BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Egbert74 op 23 November 2015, 13:05:19

Titel: H0 tunnelportaal
Bericht door: Egbert74 op 23 November 2015, 13:05:19
Ik heb een vraag over welke tunnelportalen te gebruiken voor een baan met geoline.
Ik heb van het weekend tunnelportalen gekocht op de beurs in veendam.
Tot mijn verbazing paste 3 van de vier portalen niet. :(
Het gaat om dubbelspoor portalen.
Kan iemand mij vertellen welke portalen ik moet kopen voor een geoline baan?
Alvast bedankt

Egbert
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 November 2015, 13:10:53
Er bestaat een Morop-norm voor tunnelportalen:  (http://www.morop.eu/de/normes/nem105_d.pdf)NEM105.
Geoline heeft een bedding, misschien moet je het portaal iets hoger zetten.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Railroadtycoon op 23 November 2015, 14:26:26
De onderlinge "spoorgeometrie"  ::) afstand van de sporen bij GeoLine is standaard niet volgens NEM (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf). Deze is met ruim 76 mm veel te groot. Waarschijnlijk is dit de veroorzaker van je probleem. De meeste portalen gaan van ca 60 mm uit.

Allie
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Wim1969 op 23 November 2015, 15:13:48
probleem wordt nog duidelijker met een foto ;)

is het alleen de breedte of ook de hoogte, dan kun je het portaal op een plaatje zetten zodat ie ook hoger komt, succes met je plaatsing
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 November 2015, 15:39:43
De onderlinge "spoorgeometrie"  ::) afstand van de sporen bij GeoLine is standaard niet volgens NEM (http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_112_nl.pdf).
De spoorafstanden die in NEM112 worden aangegeven zijn minimum afstanden. Er wordt nergens een maximale afstand gegeven, dus die 76 mm van Geoline mag nog steeds.
Het zou inderdaad wel handig zijn als Egbert aangeeft waar het vastloopt, in de hoogte of in de breedte.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Hendrik Jan op 23 November 2015, 15:44:47
Ik schat in dat het de hoogte lijkt, maar dat het komt door de breedte.
Vanwege de grote spoorafstand van roco.
Je kunt met schuimkarton/foamboard eenvoudig je eigen portalen maken trouwens...
Zie hier:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221423838.html#msg3221423838 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54292.msg3221423838.html#msg3221423838)
Dit is dan wel een viaduct voor auto's, maar op dezelfde manier kun je er ook eentje maken voor je trein...

De afstand van geoline zul je niet snel in een echte tunnel tegenkomen: tunnels boren kost veel geld, dus proberen ze de kosten te drukken door het gat zo klein mogelijk te maken. ;)

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: dh3201 op 23 November 2015, 15:49:57
Of je moet de sporen nog verder uit elkaar leggen en twee enkelsporige tunnels gebruiken, dat komt wel voor.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Egbert74 op 24 November 2015, 12:29:29
Bedankt voor jullie aan en opmerkingen.
Ik heb een foto gemaakt om het duidelijker te maken

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_23_Pro1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_23_Pro1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_30_Pro1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_29_30_Pro1.jpg)

Het is de breedte waar ik mee zit.
Ik zal zelf wel portaal maken, ik heb ieder geval een goed voorbeeld van het portaal die wel past.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_24_12_Pro1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20151124_06_24_12_Pro1.jpg)

Ik heb deze tweedehands gekocht en ik weet niet van welke leverancier deze portaal is

M.v.g.
Egbert


 
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: AlfaArjen op 24 November 2015, 12:34:34
Het probleem zit hem zo te zien in de bogen, ik ga er vanuit dat de door jou gekochte tunnelportalen bedoeld zijn voor op rechte stukken, alwaar de afstand tussen de sporen kleiner is dan in bochten. Edit: op foto's van je baan lijkt dit weer niet het geval, schijnbaar ben ik iets te lang uit de baanbouw  :P )

Ik zou met het tunnelportaal dat wel past even goed testen met lange rijtuigen of die niet alsnog tegen de zijkant van je tunnelportaal aankomen. De bochten zijn vrij scherp en lang rijtuigen gaan dan een fors eind naar binnen hangen.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: MarcNL op 24 November 2015, 12:59:44
Bij de meeste railsystemen is de spoorafstand in bogen gelijk aan die op de rechte stukken.
Zo ook bij Roco (GeoLine of RocoLine).

Op de foto's lijkt de relatief grote spoorafstand het problem te veroorzaken.
Dit in combinatie met de hoogte van de bedding onder de rails/dwarsliggers.

In de MOROP norm wordt met de tekeningen duidelijk uitgelegd hoe je een portaal construeert bij een bepaalde spoorafstand, als dan niet in een boog.

In jouw geval lijkt het me handiger om zelf nieuwe portalen te maken die op maat zijn (volgens de norm), dan de gekochte te verbouwen.
Dat laatste blijft toch een compromis, en het is maar de vraag of dat nog een beetje "oogt".


