BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Gerke op 02 December 2015, 14:44:02
-
Hallo,
Ik zoek meer informatie over een bouwpakket van een NS 6000 dat ergens eind jaren '70 uitgebracht is door een modelspoorclub rondom Apeldoorn.
De huidige eigenaar heeft mijn interesse gepolst naar deze kit, maar ik kan er geen info over vinden. Een mail naar Philotrain leverde wel een "aha!" momentje op, maar ik concludeer dat zij geen bemoeienis hadden met deze kit. De naam VAMES kwam even voorbij, maar die zijn pas in 1988 opgericht, dus ook deze club lijkt niet in het tijdspanne te passen. Allicht een voorganger van deze vereniging?
Het schijnt om een witmetalen kit te gaan. Of er wel of geen onderstel bij zit is mij nog niet duidelijk.
De eigenaar beweert dat er terug gevallen moet worden op een Fleischmann onderstel, maar bij Philotrain deed dat geen belletje rinkelen... voor zover men zich er iets van kon herinneren.
Allicht ten overvloede: de info hierboven is de info die ik momenteel gekregen heb, kan dus zijn dat deze onjuist is. Indien zich mensen te kort gedaan of onterecht genoemd voelen: neem even contact met mij op zodat ik de juiste info wél kan plaatsten.
Wie weet hier meer van? Ik wacht jullie reacties en hopelijk ook foto's met belangstelling af!
Grt,
Ger
-
Heb ik er 1 van liggen compleet met witmetalen onderstel.
Kom er wel even op terug, zodra ik thuis ben.
Gr,
Robbert Jan.
-
Top. (y)
-
Hier idem. Het betreft een bouwpakket dat door de modelbouwgroep 'Apeldoorn' is uitgegeven in 1973. De lok is compleet uitgegeven, inclusief wielen en aandrijving (dat lukt bij mij niet zo lekker, vandaar dat de lok nog steeds niet is afgebouwd). Een summiere bouwbeschrijving van deze lok is beschreven in de Modelbouwer 5/1973. Ik kan je morgen evt een scan van dat artikel toesturen.
Groet,
michel
Edit: bij de modelspoorgroep Zwolle heb ik er 1 zien rondrijden op de 2e BNLS Spoordag. Je zou ook daar kunnen informeren. Volgens mij is Ronald69 lid van die club.
-
Graag!
-
Foto;s
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Een_andere_6000_4.jpg)
Zoals te zien, complete kit maar wel iets bewerkelijker dan de DJH, ik heb er al wel het één en ander
aan gedaan, maar dat houd eigenlijk op bij het verwijderen van gietvliezen en het richten van het frame.
Gr,
Robbert Jan.
-
Mooi man. 1973? Tjongejonge....
-
Er is toch ook ooit een 6100 uitgebracht door een modelbouwvereniging.
Ik dacht ergens in Den Haag.
Heeft iemand daar info over.
Die zou ik nog wel eens willen hebben.
-
Waar ik heel benieuwd naar ben: de koppelstangen. Zijn die ook van witmetaal? Dannmag er wel helemaal niets misgaan; die zijn wel héél kwetsbaar!
-
De koppelstangen zijn niet uit witmetaal, deze zijn geëtst op een stukje printplaat o.i.d.. Ik zal morgen ook wat plaatjes plaatsen van mijn lok in wording.
De 6100 zegt mij zo snel niets.
Groet,
Michel
-
De koppelstangen zijn in mijn kitje van 1mm messing en netjes ingeetst, even een enkeltje freesbank
of een stief kwartiertje vijlen en hoppakee.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1354.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_1354.jpg)
Wel makkelijk dat ik de kit onder handbereik heb ;D
Gr,
Robbert Jan.
-
Er is toch ook ooit een 6100 uitgebracht door een modelbouwvereniging.
