BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: duitser op 28 November 2015, 21:36:48
-
Hallo, tot een paar jaar terug had ik een analoge baan met Profi-gleis van Fleischmann, toen er een nieuwe liefde in mijn leven kwam ben ik wederom gaan samenwonen en moest de trein even noodgedwongen opgeborgen en afgebroken worden. Nu één van de kinderen het huis in het voorjaar gaat verlaten komt er voor mij weer een ruimte beschikbaar om mijn hobby weer op te pakken.
Nu wil ik digitaal gaan, heb veel gelezen maar er niet heel veel definitief wijzer van geworden. Maar mijn idee is een baan aan te leggen met een max van 4 a 5 treinen, ik wil daarvoor de z21 witte uitvoering aanschaffen. In de toekomst wil ik ook een max 10 tal wissels digitaal bedienen en uiteraard de nodige seinen, verlichting etc. Of moet ol kiezen voor de Roco Multimaus Complete set. Deze is nl bijna de helft goedkoper.
Mijn vraag is nu als volgt: Kan ik met deze centrale volstaan? Wat heb ik buiten, uiteraard het rijdend materieel nodig om te kunnen starten? Heb al een tablet en smartphone.
Hoop op een duidelijk antwoordt , jullie zouden mij enorm helpen.
Rob
ps Ben trouwens niet echt gelukkig met Profi- Gleis, zouden jullie direct ook andere rails aanschaffen?
-
Mijn vraag is nu als volgt: Kan ik met deze centrale volstaan? Wat heb ik buiten, uiteraard het rijdend materieel nodig om te kunnen starten? Heb al een tablet en smartphone.
Ja, je hebt voldoende aan een z21. Met een kleine letter z en niet een hoofdletter Z zoals in je titel staat. Dat zijn verschillende apparaten :) Je krijgt bij je z21 een voeding van 36 VA bij. Dit is ongeveer 2A op de baan voor je loks. Bij een nieuwe multimaus-set krijg je ook een voeiding van max 36 VA bij. Dat is ook ongeveer 2A op de baan, deze zijn voor ongeveer de 60 - 70 euro te krijgen. Een multimaus-set met een 52VA voeding (ong 3A op de baan) is wat duurder. Dit is wel voldoende voor 5 tot 6 treinen zonder geluid.
De wissels doen er niet zoveel toe als je zorgt dat je decoders gebruikt die op een externe voeding aangesloten kunnen worden. Dan gebruik je niet de "dure" digitale stroom.
Je moet vooral kijken naar wat je zelf wilt. Wil je draadloos en modern met een tablet aan de slag dan kan je de z21 nemen. Hecht je daar niet zoveel aan, dan is een multimaus geen slechte keuze.
ps Ben trouwens niet echt gelukkig met Profi- Gleis, zouden jullie direct ook andere rails aanschaffen?
Dat is een zeer persoonlijke keuze. Ik zou naar een winkel gaan en daar verschillende railsystemen bekijken en voelen. En dan een keuze maken.
Groet Ronald.
-
Kijk ook eens op dit topic:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61355.0.html
Vond ik heel interessant :)
-
Verschil tussen MultiMause en z21 moet je vooral bedenken of je liever een regelaar in de hand hebt of dat je (ook) met de telefoon wilt aansturen. Natuurlijk kan je ook een MM aan je z21 koppelen maar als je nooit de telefoon/tablet optie gebruikt is het bijna zonde om niet gewoon met de MultiMaus te rijden.
Wat je vooral moet afvragen is of je de baan ook automatisch wilt laten rijden met behulp van een computer. Als je gewoon met de hand wilt rijden, eventueel met een blokbeveiliging voor de hoofdbaan ofzo, maar geen interesse hebt om een computer "in de mix" te gooien is het naar mijn mening geldverspilling om wissels digitaal aan te sturen. Wissels moet een Multimaus ofzo bedienen is maar omslachtig. Kan je beter dat geld gewoon in je zak laten en de wissels en seinen gewoon met een analoog tableau aan sturen. Veel duidelijker en goedkoper. Enige voordeel wat digitaal heeft is dat het minder draden naar je bestuursplek kost. En ja, digitaal kan je weer van alles doen met loconet tableaus enzo maar dat kost wel weer allemaal geld... Bedenk je dus goed of je dat wel de moeite waard vind. Digitaal rijden en wissels analoog aansturen is echt een prima combinatie :)
Timo
-
Hoi,
Kijk met bovenstaande antwoorden kan ik wat doen. Bedankt daarvoor.
