BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: RMB24 op 18 November 2015, 22:19:46
-
Beste spoorliefhebbers, hier weer een (her) intreder, hoewel de tijd tussen actief en herintreden (bijna) een halve eeuw is.
Eerst maar eens voorstellen: Mijn naam is Ron, en ben woonachtig in het altijd bruisende West Friesland nabij Enkhuizen.
Na eerst een dikke maand e.e.a. gevolgd te hebben op het forum, en na een bezoek aan de NZH Hobbyclub in Haarlem, wilde ik ook wel weer eens kijken of ik mijn spullen weer tevoorschijn kon toveren, en de beschikbaar gekomen (zolder)ruimte aan de hobby op te offeren.
Zoals gezegd, is het lang geleden dat ik een baan(tje) op zolder had. Ooit in de 60-er jaren (toen was ik tussen de 6 en 7 jaar oud) een Tri-Ang startsetje gekregen voor mijn verjaardag.
Van lieverlee (Tri-Ang was inmiddels niet (meer) hier verkrijgbaar, uitgebreid met Jouef en Lima spul. (Hema en V&D in de buurt) en een enkel Fleischmann product, maar dat is nadat de kinderen kwamen en de zolderkamer in bezit namen, in dozen verdwenen, om er sinds twee/drie weken weer uit te komen.
Zoals vaker op het forum gezegd en geadviseerd, eerst maar eens (op een oude deur op schragen) een ovaaltje aangelegd, uit de bak met vnl. Lima rails, en de aloude locjes geprobeerd tot leven te wekken.
In de "voorraad" trof ik het volgende aan:
3x 1200 (NS 2xgrijs/geel-1xblauw) van Lima
1x 1300 (NS blauw) van Jouef
1x vrijwel ongebruikt in doos Lima Koploper "Martinair"
1x vrijwel ongebruikt in doos Lima TEE "Ile de France" met Belgische loc (type weet ik ff niet)
1x gebruikt maar vrijwel nieuw: Lima 1600 loc met 3 wagons
1x gebruikt in doos 4 delig treinstel (Mat 54 Hondekop)
1x Duitse loc met 3 wagons (rood/geel)
1x Tri-Ang dieselloc (lijkt een beetje op de Sik rangeerloc)
1x Tri-Ang stoomloc
1x ongebruikt Piko startsetje met die "insteekrails" en trafo (max 9V= 12V~)
en een redelijke hoeveelheid wagons (personen en goederen) van diverse pluimage o.a. Fleischmann/Lima/Jouef.
Na eerst de rails te hebben schoongemaakt en twee wissels te hebben ingepast in het ontstane ovaaltje, heb ik stuk voor stuk de locs getest, en wonder boven wonder gingen de meesten er aanvankelijk wat schokkerig vandoor, maar na een aantal rondjes was "kruipen" ook weer mogelijk, zelfs over de wissels. De blauwe 1200 blijft wat schokkerig rijden, en ook de verlichting werkt niet in omgekeerde richting.
Maar...... de twee Tri-Ang locjes waren niet van plan om een mm te verzetten, dus die behoeven nog wat inspectie. Ook de NS1300 van Jouef deed niets, maar na een kleine inspectie aan de onderkant, bleek de bedrading van de motor los te zitten, dus dat zal ook goed komen. (hoop ik....)
Inmiddels is er tussen het opruimen van mijn eerste baan, en het weer uitpakken toch behoorlijk wat verandert in de modelspoorbanen wereld v.w.b. de bediening van de spoorbaan.
Dus nu de vraag: blijf ik analoog rijden met al z'n beperkingen, of neem ik de digitale stap.
Dat betekend, dat er minimaal 1 loc van een decoder dient te worden voorzien (inbouw lijkt me te doen, ondanks dat de (Lima) locs niet zijn voorbereid op digitaal rijden) en moet er een centrale komen, waarbij als eerste de Roco Multimaus in mijn gedachten komt.
Automatisch rijden komt er misschien ook wel eens van, want een laptop met WindowsXP en Koploper is beschikbaar (wel eerst ff het programma proberen te begrijpen als het zover is)
Maar eerst dus digitaliseren waar op z'n minst dus 1 loc en een centrale beschikbaar moet komen.
We zijn er dus nog (lang) niet, maar de intentie om te beginnen is aanwezig.
Maar omdat ik ook nog een andere (geldverslindende) hobby heb, moeten de financiële middelen over beide zaken verdeeld worden, en toestemming hebben van de penningmeester alhier. (dat wordt misschien we de grootste uitdaging!!!!!)
Maar ik moet nog wel wat ervaring opdoen v.w.b. de digitale mogelijkheden, want na het inlezen op het forum, begint het mij met alle benamingen en afkortingen op digitaal gebied toch wel een beetje wazig te worden, dus dat moet eerst weer tot hapklare brokken verwerkt worden.
Nou....ik heb mijn "beginsituatie" hier nu wel een beetje uit de doeken gedaan, dus zal de komende weken/maanden (jaren???) wel weer zoet zijn.
Ik weet dat ik met eventuele vragen bij jullie terecht kan, en als jullie n.a.v. bovenstaande nog vragen aan mij hebben (zou niet zo gauw weten wat???) maar dan zie ik die wel tegemoet.
Het is dan wel geen "top" materiaal, maar om te beginnen lijkt het mij voldoende. Als ik er echt lol aan ga beleven, dan zijn er altijd wel de beurzen en leverancier ANW in Medemblik (redelijk bij mij in de buurt) om verdere inspiratie op te doen, of erachter te komen dat het toch niets voor mij is.
Zou jammer zijn van het vele werk dat er dan inmiddels al inzit, dus dat verwacht ik niet zo snel. Maar niets veranderlijker als een mens, toch?
Ik hoop nog veel van jullie te leren, en zal van tijd tot tijd mijn vorderingen laten weten.
Groeten,
Ron
-
Qua digitaal inbouwen is er niets makkelijker dan een oude Lima lok: ruimte genoeg voor 10 decoders per lok, ongeveer :)
Misschien tweedehands een multimaus op de kop tikken en een apart rondje leggen om daarmee digitaal te testen? Ik neem aan dat er nog wel genoeg rails zijn voor een los rondje? Alleen even oppassen dat je een analoge lok niet frituurt door hem op het digitale rondje te zetten...
Volgens mij kon ik me herinneren dat iemand zei dat oud lima spul digitaal nog best aardig rijdt.
Succes en veel plezier gewenst!
Reinout
-
hallo,
Een boel info.
Mocht je digitaal willen gaan rijden is het misschien het beste om een digitale startset van bv roco te kopen.
je hebt een goede loc en een systeem voor een nette prijs
Het werkt en je hebt er dan ws ook wel aardigheid aan.
ga je zon oude loc, die uit een tijd komt waar het woord digitaal nog niet eens bestond, ombouwen dan is de kans op armoe en verdriet groot en kost ook weer wat en je houdt dan zon oude en misschien wel versleten loc
Maar je kunt natuurlijk lekker analoog weer beginnen
succes jandcargo
-
Bij dat Lima spul helpt het om de bramen en andere giet resten van de tandwielen te krabben. Daar gaan ze een stuk beter door rijden.
Op zich kan je met digitale locs analoog rijden, maar je bent dan wel je lage snelheid bereik kwijt doordat de gemiddelde decoder pas rond de 6v tot leven komt.
Verder staat hierboven een goed recept voor koppeling brij genoteerd... Lima in waarschijnlijk twee maten, Fleischmann, Piko en die rare Engelse exemplaren van de Triang.
-
Ik ga voorlopig nog ff analoog van start.
De genoemde blauwe 1200 blijkt toch ook defect, dus wil ik eens proberen om daar zo'n CD/DVD motortje in te zetten. Heb er nog wel een paar liggen, maar weet niet of het allemaal 12V exemplaren zijn.
Maar het valt mij heel erg mee, dat vrijwel alle loc's uit het pre-digitale tijdperk nog zo soepel hun rondjes maken.
En alle officiële benamingen van loc's en rijtuigen......ach, dat komt nog wel. Is voor mij niet zo van belang.
Heb even gekeken op de website van "Hanulveen", en daar staat een goede handleiding om m.n. de Lima Koploper alsmede de 1600 te digitaliseren.
