BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Marcel-v-R op 29 October 2007, 18:46:14
-
Hallo
Ik ben bezig met een test baantje maken voor koploper om te leren hoe het automatiseren in z'n werk gaat. Maar om de treinen te detecteren.
Zat ik te denken om reedcontacten te gebruiken conrad nummer 503878 - 89.
En al magneet zat ik te denken:
503662 - 89
502061 - 89
En nog meer keus. Maar als ik kijk bij roco of marklin catalogus zijn ze veel duurder.
Enn waar moet ik de magneet plaatsen alleen aan de onderkant van de loc of ook nog in wagons
Mvg,
Marcel
-
(http://modeltreinbaan.nl/wp-content/uploads//Reed%201.jpg)
Hoi Marcel,
Ik zou voor het reedje die van ongeveer 10mm lengte nemen.
Die magneten zijn wel aan de grote kant. Zelf heb ik ze ergens in Houten gekocht. Het zijn kleine blokjes van ong. 4x4x4 mm.
Ik gebruik ze op mijn analoge baan en weet dus niet hoe dat bij koploper gaat.
Groet Jaap
-
Deze 502061 - 89 is 2x2x2 groot is die sterk genoeg?
Hoe hebben jullie je magneet gemonteerd?
-
Hij lijkt mij aan de kleine kant maar is te proberen natuurlijk. Ik zie bij Conrad weinig bruikbare andere staan....
Lijmen met een héél klein druppie secondenlijm.
Groet Jaap
-
Ik heb dezelfe soort magneetjes als jajo, van Fleischmann nr. 9426
Maar laatst bij de Action ben ik zo'n spel tegen gekomen met allemaal van die staafjes met aan beide zijdes ronde magneetjes en met van die metalen kogeltjes en daarmee kan je allerlei bouwwerken maken.
Die ronde magneetjes werken dus ook perfect en makkelijk weg te werken ( rond gaatje boren) en dat kost slechts 7,95 en je hebt meer dan 200 magneetjes die sterk genoeg zijn.
-
Of je werkt met stroomdetectie, dat scheelt reed kontakten en magneetjes, en zolang je trein in de detectie sectie rijdt, wordt ie gedetecteerd.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Hier kan je heel lang en heel kort over discussieren. Bij stroomdetektie van loks en stroomafnemende wagens werkt dat prima. Heb je geen stroomvoerende wagens en valt er een treindeel af, dan heb je een probleem. Hetzelfde geldt uiteraard voor reeds en magneten. Reden waarom ik magneten aan sluitwagens zet en niet aan loks. Doet het kaboutertje ergens "klik" met de koppeling onderweg dan valt het systeem toch stil. En je kunt treinen zolang maken als je wilt. Het nadeel van altijd een sluitwagen achteraan hangen neem ik op de koop toe.
Toegegeven, ik werk niet met Koploper of andere besturingssoftware en daardoor is reeds+magneten op een stand-alone-bloksysteem misschien wel makkelijker.
-
Het probleem van het ontkoppelde treindeel kun je ondervangen door een (bij 2 rail dan) een weerstandje van tussen de 1K - 2K Ohm te plaatsen in de laatste wagen,waarbij je even moet kijken waar zich de ge-isoleerde kant van het asje bevindt.
De weerstand moet aangebracht worden tussen 2 asjes waarbij de ge-isoleerde wielen niet allebei aan dezelfde kant moeten zitten, indien dit wel zo is, even asje omdraaien zodat ze diagonaal gezien tegenover elkaar zitten, dat mag duidelijk zijn denk ik.
Dit toepassen is in de praktijk stukken goedkoper dan een magneet en reed kontakt en ook nog een stukje meer betrouwbaar omdat er niet met mechanisch bewegende delen geschakeld wordt (reed kontakt).
Scheelt ook het eraf vallen van magneetjes als je lijm of bevestiging niet goed meer is.
Een weerstandje kost ongeveer tussen de 2 en 5 eurocent per stuk, afhankelijk van het wattage wat je kiest, doch dit kan laag blijven daar er geen grote stroom loopt.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Een weerstandje van 10kOhm lijkt mij beter, of je gebruikt weerstandslak en overbrugd daarmee de isolatie bus van het wiel.
Stroom dectectie verdient de voorkeur.
Mvg
Wim.
-
Dat kan zijn maar dat was de vraag niet.
