BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Spruit op 08 December 2015, 20:01:04
-
Wie heeft er ervaring met de Peco PL-11 wisselmotoren voor zijmontage ?
Zijn deze ook met wisseldecoders aanstuurbaar in digitaal bedrijf?
Mvg
Peter
-
Daar zal in Nederland niet veel ervaring mee zijn. Maar als je gaat zoeken op Britse forums, dan vind je ervaringen genoeg. Hier bijvoorbeeld.
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=4652&st=0 (http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=4652&st=0)
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=19822 (http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=19822)
Volgens topicstarter daar doet de aandrijving het prima met de 3A van de Lenz150. Verderop kom je dan weer de problemen tegen die we ook van de pl10 kennen. Dat zit hem natuurlijk niet in de aandrijving - het is een gewone spoelenaandrijving - maar in het bekende stelveertje en de kracht en dus het stroomverbruik dat daardoor nodig is om het wissel om te zetten. Oplossingen zijn ook hetzelfde, CDU en dat soort zaken.
Het grappige vind ik dat Peco nog in 2006 met iets dergelijks revolutionairs kwam: een spoelenaandrijving die je aan de zijkant van het wissel monteert, wauw! :)
-
Inmiddels heb ik de wisselmotor prima aan de praat gekregen. Het probleem is inderdaad dat deze vrij veel stroom trekt. Ik heb aan de decoders nu en tweetal releais geplaatst die de wisselmotor aansturen. Voor de stroomvoorziening van de wisselmotoe heb ik een zwaardere voeding gebruik. Deze wordt nu vie de relais geschakeld. En dat werkt prima. Ik gebruik een DIGIRAILS decoder.
-
Het antwoord zit al in je vraag verborgen. Je zegt: hij krijgt niet genoeg power. Er moet dus meer power op. Peco wisselaandrijvingen zijn notoire stroomvreters.
Hoe stuur je hem aan?
-
Hoi,
Ze lusten inderdaad wel wat stroom, zie tabel 4 (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Wisselaansturing_met_relais).
-
Ik h3b ook pl11. Effe opletten bij aansluiten. Zwart is geen massa draad. Dat is groen. Zwart en rood zijn dchakeldraad. Anders trillen ze inderdaad 1 kant op.
-
Groen is inderdaad de gemeenschappelijke retour. Dat staat ook in de handleiding, en aangezien iedereen altijd begint met het lezen van de handleiding kan dat niet fout gaan. ;D
-
Ik ben een modulebak aan het bouwen met Peco PL-10 wisselaandrijvingen.
Dat zijn de oude stroomvreters. ;)
Ik heb ze getest met de ADS8-fx decoder van DCC Concepts:
http://www.ehattons.com/80701/DCC_Concepts_DCD_ADS8FX_COBALT_Solenoid_Accessory_Decoder_8_Output_/StockDetail.aspx (http://www.ehattons.com/80701/DCC_Concepts_DCD_ADS8FX_COBALT_Solenoid_Accessory_Decoder_8_Output_/StockDetail.aspx)
In deze decoder zit een CDU gebouwd en hij is speciaal ontworpen voor dit soort wisselaandrijvingen.
Hij zette tijdens de test met gemak twee PL-10s met opgebouwde PL-13 schakelaars tegelijk om.
Van deze decoder bestaat ook een uitvoering voor 2 wissels, de ADS2-fx.
Leen.
-
Sorry dat ik een zeer oude topic heb gevonden en hier op reageer .
Maar ik ben van plan om deze aandijvingen te kopen maar ik sluit ze niet aan op een wissel decoder , maar op een druk knop of een tuimelschakelaar .
Ik heb ook gelezen dat ze veel stroom verbruiken als ik er 1 aansluit op een druk knop en op een analoge trafo bv van Fleischmann op de wissel connectie moet ik dit volgens mij toch ook werken ?
Of is de spannnings verbuik van deze wisselspoelen zo hoog dat de spanning van de baan eruit ligt?
Mvg
Erik
-
Hallo Erik,
Dat werkt gewoon zonder problemen hoor. Ik heb ze ook gewoon op wisselstroom uitgang van mijn Fleischmann trafo's zitten en valt niets uit tijdens het omzetten.
Mvg
Peter
-
Wisselspoelen vragen altijd korte piekbelastingen. Dat kan een gewone trafo wel aan, ook als het meer is dan de trafo volgens de specificaties 'permanent' kan leveren. Werkt het toch niet, dan weet je waar het aan ligt. Is al lang geleden de CDU voor uitgevonden.
Een wisseldecoder is veel gevoeliger en dus veel beter beveiligd. Die vertikt het om meer stroom te leveren dan het opgegeven maximum.
-
Oke bedankt heren voor jullie snelle reactie , dan weet ik waar ik voor kan gaan sparen.
Erik
-
Nu vraag ik mij wat af , ik rij N spoor kan ik deze spoelen dan wel gebruiken vraag het maar voordat ik ze ga kopen en de verkeerde koop.
Mvg
Erik
-
Ik vraag me af waarom je de PL-11 wil gebruiken. Volgens de beschrijving bij Peco passen ze op hun H0/00 wissels. Goeie kans dat je voor N wat aanpassingen moet doen. Maar waarom koop je niet de aandrijvingen die bij je wissels horen, of een behoorlijke motoraandrijving zoals de Tortoise of de MP5 van MTB?
-
Voor de gemakkelijkheid en minder plaats neemt zo wisselspoel in beslag , want op sommige plaatsen op de baan heb ik geen en kan ik niet onder de baan komen dus vandaar deze gedachte Klaas.
Mvg
Erik
-
Maar dan blijft de vraag: waarom de PL-11? Het merk waar je wissels van zijn heeft vast ook wel passende spoelen. Zijn die niet goed dan?
-
Die worden volgens mij allemaal onder de plaat bevestigd en ik zou graag iets willen die naast de wissel gemonteerd kan worden ook voor mij om het gemakkelijk te maken , oke het is misschien geen zicht als het voor mij maar werkt en daar gaat het om.
Mvg
Erik
Ps ik open binnenkort wel een andere topic over mijn wissel aandrijving probleem.
-
De meeste fabrikanten hebben wisselspoelen die je naast het wissel kan monteren. Welke wissels heb je?
-
Ik heb de volgende wissels SL-E392F en SL-E391F n spoor code 55 .
-
Die wissels zijn dus ook van Peco. Nou is de website van Peco nogal een vage toestand. Ik kan daar niet vinden welke aandrijvingen daar bij horen.
Is er hier een N-spoorder die dat wel weet?
-
Ik heb in mijn 'ondergrondse' baan ook geen ruimte onder de baan maar heb voor de DCC concepts oplossing gekozen:
https://www.dccconcepts.com/product-category/the-cobalt-collection/cobalt-point-motors/cobalt-ss/
Kost idd ff wat meer, maar je bent gelijk klaar en de vormfactor is minimaal. (deze zijn ook geschikt voor N) Overigens heb ik op rails vorig weekend gezien dat de servo houders van Domburg Train support ook horizontaal gebruikt kunnen worden en dan op het baseboard gemonteerd ook een oplossing zijn. Maar dat is een stuk 'volumineuzer'......
Gr Gerard
PS bij Hattons zijn ze goedkoper....