Misschien dat ik dat nog wel eens ga doen. Eerst maar de zolderruimte vrijmaken, opmeten en een baanplan maken.
Gr,
Ron
-
Qua digitaal inbouwen is er niets makkelijker dan een oude Lima lok: ruimte genoeg voor 10 decoders per lok, ongeveer :)
Misschien tweedehands een multimaus op de kop tikken en een apart rondje leggen om daarmee digitaal te testen? Ik neem aan dat er nog wel genoeg rails zijn voor een los rondje? Alleen even oppassen dat je een analoge lok niet frituurt door hem op het digitale rondje te zetten...
Volgens mij kon ik me herinneren dat iemand zei dat oud lima spul digitaal nog best aardig rijdt.
Succes en veel plezier gewenst!
Reinout
Analoog op een digitaal spoortje?? Dan gaat 'ie er toch meteen vandoor? Of bakt 'ie gelijk aan de rails vast?
Hou het wel strikt gescheiden....Voorlopig heb ik toch nog geen digi centrale, dus dat komt goed!
-
Wat zo'n centrale op je rails zet is 18V blokspanning. Zie het maar als wisselspanning, maar dan niet met een mooie sinusgolf maar blokkerig :)
Dus je krijgt hetzelfde effect als je je lokje op de wisselspanninguitgang van je trafo aansluit (gebrom, volgens mij). Maar de hogere spanning (18V of erger) zou je lok wel eens kunnen mollen. Geen idee hoe snel dat gaat trouwens, misschien valt het mee.
Reinout
-
Beste spoorliefhebbers, hier weer een (her) intreder, hoewel de tijd tussen actief en herintreden (bijna) een halve eeuw is.
Die Martinair Koploper is hooguit 30 jaar oud Ron. :) Je bent nog best lang bezig geweest na de Triangmodellen.
Goed idee om de spullen eerst eens analoog goed aan de gang te krijgen. Dat oude spul zit meestal zo eenvoudig in elkaar dat het om die reden tamelijk onverwoestbaar is. Van stil liggen wordt niets beter, maar het moet eenvoudig weer aan de praat zijn te krijgen. Een structureel probleempje kan zijn dat de stroomafname van die oude modellen vaak over weinig wielen liep. Bij Lima was standaard dat via het ene draaistel de stroom van één railstaaf werd afgenomen en via het andere draaistel van de andere railstaaf.
Loopt het goed, dan nog eens over digitaal gaan nadenken. Het kan wel, maar ik vind dat je met dergelijke oude modellen toch niet meest ideale digitale start zou maken.
-
Die Koploper heeft mijn zoon destijds aangeschaft (zal dus zo'n 30 jaar geleden zijn geweest) om de hobby weer nieuw leven in te blazen.
Dat 'ie pas onlangs uit de verpakking is gekomen, had meer te maken met andere zaken en vooral ruimtegebrek, maar geeft al aan dater veel tijd heeft gezeten tussen het laatste ritje van de treinen en de hernieuwde interesse. Ik denk wel dat het eraan heeft meegewerkt dat alle locs al die in de originele verpakking hebben gezeten, dus met minimale kans op "stofhappen".
Maar zoals eerdere genoemd, eerst maar eens analoog starten, maar met de opbouw van een baan wel rekening houden met de mogelijkheid van digitaal gebruik.
Tijdens het analoog rijden kan ik me dan eens verder verdiepen in de digitale modelspoor wereld, want dat is toch wel ff iets anders als het analoge spul, en het biedt veel meer mogelijkheden.
Gr,
Ron
-
Hallo Ron,
Leuk om weer te beginnen. Ik zou sowieso de stroomafname van de locs eens goed onder handen nemen. Ook als je analoog blijft rijden scheelt dat in de toekomst veel ergernis.
Zoals Henk al aangeeft nemen de oude Lima locs op het ene draaistel stroom af van de ene rail en het andere draaistel van de andere rail. Daardoor is het in feite maar een twee-assig locje. Door op alle wielen stroomafnemers te zetten verbetert het rijgedrag enorm. Mijn Lima Martinair rijdt al jaren digitaal prima zijn rondjes, maar neemt wel op 16 van de 24 wielen stroom af.
-
Ik ga voorlopig nog ff analoog van start.
De genoemde blauwe 1200 blijkt toch ook defect, dus wil ik eens proberen om daar zo'n CD/DVD motortje in te zetten. Heb er nog wel een paar liggen, maar weet niet of het allemaal 12V exemplaren zijn.
De meesten (zeker tegenwoordig) niet. De nominale spanning ligt vaak rond de 8 of 9.5 Volt, maar in de databladen staat vaak dat ze tot een Volt of 11 tot 12 kunnen werken. Let wel op dat ze er analoog als een speer van door kunnen gaan.
Maar eerlijk: het lijkt me sterk dat er echt een defect is. Ouder Lima spul is weliswaar uiterlijk simpel, maar technisch praktisch onverwoestbaar. Het zou me heel erg verbazen als het anker echt defect is. Een koolborstel (of veer) die klem zit tussen motorschild en anker of zelfs een ontbrekende koolborstel lijkt me waarschijnlijker, evenals veel vuil-opbouw of wat hard geworden vet.
Een visuele inspectie is 1, maar als dat niets oplevert, ga je uitsluiten:
Als je de motor demonteert (alle tandwielen eraf) en de motor dan onder spanning zet en hij gaat nog steeds niet draaien, kun je er vrij zeker van zijn dat er iets aanloopt of hij echt stuk is: voor het laatste geldt dat je dat vaak wel ruikt: een verbrande wikkeling op het anker heeft een nogal karakteristiek geurtje...
Heb even gekeken op de website van "Hanulveen", en daar staat een goede handleiding om m.n. de Lima Koploper alsmede de 1600 te digitaliseren.
Wat betreft digitaal gaan: ik heb als kind gedeeltelijk een digitaal systeem kado gekregen dat (toen) in het gat sprong van de systemen die al honderden decoders en extra functies aankonden en daardoor ook dito geprijsd waren.
Dat systeem ging op een gegeven moment kapot, de hobby stond op een wat lager pitje en op een gegeven moment wou ik weer wat kunnen. Ik had toen echter ook al veel gelezen wat mij niets zei, dus ook ik heb toen een startset gekocht. Dat kan ik zeker aanraden. Je hebt dan een lok die het prima doet en al digitaal is, je hebt een centrale en een test-ovaaltje waarvan je ook zeker weet dat er niets mis mee is.
Op die manier sluit je slecht werkende locs en (misschien) oude rails en slechte verbindingen uit. Daarnaast kun je relatief goedkoop aan de slag met alle instellingen die je hebt. Áls je digitaal gaat, zou ik meteen in ieder geval 1 decoder kopen om zelf een model om te bouwen. Dat was namelijk het eerste wat ik wou toen ik, verrukt door de mogelijkheden, een tijdje met de loc uit de startset had gespeeld.
Als je dan zelf gaat digitaliseren, kan ik de 1600 zeker aanraden. Daar heb je zo veel ruimte in, hij is, die van mij althans wel) al voorzien van stroomafname op 6 van de 8 wielen en je hoeft weinig moeite te doen alles een beetje toonbaar weg te werken.
-
Vandaag weer ff tijd gehad om wat te checken. Bij de 1200 (1220) heb ik de lipjes van de koolborsteltjes wat opgelicht, om de staat van de borstels te bekijken. Die waren dus een beetje te ver versleten, maar erger nog....het lipje van de rechter koolborstel is afgebroken. Weet niet of ik dat er nog op krijg
zonder dat het materiaal er omheen smelt. Ander toch maar op zoek naar zo'n CD motortje als ik de juiste kan vinden. Zie ze overigens wel staan op Ebay en Aliexpress en dat soort sites, en dan kosten ze gemiddeld 5 tot 8 eurootjes, (en goedkoper als je er > 500 besteld) en voltages van 12 - 24 volt DC.
Maar...er zijn verschillende maten, en ik weet niet zo gauw wat er in die Lima past, qua diameter als dikte. Zal ook even in de oude IBM PC kijken. Daar zitten nog 2 drives in (1x CD-ROM en 1x DVD REC) Wordt toch niet meer gebruikt.