Klopt, vraag Ronald
-
Gm&s is momenteel bezig met de ontwikkeling van een kit voor de 6100. Een aantal maanden geleden heb ik geïnformeerd of deze kit er ook echt zal komen. Piet Peetoom gaf aan dat dat zeker het geval is en dat men al ver is met de ontwikkeling ervan, maar ik heb nog niets concreets vernomen sindsdien. Ik hoop wel dat het er echt van komt want het lijkt me ook in model een machtig mooie machine.
(Oeps: nu maar weer on-topic?! :))
Groetjes,
Hans.
-
Er is toch ook ooit een 6100 uitgebracht door een modelbouwvereniging.
Ik dacht ergens in Den Haag.
Heeft iemand daar info over.
Die zou ik nog wel eens willen hebben.
Klopt , de Haagse Modelbouw Club heeft in het verleden een zelfbouw project van de NS 6100 gehad .
Er zijn plannen om deze opnieuw te gaan maken in een verbeterde versie .
Maar of dit nou doorgaat gezien de plannen van Gm&S , daar heb ik nog geen zicht op .
aanvulling.
Bij het zien van de foto`s van RJ : Hè , dat heb ik ook nog ergens liggen .
even opgezocht , en inderdaad een NS 6000 .
Omdat deze niet compleet is (aandrijving en nog wat klein spul ) heb ik er nooit verder naar gekeken en dacht eigenlijk dat het een ander model was .
-
Ooit eens zo'n kit in 'Driebergen' (voorloper van 'Houten') te pakken gekregen door ruil voor een ander model en een aantal jaren later nog eens zo'n kit gekregen.
In de tachtiger-jaren bouwde Philotrain zo'n kit voor mij en maakte er een zeer fraai model van.
Beide reeds lang verkocht.
KarelB.
-
Weet iemand ook wat zo'n kit destijds kostte?
-
Als ik me goed herinner ƒ 175,00.
KarelB.
-
(y)
-
Edit: bij de modelspoorgroep Zwolle heb ik er 1 zien rondrijden op de 2e BNLS Spoordag. Je zou ook daar kunnen informeren. Volgens mij is Ronald69 lid van die club.
Klopt, vraag Ronald
Heren,
Afgelopen avond even navraag gedaan en deze is door een lid gebouwd. Alleen is deze (nog) niet geschilderd/gespoten en rijdt derhalve rond in het grijs.
Mochten er meer vragen zijn, stel deze eens op onze Facebook pagina (https://m.facebook.com/VVMRZ?refsrc=https%3A%2F%2Fm.facebook.com%2Ffbrdr%2F274%2F1451327378429986%2F&_rdr).
Grt, Ronald.
-
Als ik me goed herinner ƒ 175,00.
KarelB.
Voor leden van de NVM of NVBS was de kit ƒ135, voor niet-leden ƒ180. Aldus de Modelbouwer uit 1973. De aankondiging gaat uit van een oplage van 100 stuks. Of er een tweede batch gedraaid is, is mij niet bekend.
Uit de verzameling, geërfd van mijn vader:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6107.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6107.jpg)
Ik ben er al mee bezig geweest, maar ik blijf klungelen met de aandrijving :( Dat is eigenlijk de hoofdreden dat de lok nog niet rijdt. Daarnaast zie ik op tegen het monteren van de koppelstangen. De rest lijkt mij te doen. Vandaar deze staat van dit bouwpakket.
Groet,
Michel
-
Mooi hoor! Wat me opvalt is het redelijk fijne onderstel, zeker voor een witmetalen uitvoering! Zonde dat je de aandrijving niet aan de gang krijgt. Is een "upgrade" naar de 21e eeuw d.m.v. een goede tandwielkast van bijvoorbeeld High Level Kits i.c.m. een Mashima motor geen oplossing? Zonde dat dit blijft liggen, joh!
