BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: prutser op 10 November 2015, 22:38:58

Titel: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 10 November 2015, 22:38:58
Ik mocht mij de gelukkige eigenaar noemen van een messing ets bouwpakket van een C10c en daar ga van de bouw hier wat plaatjes neerzetten.
Helaas zijn de etsen op en komen er ook geen meer had ik begrepen, ik had er ook nog wel een gewild.

Hier wat fotootjes die al op dit forum voorbij zijn gekomen van het ding:

(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/tM_NS-C10c_P3022379.jpg)
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/tM_SS_C888_P7458.jpg) (http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/tM_SS_C888_P7458.jpg)
Gebouwd door de maker van de ets Ewout (Ingenium).

(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/IMG_0187_zpsbo4zddog.jpg) (http://s39.photobucket.com/user/gertarkema/media/voortgang-modellen/IMG_0187_zpsbo4zddog.jpg.html) (http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/IMG_0186_zpspnhvhhvm.jpg) (http://s39.photobucket.com/user/gertarkema/media/voortgang-modellen/IMG_0186_zpspnhvhhvm.jpg.html)
Gemaakt door Gert Arkema (moest nog glas in e.d.).

En dit is het begin:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05557_zpsluthemiz.jpg)
Er zit nog een zakje met boutjes moertjes, gedraaide gascilinders en deurkrukken bij en ik heb een zakje geprinte onderdelen zoals de gaslamphouders en dakluchters erbij gedaan.
Draaistellen, kortkoppelmechaniekjes en buffers moet je zelf opsnorren.

Ik ben inmiddels al aardig op weg maar dat laat ik t.z.t. wel zien.

Een goedenavond.

Stephan.


Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 10 November 2015, 23:35:24
Spannend  ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Jamie op 11 November 2015, 07:53:45
Is het idee om deze ets op A3 te kopieren en na te bouwen uit styreen als je er zo graag nog eentje wilt hebben?
Mvg jamie
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 11 November 2015, 13:40:07
Nee in styreen krijg je de raamranden e.d. nooit zo mooi.
En spannend wordt het maar niet eng dus trekken we de ets uit elkaar en gaat de fik in de brander (altijd van je af anders sta je zelf in de hens en dat is best eng).
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05591_zpstmkeyqq1.jpg)

Ik ben een beetje slordig met de camera dus af en toe missen er wat stappen.
Hier zijn de stelbalken omgebogen en zijn de voetplanksteunen en de bufferbalkonderdelen erop gezet. De bufferbevestigingsplaten zitten niet bij de kit maar die heb ik nog van Gert gekregen, waarvoor dank.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05589_zpsi6ihg5hy.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05592_zps5xm2siza.jpg)

De gaatjes voor de steunen waren vrij ruim, als ze krapper waren zaten ze sneller goed, nu heb ik nadat de treeplanken erop zaten nog her en der met de brander wat steuntjes verschoven om de plank recht te krijgen.
Ik denk dat dat per ets verschilt want in de beschrijving staat dat je diverse gaatjes wat op moet boren maar dat is bij mij niet nodig geweest.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 11 November 2015, 20:56:59
ga je alles met de brander doen?
bij de handgrepen op de bak uitkijken dat hij niet kromtrekt en je handgrepen omkrult.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 11 November 2015, 23:50:51
Ik ben nu met de handgrepen en handrails op de zijwanden bezig en dit doe ik inderdaad met de bout maar ook dan zie je de wand door de hitte opbollen en weer terugzakken als het afkoelt net als bij de brander.

Nog geen plaatje van.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Tomasso op 11 November 2015, 23:58:16
Ik heb er ook een paar en ik krijg nu al nachtmerries als ik het zie... Maar goed, wat moet dat moet en ik lees lekker met je mee...
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 14 November 2015, 12:18:54
Ha nachtmerries  (y).

Ik heb trouwens slecht geslapen van het maken van de bolling onderin de zijwand.
Voor de bolling in het dak werd aangeraden dit met het randje in de bankschroef te klemmen en dan om te buigen ik dacht dat dit voor de zijwand ook zou werken; niet dus, je krijgt er knikken in en en i.t.t. het dak waar knikken min of meer normaal zijn en je weg moet schuren is dit voor de zijkant dus ***.
Ik heb met veel pijn en moeite de boel nog een beetje recht gekregen en misschien moet ik er her en der nog met een schuurpapiertje langs maar het was wel balen.
Mijn manier van de zijwanden was het gebruik van een houten hamersteel en het daar wat omheen wrijven en buigen, dat ging stukken beter.
Voor de lange dingen die haaks omgezet moeten worden is de bankschroef met plaatjes wél handig; inklemmen tot vlakbij de knik en dan met een stalen liniaal ertegen ombuigen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05625_zpsbnnhbquo.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 14 November 2015, 12:37:00
Het onderstel.