Verder heb ik alle (Ja...ook die ouwe Tri-ang locjes) weer aan het rijden gekregen. Na een aantal rondjes gaan ze steeds soepeler lopen, dus dat komt goed.
Zal een kijken wat zo'n RoCo startsetje moet opbrengen, met een Multimaus. Lijkt me voorlopig ff genoeg om te starten, en dan inderdaad die 1600 digitaal maken. Gaat zeker lukken, en dan kan ik wat proefrondjes maken.
Maar zoals eerder gezegd, moet het beschikbare budget verdeeld worden over meerdere geldverslindende hobby's, dus even 5 December of de kerst afwachten.
Hoewel 5 December er wellicht op mijn leeftijd niet meer zo toe doet..... :-[ :-[ :-[
-
Volgens mij zitten de Sint en die overgewaaide gek uit de USA in dezelfde leeftijds-categorie. Digitaliseren van oud spul, zeg ouder dan 30 jaar, of lima is geen enkel probleem. Je ervaring en durf om in het inwendige van je locomotieven rond te dwalen doen mij geloven dat een decoder met draden en een locomotief binnen een half uurtje door jouw gecombineerd zijn met goed gevolg.
Succes met je zoektocht naar een MM-setje en welkom in de wereld van de digitale techniek. Misschien dat een tochtje naar Houten op 12 december de zoektocht kan versnellen.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Volgens mij zitten de Sint en die overgewaaide gek uit de USA in dezelfde leeftijds-categorie. Digitaliseren van oud spul, zeg ouder dan 30 jaar, of lima is geen enkel probleem. Je ervaring en durf om in het inwendige van je locomotieven rond te dwalen doen mij geloven dat een decoder met draden en een locomotief binnen een half uurtje door jouw gecombineerd zijn met goed gevolg.
Succes met je zoektocht naar een MM-setje en welkom in de wereld van de digitale techniek. Misschien dat een tochtje naar Houten op 12 december de zoektocht kan versnellen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Kijk.....dat zijn nou nog eens opbeurende berichten. Ik had de hoop op een bezoek van de Sint en de Kerstman toch al opgegeven! :'( :'(
Maar die beurs in Houten.....mwha....misschien wel een goed idee.
Die datum is vast ingegeven door en voor degene die toch al niet op een bezoek van bovengenoemden hoefde te rekenen???
Lijkt me leuk om daar eens wat gelijkgestemden te ontmoeten....
Misschien tot dan....
Gr,
Ron
PS: Waar kan ik meer info vinden omtrent die beurs in Houten? Lokatie etc...
-
Wat wij vaak deden, was een drupje olie op de as van de spoel, dat doet ook wonderen! ;)
-
Wat wij vaak deden, was een drupje olie op de as van de spoel, dat doet ook wonderen! ;)
Dat heb ik reeds gedaan, en heb (bijna)alles weer (analoog) draaiend gekregen, op die ene Lima 1220 na, waar het lipje van de koolborstels is afgebroken.
WD40 doet echt wonderen, en je ziet het meteen als je iets te ruimhartig bent geweest. Dan lijkt het wel een stoomloc, maar ook dat is na een paar rondjes weer weg! Niet meteen vanuit de bus, maar in de dop spuiten, en dan met een saté prikker wat overbrengen op de draaiende delen. En zelfs dat gaat dus nog wel eens ongewild fout.
Ron
-
PS: Waar kan ik meer info vinden omtrent die beurs in Houten? Lokatie etc...
Zie http://www.modelspoorbeurs.nl/ (http://www.modelspoorbeurs.nl/). Bij Agenda. Je hebt mazzel. in december is er een speciale uitvoering.
In Houten zelf, niet zo'n grote gemeente, de bordjes Euretco volgen of de meerderheid van de auto's die voor je rijden ;D
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bedankt voor deze informatie Gerard....
Om in jouw verhaal lijn te blijven (leuke stukjes over scenery en opbouw overigens...) moet ik van het hoofdbestuur hier ter plaatse eerst nog het bestemmingsplan gewijzigd zien te krijgen, van logeerkamer naar spoorplan.
Aangezien dit soort vergaderingen veel tijd opeist, zie ik voorlopig nog geen begin, maar zodra ik de wetgever overtuigd heb, zal eerst de beschikbare ruimte "bouwrijp" gemaakt moeten worden, en wat belendende ruimtes worden geconfisqueerd moeten worden t.b.v. klimspiralen e.d.
Eerst maar eens een bouwplan indienen bij het hoofdbestuur. Misschien dat het plaatsen van een hotel op de baan de combinatie van rijden en logeren kan vormen. We wachten af.....
Ron
-
Vandaag weer ff tijd gehad om wat te checken. Bij de 1200 (1220) heb ik de lipjes van de koolborsteltjes wat opgelicht, om de staat van de borstels te bekijken. Die waren dus een beetje te ver versleten, maar erger nog....het lipje van de rechter koolborstel is afgebroken. Weet niet of ik dat er nog op krijg
zonder dat het materiaal er omheen smelt.
Ik heb al de nodige Lima's omgebouwd en heb zat van die motorschilden over. Als je er een wil hebben voor de prijs van een bubbelenvelop en 1 of 2 postzegels moet je het maar zeggen.
Ander toch maar op zoek naar zo'n CD motortje als ik de juiste kan vinden. Zie ze overigens wel staan op Ebay en Aliexpress en dat soort sites, en dan kosten ze gemiddeld 5 tot 8 eurootjes, (en goedkoper als je er > 500 besteld) en voltages van 12 - 24 volt DC.
Maar...er zijn verschillende maten, en ik weet niet zo gauw wat er in die Lima past, qua diameter als dikte.
De diameter is 25 millimeter, de dikte 12 tot 13 millimeter (lagerflens bij de as niet meegerekend)
Dunner mag natuurlijk altijd, maar het zeer soepele motortje heeft ook nog een klein vliegwiel-effect dat weer afwezig is bij de dunnere varianten.
GM&S (Piet voor 'ingewijden') in Haarlem heeft (zo zag ik laatst op Eurospoor) ook allerhande CD/DVD motortjes liggen. De Modeltorques zijn niet meer leverbaar vanwege het overlijden van de eigenaar/maker al een aantal jaar terug, maar Piet heeft in ieder geval de motortjes: het bevestigen zul je zelf uit moeten vogelen.
Ik bevestig die motortjes wel met de oude magneet als houder.
Ik boor die oude magneet op met een plaatboor, om tot een diameter van 25 millimeter te komen. Dan past het motortje er prachtig in en het geheel plaats je weer in het oude Lima motorhuis. Een messing beugeltje duwt het motortje in het huis en met de 2 originele schroefjes is het geheel te monteren.
Alleen het oude lager wegknippen en een vervangend tandwiel op de as duwen en klaar.
-
Zo'n nieuw (gebruikt) motorschildje met weer goede aansluit-lipjes voor de koolborstels lijkt me wel wat, voor het geval ik de juiste CD motortjes niet kan vinden. (moet die oude PC nog slopen)
Ik stuur wel een PB met mijn NAW gegevens, en regelen we de zaak daar verder, OK?
-
Ik ben eens bezig geweest om op te meten welke ruimte ik effectief zal overhouden, nadat de zolderverdieping leeggemaakt is.
Als de hoofdconducteur het ermee eens is, zal er een flinke ruimte overblijven.
Afmetingen:
5 meter breed tussen de schuine daken op max 80 cm hoogte, en in de lengte max 5,50mtr, als ik een deel van de overloop mee (mag) rekenen, ander blijft het 3,40 mtr.
Daar zou eventueel een mooie "U" vorm gebouwd kunnen worden.
Die eventueel beschikbare ruimte op de overloop zou dan kunnen dienen als ruimte voor een klimspiraal, of in mijn geval "afdaal-spiraal", maar dan moet er genoeg ruimte overblijven om onder de baan te kunnen komen. Moet ik nog eens berekenen.
Als de plannen goedgekeurd worden, kan ik eens met een sporenplan beginnen.
Ik zal eens kijken of ik een tekening (met paint o.i.d.) van de ruimte kan maken en hier plaatsen.