Heb inmiddels de keuze laten vallen op Multimaus van Roco of de Profi boss van Fleischmann.
Het verhaal van de wissels snap ik ook, handmatig dit bedienen maakt de omgang met de baan naar mijn mening extra leuk.
Alleen het verhaal van de blokbeveiling begrijp ik nog niet helemaal, wil meerdere treinen tegelijk kunnen laten rijden, misschien zelfs wel eens een klein stukje achter elkaar aan op weg naar het station, bij het station zal de éne trein aan de linkerkant van het perron moeten stoppen en de ander aan de rechterkant, tussentijds zal ik dus de wissel handmatig moeten omzetten.
Ook wil ik tijdens het rijden op de hoofdbaan, een rangeertrein op het industrieterrein dan wat rangeerwerk laten doen. Is dit alles mogelijk en hoe werkt zo'n blokbeveiliging? En wat zie ik nog over het hoofd?
-
Kijk, dat is mooi om te horen (dat je er wat mee kunt).
Het verhaal van de wissels snap ik ook, handmatig dit bedienen maakt de omgang met de baan naar mijn mening extra leuk.
Dan lijkt me het digitaal maken van de wissels alleen maar een verspilling van je budget.
Alleen het verhaal van de blokbeveiling begrijp ik nog niet helemaal,
Wat dat betreft is er eigenlijk geen verschil tussen analoog en digitaal. Bij analoog geef je opdrachten voor de verschillende snelheid door het voltage te veranderen op een stuk spoor (trafo verder of minder ver open draaien). Bij digitaal gebeurd dat met commando's op de rails en heb je de extra mogelijkheden voor functies en dat je iedere loc aan kunt sturen ipv een een stuk spoor. Maar punt blijft, in beide gevallen wordt er gewoon gedaan door de loc wat jij zegt. Er zit niets van beveiliging extra in digitaal dan in analoog. Als jij twee treinen tegen elkaar in laat rijden zullen ze gewoon keihard op elkaar botsen. Zelfde als jij een langzame trein voor een snelle trein laat rijden, de snelle trein zal inlopen op de langzame en botsen. Het doet gewoon precies wat jij het vertelt, een snelheid rijden.
En dat kan prima zijn als je dat echt wilt maar als je 2, 3 of meer treinen laat rijden moet je na een tijdje wel ogen in je achterzak hebben om alles in de gaten te kunnen houden. Een mogelijke oplossing is maar met 1 of 2 treinen te rijden. Of door iedere trein een uniek (niet kruisend) rondje te geven. Maar beide zijn natuurlijk wat saai ;D Trein verkeer achter elkaar aan is natuurlijk veel leuker zoals je zelf al aan gaf. Maar dan zal je (net als in het echie) een vorm van blokbeveiliging moeten maken. En in de basis is dit eigenlijk niet anders dan bij analoog. Alleen waar je bij analoog een stuk rail spanningsloos maakte om een trein te doen stoppen kan je bij digitaal (mits de decoder het ondersteund, en veel doen dat gelukkig, gebruik maken van het Lenz ABC systeem (diodes in de voedingslijn naar dat blok) of een remgenerator. De decoder zal dan netjes afremmen en weer netjes optrekken als het signaal weer terug komt. Licht blijft in de tussentijd aan.
