BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Vergelijkingen tussen verschillende merken => Topic gestart door: manuelspot op 11 November 2015, 12:57:06
-
Zo er is weer nieuws onder de zon van Roco. En gezien ik hier nog geen beeld voorbij heb zien komen van de nieuwe Roco NS TRAXX dacht ik; laat ik eens wat gaan plaatsen dan.
Ik heb voor jullie de ACME, Brawa, Piko en Roco NS TRAXX eens mooi naast elkaar gezet. (Marklin is een BR 482 dus geen TRAXX dus doet niet mee)
Klik op de volgende afbeelding en kijk en vergelijk de modellen op je eigen gemak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3879___kopie.jpg) (https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1013522668668384.1073741886.204700436217282&type=3)
Ook heb ik een film samen gesteld met nog meer info en vergelijkingsbeeld.
Link YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=TcryiiBs5o0
Veel kijk en vergelijk plezier.
Groetjes,
-
Manuel: (y)
-
(y) (y)
Gr, Ben.
-
(y) (y) (y)
Ben het wel eens met de conclusies uit het filmpje, wat betreft de scores :) Weet iemand hoe dat straks gaat bij de Brawa wanneer er een nieuw geluid voor komt? Kun je dat dan bij de winkelier waar je hem gekocht hebt laten updaten?
-
Beste Rondje_HO
Daar zijn we over in conclaaf bij Brawa. Zodra wij weten hoe dit opgelost zal gaan worden laten we dit zeker nog weten via onze site als sociaal media.
Groetjes,
-
Bedankt! (y)
-
mooie test. In mijn ogen heeft Roco een mooi model afgeleverd. Wat in het filmpje als minpunt wordt genoemd, zijnde de schuitjes, zie ik juist als een pluspunt, de schuitjes zien er bij de roco juist erg mooi en in mijn ogen correct uit. Zeker met het nieuwe prijsbeleid van roco (straatprijs 170EUR) een fraai model. jammer idd van de te donkere raampartij, dat wel...
-
Als ik een beetje zoek op internet is een 482 ook gewoon een traxx, of zie ik dat verkeerd. Ontbreekt in het type alleen een s aan het einde,
Groet René
-
Volgens mij is een 482 een 185 en dus geen 186?
Gr, Ben.
-
Dat zou kunnen, maar dan is het nog steeds een Traxx. Ik denk dat er bedoeld wordt dat de basis foutief is (andere dakopbouw ).
Overigens is de Arnold versie natuurlijk de beste versie.
-
denk dat ieder voor zich zelf uit moet maken welk merk 186 hij zich aanschaft,bij toeval hebben Bas en ik de piko en trix.
Moet eerlijk zijn en dat ik de piko mooier vindt dan de trix, optisch is de piko vele malen mooier (bij de trix ontbreken stickers op de front van de lok).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151107_142741_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151107_142741_1.jpg)
dak opbouw van beide loks , ze staan wel gespiegeld ,maar zie weinig verschil) behalve de roosters van de piko zijn een andere kleur.
Maar wat is het verschil nu, heb ook een roco BR 185 en ook een amce 186 en qua kappen zijn volgens mij het zelfde.
mvgr Evert en Bas
-
De Roco 186 vind ik zeker een van de meest geslaagde modellen in de range van 186'ers. Jammer is het dat ze voor de techniek het binnenwerk van de 185.2 hebben genomen en geen nieuwe ontwikkeling hebben gedaan of de printplaat niet hebben aangepast/vernieuwd. Nu zit je met oude techniek (8 polige decoderinterface) zonder de mogelijkheid van sound; de nieuw ontwikkelde modellen van Roco worden de laatste jaren zo goed als standaard geleverd met een PLuX16 of 21 interface, eigenlijk de nieuw 'standaard'...
Groeten,
Rob
-
Ik heb nog een keer het filmpje bekeken en ik ben eruit hoor (y) Ik wil graag de kap en de rijeigenschappen van de ACME, de buffers en het geluid van Brawa (maar dan het nieuwe geluid wat nog komt), de pantografen van Roco, de stevigheid van MarklinTrix en dat voor de prijs van de Piko :D
Of ga ik nu te ver ;D
-
Jammer dat bij groot licht alle 4 de onderste seinen branden
-
Of ga ik nu te ver ;D
;D (y)
Al weer lang geleden heb ik de ACME lok aangeschaft. Alles nog eens overwegend was dat met de wijsheid van nu toch toen de beste keus (voor mij persoonlijk). Maar gelukkig valt er wat te kiezen en het blijft bijzonder dat al die fabrikanten zich storten op één lok en er kennelijk ook nog wat centjes aan verdienen. Piko heeft al een 2e run uitgebracht en Ma/Trix doet het in de verkoop ook goed. Mooi toch?