Plan is toch een vnl. Nederlands landschap vanwege het merendeel Nederlands rijdend (of nog rijdend te maken) materieel.
Gr,
Ron
-
Niet precies op schaal, maar zo zou het kunnen worden qua ruimte.
Spoortafel(s) nog niet ingetekend.
(http://myalbum.com/photo/Ib4OIFYdVirb/360.jpg)
-
Ik weet dat het ten koste gaat van je baanoppervlakte, maar een hoogte van 1,25 mtr. geeft straks een véél mooier beeld van al je geknutsel.
Groet Jaap
-
Het geheel komt nu mooi uit met de onderste balk. Als de tafel hoger wordt, scheelt dat enorm in de beschikbare ruimte omdat het dak nogal schuin toeloopt.
Maar het is 'slechts' een opzetje, dus er kunnen zich nog wijzigingen voordoen.
-
Hallo,
Als je voor de deur een opklapbare brug maakt kun je een rondlopend traject aanleggen en heb je relatief weinig bogen in je baan.
Dit komt de natuurgetrouwheid zeker te goede.
je kunt dan langs de wand gedeelte voor gedeelte aanleggen en toch al rijden.
Mooiste is als de deur dan naar buiten opengaat.
Nog mooier is een rondlopende baan die ook over de voor-overloop gaat.
Dat zou dan gewoon een smalle 2-sporige verbindingsbaan kunnen worden
Ik weet alleen niet of dat te realiseren is bij de CV en trap
succes jandcargo
-
Er zijn diverse opties die door mijn gedachten gaan. Ook die van een rondlopend traject met brug/module gedeelte voor de deur. Die wil ik eigenlijk doormidden zagen, waardoor het bovenste deel naar binnen kan opengaan als de baan "in bedrijf" is. (Zo'n soort "boerendeur")
Een rondgang die helemaal rondgaat (ook via overloop en boven de trap) zit er niet in vanwege de CV ketel links.
Het zou natuurlijk uit modules kunnen gemaakt worden, maar dat is dan iets wat later misschien nog kan. Er moet komende week eerst nog even een nieuwe ketel opgehangen worden, dus daarna heb ik pas inzicht wat er eventueel aan ruimte overblijft.
Anders worden het klim/daal-spiralen op die delen die buiten de kamer komen, en kunnen de treinen onder de gemaakte tafel op schaduw stations ondergebracht worden.
Maar het sporenplan moet nog gemaakt worden, dus is afhankelijk van de uiteindelijk beschikbare ruimte.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel tijd anderen aan de bouw besteed hebben voor een dergelijke baan. Ik ga er vanuit dat het nooit klaar is, en dat e.e.a. ook niet binnen een week zover is dat er alvast gereden kan worden, maar....ik ben een beginner (zie mijn onderschrift) die op dit moment alleen nog plannen heeft, en omdat de benodigde spullen ook niet gratis zijn, zal het best nog een tijdje duren voordat het op een begin gaat lijken!!! :o :o :o
Maar met de tips en adviezen van dit forum, zal het best wel een aardige tijdsbesteding worden.
Je ziet....plannen zat, maar tijd en eurootjes zijn ook deelnemers in het spel.....
Ron
-
Er zijn diverse opties die door mijn gedachten gaan. Ook die van een rondlopend traject met brug/module gedeelte voor de deur. Die wil ik eigenlijk doormidden zagen, waardoor het bovenste deel naar binnen kan opengaan als de baan "in bedrijf" is. (Zo'n soort "boerendeur")
Ron
De deur doormidden zagen is misschien wel zonde. Dan zou ik de deur eruit halen, opslaan een vervangen door een schuifdeur ofzo.
zoiets: (https://static.gamma.be/medias/sys_master/h35/h33/8796522577950.jpg)
-
zeker dat tafeltje met dat lampje is het helemaal (hahahahahahahh)
geweldig
groet jandcargo
-
Ik geef toch de voorkeur aan het horizontaal doormidden delen van de deur i.p.v. de voorgestelde vouwdeur.
Reden: Ik heb hier ook nog twee hééééél nieuwsgierige katten rondlopen, die samen erg bedreven zijn in het openen van m.n. dit type deur, en aangezien de nieuwsgierigheid zich na het binnentreden van de kamer zich niet uitsluitend tot het grondoppervlakte beperkt, maar ook een speurtocht door het in aanbouw zijnde dorp en sporenplan met zich meebrengt, heb ik toch liever een wat zwaardere barricade om ongewenst bezoek buiten de (gesplitste) deur te houden.
En zo'n tafeltje met schemerlamp heb ik beneden ook staan, en ik weet wat voor aantrekkingskracht dit heeft op (mijn) katten.
Bovendien denk ik dat kattenharen geen positieve invloed hebben op het inwendige van de model lokomotieven.
-
Nou heb ik nog wel even een vraagje m.b.t. het digitaal rijden i.c.m. de RoCo MM, die jullie vast wel kunnen beantwoorden.
Er kunnen met die MM een aantal treinen (mist digitaal voorbereid) aangestuurd worden.
Maar er zit 1 bedieningsknop op dat apparaat. Als ik 1 trein heb rijden, en ik wil de tweede ook laten rijden, bedien ik die dan met dezelfde "snelheids regelaar", nadat ik op het apparaat die tweede trein (loc adres) heb gekozen?
Beginnersvragen hè!
Als ik dus met maximale aantal treinen dat in die configuratie bestuurd kan worden wil laten rijden, bedien ik die allemaal met dezelfde snelheids regelaar?
En als ik 1 of meerdere treinen wil laten stoppen, moet ik ze eerst selecteren via het locadres, voordat ik deze kan bedienen.
Als het zo is, dan is het nog een hele toer om e.e.a. digitaal/handmatig aan te sturen, toch? Of zijn er meerdere snelheidsregelaars aan te sluiten, waardoor ik niet op 1 apparaat eerst de bewuste trein moet selecteren, alvorens ik deze kan aansturen?
Ik kan dat niet zo snel vinden in de gebr.aanwijzing van die MM.
Dan nog een vraagje over het inbouwen van een locdecoder: Welk merk/model/type wordt geadviseerd voor mijn Lima lokomotieven? (geen geluid)
Volstaat b.v. de goedkoopste om mee te beginnen, of is een bepaald merk/type aan te bevelen, en waar moet ik rekening mee houden. (Uiteraard DCC type dacht ik..)
Hier laat ik het even bij, anders raak ik zelf de digitale weg kwijt.....
Gr,
Ron
-
Je kunt met een Roco muis meerdere treinen bedienen, maar niet tegelijk. Je kiest het adres van een trein, en die kan je dan besturen. De andere treinen gaan dan gewoon verder volgens de laatst gegeven opdracht.
Je kunt er ook meerdere muizen aansluiten, dan hoef je niet steeds om te schakelen naar een andere trein. Eén van de muizen is dan de master, dat is de eigenlijke centrale. De andere zijn de slaves. Ik weet niet precies hoeveel slaves je maximaal kan aansluiten, maar 2 moet in ieder geval kunnen.
-
OK Klaas, dank alvast voor deze info. Maar dat neemt dan niet weg, dat ik met zowel master als slave, toch nog wel meerdere treinen (mits voldoende spanning aanwezig) per apparaat kan aansturen?
Begrijp ik dat goed?
-
Ja, dat klopt. Maar zoals Klaas aangeeft, kun je maar van één trein tegelijk de snelheid (of andere dingen) veranderen.
In de praktijk betekent het dat het vaak handig is om net zoveel regelaars (MM in jouw geval) te hebben als dat je treinen rijdend wil hebben.
Grt,
Wim
-
Hoi Ron,
Ja je kan net als met 1 MM ook met 2 MM's meerdere treinen tegelijk besturen of eigenlijk is laten rijden een betere woordkeuze. Stel je hebt 2 MM's en je wilt 3 treinen tegelijk laten rijden dan geef je deze een commando via de centrale(s) waarop de loks reageren. Dus als je commando voor alle 3 rijden is blijven ze alle 3 rijden. Je kunt echter maar 1 trein per MM tegelijk handmatig besturen, dus met 2 MM's kun je 2 treinen afzonderlijk van elkaar met de hand besturen. Wil je de 3e trein besturen dan zul je zijn adres moeten opvragen in de MM. Ik hoop dat het nu voor je duidelijk is en anders horen het we het nog wel. Succes.
