BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Lukas op 29 October 2007, 21:40:32
-
Mijn eerste bericht, en meteen maar 'met de deur in huis vallen'. Enkele jaren terug is bij mij het virus begonnen, en ben ik aan het bouwen gegaan met een baan die nooit gereed is gekomen wegens een verhuis. Nu ben ik inmiddels verhuisd en wil de draad weer oppakken. Ik wil wederom Nederlands gaan rijden, schaal H0, tijdperk 4 en 5. Rails is Roco Line zonder bedding.
De ruimte is 440 cm breed x 120 cm diep, met aan de linkerkant een smaller deel van 85 cm wegens een trap. Als ik een groot dubbelsporig ovaal zou willen bouwen, zou ik problemen krijgen bij die diepte van 85 cm; dat zou dan R2 worden en die pas ik liever niet toe. Daarom is mijn idee om een deel over de trap te bouwen, zodat de baan aan de andere kant van de trap kan keren. Het gehele blauw gekleurde spoor is dus onzichtbaar en daar komt dus geen scenery.
Het schaduwstation heb ik 4-sporig getekend, op die manier heb ik ongeveer 4 meter opstelspoor, gerekend zonder de doorgaande hoofdsporen. Inclusief die sporen komt er nog eens pakweg 5 meter bij. Aan beide kanten zitten overgangswissels, en alle wissels in het schaduwstation zijn de goedkope 15 graden wissels.
Het zichtbare gedeelte (rood) bestaat uit een 3-spoors station lopend in een zeer flauwe bocht. Het idee van het derde spoor is dat hier stoptreinen kunnen stoppen die dit station als eindstation gebruiken. Vervolgens kunnen ze weer met het overgangswissel links naar het andere spoor. Daarnaast heb ik dit derde spoor aan de andere kant ook een aansluiting gegeven, en nog een klein kopspoortje links, puur voor meer rangeermogelijkheden. Ik heb geen idee of dit idee van een station in de praktijk echt voor voldoende mogelijkheden zorgt, maar dit was mijn insteek. In het station heb ik 10 graden wissels getekend.
De wit/zwart gestreepte rechthoeken onder het schaduwstation zijn niet te bebouwen delen op de onderbouw. De linkse is bedoeld om in ieder geval een trein te kunnen hersporen, de rechtse is wat ruimer en daar zou ik een wissel moeten kunnen 'onderhouden'. Alles is nu binnen pakweg 80 cm bereikbaar.
Link: http://img228.imageshack.us/img228/2001/plan1ra9.jpg (http://img228.imageshack.us/img228/2001/plan1ra9.jpg)
Ik zou graag (opbouwende) kritiek over dit plan horen. Het is pas mijn eerste plan, dus ik zou graag wat schuiven.
Groet,
Lukas.
-
Zou je niet gebruik gaan maken van verdiepingen, dan kan je op de onderste verdieping een paradebaan maken en een schaduwstation, en boven een kopstation ?
Groetjes,
Robbert
-
Hallo Lukas,
Da's geen half werk. Bedenk je nog wel een leuke naam voor je project.
Dan kunnen andere gebruikers je baanplan sneller terugvinden.
Groetjes,
Hans van de Burgt
-
Het is een heel simpel baanplan, als het is wat je wilt mag dat natuurlijk, maar het heeft niet erg veel speelmogelijkheden.
Ik zou zeker met verdiepingen gaan werken, dan leg je het schaduwstation onderop en daarboven dan nog 1 a 2 lagen met de gewone spoorbaan, om het zo maar te zeggen.
Als je wilt, wil ik je wel helpen met het ontwikkelen van een verder baanplan, dan moet je even een pm sturen ;)
-
Zou je niet gebruik gaan maken van verdiepingen, dan kan je op de onderste verdieping een paradebaan maken en een schaduwstation, en boven een kopstation ?
Groetjes,
Robbert
Op de oude baan had ik twee verdiepingen. Ik heb hier dus zeker over nagedacht. Het liefste wil ik - zoals bovenstaand baanplan - enkel een dubbelsporig traject in zicht, zonder de bogen om te keren; simpelweg omdat ik dit niet mooi vind. Op mijn oude baan had ik dit wel allemaal in het zicht, en het is gewoon niet mooi om een trein met (1:87 lengte) rijtuigen van 30 centimeter door een boog van 1 meter te rijden, pal in het zicht.
Als ik dan 2 niveau's wil en het dubbelsporige spiraal wil behouden, dan zou ik op de plaats waar nu het schaduwstation is (het langste rechte stuk) moeten dalen. Dat betekent dus 2 sporen naar beneden, en 2 sporen naar boven op dit stuk. Op het bovenste niveau spaar ik dus geen centimeter ruimte, aangezien het nog steeds vier sporen zijn. Snappen jullie het nog? Ik zou eventueel helemaal links in het vierkante stuk een helix kunnen maken, maar die zijn toch veel moeilijker te realiseren en ik heb hier gelezen dat sommige loc's er moeite mee hebben, dus ...