Oh ja, het gewicht zal geen probleem zijn, denk ik! (y)
-
Dat ik um niet aan de praat krijg ligt meer aan mijn onkunde. Mechanica is niet mijn sterkste punt, vroeger als ik mijn fiets uitelkaar haalde wist ik zeker dat die na het monteren slechter deed dan daarvoor :) *). En dat wreekt me nu nog steeds. Dus een andere tandwielkast zou het mij moeilijker maken, omdat ik die dan op een creatieve andere manier in het frame zou moeten zetten. Misschien dat ik er met Kerst nog eens voor ga zitten.
Groet,
michel
Edit: Ik zit (ook n.a.v. een PB) even te kijken op de site van Highlevel en vind de prijsjes ontzettend meevallen. Het is te overwegen.
*) Dit is nu niet meer het geval doordat ik op vakantie eens met een droge kogellager reed. Ik heb deze langs de kant van de weg uit elkaar gehaald en met vaseline gesmeerd (bij gebrek aan beter) en vervolgens weer in elkaar gezet. Door de noodzaak nam ik er de tijd voor en daardoor lukte het waarschijnlijk ook (zelfs toen 1 kogeltje het gras verkoos boven de theedoek waarboven ik werkte). Al doende leert men, dus dat zou ook gelden voor de aandrijvingen van een lok ;)
-
Heb met veel belangstelling de bouwbeschrijving gelezen. Wil je zo'n loc een beetje 21e eeuws laten uitzien dan moet er veel aan gebeuren. (in vergelijking met de uitvoering zoals op de foto uit de bouwbeschrijving) Wat mij zo even te binnen schiet:
* nieuwe wielen
* luchtpomp
* waterpomp
* voorverwarmer
* ketelappendages
* dakhijsogen
* sluitseinijzers
* nummer- en fabrieksplaten
* loc lantaarns
* lantaarnijzers
* nieuwe dom
* nieuwe veiligheid
* remwerk
* krukpennen
* buffers
* Mashima motor met High Level Kits tandwielkast.
Flinke lijst, maar niet ondoenlijk. Wel een behoorlijke investering. :-\
-
Die wielen van de draaistellen zijn wel erg lomp ja. Die andere spullen ( luchtpomp, waterpomp, voorwarmer), zitten die er niet eens op?
-
Iets wat op een voorverwarmer lijkt wel, maar dan houd het op, zo lijkt het.
-
Volgens mij zijn die details wel aanwezig, maar in vrij grove vorm (lees: klomp witmetaal). Een versie van MK of Philotrain zou het model verbeteren.
Lampen e.d. ontbreken bij die van mij ook. De wielen van de draaistellen zijn idd lomp. Een jaar of wat geleden heb ik hiervoor een setje roco-wielen gekocht. Misschien lijken ze niet, maar ze zijn wel fijner uitgevoerd :)
Groet,
Michel
-
PFFFFF, wat een gedoe. Mocht ik deze lok gaan willen bouwen dan heb ik wel wat geduld nodig vrees ik. :-\ Het ding ligt nu even voor mij en ik ben wat aan het prutsen met de aandrijving. Wat ik ook doe, de originele aandrijving loopt niet lekker. Het wringt net niet, maar het loopt wel aan. Misschien dat het eenvoudiger is met een andere gearbox. Maar welke? Moet dat er één voor een sneltreinlok zijn? Maar ja, deze lok gaat bij mij nooit de benen strekken. Ze zal bij mij hoogstens wat boemelen dus lijkt mij 54:1 een aardige. Maar ik weet weer niet hoeveel toeren de bijgeleverde motor heeft. Deze draait nu en heeft bij de lage toeren wel wat van een tweetakt dieselmotor. Dus dat wordt een andere motor. Met een 15000 toeren kom je ongeveer op 90km/h werkelijke snelheid uit, althans volgens de calculator van High level. En dan welke lager? Ik wil eigenlijk wel de originele wielen en assen gebruiken. En hoe hoog zijn deze gearboxes? Want zou het gemakkelijk passen in deze lok? Want hoe groot zijn de motoren die High level verkoopt?
