BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: hansvdspek op 12 November 2015, 21:39:51

Titel: z21 vragen van een starter
Bericht door: hansvdspek op 12 November 2015, 21:39:51
Hallo, ik ben bezig met mijn eerste (digitale) treinbaan na een periode van ca 40 jaar. Ik heb een roco z21 (witte uitvoering) gekocht en wil op mijn baan 3 treinen laten rijden in ca 4 baanvakken, of is meer beter? Omdat ik geen botsingen wil, wil ik het nu gaan beveiligen. Mijn vragen:
- kan dat eigenlijk wel met alleen de z21 zonder computer?
- als het kan heb ik de roco 10787 terugmelder nodig, maar wat nog meer? De treinenwinkel had het over schakelbare seinpalen per baanvak, maar hij maakte niet echt de indruk precies de ins en outs van de z21 te beheersen
- kan iemand me misschien aan een uitvoerige Nederlandse handleiding helpen?

Ik hoor het graag of iemand me wil helpen want de antwoorden op de vragen zijn voor mij moeilijk te achterhalen.
Groet
Hans
Titel: Re: z21 vragen van een starter
Bericht door: Deetrein op 12 November 2015, 22:53:02
voor de in- en outs van de z21 moeten anderen maar reageren,
maar 4 blokken voor 3 treinen betekent dat er altijd 2 stilstaan.

Als de 1e trein een vrij blok [4] in rijdt stopt hij voor het volgende bezette blok [1] (door trein 3).
Nu gaat de 2e trein uit blok [2] rijden en stopt weer in blok [3]. De 1e trein houdt blok [4] bezet.
Hierdoor kan trein 3 uit blok [1] doorrijden naar blok [2]. enz. enz.

Even moeilijk lezen, maar ik ga even uit van 4 blokken in een cirkel, waarbij 3 treinen achter elkaar rijden.
Dus hoe meer blokken, des te langer kan een trein doorrijden voordat het blok vóór hem bezet is.

Succes Hans
mvg, Erich
Titel: Re: z21 vragen van een starter
Bericht door: Bert van Gelder op 13 November 2015, 00:47:29
Hans,

Eigenlijk heb je met de z21 centrale een ouderwetse trafo gekocht in een nieuw jasje (digitaal). Zij het dat je per lok meer kan dan hard-zacht: lampen aan en uit, soms geluid.

Maar van blokken en meerdere treinen heeft die centrale nog niks begrepen. Daarvoor heb je een Pc nodig, EN een interface tussen je baan en de Pc, en software
Die interface is niets anders dan (één of meerdere) sensoren die meten waar een lok staat en dat doorgeven aan de Pc (door te meten of er stroom loopt in een bepaald 'blok')
Vervolgens bepaalt de software of de lok mag gaan rijden, en geeft dat door aan de z21 centrale.

Zoals je ziet is dit een andere manier van denken. Kijk eens in de encyclopedie, in de menubalk bovenin. Dan gaat een wereld voor je open!

Succes, gr,

Bert
Titel: Re: z21 vragen van een starter
Bericht door: Timo op 13 November 2015, 11:14:20
Daarvoor heb je een Pc nodig, [knip]

Uhm, nee Bert...

Er is niets mis mee om gewoon een old school hardwarematig bloksysteem te gebruiken. In combinatie met het ABC systeem heb je toch alle voordelen van digitaal (afremmen, licht aan bij stilstand enz). Maar ja, je moet wel met hardware aan de slag. Dit kan zelfbouw zijn (relais en stroomdetectie en als je echt wilt hobbyen een Arduino) of iets kant an klaars. Maar wat er tegenwoordig in de handel is weet ik niet. Eigenlijk niet anders dan bij analoog. Dit kan vooral aan aantrekkelijke optie zijn als je alleen een doorlopend stuk spoor wilt beveiligen, bijvoorbeeld een standaard rond gaande paradebaan ofzo zodat je zelf tijd hebt om op het rangeerterrein te spelen.

Maar als je meer wensen hebt, je wil meer afwisseling enz dan wordt besturen met de computer interessant. Aantal opties groeit wel maar het moet wel je ding zijn om met een computer bezig te zijn met rijden.


Timo
Titel: Re: z21 vragen van een starter
Bericht door: hansvdspek op 14 November 2015, 16:02:44
Bedankt voor jullie reacties, dus als ik het goed begrijp is de witte z21 niet te gebruiken om beveiligde baanvakken te maken. Jammer maar dan is het schijnbaar niet anders....
Ik denk dat ik van die beveiliging dan maar voorlopig afzie, tenzij iemand anders nog een oplossing weet waarbij ik geen computer nodig heb.....
Titel: Re: z21 vragen van een starter
Bericht door: Timo op 14 November 2015, 16:11:37
Dat klopt, de z21 is net zoals de meeste centrales domweg gewoon een digitale trafo. Het stuurt alleen de snelheden (en andere functies) naar de loc's (en wissels) die hem vertelt worden door de gebruiker of computer via de verschillende input methodes (Multimause, z21 app, computer, andere handregelaars enz). Ook kan het nog andere dingen uitlezen op de X-bus zoals terugmelders maar doet hier verder niets mee dan doorsturen aan iets wat er om vraagt (zoals een computer).

Ik denk dat ik van die beveiliging dan maar voorlopig afzie, tenzij iemand anders nog een oplossing weet waarbij ik geen computer nodig heb.....
Ja hoor, precies zoals je het analoog ook zou doen. Alleen ipv een stopsectie spanningsloos te maken schakel je nu het hele blok over naar een asymmetrisch signaal (luxe woord voor voeden via diodes...). En ipv schakelcontacten/reedcontecten/enz kan je nu gebruik maken van stroomdetectie.

Maar of iemand dit nog out of the box aan biedt weet ik niet.

Wat is overigens je bedoeling? Wil je alleen een vast traject (bijvoorbeeld een hoofdbaan) voorzien van blokbeveiliging? Heb je aan baanplan ofzo?

En waar in het land woon je? Dit omdat er vaak wel iemand in de buurt is die misschien hierbij kan helpen.  ;)


Timo