BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: BartS op 11 November 2015, 20:30:43
-
Beste mensen,
Ik verkoop een verzameling namens iemand waar deze locomotief bijzat. Ik kan nergens vinden waar vermoedelijk deze (Amerikaanse) locomotief vandaan komt?
Als iemand herkent wat of welk merk/model (Atlas?) dit is zou mij dit natuurlijk helpen (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175706_1024x576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175706_1024x576.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175712_1024x576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175712_1024x576.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175721_1024x576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175721_1024x576.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175727_1024x576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20151229_175727_1024x576.jpg)
-
Het enige waar ik op af ga is de koppeling en dan zeg ik Fleischmann, maar goed, ik zal er wel naast zitten...
-
Ja klopt, dat heb ik natuurlijk zelf ook waargenomen maar ik denk niet dat daadwerkelijk Fleischmann dit heeft uitgegeven. Je ziet dat het een behoorlijk oude loc is, hij is ook qua gevoel gigantisch zwaar met nagenoeg 100% metaal erin verwerkt met een middenmotor. Wellicht dat er andere merken in hun beginjaren ook modellen uitbrachten met deze (Fleischmann) haakkoppelingen... Qua bouw lijkt het misschien ook voor een speciale doelgroep te gaan.
Hopelijk weet iemand meer die misschien dit model een keer heeft zien rijden ;)
-
te zien aan het boutje door de koppeling zerker geen fleischmann.
Als ik de beugel zie voor op de lok heeft daar ooit een mega haak gezeten.
-
Lijkt op een mislukte kruising tussen een Alco FA (zijramen) en een EMD F-unit (neus lengte)
Het is zeker geen Fleischmann, want die F-unit heeft een rundmotor en een veel subtielere neus
-
Het is een model van een Fairbanks - Morse C-liner, fabrikant van scheepsdiesels die tijdens en na WO2 enige tijd geprobeerd heeft op de (Amerikaanse) markt van diesellokomotieven door te dringen. Kleurstelling doet aan de Southern denken maar ik dacht niet dat die maatschaqppij ooit deze loks had. Fabrikant van het model: geen idee. Succes!
-
Bedankt mensen voor de info so far. Ik ga even googlen en hopelijk kom ik dan nog verder. (y)
-
En na even Googlen heb ik hem zo goed als zeker gevonden; betreft een Rivarossi (Atlas) C-Liner H0 (http://hoseeker.net/gallery/index.php?album=hotrains4%2Frivarossi-ahm-diesels&image=Rivarossi-FM.jpg) - (http://www.spookshow.net/fmc.html)
Kortom @ Clickmaniac bedankt voor uw info en ik hier kan ik verder mee. Ik ga kijken wat ik hiervoor nog qua vraagprijs kan vragen. ;)
-
Rivarossi? http://www.rivarossi-memory.it/ENGLISH_VERSION/Riva_American_Locos/Riva_FairbanksMorse_Eng.htm
AHM?
Tyco?
Lionel?
even wat mogelijkheden. Ik kan dit model in deze kleur nog niet vinden.
EDIT: te laat, hoewel? De kap van de riva is plastic, de kap van jouw lok is metaal?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2015_12_30_00_29_11.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Screenshot_2015_12_30_00_29_11.png)
Hij is volledig metaal gegoten chassis die 560 gram weegt. Best pittig voor een modeltrein...
-
AHM's first HO-scale diesel locomotive release was the Fairbanks Morse C-Liner. The C-Liner arrives in the spring of 1963 to AHM's line. The model had previously been included in the first offering of Lionel HO and was also found under Rivarossi's name. There are differences in the models from these various appearances. For example, early Rivarossi C-Liner models may be found made of bakelite or zamak. The Lionel HO C-Liner tooling features an enclosure on its front pilot not found on AHM examples. Though the C-Liner originates in Italy made by Rivarossi, the majority of the AHM examples you find are Yugoslavian produced models.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rivar.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rivar.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ahm_rivarossi_cliner_kit.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ahm_rivarossi_cliner_kit.jpg)
Het is dus een jaren '50 model, geproduceerd door Rivarossi in zamac (gegoten metalen legering), in de jaren '60 ook geleverd door AHM en Lionel. De meeste latere kappen werden in bakeliet gegoten.