BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: WillemNS op 29 October 2007, 16:33:57

Titel: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: WillemNS op 29 October 2007, 16:33:57
Hallo,

Voor mijn nivo-1 ben ik opzoek naar een kopstation voor 2 of 3 sporen.
Ik had al gekeken naar Zetten-Andelst, dat is een serieuze optie.
Echter heeft RailZ ook een kopstation, weliswaar met meer sporen, maar ik weet niet welk station dat is, ik heb er ook geen foto van gemaakt toen ik er was.
Weet iemand misschien een station, of heeft iemand meer info/ een foto van het station dat bij RailZ staat?

Willem
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Dirk Baas op 29 October 2007, 16:51:03
Het kopstation van Zandvoort.
Het is ooit beschreven door H.F. Enter in Miniatuurbanen en bewerkt voor H0.
Laat eventueel het rangeer/opstelgedeelte weg en je hebt een leuke kopper.
Zvt heeft twee sporen met een omloopspoor voor het station.

Gr

DB
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: WillemNS op 29 October 2007, 16:54:51
Klinkt goed, heb je misschien een jaargang en nummer waar het staat beschreven?

Willem
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Peter Kleton op 29 October 2007, 17:04:37
 Hallo,
 Ook in De Railhobby heeft een beschrijving gestaan  van Zandvoort , evenals in het Modelbouwboek (De  juiste titel weet ik nu even niet ).
 Groeten,Peter.
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: WillemNS op 29 October 2007, 17:14:55
Oke, ik daar zou ik graag wat meer info over willen..
Welke jaargang en welke maand?

Willem
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Dirk Baas op 29 October 2007, 17:33:08
Kuch, kuch, ik heb even de archieven betreden enhier wat info:

Miniatuurbanen nr 7 jaargang 1977 blz 230 e.v. Onderwerp Zvt
idem                  nr 9                1982 blz 266 e.v. Basisopzet
idem                  nr 10              1982 blz 304 e.v. idem
Modelkroniek     nr 13              1991 blz 14 e.v. Onderwerp Den Helder, kopstation en stukje haven.

Verder op het Goede spoor van HFE en Spoortje Spelen, eveneens van HFE.

Ik hoop je hiermee op (ijzeren) weg te hebben gezet.


Gr

DB
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Reeks77 op 29 October 2007, 17:37:13
Hoi Willem,

Ik heb nog een optie voor je , Station Genk in Belgie.
Kijk je op google earth,voor het sporenverloop.

Groeten van Alexander
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: WillemNS op 29 October 2007, 22:23:29
Ik heb een mooie tekening gemaakt.
Dit is nivo -1 dus het achterste is niet zo goed te zien, daarom gebruik ik Profi rails, die ik wel ga ballasten en verfraaien, zo ongeveer de manier van Kees-Jan (schilderen en ballasten)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan1aaa.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan1aaa.jpg

Hieronder de uitleg:

De 2 lijnen onder zijn paradesporen/hoofdlijnen.
De bovenste van de 2 is onder het station rood gestippeld, dit komt dat als ik wil, ik een lang treinstel (ICE compleet, TGV, Thalys, 1700 met stel ICR's) ook op het station kan plaatsen.
Ik kan vanaf elk spoor omlopen, heb ik aan gedacht, lees het laatste stukje voor een voorbeeld
Waar de 4 sporen samenkomen, ligt een engelse wissel.

Verklaring:

Het Bruin met Groene is een perron, het stationsgebouw zelf komt of boven aan de tekening, of aan de kant van de stootblokken rechts.
Het Rode zijn dus perronsporen.
Het Roze zijn opstelsporen om een loc op te stellen, die daarna een trein mee kan nemen.
De sporen worden plus minus 1,50 lang.
Dit is toch maar een onderstation, en dan kan er een Koploper 3tje een Koploper 4tje kwijt, een gekoppelde V, een T, een U van Karst :P en nog wat van dat soort materieel.


Dat is de belangrijkse info..
Even een voorbeeld van omlopen:

Een 1700 met 3 ICR/ICK's komt het station binnen op het bovenste spoor.
Dan staat de loc bij de stootblokken, en de laatste wagons het dichts bij de engelse wissels. Dan komt er een 1800, die op de opstelsporen staat, in actie. Hij koppelt zichzelf aan de trein, en rijd weg, richting onderste spoor.
Als de 1700 voorbij de opstelsporen is, koppelt hij zich los en rijdt, na eerst nog het 2de stationsspoor opgestoken te zijn, de opstelsporen op en neemt de plek van de 1800 over die er daarvoor stond.
Zo kun je dus realistisch rangeren.
Snappen jullie het nog?
Zoniet, onthoud dan alleen het bovenste en vergeet het laatste stukje van rangeren :P

Willem
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: ReesCees op 29 October 2007, 22:52:41
Okay Willem, als jij de ballast koopt kom ik een keer langs om te helpen met ballasten.

Kees-Jan
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Felix op 29 October 2007, 22:56:45
Misschien kan je wat inspiratie opdoen uit v.m. station Aalsmeer. Vanuit dit kopstation kon je drie kanten op, Uithoorn, Amstelveen en Hoofddorp.

