BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: marco haringa op 21 November 2015, 17:40:05
-
Mijn baan word bestuurd via een IB en een power 7 van uhlenbrock het probleem is dat sommige treinen op de power 7 duidelijk sneller rijden dan via de IB.
Mijn baan bestaat dus uit een gedeelte wat gevoed word door de IB en een deel wat gevoed word via een power 7.
Op de power 7 rijden enkele locs duidelijk sneller dan via de IB met dezelfde snelheidsinstelling ;)
Ook brand de verlichting van deze loks feller op het power 7 gedeelte.
Beide IB en power 7 worden gevoed via een trafo die 18V geeft.
Hoe kan ik dit oplossen?
-
Het klinkt alsof er een verschil is in de baanspanning die beide apparaten afgeven. Ik weet niet of op minimaal een van de twee de spanning instelbaar is?
Zo ja dan is het simpelweg een kwestie van afregelen / instellen van de spanning om ze zo goed mogelijk gelijk te krijgen.
Zo nee dan is het opnemen van een of meer diodes in de output van de power 7 een mogelijke oplossing. Altijd twee diodes antiparallel zetten, DCC is een blokspanning. Kies hiervoor diodes die voldoende stroom aankunnen.
-
Hoi rudy het is inderdaad een verschil in baanspanning.
Ik heb de IB intussen ingesteld op HO in plaats van N spoor waardoor het verschil minder is geworden maar dus toch nog verschil.
Er valt niks af te regelen verder dan wat ik nu gedaan heb.
De truuc met diodes is me afgeraden daar had ik me ook al eens in verdiept al weet ik niet meer precies waarom me dat is afgeraden.
Groetjes marco
-
In de handleiding van de Power 7 staat dat de spanning niet instelbaar is, en afhankelijk van de trafo die er voor staat. Je zou eens kunnen proberen met een trafo van 16V.
In je openingsbericht schrijf je dat het snelheidsverschil optreedt bij sommige treinen. Dat zijn dan waarschijnlijk decoders zonder lastregeling, of waarbij de lastregeling is uitgeschakeld. Valt daar nog wat te doen?
Verder vraag ik me af waarom je de IB en de Power 7 in gebruik hebt. Rijdt er zoveel tegelijk dat al die power nodig is? Je zou kunnen overwegen om de Power 7 de hele baan te laten voeden en de IB gebruik je dan alleen voor de wissels.
-
De power 7 is zoals Klaas al aan gaf ongereguleerd. De IB is zo ver ik weet semi gereguleerd. Je kan hem alleen iets beperken in n-modus. Maar dat heb je dus al uit gezet en dan eindig je volgens mij ook met en ongereguleerde booster. En tja, dat is niet het handigste met meerdere bolsters. Een volgens mij zijn de IB als de power 7 common ground boosters. Je kunt ze dus helaas niet met DC voeden en dus aan de ingang de spanning regelen.
Diodes zouden nog een oplossing zijn, zie er geen extra nadelen in. Hoe dan ook blijven het ongereguleerde boosters dus de spanning zal hoe dan ook veranderen met de last. Dus ook als je het in een situatie beetje hebt gemaakt kan het in een andere situatie (meer/mindr locs die rijden) zo weet terug kunnen zijn of juist nu anders om optreden
Ik kan me voorstellen dat je niet even een 16v trafo hebt. Het idee van Klaas zou je dus kunnen overwegen. Of de IB booster beperken voor gebruik in het schaduwstation zodat het niet op valt. Zonder gereguleerde boosters kom je er helaas niet vanaf.
Timo
-
Diodes zouden nog een oplossing zijn, zie er geen extra nadelen in.
Het enige nadeel wat ik er in zie is dat je dikke diodes moet nemen. Minstens 7A, voor de zekerheid zou ik dan diodes nemen die 10A aankunnen.
-
Inderdaad. Ze kunnen onder last wel redelijk warm worden.
Maar wat is het nu. In de handleiding staat onder elkaar:
"The Power 7 is a short circuit proof multiprotocol booster with a power output of 3.5 A."