Het enige voordeel van 2 niveau's is volgens mijn idee dat ik het schaduwstation met wat meer sporen zou kunnen uitrusten. Daar is ook wat simpeler wel een mouw aan te passen, door het onderste dubbelspoor wat meer naar beneden te plaatsen, om het schaduwstation direct na het linkse overgangswissels te laten beginnen. Dan worden het vier idioot lange sporen (zo richting 5 meter) maar met ergens in het midden een stel wissels kom je ook een heel eind. Bij deze oplossing heb ik exclusief de 2 hoofdsporen dus rond de 10 meter aan opstelspoor. Lijkt me voor mij meer dan genoeg. Rest alleen de vraag hoe ik het station vorm zou moeten geven, ik denk zelf aan 3 of evt. 4 sporen als daar plek voor is.
-
Ik zou in elk geval de baan zodanig maken dat een trein die links uit 'beeld' gaat daar ook weer te voorschijn komt... Zoals bij baanplannen van het 'hondenbot'-type.
-
Ik zou in elk geval de baan zodanig maken dat een trein die links uit 'beeld' gaat daar ook weer te voorschijn komt... Zoals bij baanplannen van het 'hondenbot'-type.
Zoiets als dit???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lukas.png)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/lukas.png
Baanplan bestaat uit keerlus, station op het bovenste niveau, daarna volgt er een helling naar het niveau eronder die uit een schaduwstation en keerlus bestaat. Zo komt de trein ook weer uit de richting waaruit hij vertrokken is.
De blauwe delen zijn dan niet zichtbaar.
mvg,
Matthijs
-
Hier zat ik op te wachten, een prima plan met twee niveau's zonder concessie's te doen. Toch dubbelspoor en een veel groter schaduw mogelijk. Enige nadeel is dat de trein die verdwijnt in de keerlus linkt weer na zijn rondje tevoorschijn komt, al kan ik daar ook een passeer/inhaalspoor maken zodat het wat gevarieerder wordt. Dank voor deze suggestie.
Ik ga dit verder idee vanzelfsprekend verder uitwerken, als het klaar is zal ik het hier plaatsen.
-
Beste Lukas,
En als je nu links een klim/daalspiraal maakt en op nog een nivo meer naar onder een tweede schaduwstation?
Dan zal de trein naar het onderste schaduwstation gaan ipv weer terug te keren.
Dus in feite 2 schaduwstations boven elkaar met daar nog eens boven de baan in het zicht.
Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt.
Mvg,
Niels
-
Enige nadeel is dat de trein die verdwijnt in de keerlus linkt weer na zijn rondje tevoorschijn komt
Dit was bij je eerste baan toch ook zo ?
Groetjes,
Robbert
-
Nee, daar had ik de ruimte voor een dubbelsporig ovaal met daartussen een schaduw. Maar ach, dat waren hellingen in een boog op 5 procent ... ;D Nu ga ik 3,3 procent pakken denk ik, op een kaarsrecht baanvak.
-
Update
Bij deze een verdere versie van het plan uitgewerkt n.a.v. de suggestie's hier in dit topic. Ik heb het aantal niveau's beperkt tot twee, omdat dit qua aantal schaduwsporen ruim voldoende is. Verder heb ik het station behoorlijk aangepast. Op spoor 1 heb ik 160 cm (2 tot 3 plan V'tjes bijv.), op spoor 2 maar liefst 230 cm (1800 + veel ICK's of ICR's) op spoor 3 ongeveer 180 cm, en op spoor 4 iets meer dan spoor 1, pakweg 170 cm. Een vierde spoor erbij dus, maar ik heb van de wissels aan beide kanten van deze 'buitenste' sporen, er eentje laten vallen wegens ruimtegebrek. Liever 180 cm op de hoofdsporen dan 145 cm, en dat speelt in tijdperk IV/V behoorlijk mee. Verder heb ik nu ook rekening gehouden met de ruimte die de perrons innemen, ook wel belangrijk ..
Matthijs had 6 sporen getekend, ik heb er met mijn eigenwijsheid 5 van gemaakt, en bovenaan een extra spoor ingetekend, wat een stuk langer kan zijn. De helling heb ik ingepland op een geheel recht stuk, met stijgingspercentage 3,3 procent. Het baanvak is daar 3,60 meter, dus ik heb 2 x 30 centimeter voor de overgang naar de helling. Ik stijg 10 cm.
Railplan niveau 0 schaduwstation: http://img137.imageshack.us/img137/6312/planniveau1schaduwmt2.jpg (http://img137.imageshack.us/img137/6312/planniveau1schaduwmt2.jpg)
Railplan niveau 0 boog: http://img137.imageshack.us/img137/8939/planniveau1westlh5.jpg
Railplan niveau 1 zichtbaar: http://img66.imageshack.us/img66/6147/planniveau2zichtbaarpj8.jpg (http://img66.imageshack.us/img66/6147/planniveau2zichtbaarpj8.jpg)
Railplan niveau 1 boog (is geen keerlus): http://img66.imageshack.us/img66/9749/planniveau2westhf6.jpg (http://img66.imageshack.us/img66/9749/planniveau2westhf6.jpg)
Mijn vragen;
- Zit dit plan goed in elkaar?