Gr
Stefan
-
(y) (y) (y) Duidelijk.......
Er zit dus geen verschil in de MM. De één fungeert als master en de andere als slave.
-
Als je in je eentje handmatig rijdt, dan is het toch al een hele toer om meerdere treinen tegelijk rijdend in de gaten te houden.
(Tenzij iedere trein op een eigen baan rijdt, zonder kans om een andere trein tegen te komen.)
In de tijd dat ik nog analoog reed (lees: zo'n 25 jaar geleden) reed ik met meerdere treinen, maar hooguit twee te gelijk, meestal maar één tegelijk.
Als een trein is gestopt (op een station bijvoorbeeld) dan ging ik met een andere trein weer verder rijden.
Analoog moet je daarvoor sporen stroomloos kunnen maken, digitaal kies je op de MM gewoon een andere trein en dan ga je daarmee rijden.
-
Inderdaad is meerdere treinen lastig tenzij je bijvoorbeeld (op een deel van de baan) een vorm van beveiliging hebt ofzo. Denk bijvoorbeeld aan een bloksysteem op een hoofdlijn of schaduw station. Dan kunnen die (nadat je op de MM een snelheid hebt ingesteld) veilig rondrijden zonder dat je er naar om hoeft te kijken.
Dat ja, een regelaar per trein waarmee je echt zelf wilt rijden is handig. Maar bedenk goed dat zonder vorm van beveiliging het al lastig is met twee treinen te rijden....
Timo
-
zeker dat tafeltje met dat lampje is het helemaal (hahahahahahahh)
geweldig
groet jandcargo
??? ikke niet begrijp. ??? Moet ik chips en cola pakken? (flamewar)
(pakte het eerste beste duidelijke plaatje met een schuifdeur, kan dus blijkbaar niet door de beugel. )
-
Dat ja, een regelaar per trein waarmee je echt zelf wilt rijden is handig. Maar bedenk goed dat zonder vorm van beveiliging het al lastig is met twee treinen te rijden....
Hangt van je baan af. Bij mij kunnen op niveau 0 op het dubbelspoor rustig twee treinen hun rondjes draaien, terwijl ik op niveau 1 op het station een trein laat vertrekken of binnenkomen. En die kan dan naar het schaduwstation op niveau 1 rijden, waarvandaan dan weer een andere trein vertrekt terug naar het station.
Grt,
Wim
-
Ik heb dan wel een redelijke ruimte, maar ik ga niet de hele tafel volgooien met rails. Voor mij gaat het vnl. om de landschapsbouw, en ik zal hooguit met 4 a 5 treinen op hetzelfde spoor gaan rijden. Er komt nog een apart "pendellijntje" met aan elke kant een kopstation, waartussen ik de honde[n]kop en de koploper wil laten rijden, omdat dit soort treinstellen zich daar goed voor leent. Dat stuk kan ook nog analoog blijven.
Maar het maakt het voor die hoofdlijn dus wel makkelijker als die in blokken verdeeld wordt, waarbinnen e.e.a. met de bijbehorende bezet/terugmelders een zekere mate van "automatisch" rijden kan worden gerealiseerd.
Om het niet al te technisch te maken sla ik dit even op, want de baan is er nog (lang) niet en als ik nu al te ver vooruit plan, dan loop ik een beetje te ver voor de muziek uit.
Gr,
Ron
-
Analoog en digitaal in één baan combineren kan wel, maar is bedrijfsmatig niet handig. Het is dan véél makkelijker om de volledige baan baan digitaal te maken.
-
@Wim, dat klopt. Maar genoeg rails of een separaat rondje kan ook gezien worden als een vorm van beveiliging ;D ;D ;D
en ik zal hooguit met 4 a 5 treinen op hetzelfde spoor gaan rijden.
4 of 5 treinen volledig met de hand en zonder beveiliging (hetzij een blok beveiliging, hetzij veel spoor tussen 2 treinen, hetzij gesloten lussen) is erg lastig. Zelfs op de clubbaan met veel afstand tussen de treinen vind ik met 3 treinen (en 3 losse regelaars, dus iet hoeven opzoeken) al niet te doen... Toegegeven, ben ook meer van het automatisch rijden maar toch 8)
Dat stuk kan ook nog analoog blijven.
Zou wel zonde zijn. Kan je daar niet de toeters en bellen van digitaal gebruiken zoals constante verlichting. Toegegeven, digitale pendelbaan maken is wel een stukje lastiger :-\
Ook zou ik proberen het wel aan de hoofdbaan te koppelen. Al was het alleen maar om wat meer vrijheid te krijgen.
Maar het maakt het voor die hoofdlijn dus wel makkelijker als die in blokken verdeeld wordt, waarbinnen e.e.a. met de bijbehorende bezet/terugmelders een zekere mate van "automatisch" rijden kan worden gerealiseerd.
Een mate van blokbeveiliging op de hoofdbaan zou wel makkelijk zijn ja. Dan kan je gewoon een loc de hoofdbaan op sturen en hoef je je daar niet meer druk om te maken. Zeker als de hoofdbaan een rondje is kan het daar zonder omkijken uren blijven rijden.
Dit kan zo simpel zijn als "ouderwets" de boel schakelen met relais. Alleen ipv een blok spanningloos het voeden via diodes, het Lenz ABC systeem. Een loc blijft dan gewoon reageren op zijn functies en licht blijft aan en remt mooi af enz. Nu moet ik zeggen dat niet alle decoders dit ondersteunen maar veel wel.
En natuurlijk betekend dat er elektronica nodig is. En zoals altijd kan je dit zo gek maken als je zelf wilt maar in de basis is het vrij simpel.
Timo
-
Voor iemand uit het analoge tijdperk, die pas vorige week de spullen heeft opgedoken en een proef-ovaaltje heeft gelegd om het analoog rijden te testen, is dit toch al behoorlijk veel informatie hoor..... Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk aan digitaal rijden toe ben, lees ik dit nog wel even terug.
Dan nu even terug naar de oorspronkelijke vraag die aan deze antwoorden ten grondslag lag en uit twee delen bestond:
Deel 1 is met bovenstaande al ruimschoots beantwoord.
Deel 2 was de vraag, welke decoders volgens jullie het meest in aanmerking komen voor een beginnend digitaal gebruiker, bij een Lima loc, die niet digitaal is voorbereidt.
Ik wil simpel beginnen, en heb al e.e.a. hierover gelezen, maar qua merken en "gebruikersgemak" klop ik even bij jullie aan.
Ik zie hele stevige prijzen voorbij komen, maar heb echt geen idee of duur ook gelijk is aan kwaliteit, of goedkoop(???) gelijk is aan troep.
Doe mij eens wat interessante voorstellen voor de beginnende loc ombouwer. ::) ::)
-
Simpel beginnen.
Met een simpele Lenz decoder bv. Voor 2 tot 3 tientjes per stuk bracht ik diverse oude lima's, roco's en fleischmannen naar de 21ste eeuw.
Ging prima. Ik heb al mijn materieel zelf gedigitaliseerd. Dit is goed te doen, als je de basisregels volgt.
Hendrik Jan
-
Tja, zoveel wensen zoveel decoder. Het is een beetje als vragen naar iemands favoriete supermarkt...
Zelf ben ik fan van de ESU decoders maar moet je denken aan 25 euro per decoder. Ze hebben veel functies en rijden goed. Nadeel is dat de handleiding soms wat te wensen over laat of achter loopt op de LokProgrammer software. Laatste kan je dan wel weer erg makkelijk helpen met het instellen van de decoder ook al heb je geen echte LokProgrammer.
Je hebt ook goedkopere decoder maar die hebben over het algemeen minder functies. Moet je denken aan effecten op de uitgangen, de mogelijkheid om de uitgangen te mappen, rijgedrag, rij instellingen enz. Lijkt misschien nu allemaal wat vaag maar daar kom je in de loop der tijd wel achter.