En iets er onder:
"Maximum Load on the Track Power 7 – 7A"
De tekst dat de booster niet geschikt is voor H0 en kleiner doet me inderdaad vermoeden dat het 7A is. Wel slordig foutje :p
Timo
-
Jongens,
Een Power 7 en N-spoor en dat met 18 volt. Erg risicovol.
Uhlenbrock raad de P7 af voor H0 laat staan voor N-spoor. Met een 7 Amp booster kan je (digitaal) lassen.
Laatst heb ik nog sluiting gemaakt met 5 Amp en er onstond brand in de bedrading binnen 5 sec en de ruimte was vol rook. Onderschat dit gevaar niet!
Bij sommige merken dekoder wordt uitdrukkelijk vermeld dat de maximale spanning 25 volt mag zijn en met 18 x Wortel(2) = zit je daaraan. Niks voor niks levert Esu bij de Ecos nu een instelbare geschakelde voeding!
-
Ik zou zelf niet gekozen hebben voor de power 7.
Prima voor spoor 0 en 1 maar overkill voor de kleinere schalen.
Power 3 of 4 was meer dan genoeg geweest.
Ik weet niet hoe groot je baan is maar vaak kom je zelfs nog wel uit zonder een booster.
De interne booster van de IB levert vaak al genoeg power voor een gemiddelde baan, zeker in N
Gr. Ron
-
Ron de booster is echt wel nodig omdat de IB regelmatig uitviel door overbelasting.
Met de power 7 rijd ik al anderhalf jaar zonder problemen bij kortsluiting valt hij direct af.
Wim ros en Rob fongers gebruiken de power 7 ook al langere tijd zonder problemen.
Ik ga toch proberen om de output spanning van de power 7 te verlagen door middel van diodes.
Welke diodes moet ik dan gebruiken en wie heeft er een schema hoe een en ander aan te sluiten.
Alvast bedankt voor jullie hulp (y)
-
En zou de Power7 alleen niet genoeg zijn voor de baan, zoals Klaas al eerder suggereerde?
-
Ja dat moet wel kunnen en ook geprobeeerd echter krijg ik dan ook "kortsluitings meldingen "op de IB als ik met 12 treinen gelijktijdig rijd.Terwijl er geen kortsluiting daadwerkelijk is. Maar vermoedelijk ergens een overbelasting?
Als ik het aantal loks beperkt via koploper die gelijktijdig rijden tot een stuk of 4 dan gaat het wel goed.
Als ik de hele baan via de power 7 voed en met 12 a 14 treinen rijd dan gaat het gele ledje op de power 7 booster onregelmatig knipperen.
Vreemd maar waar hier heb ik me nog niet in verdiept overgins.
In de handleiding van de power 7 word niet gesproken over een geel ledje ( alleen rood en groen ) maar is wel degelijk ook een geel ledje op de power 7.
Weet iemand iets meer over dit gele ledje?
-
Beste Marco,
Ik heb destijds ook gereden met een IB1 en 12 ~15 treinen. Hij kon het aan. Ik vermoed dus dat er iets anders mee speelt. De Power 7 schakelt dan wel snel af maar wat als er 6 Amp gaat lopen ..
Maar goed je hebt geen problemen en je kent nu de risico's.
Diodes die moet gaan gebruiken moeten de kortsluitstroom aan kunnen dus 7 Amp of hoger. Ik zou een een zware brugcel nemen ( of meerdere in serie) Deze bv. https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b-125110-25-nominale-stroom-25-a-alleen-met-koellichaam-u-rrm-400-v-501492.html (https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b-125110-25-nominale-stroom-25-a-alleen-met-koellichaam-u-rrm-400-v-501492.html)
Het vermogen dat dan gedissipeerd wordt is 0,7 x 7 Amp is ongeveer 5 watt per brugcel. Dus dat moet goed gekoeld worden. Doe je 3 brucellen achter elkaar dan is dat dus 15 watt. Een grote koelplaat met ventilator kan dan nodig zijn. Nu gebruik je waarschijnlijk niet altijd 7 Amp dus de praktijk zal anders zijn maar ....
-
Hoi rudy het is inderdaad een verschil in baanspanning.
Ik heb de IB intussen ingesteld op HO in plaats van N spoor waardoor het verschil minder is geworden maar dus toch nog verschil.
Er valt niks af te regelen verder dan wat ik nu gedaan heb.