Bij het kopstation was een spoorhaven en verder een losplaats en uiteraard perronsporen.

Ik heb hier niet zo 123 een sporenplan ter beschikking, maar die zijn vast wel ergens te vinden met wat speurwerk.
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: neudalhausenstadbahn op 29 October 2007, 23:16:15
Voorbeelden van kleine kopstations hebben we opzich genoeg:
Enkhuizen
Den Helder
Hoek van Holland Strand
Zandvoort
Kampen
Vlissingen

Zomaar ff wat stations die als inspiratie kunnen dienen voor een kopstation.

Er zijn ook nog kleinere stations:
Harlingen Haven
Stavoren
Rhenen

Ook in Duitsland heb je wel leuke kleintjes die redelijk in de buurt zijn:
Kleve( vroeger doorgaand)
Bochelt( vroeger doorgaand)
Xanten( vroeger doorgaand)
Iserloh( vroeger doorgaand)
Hattingen Mitte( tunnel station)

Verder zijn er ook nog stations die geen direct kopstation zijn omdat de lijn wel verder gaat maar waar geen (reizigers) treinen meer rijden.

Groetjes Michiel
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Esperopt op 29 October 2007, 23:50:26
In dit draadje staat een plattegrond en enkele andere info over Zandvoort. Ben zelf ook van plan dit station na te bouwen. Succes!

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4472.msg64938#msg64938 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=4472.msg64938#msg64938)
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 30 October 2007, 09:45:34
Je zou ook bv Hoek van Holland Haven kunnen gebruiken als kopstation, dan kan je de sporen richting Maassluis/Rotterdam gebruiken als je normale traject en van het spoor wat richting Hoek van Holland Strand gaat kan je bv een keerlus maken met schaduwdstation.

mvg,

Matthijs
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: WillemNS op 30 October 2007, 14:01:20
Ik ga het nu even opmeten, zodadelijk weet ik hoe ik het station ga plaatsen.
Dan weet ik ook welke maat het maximaal mag hebben.

Willem
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: WillemNS op 30 October 2007, 21:59:10
Het station mag maximaal 25cm (30 zou ook nog net kunnen) cm lang zijn.
Breedte maakt niet uit, hoogte ook niet hoger dan 25 cm.

Willem
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Rick op 30 October 2007, 22:01:02
Dat is vrij kort, een nulletje vergeten?
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: WillemNS op 30 October 2007, 22:03:16
Het is maar voor een klein zijstationnetje.. Mijn gewone station word Dammtor.

Zetten-Andelst zou hier volgens mij passen, zijn er nog andere die daar passen? Die een beetje NL zijn of NL kan worden?
En anders word het toch zelfbouw, daarvoor heb ik al goede opties.

Willem
Titel: Re: Kopstation voor maar 2 of 3 sporen
Bericht door: Dirk Baas op 30 October 2007, 22:41:29
Ik heb even het draadje over Zvt na gelezen.
Zvt (ik ben er opgegroeid) heeft duidelijke tijdperkonderscheidingen.
Ten tijde van mijn prille treinbesef in midden 50, reed er op zvt materieel '46, blokkendozen en wat 1200.
Een simpel dieseltje (verg. KöfI, vermoedelijk of achtergelaten door onze naburen of speciaal aangeschaft door VAM) verzorgde het rangeerwerk van de VAM wagens.
Eén van de rangeeropstelsporen verzorgde schelptransport, wat uitgevoerd werd door een platte wagon.
Een 2200/2400 sleurde regelmatig over een enkelaanvoerspoor, welke jaren later uitgebreid werd met nog enkele sporen, die als opstelspoor en ge-electrificeerd, gebruikt werden voor de bakken, die te veel waren in Haarlem.
Dit aanvoerspoortje liep langs de draaischijfkuil, die na 1950 ontdaan was van rails e.d.
Indie tijd werd er kolen gelost in kolenbunkers voor de Zandvboortse huishoudens. Ook de eerder genoemde schelp- en de VAM transporten.

Het volgende tijdperk werd gekenmerkt door sloop van de kolenbunkers (invoer aardgas, dus 1963) en uitbreiding opstelsporen, plus aanpassing omloopsporen.
Daarna werden de opstelsporen ge-electrificeerd.
Het verwijderen van het schelpspoor en tenslotte het slopen van de VAMstort i.v.m. de bouw van een VAM overlaadstation in Hlm-Waarderpolder, maakte het rangeerdeel minder interessant.
Tot 2006 was Zvt het begin en het eindpunt van een leuke lange treinreis naar Maastricht en Heerlen.
Vreemde "eenden in de bijt" was een Franse TEE treinstel en wat Duits materieel (e.e.a. in de periode 1960-1970).

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat er vanuit de genormaliseerde Nederrlandse tijdperken mogelijkheden genoeg zijn.
Wil je gaan "stomen", een draaischijf en (ik vermoed) een 1700 o.i.d., gezien de maat van de draaischijfkuil, geeft al wat mogelijkheden.
Veel succes met je beslissing.

DB