BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Egbert74 op 23 November 2015, 13:05:19
-
Ik heb een vraag over welke tunnelportalen te gebruiken voor een baan met geoline.
Ik heb van het weekend tunnelportalen gekocht op de beurs in veendam.
Tot mijn verbazing paste 3 van de vier portalen niet. :(
Het gaat om dubbelspoor portalen.
Kan iemand mij vertellen welke portalen ik moet kopen voor een geoline baan?
Alvast bedankt
Egbert
-
Er bestaat een Morop-norm voor tunnelportalen: (http://www.morop.eu/de/normes/nem105_d.pdf)NEM105.
Geoline heeft een bedding, misschien moet je het portaal iets hoger zetten.
-
De onderlinge "spoorgeometrie" ::) afstand van de sporen bij GeoLine is standaard niet volgens NEM (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf). Deze is met ruim 76 mm veel te groot. Waarschijnlijk is dit de veroorzaker van je probleem. De meeste portalen gaan van ca 60 mm uit.
Allie
-
probleem wordt nog duidelijker met een foto ;)
is het alleen de breedte of ook de hoogte, dan kun je het portaal op een plaatje zetten zodat ie ook hoger komt, succes met je plaatsing
-
De onderlinge "spoorgeometrie" ::) afstand van de sporen bij GeoLine is standaard niet volgens NEM (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf).
De spoorafstanden die in NEM112 worden aangegeven zijn minimum afstanden. Er wordt nergens een maximale afstand gegeven, dus die 76 mm van Geoline mag nog steeds.
Het zou inderdaad wel handig zijn als Egbert aangeeft waar het vastloopt, in de hoogte of in de breedte.
-
Ik schat in dat het de hoogte lijkt, maar dat het komt door de breedte.
Vanwege de grote spoorafstand van roco.
Je kunt met schuimkarton/foamboard eenvoudig je eigen portalen maken trouwens...
Zie hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221423838.html#msg3221423838 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221423838.html#msg3221423838)
Dit is dan wel een viaduct voor auto's, maar op dezelfde manier kun je er ook eentje maken voor je trein...
De afstand van geoline zul je niet snel in een echte tunnel tegenkomen: tunnels boren kost veel geld, dus proberen ze de kosten te drukken door het gat zo klein mogelijk te maken. ;)
groeten
Hendrik Jan
-
Of je moet de sporen nog verder uit elkaar leggen en twee enkelsporige tunnels gebruiken, dat komt wel voor.
-
Bedankt voor jullie aan en opmerkingen.
Ik heb een foto gemaakt om het duidelijker te maken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_23_Pro1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_23_Pro1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_30_Pro1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_30_Pro1.jpg)
Het is de breedte waar ik mee zit.
Ik zal zelf wel portaal maken, ik heb ieder geval een goed voorbeeld van het portaal die wel past.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_24_12_Pro1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_24_12_Pro1.jpg)
Ik heb deze tweedehands gekocht en ik weet niet van welke leverancier deze portaal is
M.v.g.
Egbert
-
Het probleem zit hem zo te zien in de bogen, ik ga er vanuit dat de door jou gekochte tunnelportalen bedoeld zijn voor op rechte stukken, alwaar de afstand tussen de sporen kleiner is dan in bochten. Edit: op foto's van je baan lijkt dit weer niet het geval, schijnbaar ben ik iets te lang uit de baanbouw :P )
Ik zou met het tunnelportaal dat wel past even goed testen met lange rijtuigen of die niet alsnog tegen de zijkant van je tunnelportaal aankomen. De bochten zijn vrij scherp en lang rijtuigen gaan dan een fors eind naar binnen hangen.
-
Bij de meeste railsystemen is de spoorafstand in bogen gelijk aan die op de rechte stukken.
Zo ook bij Roco (GeoLine of RocoLine).
Op de foto's lijkt de relatief grote spoorafstand het problem te veroorzaken.
Dit in combinatie met de hoogte van de bedding onder de rails/dwarsliggers.
In de MOROP norm wordt met de tekeningen duidelijk uitgelegd hoe je een portaal construeert bij een bepaalde spoorafstand, als dan niet in een boog.
In jouw geval lijkt het me handiger om zelf nieuwe portalen te maken die op maat zijn (volgens de norm), dan de gekochte te verbouwen.
Dat laatste blijft toch een compromis, en het is maar de vraag of dat nog een beetje "oogt".
De spoorafstand verkleinen is wellicht fraaier, maar bij GeoLine erg lasting te doen.