En daarnaast.... mocht de aandrijving wel goed zijn, dan krijgen we het gedoe nog met de koppelstangen, het kwarteren wat volgens mij erg nauw ligt. De assen hebben een vierkant op het einde, en de wielen hebben zo'n zelfde vierkant in het asgat. Het zou op zich geen probleem moeten zijn.
Dit wordt voor mij wel een megaproject, waarvan ik mij afvraag of ik het geduld er wel voor heb. Daarnaast heb ik een minibudget (€15 per maand) dus echte uitspattingen of vergissingen kan en wil ik mij eigenlijk niet veroorloven.
Weten jullie meer? En hebben jullie ook zo'n geduld bij het bouwen van een lok?
Groet,
Michel
-
Hoi Michel,
Ja, bij het bouwen van een loc moet je altijd geduld hebben. Soms heel veel. Hoewel er hier op het forum mensen zijn die bouwen in een tempo waar ik versteld van sta (y)
Als ik jou was zou ik eerst eens kijken of het frame wel goed in elkaar zit. Zonder gearbox de wielen monteren en kijken of dat soepel rolt.
Daarna met de koppelstangen erop. Dat moet ook soepel rollen. Zo niet, dan zit er misschien iets scheef in het frame, kloppen de asafstanden niet met de koppelstangen, o.i.d.
Pas als alles zonder aandrijving soepel rolt, moet je gaan kijken of de aandrijving wel goed is.
Grtz,
Ton
-
Dank je wel Ton voor de tip. Ik heb het frame in elkaar gezet en de grote wielen gemonteerd en dat loopt soepel. wel heb ik het idee dat sommige wielen slingeren, dat ze als het ware net niet goed op de as zitten. Maar dat kan ook aan de manier van bevestigen liggen, ik krijg ze net niet strak op de as. De lok is net niet goed uitgebalanceerd. Als ik op de uiteinden van het frame duw is er een licht wipeffect waarneembaar. Vermoedelijk een halve millimeter speling aan 1 van de zijden. Morgen de koppelstangen uitzagen/uitvijlen en deze monteren. Tenminste als ik de juiste schroefjes er voor heb. Tot nu toe heb ik ze nog niet gevonden :-\ Anders eens kijken of er in dit dorp iemand is die 1mm moertjes levert. Bijgeleverde 1,4mm schroefjes zouden moeten passen, maar volgens mij moet ik dan eerst in de wielen eerst nog tappen. Aaaarg. Een tapsetje heb ik, alleen geen 1,4mm...
Wordt vervolgd, zullen we maar zeggen :)
Groet,
Michel
(ooit heb ik overwogen om een onderstel van een br78 te gebruiken voor deze lok. Dat kan nog altijd, eerst maar eens kijken hoe dit verder gaat)
-
wel heb ik het idee dat sommige wielen slingeren, dat ze als het ware net niet goed op de as zitten.
Zit er niet toevallig nog een giet braampje achterop het wiel ? , even het wiel over een vel schuurpapier halen kan soms wonderen doen .
-
Dat zou best wel eens kunnen. Ik ga daar morgen eens mee aan de slag. Dank je wel!
Groet,
Michel
-
Hoi Michel,
Tja, een stok oude kit, he! Ik heb 'm inmiddels ook. Conclusie: wil je er een goed rijdende loc van maken: andere tandwielkast, nieuwe wielen, messing aslagers en andere motor. Het is gewoonweg niet meer van deze tijd.
Ik heb een calculatie gemaakt om de loc -analoog- op te dirken naar de 21e eeuw. Kom ik uit op een slordige € 243,- Maar dan heb ik ook alles uitgewisseld voor Philotrain onderdelen, nieuwe Romford wielen, High level tandwielkast en Mashima motor. In mijn geval komt er dan nog een Loksound bij.