De truuc met diodes is me afgeraden daar had ik me ook al eens in verdiept al weet ik niet meer precies waarom me dat is afgeraden.
Groetjes marco
Zoals ik lees schakelde je IB al af toen je nog geen power 7 had (zo begrijp ik). Als je een versterker belast, zeker tegen het maximum, kan de uitgangsspanning afnemen waardoor treinen langzamer rijden. De IB is maximal 3A, de P7 7A (als ik het goed heb). Zie hier het verschil.
Märklin boosters hadden daar heel veel last van bij maximum belasting. De IB zou hetzelfde kunnen zijn op dit gebied.
Zoals al gesuggereerd, gebruik de P7 voor de baan en de IB voor seinen/wissels.
-
Ik heb intussen de hele baan via de power 7 gevoed en ondanks dat ik dit niet verwacht had kan de power 7 dat niet aan volgens mij.
Als ik met ongeveer 12 treinen gelijktijdig rijd springt de baan constant op noodstop ( ik rij met koploper)
Als ik koploper instel om met 5 treinen gelijktijdig maximaal te rijden gaat het goed wel knippert onregelmatig het gele ledje ( wat tussen de rode en de groene led zit ) wat dit betekent stat niet in de handleiding van de power 7.
Op de baan staan 40 treinen de meeste stil uiteraard maar met brandende verlichting en enkele rijtuigen met led verlichting. Ik vermoed dat het gele ledje iets met een te hoge belasting te maken heeft?
Ook zijn er twee lenz lk100 keerlusmodules aangesloten.
Ik ben dus toch van plan om via bruggegelijk richters iets minder stroom in de power 7 te krijgen zoals peter voorstelt hoe moet ik zoiets aansluiten heeft iemand een schema voor me?
Groetjes marco
-
Niemand?
-
Koop een bruggelijkrichtcel die minstens 7A aankan. Verbind de plus- en minpoot aan elkaar, en zet hem op de beide ~ aansluitingen in de rode draad van de Power 7 naar het spoor.
-
Als iedere trein nu eens 0,5A verbruikt en je hebt er 12 in bedrijf dan heb je een verbruik van 6A. Tel daarbij op alles wat stilstaat en zijn licht aan heeft, en al het andere wat stiekum ook nog stroom verbruikt en je bent de Power 7 tot zijn max aan het belasten, dat laat hij zie door het gele ledje te laten oplichten en als dat constant oplicht is hij niet zover meer weg van de IB te laten weten dat hij teveel stroom moet leveren, en teveel stroom is gelijk aan kortsluiting dus de Power 7 geeft door dat er kortsluiting is. Geheel in lijn met wat je ziet dat er gebeurd.
Heeft niets met de hoogte van de voltage te maken, en los je niet op met het toevoegen van diodes of wat dan ook.
Gewoon minder materiaal gebruiken op de baan en de baan in meerdere booster secties, met meerdere booster verdelen.
Niet het onmogelijke verwachten, maar gewoon logisch nadenken en via de LNCV's 6 en 7 de temperatuur en het verbruik opvragen. Of simpel even een Ampère metert gebruiken.
Mvg
Wim.
-
Als iedere trein nu eens 0,5A verbruikt en je hebt er 12 in bedrijf dan heb je een verbruik van 6A.
zegt Wim, maar ik denk dat hij over het hoofd ziet dat jij meldt dat alle loks zijn omgebouwd met faulhaber.
Die hebben een veel lager stroomverbruik soms maar 10~30 mA. Theoretisch kan wel 30 à 40 loks laten rijden. Dus dat verklaart niet het hoge stroomverbruik. Nogmaals een power7 voor N-spoor is 'overdadig'. Mijn idee is dat er iets anders iets aan de hand is. Je hebt toch geen onstoor condensatoren in de rails zitten?
Zoals Wim los je met de diodes het vermogens probleem niet , slecht het spanning verschil.
hier staat hoe het zou moeten http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_3.htm)]
Maar ik zou alles eens goed doormeten en kijken wie /wat de oorzaak is.
-
@ klaas bedankt duidelijk.
wim het verhaal over het gele ledje klopt wat je beschrijft is precies wat er gebeurt.
