BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: HansKarel op 27 November 2015, 10:05:48
-
Gister 2 Roco's aangeschaft: het Bordbistro rijtuig 64687 en een 2e klas rijtuig 64912 uit de Amsterdam - Berlijn trein. Het zijn beide prachtige modellen maar....in beide gevallen staat op de Roco site aangegeven dat ze voor binnenverlichting zijn voorbereid.
Dat klopt voor het Bordbistro rijtuig 64687 want daar zitten de stroomafnemers al op de wielen maar bij het 2e klas rijtuig 64912 kan ik geen stroomafnemers vinden dus zal er zo'n koperen stripje onder geplakt moeten worden. Wel jammer want ik vind die draaistellen met ingebouwde stroomafnemers een stuk degelijker en voor 68 euro mag ik toch wel wat verwachten?
Of heb ik hier nu een 2e klas rijtuig met af-fabriek een verkeerd draaistel? Zal toch niet?
-
Roco heeft rijtuigen waarbij de stroom wordt afgenomen via de aspunten die dan niet in het plastic zitten, maar in een metalen inlegplaatje. Het zou kunnen dat het bij dit rijtuig ook zo is. Bij het rijtuig zit vast een stuk papier waarop staat hoe de verlichting ingebouwd moet worden, is daar niet iets op te zien?
-
En soms zitten de onderdelen voor de stroomafname over alle wielen er los bij. Inderdaad, zie gebruiksaanwijzing.
-
Ja, zo makkelijk is t niet. In de gebruiksaanwijzing staat het type Roco verlichtingssetje wat ingebouwd kan worden en dat is t dan.
Die draaistellen met koperen puntjes op de assen ken ik ook maar in dit geval heb ik echt plastic draaistellen en is er NIETS wat stroom geleid ingebouwd en ook niet bijgeleverd.
Ik houd t maar op een verkeerde bezuiniging. Op de draaistellen zitten wel de puntjes waarop het gaatje en sleufje van de originele roco stroomgeleiders (ik bedoel die koperen stripjes die je erop moet plakken) precies overeenkomen. Dat zullen ze dan wel bedoelen met "voorbereid voor inbouw verlichting". Gelukkig heb ik nog wat van die stripjes liggen maar elegant vind ik de oplossing niet.
Ik heb de gebruiksaanwijzingen van beide rijtuigen nog s goed bekeken en het Bord-bistro rijtuig heeft andere draaistellen met ingebouwde koperen plaatjes die er ook nog los als extra bijgeleverd worden. Het is natuurlijk ook een ander type dan de 2e klas, en ook andere draaistellen kennelijk.
-
Laat eens een foto zien. Dat maakt het iets makkelijker om te beoordelen.
-
In de gebruiksaanwijzing staat het type Roco verlichtingssetje wat ingebouwd kan worden en dat is t dan.
Wat is het nummer van dat setje? Goeie kans dat de stroomafnameplaatje daar bij zitten.
-
64912
-
Een plaatje zal weinig helpen want er zit echt niks geleidends op of in het draaistel. Ik wacht even af. Misschien heeft iemand inmiddels een vergelijkbaar rijtuig gekocht? 64911 of 64912 ?
-
64912 is het nummer van het rijtuig. Maar ik vroeg naar het nummer van het verlichtingssetje.
-
Oh sorry, nou gewoon dat standaard verlichtingssetje 40360 van Roco. (of de digitale versie natuurlijk). De koperen lipjes die bij dat setje zitten passen exact op de draaistellen dus dat zal dan vast de bedoeling zijn.
Mijn punt is dat ik dat best snap allemaal maar dat ik ook draaistellen ken van Roco met ingebouwde stroomafnemers en dat had ik hier toch ook verwacht gezien de prijs.
-
In die standaard verlichtingssetjes van Roco zitten altijd de standaardstroomafnemers die op de assen rusten. Stroomafname van vier wielen dus. Bij modellen die door Roco echt op stroomafname zijn voorbereid, gaat het om specifieke stroomafnemertjes op alle wielen.