Dat slingerende wielen fenomeen heb ik ook: de spaken zijn bij mij van witmetaal en die vervormen heel makkelijk. Ook de vierkante asgaten zullen snel te ruim worden: door het trail & error bouwen zullen de wielen er een aantal keren vanaf moeten. Daarom de nieuwe wielen met Zamac spaken en nieuwzilveren wielbanden. Bij mij zijn zelfs de niet geïsoleerde wielen niet voorzien van een apart opgeperste wielband, maar gewoon van gegoten metaal... Dat is geen lang leven op de modelbaan beschoren...
Dus: óf je bouwt zo'n loc uit nostalgie overwegingen puur as-is of je gaat -zonder je af te vragen of het economisch is t.o.v. de alternatieven- de zaak flink aanpakken met alle kosten van dien. Ik ga voor het laatste. (y)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20151222_205416_zps6jvxbu8j.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20151222_205407_zpsi35hducb.jpg)
(http://i97.photobucket.com/albums/l209/germoon/20151222_205359_zpsaopjibd8.jpg)
Tip: Bij High Level kun je een gearbox configurator uitprinten. Je kunt dan de diverse modellen uitknippen en passen in het frame.
-
Die configurator zoek ik even op. Dank je wel voor de tip.
€243 voor de ombouw :o. Zelfs excl loksound (-€100?) hou je nog een aardig bedrag over. Ik ga het toch eens proberen met de originele wielen en assen. Kijken of ik de slinger eruit kan krijgen, voordat ik meer investeringen ga doen (aan gereedschap en materiaal enzo) voor de ombouw.
Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen.
Groet,
michel
-
Die € 243 is excl. sounddecoder... ;)
-
Zou je dan niet gewoon een DJH kit halen? Of doorsparen voor een Philo... Maar als het bouwen en klooien je ding is, super. (y) Des te vermakelijker voor ons. ;D
-
Hey Ewout,
Tja, wat ik al zei: niet nadenken over de investering bla bla... Een DJH komt natuurlijk al goed uit de verf, maar een Philo zou mooi zijn... Ik kom zo'n kreng alleen maar niet tegen in NS voor oorlogse uitvoering. Ja, een aantal weken geleden een matig gebouwd bouwpakket, met een alternatief verfschema, met een prijs van €535,-... Voor die prijs wil ik dan een gaaf model. Dus als je er één weet te liggen? Kan altijd nog switchen...
Maar dit model is een flinke uitdaging. En geen reserve onderdelen meer...
-
Ja, en probeer dat geld maar eens te laten liggen voor als je er een tegen komt... Been there done that..
-
Hou op, hou op... Heb uit zéér betrouwbare bron vernomen dat de 6100 er ook in kitvorm zit aan te komen...
-
Bij ome Piet?
-
:-X
-
Deze loc ken ik.
De kit is dooor mij aangeschaft in 1978 bij destijds tandarts Smeenk uit Vaassen naar aanleiding van een advertentie in de Modelbouwer. Ik dacht dat hij ook de ontwerper van deze witmetalen gietdelen was. Ik kon toen een van de laatste exemplaren van deze kit aanschaffen, alleen voor de motor, Romfordwielen en overige messing delen moest ik zelf zorgen. De koppelstangen zijn toen met veel moeite uit een stuk messing staf gezaagd/gevijld. Diverse onderdelen kwamen van Philotrain.
Het was toen ook mijn allereerste witmetalen loc, want Model Loco/DJH bracht toen nog geen Nederlandse modellen uit.
De kit is in elkaar gezet en heeft heel wat kilometers gemaakt, maar na verloop van tijd sleten de witmetalen framedelen steeds verder uit en ging de loc steeds beroerder rijden.