Echter ziter een duidelijk snelheids verschil in enkele locs die via de IB rijden en vervolgens op de power 7 duidelijk sneller rijden en verlichting welke feller gaat branden.
Nu ben ik niet echt een ster met de multimeter en ik weet dat het volgende niet helemaal zo werkt maar als ik via de multimeter op de wisselstroom stand meet ( op de rail ) zit er bijna 4 volt verschil in de IB en de power 7.
Volgens mij verklaart dit het snelheidsverschil?
Peter ik heb geen onstoorcondensatoren in de rails maar zoals ik net al zei ben ik niet zo n ster met de multimeter ::)
-
Het kan zijn dat ik er overheen kijk, maar ik zie nergens dat alle locs omgebouwd zijn naar Faulhaber. Maar als dat zo is, dan zou er geen probleem moeten zijn. Die motortjes trekken minder dan 100mA. Dus daar kan de power 7 er wel 70 van tegelijk hebben.
Het venijn zit misschien in de verlichting. Zitten daar nog veel gloeilampjes bij? Dat zijn stiekeme stroomvreters.
-
hier staat hoe het zou moeten .....
Maar ik zou alles eens goed doormeten en kijken wie /wat de oorzaak is.
Gelukkig staat dat ook op onze eigen website, bij in de manual van de s88 module met stroomdetectie ::) ;) Dus hoe het moet dat weten we al een tijdje.
Mvg
Wim.
-
Aantal mogelijke oorzaken, centrale staat op N-spanning, of er is een grootverschil in de trafospanning van de centrale en de Power 7.
Als de spanning 4V hoger is dan die van de centrale een andere trafo spanning gebruiken voor de die trafo.
Als de wisselspanning voor de centrale 16V is en voor de power 7 18V dan heb je al een verschil van ongeveer 4V op de uitgang.
Meten is weten.
Mvg
Wim.
-
Schommelingen in baanspanning van verschillende booster secties los je op in de lokdecoder. Alle moderne decoders hebben daar een voorziening voor: Esu CV53, Zimo CV57 enz. ;)
Gr, Ben.
-
@Peter, dat ze allemaal voorzien zijn van Faulhaber kon ik niet ruiken. En tja, mijn glazen bol is weer terug voor reparatie, hij blijft het maar slecht doen ;D [Edit]Ik zie nu dat ik geen glazen bol maar een vergrootglas nodig had ;D Maar goed, het is beter alle info in een post te geven ipv dat mensen het uit onderschriften moeten halen.[/edit] Maarja, 40 stilstaande loc's op de baan is niet mis. Zeker niet als daar verlichting in zit. En het is leuk dat er gezegd wordt eld verlichting maar het hangt er maar net vanaf hoe deze ledjes zijn aangesloten en hoe fel ze branden wat het gebruikt. Je houdt een beetje een range van 10mA tot 150mA over per rijtuig. Waarschijnlijk minder dan gloeilampjes maar met 150mA per rijtuig tikt het ook wel aan.
Zoals Wim los je met de diodes het vermogens probleem niet , slecht het spanning verschil.
Ja, hehe. Het vermogens-"probleem" is alleen maar ontstaan om te kijken of het spanningsprobleem opgelost kon worden door maar één booster te gebruiken. Antwoord daarop is dus schijnbaar nee. Dus klaar, terug naar een twee boosters opstelling.
Maar goed, 7A op een N baan echt gebruiken, wow, mooi baantje ;D Maar wat ik al aan gaf, vooral die stilstaande treinen met verlichting kunnen stiekem nog best aantikken. En misschien hangen er ook nog decoders aan die hun voeding uit de baanspanning halen?
Op zich klopt het wat Ben zegt en zou de lastregeling het grootste verschil in snelheid moeten kunnen opvangen. Maar toch is het wel handig als je de spanningen wat dichter bij elkaar kunt brengen. Op het moment dat een trein namelijk over de scheiding rijdt koppelt dit de twee booster. De Power 7 met een hogere spanning zal dan ook het IB deel proberen te voeden (spanningsverschil proberen te compenseren) waardoor de Power 7 extra vermogen moet leveren. Dit is al niet leuk voor de booster maar ook niet voor het locje op de scheiding. Zolang deze stroom gewoon door de wielen loopt is het nog wel okay, maar als de loc met 1 draaistel in op de ene booster staat en met het andere draaistel op het andere zal deze stroom door de bekabeling van de loc moeten lopen.