-
Het mooiste lijkt me om verschoven enkelsporige portalen te gebruiken, zoals hier: (plaatje gevonden via google)
(http://www.mskk.be/Projecten/Thuringer/Tunnel.jpg)
-
Die verschoven portalen zijn inderdaad wel een goed alternatief voor het grote gat dat een dubbelsporig portaal oplevert bij zo'n grote spoorafstand.
-
En ook mooier dan twee enkelsporige portalen vlak naast elkaar.
-
Bedankt. met verschoven enkelsporige portalen is een mooi alternatieve (y)
Ziet er strak uit.
-
Misschien kun je hiernog wel de dubbelsporige portalen voor gebruiken door ze een beetje om te bouwen.
Bij een dubbelsporige heb je in principe altijd genoeg materiaal om er een enkele van te maken...
Het zal een beetje puzzelen zijn, afhankelijk van hoe handig je bent..
Of van foamboard gewoon nieuwe maken, dat zal ook het geld niet zijn.
-
Noch portalen gebruiken en bovenaan een stukje identieke muur tussen zetten.Zo heb ik het gedaan.Die schuimplastiek is heel natuurlijk en makkelijk te bewerken.
-
Bedankt voor jullie tips (y)
Ik denk dat ik probeer om een portaal zelf te maken
Ik heb met de trein rond gereden en het ging net goed met de wagons
Ik ben ook achter gekomen dat deze portaal van noch is.
Het is straks de bedoeling dat er een container trein met een zes assen container wagon rijdt.
En ik weet niet of dat goed gaat.
Dus daarom ga ik een poging doen om een portaal zelf te maken.
Ik heb al een topic gestart over de bouw van mijn baan.
Daar zal ik de vorderingen bij houden.
M.v.g
Egbert
-
Egbert,
Kijk voor de lol eens op de site van kelderspoor.nl en zoek dan even onder "projecten" naar "tunnelbouw" ( http://kelderspoor.nl/proj/tunb.php (http://kelderspoor.nl/proj/tunb.php)).
Hier staat uitgelegd hoe je op eenvoudige en goedkope manier je tunnelportalen geheel zelf kunt maken in elke afmeting.
Met wat oefenen kun je hele mooie resultaten bereiken.
Willem.
-
Egbert,
Als een lang rijtuig het tunnelportaal niet raakt, dan zal een zesassige containerdraagwagen dit ook niet doen. Deze containerdraagwagens hebben drie draaistellen, waarbij er eentje in het midden zit en de wagen ook op dat draaistel scharniert. Hierdoor zullen de frames van deze wagens minder ver uitzwaaien en oversteken dan lange rijtuigen, omdat de lengte van het frame tussen twee draaistellen beduidend korter is.
Waar mogelijk wel een addertje onder het gras kan zitten, zijn de bijvoorbeeld Duitse restauratierijtuigen. Die zijn vaak net wat langer dan een standaardrijtuig, waardoor hun oversteek in de bogen ook groter zal zijn. Als een normaal rijtuig dan net aan past, zou een restauratierijtuig net aan niet kunnen passen. Mocht je zo'n rijtuig hebben, test dan vooral daarmee. Mocht je zo'n rijtuig niet hebben, maak dan nu je tunnelportaal toch wat ruimer dan voor andere rijtuigen nodig is, of hou dit in je achterhoofd wanner je ooit zo'n restauratierijtuig zou willen aanschaffen.
Veel succes!
Jeroen
-
De probleem gevallen zijn de 31 centimeter exemplaren (restauratie en de lange Touropa slaapwagon), mogelijk de Fleischmann kraan (hoewel die op het kritische punt wat smaller is), en een schnabelwagen met lading (nog langer dan de slaapwagon)
-
Gewoon NEM102 (http://www.morop.eu/de/normes/nem102_d.pdf) en NEM103 (http://www.morop.eu/de/normes/nem103_d.pdf) volgen. Dan past alles er door.
-
@Klaas: (y), die had ik ook moeten gebruiken bij mn perrons, had me een lastig karwei bespaard om het achteraf toch goed te krijgen.
-
Super wat een tips (y)
Ik moet nu bedenken welke manier ik m'n portalen ga maken.
de tip om van een stuk cellenbetonblok een portaal maken sprak me ook aan.
keuzes keuzes.
Ik ga ieder geval het profiel van het portaal uit teken op de computer met Autocad volgens de normen die klaas aan gaf.
Dan moet de keuze maken op welke manier ik de portalen ga maken.
Maar bedankt voor jullie reacties (y)
M.v.g.
Egbert
-
Egbert,
Succes met de bouw, met de handjes helpen gaat moeilijk via het internet, meer tips kunnen we altijd geven. (y)
Willem.