De voetplaatsteunen heb ik trouwens met een tangetje aan de binnenkant tegen de stelbalk getrokken en dan met de vlam erover. Al die pennetjes moeten ook weer strak langs de binnenkant van de stelbalk later weggesneden worden anders past het stelwerk er niet op.

Even de onderste voetplaat ertegen solderen ondersteunt met een pincet.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05593_zpspqlux0d3.jpg)

Bij de bovenste plank kwam ik een dingetje tegen, de bufferbalk steekt wat uit zodat de plank niet zo lekker tegen de stelbalk aankomt.
De plank heeft een randje waarin de stelbalk moet vallen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05599_zpsubvbqch8.jpg)

Het soldeerrandje moet bij de uiteinden sowieso van de plank gesneden worden maar bij mij heb ik ook de bufferbalken iets in moeten korten.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05594_zpsouu0wvmy.jpg)

Ik heb de bovenste plank er verder zo in de bankschroef ertegen gesoldeerd.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 14 November 2015, 12:45:57
Bij de weg, behalve in het boek "De Erfenis" heb ik voor dit rijtuig ook foto's en informatie kunnen vinden in de Railhobby's 1983 nr. 11, 1984 nr. 3 en 1985 nr. 2.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 14 November 2015, 19:29:51
De pennetjes van de treeplankhouders strak langs de bak met een zijkniptang afknippen is voldoende. Het is niet nodig om ze helemaal glad te vijlen/slijpen/schuren.

Aan het uiteinde van de bovenste treeplank moet inderdaad een hapje uitgevijld worden om de bufferbalk te ontwijken. Tijdens het tekenen over het hoofd gezien.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 14 November 2015, 23:58:42
Ik ben er met een mesje langsgegaan, de pennetjes van de treeplakhouders.

We zetten nog even de draaipunten voor het draaistellen erop, wat soldeer ertegen en vlam.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05626_zpsbwlqecrm.jpg)

Even de draaistellen passen, verrek die uitstekende pennetjes moeten van de hoeken van de draaistellen anders draait het niet ver genoeg.
Ik heb even zitten zoeken maar op foto's van Pruisische draaistellen in Nederland zitten ze ook niet op dus weg met die gekke dingetjes.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05601_zpsahqhmden.jpg)

En staan.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05616_zps2te3l6p3.jpg)

Welterusten.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 15 November 2015, 10:57:54
Goedemorgen Stephan;D
Gisteren de SS 3 as B afgemaakt.
Dus ik doe nu lekker met je mee met de C10c
Ik maak 4x de SS uitvoering.
gr Jan
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 15 November 2015, 16:44:36
Gezellig dan ben ik niet alleen bezig.
Helaas heb ik maar 1 kitje dus als er iemand is die ermee in zijn maag zit dan heb ik wel belangstelling.

Nu wat eenvoudigs.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05609_zpsyuhl443k.jpg)

De bankjes in elkaar gevouwen en gesoldeerd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05621_zpsku0vfjpo.jpg)
Rugleuningen erin, lipjes omvouwen en solderen.

Beugeltjes voor de gascilinders.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05600_zpsf9tigkvv.jpg)
Op de holle steuntjes de cilinders leggen met wat soldeerverf en de brander ertegen en klaar (geen foto)
Die kleine piefjes in de gaatjes later haaks omzetten, ze houden het verdraaien van de beugels tegen als je ze tegen de onderkant schroeft.

Nu eerst F1 kijken.

Stephan.



Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 15 November 2015, 17:24:16
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05621_zpsku0vfjpo.jpg)

Op deze foto zie je de uitsparing in het spanwerk voor de lipjes van de treeplankhouders. Incl. half weggeetst groter rondje om ook geen probleem met een klodder soldeer te hebben.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 15 November 2015, 18:47:04
Aha, dus daar zijn die vreemde hapjes uit het spanwerk voor bedoelt  (y).
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 15 November 2015, 19:00:37
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05631_zpstvfji534.jpg)

Hier dus het haaks omgezette spanwerkdeel met de inhammetjes voor de pennetjes van de planksteunen en de iets afgeknipte pennetjes op de uiteinden zodat deze niet door de bodem naar binnen steken en je er last van hebt.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 15 November 2015, 22:28:37
Zo dan ,
Bij de SS versie is de bovenste treeplank dus niet doorlopend maar zijn het allemaal losse treetjes.
Mn vrouw heeft zojuist online een dwangbuisje besteld. ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 15 November 2015, 22:48:07
Lache hè, en de trappetjes en vooral de belijningen op het rijtuig zijn extra bij de SS, bij de naoorlogse versie zit er geen enkel extraatje op. Lekker kale bende.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 16 November 2015, 00:02:05
Ben ff naar de schuur gelopen  en heb ook ff een paar van die ijzeren blokken op gehaald zoals Stephan ook laat zien.
ik had iedere keer als ik met het pincet de treeplank tegen de stelbalk hield op het moment supreme ik te hard duwde en de hele boel weer verschoof.
de andere kant had ik daarna in 20 min zitten. (y)

de bewuste treetjes
(http://myalbum.com/photo/N7y27HV1S2jU/1k0.jpg)

resultaat van een middag /avond prutsen ;D

(http://myalbum.com/photo/eJvGb7P9hksk/1k0.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 16 November 2015, 23:29:52
Zo weinig soldeer, ik heb nog her en der extra soldeer ertegen aan moeten kwakken omdat je anders de gaten in de stelbalk nog zag bij de treeplanksteunen.

Nou gaan we eens met de zijwanden aan de gang.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05590_zpsm18wkttq.jpg)
De ronding. Hier is de ronding nog wat te sterk maar dat komt omdat ik bezig ben geweest de knikken weg te wrijven over de houten hamersteel die er door het buigen in de bankschroef waren in gekomen, stom.

De strip ertegen solderen waar je eerst nog het moertje in het midden op hebt gesoldeerd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05608_zpsek4king5.jpg)
Ik ben weer met de vlam bezig geweest maar dat is niet echt handig, de strip gaat dan door de hitte iets bol staan waardoor deze van de wand af gaat staan, vandaar die blokken staal. Wellicht gaat het met een bout beter.

Hier zie je de positie van de strip, bepaald door de laatste/eerste handgrepen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05617_zpsyruvodid.jpg)
De strip moet net niet helemaal haaks zijn omdat deze tegen de schuine wand komt.

Ik heb hem ook helemaal afgesoldeerd, schijnt niet nodig te zijn maar ik vind het gewoon lekker.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05618_zpsrour7yry.jpg)

Dan de handrails en grepen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05614_zpsggkxnena.jpg)

Het handigste was om een horizontale en verticale greep tegelijk te doen en als laatste alle deurknoppen, er zitten losse etsdeeltjes met knoppen bij de kit.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05611_zpslhzks7yh.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05615_zpsgcr5eujr.jpg)
Aan de onderkant soldeer en de bout ertegen.

T'is even doorzetten maar dan heb je ook wat.

Stephan.


Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 16 November 2015, 23:45:28
Oja Die deurklinken moet ik geloof ik uit andere kits gaan halen.
Bij welke zitten ze Ewout ?voor dat ik alle verpakkingen open moet rukken.

Weinig soldeertin doet net zo veel als veel soldeertin.
Het overtollige zit namelijk naast je verbinding. ;D
Probeer het eens met een heel klein puntje tin aan je bout.
Vergelijk de onderzijde van mijn banken eens met jou foto.
ik heb met de bout een heel klein drupje tin er op gelegd, dan nog een keer flux er over en dan met de brander heet stoken.
Als je het ziet vloeien meteen de brander weer weg.
Als je bij mij op de bovenkant inzoomt zie dat bij mij de rugleuningen echt helemaal mooi door gevloeid zijn.

