact geeft.
Ik ben het tekenen voor dit soort zaken niet machtig, maar als je die stroken toch gaat tekenen hier het (ongevraagde ) advies, dan hoef ik niet verder te gaan met de uitvoering hiervan.

Teken het verticale gedeelte aan een stuk en het horizontale deel in heel kleine partjes met geringe tussenruimte die wel weer met een heel dun lipje ( dat je facultatief in bochten kunt wegknippen) aan elkaar zitten.
Dit geeft de mogelijkheid dat je het hele zaakje na het haaks omzetten torsievrij kunt buigen in een boog.

En dan laten etsen in Phosphor brons 0,3 mm dan heb je meteen die geweatherde kleur en het is hard en toch mooi rond te zetten.
Kun je dan in twee versies aanbieden voor PECO 100 en 75 rails.

Gr.Paul
Eventueel in nieuw draadje verder gaan?
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 28 March 2016, 13:52:31
Sven, ik ben open voor elke vernieuwing verbetering van het concept, de testbaan is voor uitproberen gedacht, misschien kunnen we dit tot juni of dan in juni verder bekijken.
Dit draadtje mag gerust voor deze discussie gebruikt worden. Stoort niet
Gr. Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Sven op 28 March 2016, 14:49:36
Heb net nog eens gekeken, maar volgens mij gaat het alleen werken als je de rails op printplaat soldeert en niet op een standaard rail met bielzen. De L vorm komt veel te hoog te liggen, zeker bij code 75. Wellicht bij code 100? Verder moet het ook plat op de grond liggen, niet instabiel op de bevestiging van de bielzen balanceren. En bij code 100 wordt de geul wel erg diep. In het geval van Joke zie ik dat ze met de standaard bielzen werkt, dus dan gaat het m.i. niet werken/is niet ideaal.
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: MMTB op 28 March 2016, 15:15:04
Hoi Sven,

Op mijn testbaan heb ik uit printplaat kleine dwarsliggers gemaakt die hoger zijn als de bestaande bielzen. Hierop zit een Peco code 75 railstaaf op zijn zijkant gesoldeerd. Opzich werkt dit wel, alleen is de groef net iets te ondiep, waardoor modellen op de flenzen gaan lopen.

(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/testbaan2.jpg)

(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/testbaan3.jpg)

Groeten, Mark
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Sven op 28 March 2016, 15:37:58
Als je PECO code 75 op zijn kant zet heb je maar 1 mm diepte. 1,5 mm lijkt mij genoeg, maar code 75 heeft een hoogte van 2 mm gemeten vanaf de bovenkant van de onderkant. Als je begrijpt wat ik bedoel. (http://www.animaatjes.nl/cliparts/cartoons/ollie-b-bommel/clipart_ollie-b-bommel_animaatjes-5.jpg)
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: nighttrain1 op 28 March 2016, 15:57:41
Het ziet er wel geloofwaardig uit!  (y)
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 28 March 2016, 16:11:02
Hoi Sven,
kwam zelf ook al erachter dat de standaart bielzen niet echt goed werkt en overleg al langer solderen op printplaat. Helaas is mijn solderen nog geen groot succes :'(. Maar ik ben zeer open voor een alternatief. De rails ligt nog niet vast.

Mark ziet er goed uit. (y) maar neemt ook in de midden diepte weg voor het wegdek dat gelegt gaat worden. Daardoor worden de mogelijkheden kleiner

Gr. Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Sven op 28 March 2016, 16:35:36
Joke, je moet het eens proberen met soldeerpasta. Smeer een beetje op de solderen plek, bout erbij of vlammetje erop, ssSSss, klaar.
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 28 March 2016, 20:46:46
... übrigens code 100 is wat ik nog liggen heb, code 70 heb ik zonder bielzen ook nog ergens.
Gr Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: martijn v m op 15 May 2016, 08:22:43
Mark.

Hoe heb je die rails opgevuld?

Ziet er erg strak uit.

Greetz

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: HAR 67 op 15 May 2016, 08:48:48
Hoi Mark

In de modelbouwer heeft eens een artikel gestaan over de methode die jij toepast voor de groefrails. Volgens mij stond het in een modelbouwer van eind jaren 70 begin 80. Hier wordt hetzelfde beschreven zoals jij dat met de groefrails maakt. Volgens mij stond er iets in over code 100 en 40. Maar dat weet ik niet zeker meer. Wel dat het er zeer echt uit zag.
Veel succes verder met je baan.

Groet Harry.
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 05 June 2016, 22:38:14
Goedenavond,
Vandaag heeft mijn zoon rijtesten met een diesellok doorgevoerd, zijn fazit "mama die bocht aan de achterkant moet je verbeteren daar ontspoort de trein... " ::)
gr Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 09 October 2016, 09:58:42
Goedemorgen,

Ik had al eens vertelt dat ik het LUNA systeem had gekocht om de T kruising te maken. Helaas dat was een Reinfall. Dat is werkelijk niet bruikbaar, het past alleen met veel gewurg en dan nog steeds niet precies.  >:(
Het is daarom in de onderste la belandt, misschien dat ik delen nog kan gebruiken. Dus terug naar start....
Nu moet ik me een plan B overleggen, waarschijnlijk zelf maken.
Gr. JOke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: martijn v m op 09 October 2016, 11:01:27
Proto 87 ELECTRIC AVENUE  (http://www.proto87.com/Street_track_for_trolleys_and_trams.html)

(http://www.proto87.com/media/es-over-show-1.jpg)


(http://www.stameldam.nl/0_0_0_0_250_136_csupload_65472880_large.jpg?u=271679165)

of op plastig plaat lijmen en plastic puntstukken gebruiken.
Stameldam (http://www.stameldam.nl/BURG--BUURT-2013---heden.html)
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Miniature Holland op 09 October 2016, 11:02:50
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70928.msg3221688797.html#msg3221688797

Ik heb code 100 gebruikt om groefrail te maken. Is net iets dieper waardoor de trams niet op de flensen lopen.
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 09 October 2016, 11:08:53
Hoi Martijn

leuk dat ik eindelijk iemand zie die ze heeft. Zijn die voor gevormt en kan je daarmee ook T kruising leggen?
Ga ze eens nader bekijken.

Jason Code 100 is bij mij ook de oplossing voor het rechte deel maar ik zoek eerst een oplossing voor de T kruising en dan komt de rest vanzelf.

Gr. Joke
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: martijn v m op 09 October 2016, 12:10:21
Die foto is van die site.

Heb het demobaantje wel gezien in schwerin 2 jaar terug. Erg mooi.

Je kan er makkelijk een t splitsing mee leggen. Alsmede ook een Grand union. Volwaardige kruising met 16 wissels.

Voor meer info op de link klikken.
Spul is geëtst.

Wil dat spul op een toekomstige baan wel gaan gebruiken.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Sven op 09 October 2016, 13:13:52
Joke, ik ben al heel ver met mijn groefrail. Dat wordt een geëtste strook in nieuwzilver die je 90 graden buigt en dan langs de rails kan leggen. Je kunt 'm dan op maat knippen om 'm tussen de wissels te leggen. Ik ga komende week de laatste testets bestellen.
Titel: Re: Tram testbaan met werkende bovenleiding
Bericht door: Tulpendaal op 09 October 2016, 16:33:29
Hoi Sven
Ik heb tijd ben zo ie zo eerst nog wat verfprojecten aan het afronden. En tja Delft station is ook nog in bouw
Ik wacht rustig af.
Gr. Joke