De vraag was: "Welk reedcontact en magneet"
Dus laten we daar antwoord opgeven.
-
nadeel daarvan is dan weer dat bij smerige wielen of rails de wagon als nog niet gezien wordt.
en bij magneet/reed contact heb je dat probleem dan weer niet.
en gebruik nu zeker al 25 jaar reed contacten en in al die tijd misschien 1 of 2 keer problemen gehad dat reed contact kapot was. daarnaast in al die 25 jaar al ontelbaar keer een trein een zetje moeten geven omdat de rails of wielen te smerig waren. en als je je dan bedankt dat de gemiddelde lok meer stroomnemende assen heeft dan een wagen met 1 wielletje per kant, vraag ik me toch sterk af wat betrouwbaarder is.
Als ik alleen naar mijn ervaring kijk is het bewezen dat magneten met reed betrouwbaarder is.: Neem het ruim, 10 fouten bij reed tegen honderden fouten bij stroomopname van loks, en die hebben al minimaal 2 wielen per kant voor de stroom afname ( sik ) maar alle andere toch minimaal 4 wielen, tegen maar 1 voor een wagon.
Ik weet heel goed dat er genoeg zijn die er anders over denken, en andere ervaringen kunnen hebben. Maar om als definitie te zeggen dat stoomdetectie betrouwbaarder is klopt niet, in elk geval niet bij mij.
als reedcontacten gebruik ik dan onderandere deze van conrad:
REEDKONTAKT
Bestnr.: 436186 - 89
of een slag kleiner.
magneetjes gebruik ik verschillende soorten, de laatste voorraad heb ik uit ander speelgoed gehaalt, van dat geomag, die staafjes uit elkaar halen heb je 2 magneten per staafje, en dat geomag kun je soms heel voordelig krijgen, en zijn behoorlijk sterke magneetjes.
heb in houten ook al wel eens kleine rechthoekige magneten gekocht, zijn iets makkelijker onder kleinere loks te krijgen, en werken ook prima.
Groet,
Roelco
-
Ik gebruik al jaren reedcontacten en tot volle tevredenheid.
De reedcontacten zijn 10 mm lang en de magneetjes zijn
2x2x2 mm die met dubbelzijdige plakband onder de loc en/of wagon
worden geplakt.
Secondenlijm werkt ook perfect maar de magneetjes
zijn dan moeilijker te verwijderen als je ze op een andere plaats
wilt hebben.
Als je secuur werkt heb je hiermee weinig of geen last van storingen.
Ik rij in schaal N
Groet Frans
-
En moet ik ze alleen in de lok plaatsen of ook nog in de wagons?
Mvg,
Marcel
-
1 van voren en 1 van achteren.
-
@Geoffrey:
Er is een (1) maar aan het plaatsen van 2 magneetjes op een trein(voor en achterzijde).....
Hierbij zul je dan rekening moeten houden dat je trein korter is dan de afstand tussen het reedkontakt van het huidige blok waar de trein in rijdt en het reedkontakt van het volgende blok, anders krijg je rare situaties, vooral wanneer je 'dubbel- of multitractie' met treinstellen rijdt waarvan de motor-draaistellen zich aan de voorzijde en aan de achterzijde van de trein bevinden.
Plus je krijgt een mogelijk geval van een soort dubbel detecteren van een trein, wat je dan ook in je beveiliging moet verwerken om mogelijke mis-standen te voorkomen.
Misschien is alleen plaatsen aan het eind van de trein een betere oplossing in dit geval.
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Bij Koploper hoef je alleen de voorkant van een trein van een magneet te voorzien. Bij een treinstel dat twee kanten op kan rijden, moet je dus twee magneten plaatsen. Bij een getrokken trein hoeft dat niet.
Inderdaad moet bij het gebruik van reed contacten de langste trein altijd korter zijn dan het kortste blok dat de trein mag passeren.
In het verleden heb ik zelf me reedcontacten gewerkt en bij goed geplaatste contacten en magneetjes werkt dat prima.
Stroomdetectie is wel betrouwbaarder. Mis je een reedcontact, dan loop de boel in de soep. Bij stroomdetectie hoeft de stroomafname van iedere as helemaal niet 100 procent betrouwbaar te zijn om de boel goed te laten werken. Eerstens omdat er veel assen stroom afnemen. Tweedens omdat de terugmelders met een zekere vertraging op het wegvallen van de stroomafname reageren.