Tegenwoordig gebruik ik dus vooral de Lopi 4 maar heb ook wel Lenz decoders in gebruik. En aangezien ik de eerste decoder al even geleden kocht is het een lopi 2 ;D
Timo
-
Kortom, voor een paar tientjes per lok kun je aan de slag.
Zelf doen is goed mogelijk. Zowel op dit forum als elders kun je veel tips vinden.
En om raad vragen is altijd mogelijk.
Met een eenvoudige voordelige locdecoder kun je al wel:
verlichting schakelen
-optrekvertreging (massa traagheid)
-remvertraging
-maximum snelheid
-lokadres
instellen.
en vaak heb je nog wel wat meer mogelijkheden.
Vraag vooral advies. Een lok digitaliseren stelt echt niks voor, als je eenmaal weet hoe het moet.
groeten
Hendrik Jan
-
Het gaat mij erom, om wat ervaring op te doen met het ombouwen van een "oude Lima 1200 lok", die dient om de eerste ervaringen op de doen met digitaal rijden.
Decoder hoeft dan wat mij betreft niet zoveel functies t e hebben, gezien ook de beperkte mogelijkheden die deze lok momenteel heeft.
Alleen verlichting inschakelen als "extra", want ook sluitlichten heeft deze (nog) niet eens. Misschien ook iets voor later.
Nu zag ik bij ANW modeltreinen (in Medemblik, voor mij redelijk dichtbij) een aanbieding van een Lenz art.no.: LZLEN10231-01 voor € 18,95 als aanbieding.
Lijkt mij dus wel een mooie "instapper".
-
Ik heb een Lima 1200 voorzien van een Modeltorque motor en decoder.
Ik kan je echt aanbevelen om de max. snelheid in te stellen hoor.
Zo'n 1200 rijdt anders zo 300 km/u.
Leen.
-
Omgerekend loopt 'ie dat nu analoog ook al, met de standaard motor van ruim 40 jaar geleden, en pas vorige week weer tevoorschijn getoverd.
Dus met de toenmalige kwaliteit zat het destijds wel goed. Maar de afwerking en detaillering daarentegen konden nog wel wat upgrades gebruiken.
Daar heeft Rivarossi nog wel wat opknapwerk te verrichten.
-
Zelf ben ik fan van de ESU decoders maar moet je denken aan 25 euro per decoder.
Mag ik aannemen dat je over de Esu Basic of een aankoop uit het verleden praat? De LoPi's die ik in de winkel koop doen nu zo'n 34 euro per stuk: op Houten vind je ze bij 'De Duitsers' over het algemeen stukken goedkoper, dus misschien bedoel je dat.
Nadeel is dat de handleiding soms wat te wensen over laat
Dan moet je eens een Zimo kopen ;) Vast prima decoders, maar voor de handleiding ben je van internet afhankelijk en zelfs dan klopt het nog niet...
@ topicstarter: ik ben zelf fan van Esu, die de Lokpilot-reeks voert. Die decoders zijn, op enkele belangrijke bedradingsfouten na, onverwoestbaar: werkelijk elke sluiting die je maakt, overleven ze zonder problemen, dit in tegenstelling tot andere merken, die beduidend goedkoper geprijsd zijn.
De prijs voor een LokPilot Versie 4 (V4) ligt zo rond de 34 euro voor 1 decoder, wat je misschien wat pittig vind (wat ik me ook voor kan stellen, gezien de andere prijzen).
Recent heb ik ervaring opgedaan met decoders van Zimo. Ook een prima merk (in dezelfde prijsklasse overigens), maar waar je bij een Lokpilot een complete papieren handleiding krijgt, krijg je die bij de Zimo niet.
Ik vind de handleiding die ik wél gevonden heb (op internet) buitengewoon onhandig ingedeeld vergeleken met die van een Lokpilot, waar CV voor CV uitgelegd staat. Zimo zet de CV's die 'relevant' en 'gerelateerd' zijn bij elkaar en loopt zo het complete innerlijk af. Dat is persoonlijk en vast ook afhankelijk van de opbouw van de decoder-software zelf. Ik zoek me in ieder geval een ongeluk (niet geholpen door het feit dat ik er geen papieren handleiding van heb)
Wat betreft een Modeltorque: je modellen gaan dan echt als een speer ;)
-
Er zijn ook wel Nederlandse winkels die 'Duitse' prijzen voeren voor ESU decoders en anders zijn er Duitse winkels die gratis naar Nederland verzenden.
-
Ik koop mijn decoders inderdaad in Duitsland bij Walter Licht, 26 euro voor een LoPi 4 (http://www.modellbahnen-licht.de/en/Modellbahnen/ESU/LokPilot-V4-0-DCC-8-pol-Stecker-NEM652-54611.html?listtype=search&searchparam=lokpilot). Is hier toch niet zo ver over de grens.
Ik heb inderdaad een Zimo MX64. Wel mooie decoder maar moet je wel ff zoeken hoe in te stellen. Bij een LoPi 4 eigenlijk niet anders maar door de software goed te doen.
Timo
-
Duur hoor, nog geen €24 bij een zekere winkel in het Rijnmondgebied. :)
-
Ik zag op MP een complete MM (uit een startset) met de 36VA voeding, en heb daar een bod van € 65,- op gedaan.
Lijkt mij, gezien de prijzen die hier rondgaan, geen verkeerd bedrag, en als beginnend digitalist mooi om daar met max. 2 loks ervaringen mee op te doen.
Een zwaardere trafo kan altijd nog, toch?
Nu maar afwachten of het bod geaccepteerd wordt......
Gr,
Ron
-
Kijk, dat is leuk starten :)
@Henk, bedoelde ook niet te zeggen dat het daar het goedkoopst is of dat je ze niet goedkoop kunt krijgen in Nederland ;) Ik wilde vooral aangeven dat een LoPi 4 echt niet zo duurt hoeft te zijn. En aangezien ik in Enschede woon is Walter Licht niet zo ver weg. ;D Maar goed om te horen dat ze in Nederland ook betaalbaar te krijgen zijn (y)
Timo
-
Ron,
Als ik het goed heb is de eerste horde naar digitaal genomen en je bod op de MM geaccepteerd. Was ook in de race,maar verkoper wilde meer dan ik bood. Heb nu een MM met zwaardere transformator en als extra een locmaus 2 erbij voor dezelfde prijs als mijn oorspronkelijk bod bij eerder bedoelde verkoper.
-
Ja, de eerste buit is binnen. Zaterdag ophalen, en dan ff langs ANW om een decoder te kopen, en dan verwacht ik zeker volgende week mijn eerste digitale rondjes te rijden.
Ik zag inderdaad verschillende aanbiedingen op MP, maar deze is bij mij in de buurt, dus kan ik ophalen. Kun je beter zien wat je koopt i.p.v. opsturen.
Daar heb ik wel eens eerder problemen mee gehad.
Misschien later nog eens zo'n lokmaus 2 erbij, maar dat is voor later zorg.
Voorlopig ben ik tevreden.
-
Vandaag de MM opgehaald, dus daar kan ik mee aan de slag.
Het is wel het type met de 36VA trafo, maar om te beginnen met 2-3 treinen is dat wel OK.
Nu las ik ergens dat de versterker 10764 ook gevoed kan worden met een zwaardere trafo van 50VA, (type 10725) maar die levert wisselspanning, terwijl de huidige trafo 10850 18V DC levert.
Maakt het dan niet uit met welke spanningssoort (AC of DC) de 10764 gevoed wordt?
Gr,
Ron
-
Ron,
De MM-versterker kan zowel met gelijkspanning van de 36VA voeding als met de wisselspanning van de 50VA trafo worden gevoed. In de versterker wordt de spanning altijd gelijkgericht en gestabiliseerd, ongeacht de spanning die jij erop zet. Geen probleem dus.
Sander
-
Mod: gelieve de REAGEER-knop te gebruiken, en niet de CITAAT-knop. Anders komen alle berichten dubbel op het forum te staan. Hetzelfde bericht staat namelijk hierboven.... ;)
(y) (y) (y)
-
Zoals Sander net voor mij meldt, kan het gewoon. Ik vond ook dit artikeltje nog in de encyclopedie over deze booster. http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Uitleg_Digitaal Hierin staat dat de 10725 in combinatie met de 10764 kan worden gebruikt. Veel plezier met je setje overigens, het is in ieder geval ideaal weer om aan deze hobby te besteden ;D.
