BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Dennizz op 21 November 2015, 23:19:42
-
Dag vrienden,
Ik ben een slechtlopende (vooral in de bochten!) aan het repareren.
Het een en ander schoongemaakt wat betreft stroomafname en daar kwam een bagger af!
goed nieuws, maar de opname van de wielen blijft matig. Ik heb het idee dat het lijkt alsof de wielen versleten zijn oid. Ze zijn onbetrouwbaar wb. doorgeven van stroom.
Wat vinden jullie?
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12294801_743163075787539_1625509109392980487_n.jpg?oh=05ac2db88e1d2b02d8764f18676df787&oe=56F12F07)
vraag 2: zijn deze wielen nog verkrijgbaar? (welk nummer en weet iemand of deze ook in Houten te vinden zijn?)
-
Ik heb ze wel,
stuur je een pb.
-
super!
De vraag blijft even: versleten?
-
ik zie wel slijtsporen ja, maar of dat nou echt niet meer te redden is weet ik niet.
Maar zoals gezegd ik heb mooie nieuwe liggen.
-
Hou Dennizz,
Dit is de Fleischmann 4430, BR614.
De wieltjes zien er nog goed uit. Schoonmaken met dremel en koperen borstels:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_161.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_161.jpeg)
Als je dit gedaan hebt gaat ie er weer zonder problemen vandoor.
Succes.
-
Hoi,
Bedankt!
Ik ga eerst even de Dremelmethode toepassen.
Ik vind het nl. erg leuk om het zelf te repareren als het nog te fixen is..
Mocht het daarna niet lukken , danwel de wielen echt einde oefening zijn, dan ga ik voor nieuwe.
Dennis (Oostelijk Flevoland)
-
Hallo,
Ik zou vuile wielen nu niet meteen met roterende metalen borsteltjes te lijf gaan. Begin eerst eens met de wielen heel goed te reinigen met wattenstaafjes gedrenkt in wasbenzine. Borstels kunnen de oppervlakte van de wielen beschadigen. In de groeven blijft daarna nog meer vuil hangen dan je lief is. Het moet wel erg bar zijn als wielen zo versleten zijn dat ze moeten worden vervangen.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Heb je ook de assen en de koperen contactstrips al een beurt met wasbenzine gegeven?
De wielen zien er best netjes schoon uit.
Gebruikt, ja. Maar niet vies.
En hoe is het met je rails?
groeten
Hendrik Jan
-
Hallo,
In mijn advies met betrekking tot reiniging van de wielen bedoelde ik uiteraard de volledige wielen net zoals Hendrik Jan dat terecht preciseerde. En als die wielen tevens dienen voor stroomopname en doorgeleiding van de stroom dan moeten uiteraard ook de aspotten waarin die wielen zitten goed worden gereinigd. Dat ook rails zeer schoon moeten zijn is zeker bij 2-rail systeem een vereiste.
Laten 2-railers nou niet meteen beginnen met op te merken dat zoiets niet alleen bij 2-rail systeem een vereiste is......
Alhoewel: hoe lang is het eigenlijk al geleden dat ik mijn Märklin-baan heb moeten reinigen......? Ik kan het me niet meer goed herinneren. Maar jongens, daar nou geen ruzie over gaan maken hoor ;D
Gegroet,
Rob van Kooy
-
koperen borstels:
Hallo,
Ik ben geen vriend van seks met mieren, maar volgens mij zijn het borstels van messingdraad...
Detail, zekers, maar echte modelspoorders zijn gek op details. ;D
oudebiels
-
Hans is waarschijnlijk nog van de generatie die sprak van geelkoper en roodkoper.
-
@ oudebiels: jaja het is messing.
Gemekker over koper/messing geeft geen antwoord op de vraag van Dennizz.
Ben trouwens wel benieuwd naar je modelbaan met de super-details ;D
De reactie van Rob daarentegen heeft wel inhoud. Met de borstels kunnen krasjes ontstaan. Niet dat ik er in de afgelopen 30 jaar problemen mee heb gehad, maar goed, om eventuele krasjes te herstellen zou je met de dremel kunnen gaan polijsten.
-
Volg niet de wet van behoud van ellende. Baan eerst schoonmaken met wasbenzine en daarna eventueel behandelen met ATF. Nieuwe wielen bestellen bij Edwin - Emmen (staat ook in Houten) en deze oude wielen weggooien. Je kan overwegen om de slepers ook de vervangen.
Groetjes,
Kees
-
Wet tot bevordering van de economie: vervang alles ::) :P ;D
-
aspotten waarin die wielen zitten goed worden gereinigd.
Waarom dat dan? De stroom loopt toch via het wiel via de slepers op as of wielbody naar de motor??
Ik zie niet wat de aspotten daaraan bijdragen.
Maar schoonmaken/poetsen is een leuk tijdsverdrijf, dat wel... ;D
oudebiels
-
Hallo oudebiels,
Het komt nogal eens voor dat met name bij rijtuigen de koperen inlays van de aspotten de stroom doorgeleiden naar het interieur van het rijtuig. Dan heb je dus geen alternatieve slepers nodig die de stroom van de wielen oppikken
Gegroet,
Rob
-
Lijkt me in dit geval niet van toepassing.
