BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Peter Crossrail op 08 December 2015, 21:07:06
-
Hallo,
Het werd weer tijd voor een nieuwe containershuttle om uit te werken. Deze keer heb ik de ERS shuttle Rotterdam - Melzo uit 2014 onder handen genomen. Eerst wat algemene informatie over deze trein.
(https://farm8.staticflickr.com/7527/15633660244_cb81c3aa9b_b.jpg)
Foto geplaatst met toestemming van Marcel.
ERS laat diverse containershuttles per week rijden tussen Rotterdam en Melzo. In 2014 werd de tractie voor deze treinen uitbesteed aan BLS Cargo, die hiervoor de fraaie 186'ers met berglandschap gebruiken. Door locomotieventekort kwam het zeker in het begin nog voor dat er een ERS 189 werd ingezet. Enkele shuttles hebben een groot aandeel P&O Ferrymasters containers (de voormalige 40104). Deze heb ik hier buiten beschouwing gelaten. Die komt ooit nog een keer apart aan bod. Ik heb hier specifiek treinen uit 2014 onderzocht. Later begon Samskip zijn eigen shuttle naar Italiƫ, waardoor een groot deel van de typerende Samskip containers van de trein verdwenen en er andere lading op kwam. Een Melzo uit latere jaren komt eveneens ooit apart aan bod.
Wagens
De trein bestaat uit wagens type Sggmrss (90ft laadlengte) en Sgns (60ft laadlengte). De 60ft wagens komen veel minder voor. Op een trein van 550 meter komen er meestal maar 4 of 5 voor. De rest bestaat uit de 90ft wagen. Gezien de belading, meestal 45ft containers, is dit een logische keuze. Volgende wagens met ERS opschriften zijn op dit moment in model te krijgen (of te krijgen geweest):
Sgns 60ft:
B-Models set 45.115 - bruin, AAE Cargo, verhuurd aan ERS - set met 2 wagens
B-Models set 45.118 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS - set met 2 wagens
Sggmrss 90ft
ACME 90037 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
ACME 90038 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
ACME 90039 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55510 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55511 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55512 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Mehano 55912 - grijs, AAE Cargo, verhuurd aan ERS
Gelukkig is er dus al een aardige trein samen te stellen met correct bedrukte wagens en genoeg verschillende wagennummers. Bij gebruik van de Mehano wagens moet er wel op gelet worden dat ze erg licht zijn en niet zonder de originele containers kunnen rijden. Dus als er andere containers op komen, zullen die enigszins verzwaard moeten worden.
Locomotieven
In principe was in 2014 de tractie voor deze treinen uitbesteed aan BLS Cargo. BLS gebruikt voor deze treinen locomotieven serie 186. Deze dragen de Railpool kleurstelling met het fraaie berglandschap op de zijkant. Ook wordt er 1 locomotief gebruikt die hiervoor door Lokomotion werd gebruikt, hier zitten de zebra-strepen nog op. Ook kwam het nog regelmatig voor dat er een ERS 189 werd gebruikt, als BLS te weinig locomotieven beschikbaar had. Dit kwam vooral begin 2014 nog voor, maar tot op de dag van vandaag komt het nog steeds soms voor. Volgende passende modellen zijn in schaal H0 beschikbaar:
BLS 186 met berglangschap:
ACME 90061 - 186 104 (exclusief voor Nederland)
ACME 90087 - 186 108 (exclusief voor Zwitserland)
ACME 60413 - 186 109 (65413 voor het wisselstroommodel)
Piko 59961 - 186 109 (59861 voor het wisselstroommodel)
Brawa 43958 - 186 108 (43960 met sound, 43961 t/m 43963 voor diverse wisselstroomversies)
BLS 186 met zebrastrepen
Roco 73654 - helaas niet het locnummer dat BLS inzet (79654 voor het wisselstroommodel)
ERS 189
Piko 57465 - zwart met ERS logo (57265 voor de wisselstroomversie)
Belading
Om een goed beeld te krijgen van de typische belading van deze trein heb ik op youtube naar filmpjes van deze trein gezocht uit 2014. In totaal 30 stuks. Alle 30 die treinen heb ik container voor container verwerkt in een excel sheet, zodat er gemakkelijk gezien kan worden in hoeveel van de 30 treinen ze voorkwamen, hoeveel er in 1 trein voorkwamen en welke containers er voorkwamen. Op die manier krijg je een mooi "gemiddeld" beeld van de trein. Ik kan hier geen Excel sheets posten, dus heb ik screenshots gemaakt en deze als foto hieronder bijgevoegd. Ook heb ik geprobeerd in deze file erbij te zetten welke containers verkrijgbaar zijn en onder welk artikelnummer dat was. Dat overzicht zal nog niet compleet zijn, maar ik denk toch al heel ver in de goede richting. Uitbreidingen en verbeteringen zijn altijd welkom! Bovenaan staat een legenda, zodat de kleurtjes duidelijk zijn.
(https://farm6.staticflickr.com/5783/22988083883_c2409753b0_o.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/656/23247208109_c0e7c50e65_o.jpg)
(https://farm1.staticflickr.com/570/23615131445_76a5fbb6ff_o.jpg)
Ik hoop dat deze analyse weer nuttig kan zijn voor anderen. Als er nieuwe modellen beschikbaar komen zal ik proberen dit overzicht zo compleet mogelijk te houden. Aanvullingen zijn altijd welkom!
Mvg, Peter
-
Thanks Peter!
Dit is weer rete handig (y)
Steven
-
Wellicht handig om bij dit soort treinen het aantal wagens te melden tov de treinlengte.
Voor die gene die een kortere trein naar verhouding willen samenstellen
Met wat rekenwerk ben ik op een samenstelling van
loc BR186: 20m (afgerond)
15x Sggmrss, 29,6m = 452m (afgerond)
5x Sgns, 19,6m = 98m (afgerond)
Totale treinlengte incl loc komt daarmee op 570m
Verhouding van 1 Sgns op iedere 3 Sggmrs. (uiteraard bij benadering).
-
Ja inderdaad een goed idee Arjen. Ik zal straks nog eens de 30 filmpjes doorkijken om te kijken wat de verhoudingen waren, maar ik denk dat jij aardig in de buurt komt!
Mvg, Peter
-
Hopelijk zijn de volgende plaatjes ook nog van nut in dit draadje:
Kaub, 3 juni 2014
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BLS_Cargo_186_101_Kaub_3_6_2014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BLS_Cargo_186_101_Kaub_3_6_2014.jpg)
Braubach, 5 juni 2014
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BLS_Cargo_186_101_Braubach_5_6_2014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BLS_Cargo_186_101_Braubach_5_6_2014.jpg)