De spoorafstand verkleinen is wellicht fraaier, maar bij GeoLine erg lasting te doen.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 November 2015, 13:25:16
Het mooiste lijkt me om verschoven enkelsporige portalen te gebruiken, zoals hier: (plaatje gevonden via google)

(http://www.mskk.be/Projecten/Thuringer/Tunnel.jpg)
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: MarcNL op 24 November 2015, 13:37:44
Die verschoven portalen zijn inderdaad wel een goed alternatief voor het grote gat dat een dubbelsporig portaal oplevert bij zo'n grote spoorafstand.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 November 2015, 13:45:44
En ook mooier dan twee enkelsporige portalen vlak naast elkaar.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Egbert74 op 24 November 2015, 13:52:10
Bedankt. met verschoven enkelsporige portalen is een mooi alternatieve  (y)
Ziet er strak uit.
 
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: MarcNL op 24 November 2015, 14:24:36
Misschien kun je hiernog wel de dubbelsporige portalen voor gebruiken door ze een beetje om te bouwen.
Bij een dubbelsporige heb je in principe altijd genoeg materiaal om er een enkele van te maken...

Het zal een beetje puzzelen zijn, afhankelijk van hoe handig je bent..
Of van foamboard gewoon nieuwe maken, dat zal ook het geld niet zijn.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: bellejt op 24 November 2015, 16:31:54
Noch portalen gebruiken en bovenaan een stukje identieke muur tussen zetten.Zo heb ik het gedaan.Die schuimplastiek is heel natuurlijk en makkelijk te bewerken.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Egbert74 op 26 November 2015, 16:28:59
Bedankt voor jullie tips (y)
Ik denk dat ik probeer om een portaal zelf te maken
Ik heb met de trein rond gereden en het ging net goed met de wagons
Ik ben ook achter gekomen dat deze portaal van noch is.
Het is straks de bedoeling dat er een container trein met een zes assen container wagon rijdt.
En ik weet niet of dat goed gaat.
Dus daarom ga ik een poging doen om een portaal zelf te maken.
Ik heb al een topic gestart over de bouw van mijn baan.
Daar zal ik de vorderingen bij houden.

M.v.g
Egbert
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: br194 op 29 November 2015, 23:05:59
Egbert,

Kijk voor de lol eens op de site van kelderspoor.nl en zoek dan even onder "projecten" naar "tunnelbouw" ( http://kelderspoor.nl/proj/tunb.php (http://kelderspoor.nl/proj/tunb.php)).
Hier staat uitgelegd hoe je op eenvoudige en goedkope manier je tunnelportalen geheel zelf kunt maken in elke afmeting.
Met wat oefenen kun je hele mooie resultaten bereiken.

Willem.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Jeroen Water op 30 November 2015, 08:01:00
Egbert,

Als een lang rijtuig het tunnelportaal niet raakt, dan zal een zesassige containerdraagwagen dit ook niet doen. Deze containerdraagwagens hebben drie draaistellen, waarbij er eentje in het midden zit en de wagen ook op dat draaistel scharniert. Hierdoor zullen de frames van deze wagens minder ver uitzwaaien en oversteken dan lange rijtuigen, omdat de lengte van het frame tussen twee draaistellen beduidend korter is.

Waar mogelijk wel een addertje onder het gras kan zitten, zijn de bijvoorbeeld Duitse restauratierijtuigen. Die zijn vaak net wat langer dan een standaardrijtuig, waardoor hun oversteek in de bogen ook groter zal zijn. Als een normaal rijtuig dan net aan past, zou een restauratierijtuig net aan niet kunnen passen. Mocht je zo'n rijtuig hebben, test dan vooral daarmee. Mocht je zo'n rijtuig niet hebben, maak dan nu je tunnelportaal toch wat ruimer dan voor andere rijtuigen nodig is, of hou dit in je achterhoofd wanner je ooit zo'n restauratierijtuig zou willen aanschaffen.

Veel succes!

Jeroen   
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: ivanzon op 30 November 2015, 09:12:00
De probleem gevallen zijn de 31 centimeter exemplaren (restauratie en de lange Touropa slaapwagon), mogelijk de Fleischmann kraan (hoewel die op het kritische punt wat smaller is), en een schnabelwagen met lading (nog langer dan de slaapwagon)
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 November 2015, 11:36:26
Gewoon NEM102 (http://www.morop.eu/de/normes/nem102_d.pdf) en NEM103 (http://www.morop.eu/de/normes/nem103_d.pdf) volgen. Dan past alles er door.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Hans Grasmaijer op 30 November 2015, 12:54:22
@Klaas:  (y), die had ik ook moeten gebruiken bij mn perrons, had me een lastig karwei bespaard om het achteraf toch goed te krijgen.
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: Egbert74 op 01 December 2015, 08:32:14
Super wat een tips (y)
Ik moet nu bedenken welke manier ik m'n portalen ga maken.
de tip om van een stuk cellenbetonblok een portaal maken sprak me ook aan.
keuzes keuzes.
Ik ga ieder geval het profiel van het portaal uit teken op de computer met Autocad volgens de normen die klaas aan gaf.
Dan moet de keuze maken op welke manier ik de portalen ga maken.
Maar bedankt voor jullie reacties  (y)

M.v.g.
Egbert
 
Titel: Re: H0 tunnelportaal
Bericht door: br194 op 01 December 2015, 13:50:37
Egbert,

Succes met de bouw, met de handjes helpen gaat moeilijk via het internet, meer tips kunnen we altijd geven.  (y)

Willem.