Kortom, de mededeling bij 64912 betekent kennelijk alleen maar dat je er zo'n standaardsetje in kan zetten. Dat snappen we wel. En wie dat doet heeft geld teveel. :)
-
Pas wel op met die setjes met gloeilampjes. Ik heb zelf een keer een setje voor 2-assers ingebouwd (netjes volgens de beschrijving, stond ook dat exacte art.nr. in vermeld door Roco) maar die lampjes werden zo heet dat het dak in begon te zakken. Ik heb toen nog meer-volts lampjes geprobeerd (tot 36V geloof ik) maar het bleef heet en veel te fel. Ik zou zeker led-lampjes nemen.
Zie ook: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66582.msg3221606556.html#msg3221606556
Eigenlijk betekent "voorbereid" dus eigenlijk alleen maar dat het dak er vanaf kan ;D
-
En in dat dak zitten waarschijnlijk ook lipjes waar je die lichtset zo in kan klikken.
Maar ik zou er ook liever leds in zetten. Gloeilampjes zijn in deze toepassing achterhaald.
-
Er is inmiddels ook een variant met leds. Slechts 23 euro met wel zes leds.
-
Ik gebruik graag de ESU 50708 led strip. Bevalt hier in andere rijtuigen geweldig. En ja tis wat duur (maar nog goedkoper dan die van Roco en de decoder zit eral in) maar wel erg leuk als je de verlichting in de compartimenten op afstand kan in en uitschakelen. Zo'n 5m ledstrip van marktplaats is natuurlijk veel voordelinger maar nu komen we off topic.
-
Het punt was dus dat ik 2 Roco rijtuigen koop die bij elkaar passen en ook tegelijk op de markt komen en dat 1 rijtuig (64686) dus wel ingebouwde stroomafnemers heeft en de andere dus NIET.
(Terwijl die andere, lees 64912, nog duurder is ook).
-
Sorry, maar ik vind dat toch een 'fout' van de koper. Als die zich inleest, weet hij of er verlichting in zit of niet.
Dan niet achteraf klagen dat het er niet in zit.
En dat het model duurder is heeft hiermee niets te maken.misschien is het drukken wel duurder vanwege de opschriften, zijn er speciale mallen voor gemaakt, is de verkoop projectie veel lager dan bij andere modellen. Al die zaken bepalen de prijs.
Dus als er een standaard Roxo veelichtingsset in past, door alleen het dak te openen en de slepers te bevestigen en dak weer dicht te klikken. Ja, dan is de wagen voorbereid..
Gr, Bert
-
Eerst lezen Bert, ik klaag helemaal niet dat er geen verlichting in zit want dat weet ik ook wel! Het ging me erom dat ik 2 rijtuigen koop die door Roco tegelijk op de markt worden gebracht, bij elkaar passen, en de ene dus wel echt voorbereid is en de ander niet terwijl dat in de tekst op Roco.cc wel staat vermeld.
Ik begrijp dat als je het dak er kan afhalen dat ook al voorbereid voor verlichting schijnt te zijn.
Genoeg erover. Ik hoopte hier iemand te treffen die toevallig dezelfde rijtuigen had gekocht maar dat is niet het geval.
-
AH, ik lees even terug.
Je hebt gelijk, sorry!
Gr, Bert
-
Allen,
als je een IC van DB AG tijdvak 6 op schaal 1:87 wilt, dan is Roco naar mijn weten de enige fabrikant.
Echter de inrichting van deze wagens is nog uit de vorige eeuw, vaak niet eens tijdvak 5.
Voor de Bpmz wagen 64912 vermeldt Roco dat de wagen een aangepaste inrichting heeft.
Actueel is IC Mod. Redesign inrichting wordt ook nog ingezet.
Ik heb deze Roco wagen nog niet gezien.