(http://myalbum.com/photo/lvGkPaXGDqKV/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/N7y27HV1S2jU/1k0.jpg)

Het zelfde geld voor mijn treeplanken en houders, die heb ik wel gewoon met de bout gedaan.
Maar ook hier meer flux dan tin, ze hoeven alleen maar even te vloeien.
overigens zie je dan ook dat ik de treeplanken op de kop heb zitten  ::)
Bij deze laat ik het zo bij de andere 3 doe ik het wel goed  :P

Bodemplaat, alle treeplankhouders geplaatst, morgen de treeplanken er aan.
Ze zijn hier wel nat omdat ik ze na het solderen altijd in de soda leg.
Dan vreet de Flux niet in.
(http://myalbum.com/photo/sCFSpECoAASh/1k0.jpg)
hier ook heel weinig tin op het koppelhaakoogje en draaisteltap.
(http://myalbum.com/photo/SdP8U3X92z45/1k0.jpg)
Morgen verder. (y)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 16 November 2015, 23:53:05
Bij mij zat er met weinig tin nog gaten in de stelbalk zodoende moest ik ze her en der met extra tin nalopen om die gaatjes dicht te krijgen.
Verder als het niet in het zicht zit maakt het mij niet zoveel uit en bij die leuningen wilde ik ook de flapjes lekker vast hebben.

Met de handrails ben ik ook niet echt zuinig met soldeer geweest maar toch lieten er een paar, na het afknippen van de stangetjes aan de binnenkant, los.
Het beste is om dan de wand aan de binnenkant vlak te vijlen vanwege het inzetten van het vensterglas maar dat gaat niet lekker met die ronding erin, ik zie wel hoe ik dat doe later met het glas.

Met weinig soldeer heb ik ook steeds de angst dat er na het spuiten onderdelen loslaten of zo, het is niet logisch maar toch.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 17 November 2015, 00:09:40
Aan de binnenkant knip ik na het solderen de lipjes van de handgrepen zo kort mogelijk af.
Het restant doe ik dan met een slijpsteentje in de dremel .

Oja komen er bij jou ribu of symoba kortkoppelingen in?
dan moet je de strip iets inkorten  :P en ook bij de banken aan de onderzijde wat wegsnokken.
dus nu eerst de symoba of ribu er bij pakken om te passen.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 17 November 2015, 19:48:24
de onderrand van de bak zet ik om door een dun plaatje hout onder in mn zet bank te leggen en de plaat mooi te klemmen.
Dan met een oude tandenborstel de rand iets naar beneden masseren.

(http://myalbum.com/photo/aRPwxxpHRE0r/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/Oa1xOW8fmcN6/1k0.jpg)

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 17 November 2015, 20:37:19
Hee, al je handgreepjes zijn eraf gevallen. Te weinig soldeer gebruikt zeker.  :-*

Ziet er goed uit Stephan!
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 17 November 2015, 20:45:03
 :P ga jij nou maar tekenen , dan bouwen wij wel.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 17 November 2015, 23:53:58
Maar nou heb je er toch een soort van knik in zitten, in de wand, en geen bolling?

Waar waren we.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05609_zpsyuhl443k.jpg)
De bankjes zijn gevouwen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05606_zpslyxpm5vm.jpg)
Moertjes in de bevestigingsstripjes voor op de kopwanden.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05607_zpsjlvbruen.jpg)
En tegen de wandjes gesoldeerd, gelijk met de onderkant van de wandjes, let op de puntjes op de hoeken steken nog uit.

Dan staat in de beschrijving om alle grepen en dingetjes al aan de kopwanden te zetten, dit heb ik niet gedaan omdat ik ze dan in de weg vind zitten en ze misschien weer loskomen bij het vastsolderen van de zijwanden.

Wel heb ik dit stripje al vastgezet maar dat had ik beter ook later pas kunnen doen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05605_zpsraiv62we.jpg)

Na het wat glad maken van de binnenkant van de lange wanden kunnen deze haaks omgebogen worden en kunnen de kopwanden ertegen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05627_zpsrycbex2m.jpg)

De boel zo buigen dat het strak aansluit en netjes past. Ik heb dit voorzichtig met de brander gedaan want met de bout ertegen kan het weer gaan verschuiven. Wel voorzichtig met de vlam erlangs want anders krijgt het wandje de vorm van een paprikachip, die tijdens afkoelen wel weer recht buigt maar dan niet netjes meer tegen de wand zit.

Eén zijde vond ik na het solderen perfect zitten, de andere zijde had een klein kiertje die ik met de bout nog na ben gelopen, wat wel weer extra soldeer op de wand opleverde.

Let op dat de onderkant van de lange wand gelijk ligt met de onderkant van de uitsteeksels op de kopwand maar hou ook de bovenkant in de gaten zodat het dak later mooi aansluit.

Die foto's komen morgen.