Dus ja, simpele oplossing, pak krachtige diodes en sluit ze aan zoals genoemd. Probeer de Power 7 spanning dichter bij de IB spanning te krijgen onder normale rijomstandigheden (dus met normaal aantal locs op de baan). Zou alleen niet onder de IB spanning gaan zitten want dan gaat juist de minder krachtige IB de Power 7 proberen te compenseren. Spanningen meten volgens de schakeling van Klaas natuurlijk. En vergeet de diodes niet te voorzien van een aardige heatsink. Op 7A zal de diode zo'n 10W proberen weg te stoken.
Een andere meer complexe optie zou zijn om de ingangsspanning van de Power 7 te gaan regelen. Maarja, de Power 7 heeft wisselspanning nodig dus dat maakt het allemaal wat lastiger. Zit ik te denken aan de boel naar gelijkspanning te brengen (maarja, heb je al de verliezen...) en dan te regelen om vervolgens met een H-brug de Power 7 te voeden. Of te kijken om de power 7 te modificeren met spanningsregeling... Laatste is denk ik makkelijker (maar betekend de Power 7 verbouwen) maar beide zijn niet echt toepasbaar voor een elektronica leek.
Maarja, denk dat er een wijze les geleerd is, ongereguleerde boosters zijn gewoon vervelend. Zeker als je ze wilt mengen met andere boosters.
Timo
-
@Klaas & Wim
Faulhaber staat een beetje verborgen vermeld in de ondertekening. (je weet wel, de wereld beroemde regel;-)
-
Ja, nu zie ik het ook.
Wel, als dat zo is, dan maar eens gaan meten welke loc of trein zoveel stroom veroorzaakt.
-
Zoals Wim vaak zegt: "Meten is weten".
Dat dit geen gezonde zaak is, is wel duidelijk.
Dus Marco, probeer te achterhalen wat de grootverbruikers zijn. Digitale spanning is niet "gewoon" te meten.
Hiervoor zijn kleine tussenschakelingen nodig die te vinden zijn op dit forum http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten)
-
Alleen moet Marco geen spanning meten, maar Marco moet stroom meten. Dat is waar het om gaat. ::) ::) :-X
Mvg
Wim.
-
Ik heb nog een vraag over dit topic ik wil bij de powert 7 6 volt weghalen naar de rail toe.
Als ik deze https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b-125110-25-nominale-stroom-25-a-alleen-met-koellichaam-u-rrm-400-v-501492.html gebruik heb ik er dus 5 stuks nodig volgens mij? 5 keer 1,2 volt.
Dat is samen 16 euro kan dit ook goedkoper met diodes die 10A aankunnen heb hier naar gezocht op conrad maar niet kunnen vinden.Heb ook niet zoveel verstand van electronica dus wil wel zeker weten dat ik de goede spullen bestel.
-
Conrad heeft wel 10 A brugcellen.
https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b8070-10l-nominale-stroom-10-a-u-rrm-200-v-501506.html (https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-b8070-10l-nominale-stroom-10-a-u-rrm-200-v-501506.html)
Ik denk alleen dat je beter een andere trafo kan gebruiken als de spanning zoveel omlaag moet.
-
Ik begrijp dat een andere voeding beter is maar ik wil naar 14 of 15 volt toe op de rail.
Dan heb ik een voeding nodig van 10 volt en 150 VA ik betwijfel of de booster dan nog wel goed werkt bij een power 4 moet je namelijk minstens 16volt als voeding hebben volgens de handleiding.
In de handleiding van de power 7 staat dit overgins niet.
Nog een vraag staat een brugcel gelijk aan 2 diodes?
-
Ja, dat wil zeggen, twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. Afhankelijk van de polariteit gaat de stroom door de ene twee of de andere twee diodes.
-
En met 5 brugcellen haal ik dus 6 volt weg?
Ik moet bij de brugcel de plus en min aan elkaar koppelen en vandaar naar de 2~ aansluitingen.