Daarom mijn vraag: Welke inrichting heeft deze wagen ?
Groet, Willem
-
als je een IC van DB AG tijdvak 6 op schaal 1:87 wilt, dan is Roco naar mijn weten de enige fabrikant.
A.C.M.E. ;)
-
Hallo Willem, de inrichting is inderdaad zo ongeveer IC-Mod. Ik ben geen kenner op dat gebied maar als ik dergelijke foto's op internet vergelijk dan lijkt het er aardig op. Dus donkere stoelen en lichteiken tafeltjes.
(Mij gaat het erom dat ik die mooie witte rijtuigen elke dag door ons Twentse landschap zie rijden en tsja...dan wil je ze ook graag in 1:87).
64912 en 64911 liggen sinds deze week in de winkels evenals het Bordbistro (nee, geen BordBistro) rijtuig.
De 1e klas (Avmz 108.1) volgt ergens met de kerst.
-
Hans Karel,
bedankt voor de informatie.
Welke inrichting heeft de Roco IC Bordbistro wagen 64687 ?
Groet, Willem
-
Het Bordbistro rijtuig heeft halfronde tafels aan het raam met ronde banken eromheen. Alles in lichtbruin en dat zou volgens mij met blauwe banken uitgevoerd moeten zijn. Het 1e klas gedeelte van t rijtuig heeft zachtroze fauteuils aan witte rechthoekige tafels.
Al met al geloof ik niet dat het helemaal waarheidsgetrouw is. Verder komt hier door Twente het BordBistro rijtuig en geen Bordbistro rijtuig....maar op internet vind ik wel weer foto's van IC rijtuigen met Bordbistro erop. Dus kennelijk bestaan beide aanduidingen? type is wel ARkimbz.
-
O ik zou de statafel bij de bar nog vergeten. Die kom ik in de 1:87 uitvoering ook weer tegen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0970.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0970.jpg)
-
Deze stond laatst in Amsterdam: Bordbistro dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_06_124511.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_06_124511.jpg)
en inderdaad een ARkimbz
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_06_124527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_06_124527.jpg)
gr. Frits
-
Het Bordbistro rijtuig heeft halfronde tafels aan het raam met ronde banken eromheen. Alles in lichtbruin en dat zou volgens mij met blauwe banken uitgevoerd moeten zijn. Het 1e klas gedeelte van t rijtuig heeft zachtroze fauteuils aan witte rechthoekige tafels.
Dat is de inrichting van voor ICmod. De redesign-versie heeft in de bistro inderdaad halfronde tafels met blauwe banken, in de 1e klas rood/roze stoelen met lichtbruine tafels.
-
Allen,
Bistro deel van de BordBistro wagen van DB AG met IC Mod inrichting:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICMod_ARk_Bistro2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICMod_ARk_Bistro2.jpg)
In het 1e klasse deel van wagens met een IC Mod inrichting zijn de stoelen bekleed met grijs leer en de hoofdsteunen lichtblauw.
In de wagens met Redesign inrichting heeft het Bistrodeel blauwe ronde banken.
De stoelen in het 1e klasse deel zijn roserood, vrijwel dezelfde kleur als toen de wagens de IR inrichting hadden.
De Redesign inrichting is aangebracht toen de wagens wit met een rode band zijn gemaakt.
Groet, Willem
-
(Mij gaat het erom dat ik die mooie witte rijtuigen elke dag door ons Twentse landschap zie rijden en tsja...dan wil je ze ook graag in 1:87).
De 1e klas (Avmz 108.1) volgt ergens met de kerst.
Je weet dat het type Avmz108.1 niet in de IC Berlijn zit? ;) Daar moet je een Avmz108.7 (huidig) of een Avmz109.5 (voorheen) voor hebben. Eerstgenoemde is door A.C.M.E. uitgebracht, laatstgenoemde bestaat tot op heden nog niet in model.