Zie de foto.
Ondertussen staat mijn vraag nog open:
rails schoon? Assen ter hoogte van de opnemers schoon? Opnemers zelf ook schoon? (die strippies die tegen de assen duwen)
Storing opsporen is een kwestie van uitsluiten.
Ik heb ook wel karretjes met vergelijkbare slijtage. Enkele locs ook. Toch geven ze geen problemen met de stroomafname. Dus aan de wielslijtage hoeft het niet te liggen.
succes,
en laat je vooruitgang hier weten (y)
Hendrik Jan
-
Ik herken het probleem en alles goed schoonmaken en een drupje ATF erop doet wonderen. Nadat ik alle verlichting door leds had vervangen en de isolatie iets had opgewaardeerd reed de trein een stuk beter. Wel is het er één die altijd even op temperatuur moet komen, na 10 minuten rijdt deze als een zonnetje.
-
Hallo Hendrik Jan,
Nou ik weet niet zo zeker of mijn laatste reactie niet van toepassing is. In het begin van het draadje zie ik de onderkant van een rijtuig afgebeeld. Van een loc is in de begeleidende tekst (mede omdat duidelijk een woord als "rijtuig" dan wel "loc" ontbreekt) niet overduidelijk sprake van een loc maar logisch redenerend eerder van een rijtuig.
Of moet ik uit het catalogusnummer 4430 begrijpen dat het een loc is?
Overigens: wat ook nog wel eens vergeten wordt is de ontvetting van de assen van een loc. Van tijd tot tijd is het zinnig met een dun penseeltje dat goed in de wasbenzine is gedoopt tussen het chassis en de locwielen "rond te wriemelen" zodat het vuil aldaar verwijderd wordt en hopelijk daarbij ook wat benzine in de lagers van de loc-assen doordringt.
Ja, voor ervaren "rijders" zijn dit zaken die vanzelf spreken, maar je moest eens weten wat ik in de loop van mijn lange levenservaring aan volstrekt vervuilde en vastgelopen assen heb aangetroffen als iemand langs kwam om eens even naar z'n locje te kijken omdat het zo slecht deed of niet meer liep. Van de haren en andere "draadjes" die ik daarbij tevoorschijn toverde zou ik een heel nieuw tapijt hebben kunnen knopen. En dan praat ik nog niet eens van de slaolie die ik als rest aantrof. Daar kon je oliebollen mee bakken.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
vraag 1:
a. slechtlopende (vooral in de bochten!)
b. stroomafname
vraag 2: zijn deze wielen nog verkrijgbaar?
Vraag 2 is beantwoord.
Vraag 1 m.i. niet.
Vraag 1a
Mijn wedervraag: Welke bochten: is dat alleen in radius 1 en 2 of is dat ook zo in radius 6?
Bij vraag 1b. stroomafname is gewezen op het loopvlak, en op de nokassen waarin de assen voldoende moeten kunnen draaien. Maar niet op de stroomafnemer die wellicht te strak zit aangedraaid op de as van het wielstel (waardoor vraag 1a wellicht veroorzaakt is).
En hoe zit het met de stroomoverbrenging van stroomafnemer naar stroomverbruiker?
Is dat een draadje, loopt dat via de as?
M.a.w. is het wagonverlichting waardoor je vast stelt dat de stroomafname slecht is?
Mijn wedervraag: Hoe heb je slechte stroomafname vastgesteld.
Ik zou geneigd zijn die eerst te verwijderen, en dan te kijken of het wielstel (zie vraag a.) wel goed door de bocht gaat.
-
Hallo Hendrik Jan,
Nou ik weet niet zo zeker of mijn laatste reactie niet van toepassing is. In het begin van het draadje zie ik de onderkant van een rijtuig afgebeeld. Van een loc is in de begeleidende tekst (mede omdat duidelijk een woord als "rijtuig" dan wel "loc" ontbreekt) niet overduidelijk sprake van een loc maar logisch redenerend eerder van een rijtuig.
Of moet ik uit het catalogusnummer 4430 begrijpen dat het een loc is?
Gegroet,
Rob van Kooy
Ik heb het net opgezocht.
De 4430 is een treinstel ;D
Dus lok en rijtuig ineen.
(wist ik ook niet, ik dacht dat het een rijtuig was...)
Dennizz, vertel eens wat precies het probleem is?
Loopt de motor slecht? Of is er enkel een probleem met de verlichting?
Of is het alles bij elkaar?
Fouten opsporen is een kwestie van uitsluiten.
groeten
Hendrik Jan
-
Dag vrienden,
Ik heb de borstelmethode met de Dremel toegepast en flink gesopt met wasbenzine.
Hij loopt weer... als een trein!
Dank!
PS; ik weet niet op wie het slaat met "superdetails", das niet bij mij hoor... ben wel benieuwd naar de superdetails!
-
(y)
Enig idee waar het uiteindelijk aan lag?
Hendrik Jan
-
Ja, de wielen waren aardig aangekoekt met vuil, evenals alle andere zaken (koperen lipjes ed.) waar stroom vanaf werd gehaald. Na Wasbenzine en de borstel (incl. polijst) loopt hij weer mooi.