Ik heb wagens met de weerstanddraden losjes om de asjes van een draaistel gevouwen waarvan ik de wielen zelden schoonmaak. De stroomafname is dan niet perfect om het voorzichtig uit te drukken. :D Maar de wagens worden probleemloos gedetecteerd.
-
Voorlopig maak ik een testbaantje met een omloopspoor (of hoe het ook mag heten). Om me in koploper te kunnen verdiepen.
Ik ga voor de baan me wel verdiepen in het gebruik van stroomdetectie.
Mvg,
Marcel
-
Voorlopig maak ik een testbaantje met een omloopspoor (of hoe het ook mag heten). Om me in koploper te kunnen verdiepen.
Ik ga voor de baan me wel verdiepen in het gebruik van stroomdetectie.
Mvg,
Marcel
En Marcel wat voor rails gebruik je eigenlijk, dat vind ik nergens terug bij deze vraag.
Mvg
Wim.
-
Momenteel gebruik ik marklin c-rails. Maar voor de nieuwe baan wordt dat gebruikt voor het schaduwstation en ga ik voor het zichtbare deel k-rails gebruiken.
Met stroomdetectie is toch ook duurder?
Mvg,
Marcel
-
Gebruik je de S88 bus?
Dan heb je in ieder geval helemaal geen stroomdetectie of reed contacten nodig. Door een stuk railstaaf te isoleren kun je zonder meer gebruik maken van massadetectie: een ingang van de S88 wordt op dat stukje geïsoleerde railstaaf aangesloten en als er een trein passeert wordt die ingang via de wielen met massa verbonden. Bij K-rails kan dat zonder meer, bij C-rails moet je een verbinding doorknippen.
Toch goed dat er even wordt doorgevraagd wat precies de bedoeling is.
-
Maar laatst bij de Action ben ik zo'n spel tegen gekomen met allemaal van die staafjes met aan beide zijdes ronde magneetjes en met van die metalen kogeltjes en daarmee kan je allerlei bouwwerken maken.
Ik heb nog even gekeken, dit heet Magnasticks en het bevat 110 staafjes met in elk staafje 2 magneetjes.Dus in totaal 220 magneetjes.
Het spel kost € 7,95. Koopje toch?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnasticks1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnasticks1.jpg)
Hier het magneetje uit zo'n staafje naast een aansteker om de groote van het magneetje duidelijk aan te geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnasticks2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnasticks2.jpg)
En hier het magneetje onder een trein (stopfmachine)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnasticks3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnasticks3.jpg)
-
Leuke Papa die het speelgoed van zijn kinderen sloopt...
Groet Jaap
-
De plastic staafjes mag hij houden hoor :P
-
JaJo,
Ik heb dat opgelost door twee sets te kopen; één voor mijn kleinzoon (ja Jaap, ook ik ben niet meer de jongste) en één voor mezelf. Ik heb overigens een iets kleinere uitvoering van 4,95 Euro met ongeveer 160 magneetjes, maar dat is ook meeeeer dan genoeg. Maar het zijn ideale kleine magneetjes van 4 mm middellijn en 3 mm dik. En ze zijn krachtig genoeg om een reedje te schakelen.
Mvg: Steen
-
De plastic staafjes mag hij houden hoor :P
Daar heb je lekker veel aan zonder magneet :P
-
Voor reedscontacten gebruik ik reedscontacten met platte strip deze kun je met de hand heel gemakkelijk ombuigen zonder dat het glasbuisje breek.
Haal deze bij de laatselijke electrozaak, weet helaas geen bestelnemmer.
Groetjes Piet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/reedscontact.jpg)
-
Here the same, besteld bij Kent electronics.
-
Da's zo te zien Conrad 50 37 70-11, 14,1x2,3mm, 64 cent, kan max 100V hebben en 1 A schakelen. Max belasting 10W. Zitten hier al een aantal jaar zonder problemen in mijn bloksysteem.
-
Hallo Louis,
Zijn niet dezelfde, de overgang tussen glas en platte strip is anders, de plattestrip loop bij die van mij door tot tegen het glas.
De glasbuis is niet rond maar ovaaal.
ik heb geen ervaring met die van conrad, zullen beslist ook wel goed zijn.
Groetjes Piet