Gr, Ben.
-
Volgens mij beide in het lage prijs segment? dan zie je wat toch uiteindelijk de doorslag geeft....
-
Volgens mij beide in het lage prijs segment? dan zie je wat toch uiteindelijk de doorslag geeft....
je moet het wel zo zien dat je verzamelaar hebt en rijders,Bas en ik horen bij het laatste dat wil niet zeggen dat we alleen maar goedkope treinen hebben.
De grootste angst is om bv met de AMCE 186 238 te rijden dat er geen onderdelen afvallen onder het rijden , die ervaring heb ik al jaren met roco.
Kijk een naar de piko 186 rijdt super net als de andere merken, maar is (veel) minder gedetailleerd maar het rij plezier is er zeker niet minder om.
mvgr Evert en Bas
-
Aangezien ik zelf op een clubbaan rijdt gebruik ik dezelfde argumenten als jou. De ACME en/of LS en/of soortgelijke merken zijn erg kwetsbaar en bij botsing of ontsporing ben je er niet altijd bij als een "hulpvaardig clublid" jouw trein/wagon weer herspoort met afgevallen/gebroken onderdelen als gevolg. Daarnaast zeer goede rij-eigenschappen van mn Piko icm de prijs...
-
De grootste angst is om bv met de AMCE 186 238 te rijden dat er geen onderdelen afvallen onder het rijden , die ervaring heb ik al jaren met roco.
Dus de Fyra was niet zo uniek ☺
-
Zie ik nu goed dat Piko beide cabines 2 heeft genoemd ?
(https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/t31.0-8/12239453_1013523002001684_7120279810694643576_o.jpg)
Dit viel mij op toen ik zag dat Piko de enige is die het identnummer links heeft en de rest rechts.
-
wij hebben de 186 002 ,en hier is het wel goed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151112_122423.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151112_122423.jpg)
mvgr evert en Bas
-
Zie ik nu goed dat Piko beide cabines 2 heeft genoemd ?
Dit viel mij op toen ik zag dat Piko de enige is die het identnummer links heeft en de rest rechts.
Dit is wel correct. Het is net aan welke zijde van de locomotief je kijkt.
De Piko heeft een andere fout waardoor ik een klein beetje in de war ben geraakt om de modellen aan de juiste zijde te fotograferen.
De tweede lichting Piko NS TRAXX'en heeft de cabine nummers niet in orde. Cab 2 staat aan één zijde en cab 1 staat aan één zijde. Zoals op de foto hierboven is te zien zie je twee keer cabine 1. Links zal cabine 1 moeten zijn.
Zoals deze van Roco staat precies andersom en zit het ID nummer dus ook rechts.
En draaien we de locomotief om dan zien we het ID nummer wel in 1x links staan.
Dus dat klopt allemaal wel. Het zijn de cabine nummers die de Piko in de war schoppen.
Nu hopen dat wanneer Piko het groene licht geeft voor een derde variant dat deze dan wel helemaal correct mag zijn.
Groetjes,
-
ik heb ook een ACME en die komt toch ook het dichtste bij qwa kleurverschil met de LS ICRm rijtuigen. Ik wil wel binnenkort een 2e Traxx aanschaffen en helaas kan nog een ACME, kan natuurlijk geen zelfde loc nummer gebruiken.
-
Aangezien ik zelf op een clubbaan rijdt gebruik ik dezelfde argumenten als jou. De ACME en/of LS en/of soortgelijke merken zijn erg kwetsbaar en bij botsing of ontsporing ben je er niet altijd bij als een "hulpvaardig clublid" jouw trein/wagon weer herspoort met afgevallen/gebroken onderdelen als gevolg. Daarnaast zeer goede rij-eigenschappen van mn Piko icm de prijs...
Dat doet Brawa dan weer aardig. Detaiileren zonder dat de modellen al te kwetsbaar worden. Kwestie van materiaalkeuze voor zover ik kan zien.
Opmerkelijk kenmerk: de draaistellen zijn echt verend ten opzichte van de bak gemonteerd. De betreffende veren zijn geen imitaties maar uitgevoerd als functionele schroefveertjes die tegen de onderkant van de bak rusten. Daar kom je pas achter als je het ding voor de lol helemaal uit elkaar haalt. ;D Doet Brawa dat vaker?
-
Is dat geen onderdeel van de stroomvoorziening om de binnenverlichting te voeden?
Maar ook Brawa's zijn kwetsbaar hoor. Bij m'n G10 wagens liggen sommige opstaptredes er al af. Ze zijn wel flexibel tot op zekere hoogte, maar een keer is het teveel en knap liggen ze eraf...