Verder komt hier door Twente het BordBistro rijtuig en geen Bordbistro rijtuig....maar op internet vind ik wel weer foto's van IC rijtuigen met Bordbistro erop. Dus kennelijk bestaan beide aanduidingen? type is wel ARkimbz.
BordBistro is de oude stijl, in de nieuwe stijl is het lettertype iets gewijzigd en is het Bordbistro. En oh ja, ARkimbz kent ook weer twee verschillende types: ARkimbz266.4 en ARkimbz266.5.
Maarrr... het opvallendst van alles vind ik dat wanneer je bij Google zoekt op Roco 64687 je afbeeldingen tegenkomt van een rijtuig met BordBistro, terwijl op de foto van HansKarel, wat dus de 64687 is, er Bordbistro op het rijtuig staat.
-
Ja klopt, dat was me ook opgevallen. In werkelijkheid is het schaalmodel dus Bordbistro en op de foto op Roco.cc staat inderdaad BordBistro.
Overigens Frits, bedankt voor de foto's van het Bordbistro rijtuig. Ik zal er nog s extra op letten. Wellicht rijden ze toch allebei wel eens op de Amsterdam- Berlijn route. Hoe dan ook, de laatste keren dat ik er echt op lette kwam hier BordBistro voorbij.
En wat betreft het type rijtuig.....tsja t lijkt er in ieder geval op en zo'n purist ben ik ook niet want ik moet het doen met een baan van ongeveer 3,5 x 1m en dan is 6 rijtuigen achter een 1700 loc ook wel wat teveel.....
Dus rijd hier voorlopig, in afwachting van het 1e klas rijtuig, alleen een Bordbistro en een niet kloppende 2e klas.
Het zij zo. soms moet je wat concessies doen aan de werkelijkheid maar zelfs dan is t schitterend.
-
Hoewel het draadje oorspronkelijk ging over het al dan niet voorbereid zijn van de Roco rijtuigen voor verlichting heb ik toch nog een vraag naar aanleiding van deze opmerking:
Daar moet je een Avmz108.7 (huidig) of een Avmz109.5 (voorheen) voor hebben. Eerstgenoemde is door A.C.M.E. uitgebracht
Ik heb gegoogled op het ACME 52325 rijtuig, dat overigens in 2014 Avmz 108.7 en in 2015 119.5 is, echter blijkt dit rijtuig duidelijk zichtbaar andere (verkeerde?) draaistellen te hebben als ik het model met het origineel vergelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_06_124551.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2015_09_06_124551.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME_1087_verkeerde_draaistellen_52325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ACME_1087_verkeerde_draaistellen_52325.jpg)
rectificatie: Dit is niet het bedoelde ACME rijtuig. zie verderop.
gr. Frits
-
Volgens mij zijn de afgebeelde rijtuigen totaal verschillend (als "leek" viel mij het verschil in aantal vensters op) de bovenste is een Avmz 108 ("Abteilwagen") en de onderste een Apmz 119 ("Grossraumwagen")- zie ook http://www.deutsche-reisezugwagen.de/wagendaten/108-avmz/ en http://www.deutsche-reisezugwagen.de/wagendaten/119-apmz/
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Juist, dat bedoelde ik als "leek" ook te zeggen. Mijn achterliggende vraag is eigenlijk wat is dan het ACME model dat wel de Amvz 108.7 is. Ik kan het niet vinden.
gr. Frits
-
De A.C.M.E. Avmz 108.7 heeft nummer 52309 (zie: http://www.reisezugwagen.eu/?cat=34&paged=2).
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Dank je Wies.
Ik werd door deze link (http://www.ebay.de/itm/ACME-Erste-Klasse-Wagen-Avmz-108-7-mit-neuen-Turen-ICE-/381070088264?hash=item58b98c1848:g:twYAAOSwQJhUeI6I) op het verkeerde been gezet. ???
gr. Frits