Welterusten.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 18 November 2015, 00:32:17
klopt zoals jij de zijwand gebogen hebt is wel wat mooier ja.
Nouja bij de andere 3 maar eens doen dan, al heb ik eigenlijk altijd al zo mn ns rijtuigen een knikje gegeven.
Als ik op de eerste foto`s naar de groene van Gert en Ewout kijk hebben die hem ook geknikt.
De bruine van Ewout is gebogen. (y)

Ik ben vandaag overdag bezig geweest om weer bij een bodemplaat de treetjes en treeplank aan te brengen.
Daarna was ik dat zat en ben begonnen om bij de eerste bak alle handgrepen er op te zetten.
Als of dat rustgevender was  ;D met name de deurkrukjes.
Voor de gene die nog moeten gaan bouwen:Kijk uit met de handgrepen onder de ramen ,
je hebt er precies genoeg.
(http://myalbum.com/photo/w9jZfk5eeHne_8lZ2wq/1k0.jpg)

Je hebt gelijk met de frutsels op de kopwand , die zet ik er ook later op.
De trapjes zelfs na het spuiten.
Die greep voor het gaslicht die je daar hebt is bij mij helaas engelenhaar.
Gelukkig heb ik er nog een paar uit een andere kit.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 18 November 2015, 19:46:16
Ow ik zie nu bij jou die gaten in de kopwand.
Tis  misschien wel slim om eerst die blokjes er op te maken.
Daar zullen we best veel warmte bij toe moeten voegen.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 18 November 2015, 20:03:05
Ik lijm daar later de geprinte kastjes op.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05645_zps0g5nplue.jpg)
Extra bestelde geprinte onderdelen met allerlei dakfrutsels, kopdoosjes en pleepijpen.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 18 November 2015, 20:46:07
Die heeft Jan ook. ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 18 November 2015, 21:26:15
Klopt , dit zijn ook de fragiele torpedo`s.
Daar ga ik toch philo`s voor kopen.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 18 November 2015, 21:41:27
Dan zou ik ook Philo sluitseinijzers erop zetten, die bij de kit zitten buigen al als je er tegen blaast. Ik laat ze lekker zitten ook al heb ik nog kant en klare liggen. Je moet gewoon niet te wild doen met je rijtuig  ;D.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 18 November 2015, 21:57:16
De optie is om het goedkoop te doen en dat kan, maar je kunt het inderdaad gerust met onderdelen van Philotrain, MK of Werps aankleden net wat je wilt. Ik ga wel in een soort treinen cassettes investeren, want inderdaad, nu wikkel ik het rijtuig in keukenrolpapier en leg het in een IKEA doos. Maar elke keer is er wel iets dat terug gebogen moet worden. Ik moet zeggen dat ik nog geen gebroken dakluchters heb gehad. Maar dan nog, steek ik er zo een ander in. Kost haast niks.  :)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 18 November 2015, 22:06:35
Tja wij slepen de zooi ook nog al van hot naar her.
Vanavond 007 aan t kijken.
Geen vorderingen dus ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 18 November 2015, 23:37:02
Nou hier dan de fotoos van de kopwanden.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05638_zpsgpnfzbu6.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05640_zps02onynh1.jpg)

Hier zie je bij de ene meer soldeer dan de andere omdat ik die met de bout en wat soldeer nog ben nagelopen want ik vond het niet strak genoeg aansluiten.
De handgrepen en sluitseinijzers zitten erop en zijn 90gr. omgezet, alleen de trap en lange handrails zitten er nog niet op, de handrails komen nog maar de trap pas na het spuiten.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 18 November 2015, 23:48:34
En nou komt het moeilijkste  ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 18 November 2015, 23:50:47
Dan kunnen de tussenwanden erin.
 
De kopwanden zonder de deurtjes komen boven de strip met de moertjes en hier moeten twee hapjes uitgehaald worden. Ik moest ze ook nog iets inkorten om lekker te passen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05635_zpshmswax0m.jpg)
Hier de rechter wand de op maat gevijlde en de linker afgekrast om nog af te vijlen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05641_zps60mv9n4v.jpg)
De kopwanden heb ik ook aan de onderkant aan de strip met de moertjes vastgezet, hoeft niet. Soldeerverbindingen zijn trouwens op de fotoos niet altijd al schoongemaakt.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05643_zpsenl2ljoh.jpg)
Hier zitten alle wandjes er in en zijn aan de dakzijde met de lipjes vastgeklemd en gesoldeerd.

