BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: vithi op 23 November 2015, 12:03:54
-
Mijn treintje (uit de set 29475 HO Marklin) heeft problemen op het spoor.
Bij sommige sporen stopt 'ie opeens met rijden. Vooral in de bochten lijkt hij problemen te hebben. Alles zit goed aan elkaar, de treinwielen en sleper zijn proper, de rails ook.
Aan de onderkant van de sporen lijkt alles ook in orde...
Ik zou eigenlijk eens willen testen bij iemand of het aan de loc licht of aan de sporen. Dus bij wie kan ik (regio Sint-Truiden, België) eens langskomen om mijn locje te testen? :/
-
Heb je de beschikking over een ander locje?
Overigens klinkt het gewoon als slechte stroomafname. Sleper is één punt maar de wielen zijn een ander. Zeker de contacten die de spanning van de wielen halen. Goed zorgen dat alles echt helemaal schoon is zal wonderen doen dan.
Timo
-
Probeer het eens met 2 draadjes aan een lampje over de rails te halen.
Groet Jaap
-
Ik heb het kunnen maken, schuurpapier over de contactpuntjes in het midden van de rails gedaan. Bedankt allemaal!
-
(y)
Groet Jaap
-
Met schuurpapier vithi? Dat had ik nou maar niet gedaan. Had wasbenzine en een lapje gebruikt. Ja met schuurpapier heb je hoogstwaarschijnlijk snel succes, maar ik vrees dat dat tijdelijk is. Geschuurde rails en puntcontacten raken al heel snel weer vervuild. De rommel blijft daarna in de minieme groefjes zitten die door dat schuren zijn ontstaan.
Zelfs met zo'n Roco-"gummetje" moet je heel terughoudend zijn.
Gegroet,
Rob
-
Voor de puntcontacten is schuurpapier niet zo schadelijk. Het contact is daar schuivend, en dat heeft niet zo gauw last van vuilophoping. Ik denk dat de puntjes een beetje geroest waren.
Met een Roco gummetje is ook niks mis. Alle indianenverhalen daarover zijn op zijn minst overdreven.
-
Dag Klaas,
Daarom schreef ik ook dat je "terughoudend" moet zijn met zo'n Roco-gummetje. Ik heb zo'n gummetje ook, en heel af en toe wil ik daarmee wel eens iets heel voorzichtigjes opschonen, maar dan weet ik héél goed wat ik doe. Zo'n draaiend borsteltje aan een Dremel is bij rails en wissels een paardenmiddel en daardoor een veel te grove methode. Als je een plaatje staal stevig wilt afborstelen zou ik zeggen: ga je gang, maar niet bij het reinigen van wielen of spoorrails. Daar gebruik je wattenstaafjes gedrenkt in wasbenzine voor en af en toe je nagels. Daarmee haal je zelfs vastgebakken vuil weg zonder iets te beschadigen.
Ik was niet op de hoogte van eventuele "Indianenverhalen" inzake het gebruik van die gummetjes en als ik daar wel iets over vernomen zou hebben dan ben ikzelf nog wel zo wijs dat ik eerst grondig nadenk alvorens ermee aan de slag te gaan. In het algemeen neem ik al lezende op de fora van "Indianenverhalen" wel kennis, maar in vele gevallen ben ik tot de slotsom gekomen dat ik ze niet serieus moet nemen. Nu ook in dit draadje waar het gaat om wielen te vervangen omdat ze "versleten" zouden zijn. Op mijn baan draaien zo'n 800 wagen- en locwielen voor een groot gedeelte al tientallen jaren lustig hun rondjes in hun aspotjes, en er is NOG NOOIT ook maar één wiel vervangen omdat het totaal versleten zou zijn. Kijk, als op het loopvlak van een wiel een deel daarvan wat anders van kleur is geworden omdat de bovenlaag ervan is afgesleten (je ziet dat ook op de foto bovenaan dit draadje) nou so what? Daarmee is dat wiel niet versleten!
Wat slijt zijn koolborstels, eventueel tandwielen van de aandrijving en andere draaiende delen in een locomotiefmotor. Er zijn ook onderdelen zoals koppelingen en pantografen die op de een of andere manier onherstelbaar verbogen kunnen zijn of zijn gaan roesten. Ja, die vervang je dan.
Hartelijk gegroet,
Rob van Kooy
-
Rob, over zo'n Roco gummetje (en soortgelijke blokjes van andere leveranciers) gaan verhalen rond dat ze groeven in de rails trekken en bij intensief gebruik zelfs de rails doen slijten.
Ik heb eens de proef op de som genomen. Een lengte RocoLine genomen en daarover het blokje heen en weer gehaald. Niet zomaar een paar keer, maar honderden keren, totdat het blokje van ellende uit elkaar viel. Voor en na deze poetsactie de spoorstaafhoogte gemeten, en met de schuifmaat was geen afname te meten.
Dat bedoel ik dus, het blokje maakt prachtig schoon, maar doet praktisch niks aan de spoorstaven. Je hoeft helemaal niet terughoudend te zijn met het gebruik van zo'n blokje.
-
Wat is iedereen toch voorzichtig met z'n spullen. Als men de bovenleiding net zo hard afrost als de puko's dan heb je zelfs digitaal kans op een betrouwbaar bovenleidingbedrijf met 3-rail. ;D