Gr
Stefan
-
Ik was ook al aan het zoeken geweest, maar kon niet zo gauw vinden of AC / DC door elkaar gebruikt kon worden...
Uiteindelijk zou ik die link misschien ook wel gevonden hebben, maar daar wordt ook niet over de AC/DC mix mogelijkheid gesproken.
Maar het kan dus wel....
Gr,
Ron
-
Omdat ik toch nog niet met de bouw van mijn (zolder)baan kan beginnen, rijdt mijn materiaal om wat te wennen aan hernieuwd gebruik zijn analoge rondjes.
Maar......na een stevig aantal rondjes, heeft mijn Jouef NS1300 lok de geest gegeven. Steeds langzamer en meer lawaai, en typische elektro walm, kwam het motortje tot stilstand, onder het produceren van een licht rookwolkje. Einder verhaal vermoed ik dus.
Om die reden heb ik een oproep geplaatst in het "vraag/aanbod" deel van het forum. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67312.0.html)
Ik hoop dat dit mijn andere loks bespaard blijft. Die draaien ook nog steeds hun analoge rondjes om warm te draaien voor het uiteindelijke digitale doel...
Naarmate de tijd verstrijkt, gaan de (vnl. Lima) loks steeds beter en geruis-armer draaien, dus dat beloofd wel wat goeds.
Maar dat dacht ik ook van die Jouef :-\ :-\ :-\
Dus als iemand iets heeft liggen, kijk even bij mijn advertentie! ;) ;)
-
Helaas waren wel meer Jouef modellen wat ondermaats kwa motor.
Ik heb ooit nog een 'geval' dat op een 1600 moest lijken gehad: het motortje wat daar in zat stelde ook weinig voor en liep al snel heet, hoe goed het model zelf ook liep.
-
Voor zover ik mijn kan herinneren (jaja....zolang geleden!!!) heeft deze lok altijd goed gereden, en had veel trekkracht. Middenmotor met een soort cardan aandrijving op beide wielstellen en alle wielen. (CoCo)
Maar net als die Lima 1200, was dit echt een van mijn eerste loks, dus minimaal 40 jaar oud.
-
Waarschijnlijk zijn de lagers droog gelopen of is er iets is de aandrijving gesneuveld.
De enige keer dat ik een motortje aan het roken heb gekregen was bij een 50 jaar oude V60 van Fleischmann. Die was zo smerig dat bij vol vermogen er een ring van oranje vuur op de collector te zien was (inclusief stank en rook effecten)...
De motor heeft het bovenstaande overleefd, en de loc maakt nog steeds netjes zijn rondjes
-
Ja, dat zou het natuurlijk ook nog kunnen zijn. We hebben het over vergelijkbare leeftijden.
Ook veel vonken bij de collector en rook....
Zal eens kijken of ik het motortje uit elkaar kan halen om te zien of de collector vervuild is. (en dan weer in elkaar steken...)
Wordt vervolgd....
-
Wat een gepruts met dat motortje, maar uiteindelijk bleek de collector dermate beschadigd te zijn, dat het niet meer gaat werken.
Via de advertenties al een aanbod gekregen voor een andere motor, dus wacht ik daar wel op, en kan de huidige motor nog dienst doen op de sloperij die later op mijn modelbaan gaat komen. Nee....we gooien niks weg ;D ;D ;D ;D
Maar.......tijdens het werken aan de lok, schiet er een veertje van de pantograaf weg, en je weet wat er gebeurd met wegschietende onderdeeltjes....
Die vindt je pas terug als je ze niet meer nodig hebt.
Zijn dergelijke veertjes nog in de handel, of kan ik die "tegenkomen" in Houten op 12/12?
-
Staat de "Lima-man" er nog steeds? Die had altijd veel onderdelen. Anders kijk even bij Treinenshop Erwin Emmen, volgens zijn site zaal 2, halverwege rij 18, die heeft ook heel veel losse onderdelen.
-
Ik heb de laatste keer in Houten vergeefs gezocht naar de Lima man. Iemand van de beursorganisatie wist mij te vertellen dat de beste man ernstig ziek is en zijn handel gedeeltelijk heeft overgedaan aan een ander. Daar zaten in ieder geval niet de Lima onderdelen bij.
-
Het is alweer een tijdje geleden sedert mijn laatste bericht, maar dat had als reden dat ik de beoogde ruimte op zolder rigoureus heb opgeruimd, en alles wat weg kon (aanhangertje vol...) naar de vuilstort gebracht, waar echt niets meer mee aangevangen kon worden.
Je komt wat tegen als je al een paar jaar niet "achter de schotten" bent geweest. Een archeoloog had zijn handen dichtgeknepen.
In die opruimdrift, kwam ik nog "prehistorisch" rail materiaal tegen uit het "Tri-ang" tijdperk. Zwaar onder het vliegroest, maar verder nog best stevig materiaal.
Alleen jammer dat de railhoogte-,en breedte (van de railstaaf) niet aansluit bij het overige materiaal dat ik nog heb van o.a. Lima, Roco, Jouef en Fleischmann.
Typisch Engels is ook, dat de standaard gemonteerde raillassen altijd aan de andere zijde zitten, als waar de Europese bedrijven de raillassen plaatsen.
Maar dat is natuurlijk te verhelpen. Ik denk dat ik met de overgangslassen die in de handel zijn, een deel van mijn baan nog van het Tri-ang materiaal kan voorzien, daar waar het niet direct in het zicht ligt.
Met het beschikbare railmateriaal kom ik sowieso niet tot het gewenste resultaat qua baanlengte, dus moet er veel railmateriaal bij.
Daarbij valt voor mij de keuze op Peco of Piko, waarbij ik van de Peco wissels nog niet helemaal "helder" heb, waaruit het verschil bestaat (in rij-eigenschappen) tussen de geïsoleerde en ongeïsoleerde puntstukken.
Die keuze is er bij de Piko rails niet. Maar bij de Peco wissels vind ik de "onderbaanse" wisselbedieningen wat handiger om toe te passen, en voordeliger t.o.v. die van Piko.
Ik ben er ook nog niet helemaal uit waar de verschillen in geometrie zitten tussen beide merken.
In mijn baanplan ben ik met Piko rails aan de gang geweest, en de dubbelspoor bogen in R2 - R3 toegepast.
R1-R2 lijkt me wat aan de krappe kant, en R3-R4 komt wat ruim uit.
Ik heb het baanplan met "SCARM" gemaakt op basis van Piko rails.
Maar is b.v. een Piko R3 gelijk aan een R3 van de overige merken, of zit daar geen standaard in? Er is van Peco qua geometrie niet zoveel te vinden op internet (of ik kijk er overheen!!!)
Het is voor mij overigens wel inmiddels duidelijk geworden dat ik "digitaal" wil gaan rijden, maar de wissels analoog wil bedienen. Heb ik ook nog wat te doen i.p.v. "stekker erin en rijden maar".....
Maar eerst dus de juiste keuzes maken v.w.b. de rails, en daarbij is alle hulp welkom.
PS: Kan iemand mij uitleggen wat bij Peco het nut is van een "ontsporingsrail"??
-
Voor zover ik heb gekeken liggen de meeste CAD ontworpen rail systemen redelijk bij elkaar in de buurt wat geometrie betreft, vooral in de kleinere boog stralen (waar het verschil in HoH nog niet veel invloed heeft). Peco levert volgens eigen zeggen alleen geometrie plannen voor 'crossings and turnouts', voor de rest is fat flex rails.
Het nut van een ontsporing rail is om te voorkomen dat losgeraakte wagons ongecontroleerd de helling af rollen
-
Geisoleerd hartsuk of elektrisch geleidend hartstuk: Rij maar eens met een kleine twee asser (kof of sik) over een wissel. Het kunststof puntstuk zorgt ervoor dat je boven een minimale snelheid moet zitten op het kunststof stuk te passeren.
Dus langzaam rijden en kleine locomotieven => elektrische puntstukken.
