BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Hans Reints op 21 November 2015, 15:48:04
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/visbuikdrager_sj_ssy_502034_p_sp_zuurstoftank_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/visbuikdrager_sj_ssy_502034_p_sp_zuurstoftank_1.jpg)
Zie ik op de site van Artitec staan?
Komt mij geheel onbekend voor. Iemand??
-
voor zover mijn zweeds reikt, even gegoogled. Is inderdaad ee zweedse wagen.
Het lijkt een wagen te zijn voor het transport van vloeibare ( flytande) zuurstof (syre).
Verder dan dit kom ik helaas ook niet. komt van zweedse wikipedia
Gr. Ron
-
Het gaat hier om een duitse platte wagen, kort na de oorlog naar zweden verkocht, daar was de wagen in gebruik bij een kunstmestfabriek in Ljungaverk, met een geïsoleerde zuurstoftank erop. Voor de spooraansluiting van de fabriek bestond een eigen spoorwegmaatschappijtje, de JLJ, hier wat meer daarover in het duits.
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Johannisberg%E2%80%93Ljungaverk
-
Floris volgens een van mijn bronnen moet deze wagen(s) ook een "Kriegs" verleden hebben! (iets met raketten en zo) weet jij daar ook iets meer van?
-
Het zijn oorspronkelijk platte wagens om tanks te vervoeren, als je dat bedoelt... Dat er nu een tank in de andere betekenis op staat is bij mijn weten een zweedse toevoeging. Ze hadden bij de JLJ ook tweeassers met een soortgelijke (wel kleinere) tank erop, ik neem dus aan dat er in zweden gewoon wat van die speciale geisoleerde tanks op her en der bij elkaar gescharrelde bestaande onderstellen gezet zijn.
-
De wagens zijn ook gebruikt met een omvormer erop.
-
Het ging mij om de combinatie (ex) tanktransportwagen-Tank. Mijn gedachten gingen gelijk uit naar zwaarwater oid.
Maar dat is dus niet zo.
Bedankt voor het antwoord.
-
zwaarwater kan ook in normale ketelwagens, hoef je niet van die moeilijke geisoleerde druktanks voor te hebben... eigenlijk is een emmer al prima.