En tja, het is wel wat technisch en eigenlijk hetzelfde als bij analoog. Je kunt het systeem zo gek of zo simpel maken als je zelf wilt. Of alleen toepassen op een hoofdbaan enz, dat is aan jou. Zelf maken is niet zo heel lastig. Misschien is er ook wat kant en klaas op de markt maar daar heb ik geen weet van. ::)
Timo
-
Hoi Timo,
Weer een redelijk duidelijk antwoordt, op deze wijze kom ik steeds een stukje verder. Ik haak alleen nog effe af bij het diode verhaal (lenz abc) of remgenerator, bedoel je met de decoder de decoder die in de trein zit? Hoe kom ik daar achter als het een kant en klaar gekochte digitale trein is?
Moet je zo'n systeem of remgenerator dan in de trein inbouwen of koppelen aan de rails of iets dergelijks?
-
bedoel je met de decoder de decoder die in de trein zit?
Ja :)
Hoe kom ik daar achter als het een kant en klaar gekochte digitale trein is?
Dan kan wat lastiger zijn om achter te komen. De meeste fabrikanten gebruiken een decoder van de grote fabrikanten (Lenz, ESU, Zimo) maar verkocht onder eigen naam en soms met iets minder functies. Als je de type nummers noemt kunnen andere misschien aangeven welke decoder het is. Maar dat is precies de reden waarom ik niet dol ben op loc's die standaard geleverd worden met decoder. Deze zijn vaak zo ontzettend beperkt. Maar ondanks dat is er best nog kans dat ze wel Lenz ABC ondersteunen.
Moet je zo'n systeem of remgenerator dan in de trein inbouwen of koppelen aan de rails of iets dergelijks?
Deze koppel je dan aan de rails ipv dat je de rails spanningsloos maakt zoals bij analoog. Hoe je dat doet is denk ik wel vaak genoeg beschreven. Hiervoor kun je zoeken in de encyclopedie, op het forum of op het internet. Kom je het snel genoeg tegen. Een handige pagina met verschillende soorten "remmen in digitaal" kan je hier (http://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm) vinden.
Timo
-
Hoi,
ik heb inmiddels een ROCO Multimaus en het rijden en bedienen gaat me redelijk goed af. Nu wil ik een baanplan maken waarin ik dus meerdere treinen kan laten rijden. Nu kom ik er achter dat je in bepaalde situaties kortsluiting veroorzaakt en je een keerlus moet aanleggen. Mijn vraag is nu, zit er bijvoorbeeld in bijgaand baanplan een "kortsluiting" of kan ik hier naar hartenlust meerdere treinen op laten rijden eventueel zelfs in tegengestelde richting?
Ps het ontwerp heb ik even van de site afgehaald als voorbeeld, mijn eigen ontwerp daar ga ik aan beginnen zodra deze vraag beantwoordt is en ik dus weet waar ik me aan moet houden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_voorbeeld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_voorbeeld.jpg)
-
Hallo,
In dit getoonde plan zit geen keerlus.
Alles loopt gewoon rond.
je krijgt dus geen kortsluiting.
Ook kunnen er tegelijkertijd treinen in de ene en in de andere richting rijden.
Dat kan trouwens altijd als het een digitale baan is.
Sukses ,
Peter
-
Peter,
Geweldig dat je zo'n duidelijk antwoordt geeft, nu kan ik tenminste zelf gaan tekenen/ontwerpen, is het goed als ik mijn ontwerp klaar heb deze hier ook plaats en naar jullie/jou mening vraag en om te checken of er geen kortsluiting in zit?
alvast bedankt voor de moeite.
Rob
-
OK Rob ,
Graag gedaan . ;)
Maar mss hebben anderen hier ook nog wat te zeggen ?
Peter
-
Wat Peter al zegt, juist als je een keerlus maakt krijg je kortsluiting (tenzij je dit oplost door speciale elektronica in te bouwen). Bij 2-rail modelbanen staat op het ene spoor + en het andere - en die mogen elkaar niet raken. Als je dus een rondgaande ovaal hebt zoals in jouw voorbeeld gebeurt dit dus niet :)
Voor meerdere treinen: met digitaal rijden kun je meerdere treinen tegelijk laten rijden, je moet alleen oppassen dat ze niet botsen. Op een enkelsporige ovaal kun je ze achter elkaar aan laten rijden maar dan moet je alsnog oppassen dat een snellere trein niet op zijn voorganger botst. In jouw voorbeeld is het hoofdspoor dubbel uitgevoerd, dus eigenlijk twee ovalen in elkaar. Zolang elke trein op zijn eigen spoor blijft kunnen ze elkaar dus niet raken, of ze nu in tegengestelde richting rijden of in dezelfde richting.