Ontspoortongen zijn ietrs wat ter beveiliging van de hoofdbaan wordt/werd gebruikt. Met name in Engeland een veel genruikt stuk spoor. In Nederland en Duitsland wordt gebruik gemaakt van kleine kopspoortjes.
Groet,
Gerard van der Sel.
-
Bij de meeste Europese merken komen de standaardboogstralen aardig overeen. Alleen is bij Roco de aanduiding verschoven. Dus wat bij Roco R2 is (ongeveer 36 cm) heet bij Piko en andere merken R1 en zo verder.
Peco heeft nogal wat railassortimenten en sommige kennen wel en andere geen standaardbogen. Waar wel standaardbogen hebben die niet ruwweg dezelfde boogstralen als bijvoorbeeld Piko, want oorspronkelijk ontworpen in inches.
-
...
Kan iemand mij uitleggen wat bij Peco het nut is van een "ontsporingsrail"??
...
...Het nut van een ontsporing rail is om te voorkomen dat losgeraakte wagons ongecontroleerd de helling af rollen
Niet helemaal juist. Om te verijden dat wagens een helling afbollen worden remschoenen tegen de wielen geschoven.
Een ontsproingstong dient om te vermijden dat een trein of losgeslagen wagon ongezutoriseerd op een ander spoor met doorgaand, al dan niet prioriteir hoger geplaatst verkeer zou geraken.
Je vindt die dan ook meestal aan het begin (of einde) van een private aansluiting op het publieke spoor.
De werking is eenvoudig: Wanneer de aansluitingswissel niet juist staat en het doorrijsein geeft rood, staat de onsporingstong open. Als je dan toch zou doorrijden worden de sporwegvoertuigen (algemeen) naast het spoor getrokken of geduwd volgens de richting van de tong en belanden zo in het ballastbed. Ze creeeren een feitelijke ontsporing.
als je die dingen ook wil inplanten in je baan, moet je het ballastbed daar ter plaatse wel aanpassen: het moet breder en hogeer liggen aan de kant waar de spoorvoertuigen uit de rails kunnen lopen om kantelen tegen te gaan.
-
V.w.b. die PECO ontsporingsrail dus een typisch Brits item.....
Heb nog even verder gespeurd op het www, en gevonden dat de H.O.H afstand van Peco 67mm is, en van Piko 61,9 mm.
Zal dus zijn i.v.m. de beschikbare boogstralen. Op een Engelse website kwam ik wel bogen (R1, 2, 3, 4 en special) tegen van Peco, maar hier zullen we het vnl. met de flexrails moeten doen. Ook niet verkeerd natuurlijk....
-
Even een demonstratie van de versie met twee tongen:
https://www.youtube.com/v/6JgTBWQhTuI
-
Geisoleerd hartsuk of elektrisch geleidend hartstuk: Rij maar eens met een kleine twee asser (kof of sik) over een wissel. Het kunststof puntstuk zorgt ervoor dat je boven een minimale snelheid moet zitten op het kunststof stuk te passeren.
Dus langzaam rijden en kleine locomotieven => elektrische puntstukken.
Heb vandaag nog even op een Engelse website de uitleg gezien, hoe je die wissels met geleidende puntstukken kunt scheiden van de rest van de rails.
Ze zien er inderdaad schitterend uit, dus dan maar even wat extra draadjes trekken en isolatie-lasjes na het puntstuk plaatsen.
Ik heb inderdaad een kleine (=korte wielbasis) lok, die het op geïsoleerde puntstukken wat moeilijk heeft bij lage snelheden.
-
Even een demonstratie van de versie met twee tongen:
Hier ontgaat mij echt het nut van een dergelijke voorziening. Die stomer trek je niet zomaar weer ff de rails op......
Rare jongens, die Britten!!! :-\ :-\ :-\
Zal mijn buurman eens vragen....die komt daar vandaan. ??? ???
-
De trein passeert hier een onveilig sein. De stand van het sein is gekoppeld aan de stand van het ontsporingswissel. Het idee was dan ook dat als de trein verder zou kunnen doorrijden een nog grotere puinhoop of erger kon ontstaan. Een soort van primitieve atb zeg maar. :)
-
V.w.b. die PECO ontsporingsrail dus een typisch Brits item.....
En niet direct een "typisch Brits" gegeven.
Heb enkele jaren geleden ook nog zo'n ding gelegd (waliswaar met slechts 1 tong) op een spooraansluiting van een chemische tankoverslag.
Het was dit of een volledige beseining van de aansluiting (en de aanpassing op de lijn) die dan stukken meer kost dan zo'n ontspoortong.
Hier ging het dan wel om een "manueel" bediende aansluiting, dus met een rangeerder van Infrabel die de aansluiting vrij komt geven.
In zulk een geval heb je de sleutel van de wissel nodig om de ontspoorrail ook te ontgrendelen.
-
Ik doelde met dat "Typisch Brits" meer op het merk Peco, omdat ik deze railsoort bij de overige modelmerken niet tegenkom.
-
Zo.....dat hebben we weer gehad. Allemaal de beste wensen en een mooi modelspoorjaar gewenst.
Na het ontruimen van de beschikbare ruimte en het bouwrijp maken van de vrijgekomen grond, ben ik eens aan de gang gegaan mat één van de vele beschikbare ontwerp- programma's. Daarbij ben ik "blijven hangen" bij SCARM. Was best nog wel even stoeien om alles een beetje onder de knie te krijgen.
Alle overige programma's hebben zo'n beetje dezelfde functionaliteiten, waarbij ÄnyRail5 er wel uitstak qua gebruiksvriendelijkheid, maar de "vrije" versie staat een maximaal railgebruik van 50 stuks toe.
Nou ben ik niet te beroerd om iets te betalen voor een programma, maar ik zie dit als een éénmalig iets, dat er vaak in de praktijk toch anders uit komt te zien als de getekende versie, en dan kan ik het beschikbare budget beter aan zaken besteden die werkelijk iets met de opbouw te maken hebben.
De hobby is al duur genoeg. :'( :'(
Maar nu is de vraag, hoe ik die SCARM layout hier op het forum zichtbaar kan maken. Dan weten jullie ook waar ik zo'n beetje op denk uit te komen.
Voorlopig zet ik in op een Nederlands landschap met Nederlands materiaal, dat (net als in het grootbedrijf) verouderd is, maar vanwege de kosten nog even een tijdje mee moet draaien om het in het vervoer per spoor te voorzien.
Gelukkig is de bebouwing van mijn baan (nog) niet zo groot (eigenlijk nog helemaal niets) dat overvolle treinen voorlopig nog niet aan de orde zijn. Nog geen protesterend Preiservolk dat stations bezet houdt om zitplaatsen en op tijd rijdende treinen af te dwingen. Kan ook niet, want het station is er nog niet eens, en de rails moeten nog gelegd worden.
Dus: Hoe kan ik mijn baanplan (in nieuw topic) laten zien?
-
Ron,
Wellicht wat onconventioneel maar een printscreen wil altijd helpen. Opslaan als afbeelding.
Past niet alles op beeld dan wellicht pdf-je maken en daar een printscreen van fabriceren.
Gratis pdf makers te over op internet (heb zelf primo pdf) installeerd zich als printer super makkelijk gewoon primo pfd kiezen als printer en je hebt een pdf .
Foto maken van je beeldscherm kan natuurlijk ook :) :)
-
Via printscreen en een tussenstap met een pdf is de moeilijke manier.
Makkelijker is om in het menu te kiezen voor file -> export en dan kiezen voor jpg. Scarm heeft alles al voor je ingebouwd.
Sander
-
Kijk.....dat zijn mooie berichten. Is gelukt om als *.jpg op te slaan en verder nog te bewerken in Paint.
Zal het plan binnenkort publiceren in een nieuw draadje....
Dank voor deze hulp.
-
Sander,
Dank voor de tip, wordt het voor mij de volgende keer ook makkelijker. (y)
(Krijg je als je gebruiksaanwijzingen nniet leest :P)
-
+1 ;D ;D ;D (y)
-
Omdat we toch ergens moeten beginnen, heb ik hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67742.0.html) mijn baanplan geplaatst.
Nog niets is definitief, dus wijzigingsvoorstellen zijn welkom, mits technisch/financieel verantwoord... (y) (y) (y)