-
Het houdt een keer op. :)
Nee, het zijn echt schroefveren tussen draaistel en bak die op dezelfde plek zitten en dezelfde functie vervullen als bij het grote voorbeeld. De stroomafname loopt gewoon via lippen en draadjes.
-
Heb van de trix met mijn telefoon wat filmpjes gemaakt
https://www.youtube.com/watch?v=Edu472WyrWI
moet zeggen na dat ik dit filmpje had gemaakt dat er nog tal van geluiden opzitten.
mvgr evert en Bas
-
ook van mij (y) (y) Bedankt
groet
Bierwagen
-
Net de bevestiging officieel binnen gekomen.
Piko komt met een derde nummer variant van de NS TRAXX in 1:87.
Het betreft de E 186 014. Deze zal medio maart 2016 de winkels gaan bereiken.
Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=sSnIBtytZn0
Groetjes,
-
Omdat dit het recentste bericht is vraag ik het hier maar even,
Kan ik de roco kortkoppelingen combineren met de acme loc. en de lsmodel wagens?
Ik vond dat er nogal wat speling was bij het inschuiven van de koppeling in de acme.
Maar die speling was er ook als ik de bijgeleverde koppelingen gebruik.
-
@Barry: moet daar niet nog zo'n opvul-stukje tussen? Zoals bij sommige LSM-locs? Zie halverwege deze pagina: http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/lsmodels/479-lsmodels-nmbs-1100-serie-benelux?showall=&start=5
Bij de LSM wagens heb je sowieso twee "standen": eerste keer inklikken is een wat langere koppeling, met nog een keer voorzichtig doorduwen en klikken zit de koppeling het verst in de nem-schacht.
-
Op de eerste pagina van dit draadje werd gesproken over de verschillende types en of dit nu wel of niet een TRAXX loc was. TRAXX is een merknaam van Bombardier. Ook een 185 is een TRAXX. Dat was de eerste generatie en de serie 186 is gewoon de tweede generatie, die ook geschikt gemaakt kan worden voor gelijkstroom netten. De serie 187 die nu in testfase zit is ook een TRAXX, hij wordt door Bombardier ook de TRAXX3 genoemd.
Mvg, Peter
-
Kan ik de roco kortkoppelingen combineren met de acme loc. en de lsmodel wagens?
Zekers, dezelfde lok met ander kleurtje, hier met Fl* Profi kk maar dat maakt geen verschil.
(http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/820/skus.jpg) (https://imageshack.com/i/msskusj)
Gr, Ben.
-
Gevonden en gelukt (y)
bedankt voor de info heren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kortkoppeling.png)
groeten barry
-
Ik overweeg de aanschaf van een NS traxx. Nu vond ik dit draadje met de link naar de YouTube vergelijking van PijpLines. Die is ondertussen al weer 7 jaar oud en Piko en Roco hebben beide ondertussen een nieuwe versie uitgebracht als ik me niet vergis; gezien de beschikbaarheid online gaat het ook tussen die twee merken.
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die een beeld kunnen geven van de voornaamste verschillen tussen de huidige Roco en Piko Traxx. Zijn er significante veranderingen/verbeteringen t.o.v. de versies in de PijpLines video?
-
Ik waag me nog even aan een kleine kick van dit topic, omdat ik erg benieuwd ben wat de eventuele meningen hier zijn over Roco vs Piko
-
En dan neem ik aan dat je de NS-versie bedoelt ook?
-
Ja idd, ik bedoel de beide NS versies :)
-
De Roco is sowieso verbeterd qua kleur grijs. Dat was eerst te donker, nu grijzer en dat is meer conform werkelijkheid.
Andere wijzigingen ken ik niet bij zowel Piko als Roco.
-
Dus de locs zijn technisch gezien (vrijwel) ongewijzigd? Dan zou de conclusie van het PijpLines filmpje overeind blijven dus, dat de Piko prijs/kwaliteit wint maar de Roco wel beter is qua detaillering?
-
De nieuwe uitgave van Roco heeft een Plux22 zie ik. De vorige uitgave had nog een achtpolige nem 652 plug. Er was bijvoorbeeld enige zelfwerkzaamheid nodig om de sluitseinen apart te kunnen schakelen. Ik neem aan dat dit met de Plux22 al is geregeld.
-
Ah dank, da's wel een goeie. Ik rijd nog analoog ben wel van plan tzt ook digitaal te gaan rijden. De Piko versie gebruikt ook nog steeds een NEM plug, dus die zal mogelijk ook wat beperkter zijn in functies dan.
-
Vergeet de nieuwe Traxxen van ACME niet (excl via MTE te verkrijgen). Ik vind zelf de ACME de mooiste.