En vervolgens door naar de 2e brugcel waar ik hetzelfde doe als hierboven beschreven?
-
Op andere fora noemen we dit ook wel een het XY-probleem. Waarom wil je perse naar 15V toe? Is de andere booster die je gebruikt zo laag? Kan je deze niet verhogen?
Verder, om antwoord te geven op de diode vragen, ja, grofweg 1,2V - 1,4V per brug. Dus inderdaad zo'n 5 nodig. Je sluit dan inderdaad de 5 brugge aan in serie van ~ lem naar ~ klem. De + en - klemmen per brug sluit je inderdaad aan elkaar.
Hier nog een link naar een goedkoper alternatief: https://www.eoo-bv.nl/brugcellen/470-kbpc1010w.html
Maar bedenk wel dat je dan maximaal 7A x 5V = 35W aan het weg stoken bent! Dat is geen kattenpis. Je zult de bruggen dus op een stevig koellichaam moeten bevestigen.
Vandaar weer, heb je het echt nodig? 35W is veel om gewoon weg te gooien aan warmte...
Timo
-
Timo bedankt voor je antwoord.
Ik wil naar 15 volt toe omdat ik dan alle N decoders kan gebruiken ook de kleinere , ik merk toch langzaam maar zeker dat sommige decoders heet worden.
Ook van de week een motor doorgebrand van een vrij nieuwe lok met vanaf fabriek decoder fleischmann lok.
Daarnaast wil ook voor loks met slechte stroomafname gebruik maken van bufferschakelingen die maximaal 16 volt aankunnen.
Let wel we hebben het over N spoor :laugh:
-
Toch wel gek dat decoders zo heet worden. N decoders zouden gewoon 24V aan moeten kunnen.
En motor doorgebrand, echt spontaan of bij ontsporing of botsing? Bij het laatste kan het altijd gebeuren, ook bij 15V. Op hogere spanningen heb je wel iets meer warmte maar zou ook wel mee moeten vallen als je ze niet laat racen.
Maar goed, voor N is een wat lagere spanning wel gebruikelijk. Daarom vind ik de Power 7 eigenlijk gewoon ongeschikt voor N. Hij heeft geen instelbare of gestabiliseerde uitgangsspanning en 7A is gewoon heel erg veel, zeker voor N. In mijn ogen ben je dus beter uit met 2 kleinere boosters die je wil in kunt stellen. Wil je de Power 7 niet weg doen zou ik toch eens kijken of je hem achter een 12V voeding kan hangen. 10V lijkt me wel heel weinig met alle verliezen erbij. De opbouw van de meeste boosters (maar ken de Power 7 van binnen niet) hebben op zich niets waardoor ze niet op 12V zouden kunnen werken ook al gezeggen ze dat je een 16V voeding moet gebruiken.
Iets wat ik de vorige keer nog vergeten wat te vermelden, de Power 7 is niet gestabiliseerd. Onder last kan de spanning dus nog best wat inzakken. Als je dus verlaagd met de volle 5V zou je dus onder last wel eens nog wat minder over kunnen houden. Dus wat ik al zie, zelf zou ik de Power 7 van de hand doen en twee lichtere, instelbare en gestabiliseerde boosters halen.
Timo
-
Schijnbaar zijn die "onderhoud vrije" Fl motoren niet instaat langdurig "erg langzaam" te rijden via de decoder. De collector slipt dicht en de decoder woordt heet door de overbelasting die dit veroorzaakt :-\. Zie ook dit draadje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,69379.msg3221660063/topicseen.html#msg3221660063).
-
Tja, daar kan ik niet zo veel over zeggen. Ik heb geen N of gesloten Fleischmann motoren. Wel een keer de (gesloten) motor van een Piko doorgebrand. Deze was toen nog niet zo oud en heb ik van Piko een nieuwe motor voor gekregen.
Enige wat ik me kan bedenken is dat de motor bij lage snelheden iets meer kracht moet leveren vergeleken met de draaisnelheid. Ook zal een decoder in het lage bereik het meeste moeten regelen. Maar ik zou niet verwachten dat ze daar extra warm van zouden worden. Op snelheid lijkt me meer warmte productie. Maar goed, heb er geen ervaring mee...
Timo