Ik heb een paar jaar geleden een nieuw frame gemaakt van messing en dat eronder geplaatst. Het frame was afgekeken van Model Loco (twee messing langsdragers met afstandbusjes). Ook wilde ik een type 6000 met korte waterbakken en dat is toen aangepast. En die originele aandrijving met een stel rechte tandwielen zit er bij mij nog steeds in, en het rijdt . . . . als een trein!
Stroomafname gebeurt via de drie aangedreven koppelwielen en via de achterste as van het voorste draaistel.
De loc rijdt weer als een zonnetje en is ook voorzien van ESU loksound met typische Nederlandse fluitgeluiden. De 16 x 25 mm ESU-luidspreker zit tegen het dak van de cabine geperst in een eigenmaakt kunststof klankkastje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinarmNS6003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinarmNS6003.jpg)
De "stokoude" NS 6003 van modelbouwgroep Smeenk/Apeldoorn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinarmNS6015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SeinarmNS6015.jpg)
Hier de tegenhanger van DJH/ Grandspot.
En als je ze ook wil zien rijden, klik dan op deze link (http://www.armsein.nl/video/SeinarmNS6000.MP4).
Gerard
-
Toch wel een knap model voor die tijd. En fraai gebouwd. (y)
-
Hoi Gerard,
Dat uitslijten had ik ook al bedacht. Ga er maar messing lagers inzetten, denk ik. Dan ben ik daar vanaf. Koppelstangen heb ik erbij, maar als half vrij geëtst onderdeel dat je zelf verder moet uitzagen/ vijlen....
Genoeg te ondervangen/ op te lossen.
Grt,
Ger
-
Wat een mooie kit eigenlijk, voor die tijd! Ok, links en rechts door de materiaalkeuze wat klonterig, maar kan zich uitstekend meten met de DJH. Mooi hoor!
-
Nou ja, bij het aanmaken van het nieuwe onderstel had ik nog koppelstangen van een DJH 3700 liggen, dus toen heb ik die erop gezet. Komt iets fijner over.
Trouwens, de DJH 6000 heeft Philotrain koppelstangen, maar die zijn helaas niet meer leverbaar.
Gerard
-
Dat uitslijten had ik ook al bedacht. Ga er maar messing lagers inzetten, denk ik. Dan ben ik daar vanaf. Koppelstangen heb ik erbij, maar als half vrij geëtst onderdeel dat je zelf verder moet uitzagen/ vijlen....
Genoeg te ondervangen/ op te lossen.
MK heeft een universele bouwset voor een loc onderstel, die vooral bestaat uit op elke maat in te stellen koppelstangen. Die zouden hier bruikbaar moeten zijn.
-
Dat uitslijten had ik ook al bedacht. Ga er maar messing lagers inzetten, denk ik.
ik was laatst even bij Michel en opperde om de gaten in de frameplaten te voorzien van messing bussen als lagers. Werkwijze; met een ruimertje de gaten in de frameplaten opruimen naar de buitenmaat van een buis die strak om de assen past. Buisjes afsnijden in de buitenmaat van de frameplaten en inschuiven, uitrichten en vastsolderen met low-melt soldeer. Alleen uit de lagerbuis tpv de aangedreven as zal een deel tussenuit gezaagd moeten worden.
Albion Alloys heeft veel maten messing- en koperbuis en is verkrijgbaar bij (oa) Peperkamp in Ede en Bentink in Apeldoorn. Setjes ruimers bij Ome Piet.
-
Per toeval stuitte ik op deze thread.
Wij (of beter gezegd: mijn vriend Huub) proberen al jaren een van deze oude kits tot een toonbaar model te maken. Rijden zal hij niet want dat werd toch echt te duur. Er ontbraken veel onderdelen die we deels bij DJH Model Loco konden nabestellen.
De voortgang wordt op onze Facebookpagina weergegeven https://www.facebook.com/Modelspoorgroep-BR05
Groetjes uit het Duitse Straelen,
Ed. Hendrickx