- Zouden jullie een baan van zo'n omvang automatiseren (hier twijfel ik nog over, al maakt men het mij wel moeilijk nu de IB opeens zo goedkoop is ...)
Bedankt alvast. :)
-
Volgens mij is de boog op niveau 1 wel degelijk een keerlus, dit komt door de wissels bij het station. De sporen naar het opstelspoor zijn in feite ook een grote keerlus.
Ik vraag mij af waarom je 2 wissels hebt gemaakt in het rechte baanvak dat naar beneden gaat. Mijn inziens zijn deze geheel overbodig. Op deze nutteloze wissels zou ik besparen, want wissels zijn toch de duurdere onderdelen...
Verder wel een mooi plan!
-
Volgens mij is de boog op niveau 1 wel degelijk een keerlus, dit komt door de wissels bij het station. De sporen naar het opstelspoor zijn in feite ook een grote keerlus.
Nu je het zegt ja. Die moet ik dus isoleren net voor dat wissel.
Ik vraag mij af waarom je 2 wissels hebt gemaakt in het rechte baanvak dat naar beneden gaat. Mijn inziens zijn deze geheel overbodig. Op deze nutteloze wissels zou ik besparen, want wissels zijn toch de duurdere onderdelen...
Verder wel een mooi plan!
Klopt, het is nu 'maar' een groot enkelsporig ovaal, het is idd nutteloos om die wissels te laten zitten. Zie ik meteen een tweede voordeel; zonder die twee wissels is dat dus ook geen keerlus meer die een module nodig heeft ..
-
Klopt, het is nu 'maar' een groot enkelsporig ovaal, het is idd nutteloos om die wissels te laten zitten. Zie ik meteen een tweede voordeel; zonder die twee wissels is dat dus ook geen keerlus meer die een module nodig heeft ..
Je hebt nog wel een module nodig. Je vertrekt rechts van het station en daar kom je ook weer uit, dus wel een keerlus.
Dus links van het station is een keerlus en rechts ook, dus ook 2 modules helaas...
-
Je hebt nog wel een module nodig. Je vertrekt rechts van het station en daar kom je ook weer uit, dus wel een keerlus.
Dus links van het station is een keerlus en rechts ook, dus ook 2 modules helaas...
Nouja, helaas. Een baan zonder wissels is ook niets. ;)
Ik heb getracht om het geheel in blokken en bezetmelders te tekenen. Corrigeer me gerust, want ik ben een leek.
Niveau 1 zichtbaar: http://img411.imageshack.us/img411/7638/blokken1sf0.jpg (http://img411.imageshack.us/img411/7638/blokken1sf0.jpg)
Niveau 1 boog: http://img411.imageshack.us/img411/8804/blokken2kg1.jpg (http://img411.imageshack.us/img411/8804/blokken2kg1.jpg)
Niveau 0 schaduw: http://img223.imageshack.us/img223/1241/blokken3an4.jpg (http://img223.imageshack.us/img223/1241/blokken3an4.jpg)
Niveau 0 boog: http://img62.imageshack.us/img62/6931/blokken4az9.jpg (http://img62.imageshack.us/img62/6931/blokken4az9.jpg)
Zoals ik het heb begrepen, heb je 2 bezetmelders en een vrij stuk baan nodig om het baanvak in beide richtingen te kunnen berijden. De scheidingen die ik heb getekend; rood/geel is een blokscheiding, rood is een scheiding voor een andere bezetmelder. Deze tekening heb ik overigens puur gemaakt om te kijken of ik dit juist heb begrepen, en of het technisch klopt. De gedeelte waar geen B(ezetmelder) nummer staat, is dus een gedeelte wat niet met een bezetmelder is verbonden. Klopt het enigzins? En ik weet dat je de blokken niet langer moet maken dan de langste trein, maar als ik bijv. goederentreinen die langer zijn dan bv. de kopsporen in het station verbied om daar te komen, dan kan ik die toch korter maken dan de lengte van die trein?
P.s. ik heb geen idee of ik hier een nieuwe topic hiervoor moest openen, maar dit hoort natuurlijk wel bij het baanplan.
-
Lukas,
Zeker, dit hoort er ook bij...
Je bent al aardig op weg om een complete set aan baanplandocumenten te verzamelen.
groetjes,
Hans van de Burgt
-
Hoe het precies zit met baanvakken en blokken weet ik (nog) niet. Bij de huidige baan nog niet aan toegekomen.
Denk dat anderen het beter weten dan ik, maar zo op het eerste oog kan ik geen fouten ontdekken.