Waarom ben je trouwens niet tevreden met profi-gleis? Ik ben zelf namelijk ook bezig met een nieuw plannetje en ben nog aan het twijfelen welke rails ik zal nemen.
-
Hoi MARTIJN,
Inderdaad is wat jij beschreven hebt nu duidelijk. Kan nu gaan ontwerpen, ik twijfel nog heel erg of ik mijn profigleis moet gaan gebruiken of "gewone" rails, dit ivm het ballastbed, weet eigenlijk niet of ik dat wel zo natuurgetrouw vind. Het probleem is echter dat ik daar heel veel van heb en ook electrische wissels (die ik niet digitaal wil laten bedienen voorlopig).
Misschien heeft iemand foto's van mooie Nederlandse banen met profi gleis, zodat de keuze voor mij wat makkelijker wordt.
Robert
-
Waar ik zelf een beetje tegenop zie is al dat ballast aanbrengen. Dat is het voordeel van profi-rails, het is alleen een beetje een smal ballastbed. Daarom heb ik bij mijn huidige baan naast de profi-rails nog extra ballast aangebracht. Dat is nog wel wat werk maar dan hoef je het niet tussen elke dwarsligger aan te brengen. Met een zwarte wassing (verdunde zwarte waterverf) is er bijna geen kleurverschil (zie onder als voorbeeld).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150409_212004_resized_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20150409_212004_resized_1.jpg)
-
Een vraagje, Ik heb net het spul binnen maar hoe sluit ik de MM aan op een bestaande baan? Er zit een kabel bij met its in een H-vorm met v pinnen. (waarvan er al een krom is)
-
Hans, dat H vormige blokje moet je onder een stukje spoor schroeven.
Gr Hans
-
Of anders dat stukje eraf knippen en de draadjes zelf aan je spoor solderen.
-
Hans, dat H vormige blokje moet je onder een stukje spoor schroeven.
Onder Geoline wel te verstaan want daar is dat H-stukje voor gemaakt. Voor alle andere railsoorten het blokje eraf knippen en de draden rechtstreeks aan de rails solderen :)
-
Heren bedankt, ik had al zo'n vermoeden. Er is reeds geknipt.
-
Afgeknipt... en dan? Solderen aan de rails dus...
Kan je bij de draad vanaf de MM meten wat de + en wat de - is?
Ik heb zelf al een beginnetje van mijn baan gemaakt (schaduwstation) en aan één zijde op verschillende plekken al isoleerde raillassen geplaatst om de baan in blokken te verdelen.
Moet ik de zijde, waar dus deze isolaties zitten, nu aan de + of juist aan de - aansluiten? ;D
EDIT: bij het kijken in de encyclopedie, hier: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Treingestuurd_rijden (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Treingestuurd_rijden) , wordt er gesproken over een 'bruine draad' voor de ononderbroken rail en een 'rode draad' die vanaf/naar/via de bezetmelders naar de andere rail loopt.
Bij mijn schaarse electronica-kennis is 'bruin' de - min en 'rood' de + (plus)... klopt dit ?
Zowieso bedankt aan diegenen die het op een simpele manier kunnen (en willen) uitleggen! (y)
Ik kom zó toch elke keer weer een stukje verder-der... :P
-
Digitaal kent geen + of - ..... bij het bedraden gewoon dezelfde kleuren aanhouden voor respectievelijk de linker of rechter staaf.
-
Oh, da's makkelijk Ronald; gewoon consequent blijven dus!
-
Ja? ;)
-
Vooral bij veel bogen en wisselsporen is het dus goed oppassen welke railstaaf je aan welke kleur koppelt als je met een ringleiding werkt.
Dat geldt niet alleen voor digitaal, maar ook bij analoge aanleg waar dan weer wel + en - belangrijk zijn.