Ik twijfel nog of ik de middelste wandjes vastsoldeer aan de zijstrip met de boutjes, eerst de bak op het onderstel zetten en kijken hoe dat zit, misschien moet er nog wat gericht worden of zo.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05644_zpsyh2x1oux.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 18 November 2015, 23:51:09
En nou komt het moeilijkste  ;D

Het dak?
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 19 November 2015, 00:03:13
yep, het lijkt mij lastig om de randen mooi omgevouwen te krijgen.
met die zijwanden zou ik idd even wachten.
Jij ook al aan de leesbril ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 19 November 2015, 00:24:19
Het dak zit erop  8). Morgen de fotoos.

En ja ook een leesbril, maar dat wat daar ligt is mijn gewone naar bed gaan bril.
Ik heb lenzen van bijna -7 en ik heb sinds een jaartje een paar leesbrillen aangeschaft want ik ben ze altijd kwijt. Maar bouwen doe ik zonder lenzen en bril, dat wil het beste, dan heb ik in feite een leesbril van bijna +7 op  :P.
Als ik gereedschap zoek of moet lezen zet ik even mijn gewone bril op (die ik heb om als mijn lenzen uit zijn mijn bed te kunnen vinden).

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 19 November 2015, 00:33:26
Ow ik kan gelukkig nog zonder bril alles doen.
Allen bij het hobby-en kan ik niet meer zonder zo`n goedkoop action brilletje.
Ik ben benieuwd naar je dak  ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 19 November 2015, 07:13:15
Tussenwanden alleen aan plafond solderen. Niet aan de zijwanden. Zijwanden gaan door de strip nergens heen.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 19 November 2015, 16:45:57
Hè wat jammer, ik gooi er graag wat grote hompen, dikke plakken en knoepers van kluiten soldeer tegenaan. Da's helemaal mijn ding.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 19 November 2015, 19:01:27
Weet ik, daarom zeg ik het nog even. ;D ;)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 19 November 2015, 23:00:34
 ;D

Het dak.
Nou ja volgens de beschrijving met het randje 2-3mm. inklemmen in de bankschroef (evt verlengt met losse bekkenplaten) en dan vrij kort ombuigen zonder echte knikken te maken en dan aan beide kanten.
Moest het het her en dar met een platbektangetje nog wat langslopen en na veel geduw en getrek komt er een dakkie uit.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05646_zps6fm98bro.jpg)

Even flink schuren, de twee waterbakplaatjes in de goede radius buigen, op elkaar solderen en van binnenuit op het dakje vastzetten.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05647_zpssstxledk.jpg)

Veel passen om te zien of de randen van het dak mooi op zijwanden van de bak aansluiten, het past maar net.
Dan aan een kopse kant vastsolderen zodat het aan beide zijden van de zijwanden goed aansluit en geen kier komt of dat je de omgebogen hoeken ziet en dan aan de andere kant hetzelfde. De rand van de kopsekant valt in een gleufje in het dak. Alles met de bout gedaan.
Dat kleine kiertje blijft bovenin de hoeken echter open, zie je ook op de eerste foto's in dit draadje. Voor de vroege versies niet vergeten aan één kant de 2 gaatjes in de dakrand openboren.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05648_zpsvzjxlz3z.jpg)

Hierna heb ik het dak nog op drie plaatsen aan elke kant op de bak vastgezet, een kant had ik iets te ver geduwd dus even de vlam erop en hij sprong precies in de goede stand terug.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05649_zpscbfolpvf.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05651_zpsqo1wmziy.jpg)
Wordt wel heet zo.

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 19 November 2015, 23:10:40
Netjes,netjes (y)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 19 November 2015, 23:30:15
Dankje, ben er zelf ook wel mee in m'n sas.

Vandaag de twee handrails bij het trapje erop gezet en het trapje vast pas gemaakt, trapje wordt los gespoten en later pas gemonteerd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05653_zpsradxbg9i.jpg)

Even op het onderstel geschroefd en op de rails gezet, kijken hoe het lijkt.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05652_zpsw0jxnbpe.jpg)

Nu alles langslopen, her en der richten en met de glasvezelpotlood wat soldeer weghalen. Dan kunnen volgens mij alle dakdingen, pleepijpen, buffers e.d. erop gelijmd worden en kan de boel in de primer.

Als koppeling komen er kleintjes Symoba onder die kunnen er als alles af is zo onder gelijmd worden.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 19 November 2015, 23:42:53
Ik ga in het weekend weer verder.
Het streven is om er dan 2 spuitklaar te hebben.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Gert Arkema op 19 November 2015, 23:53:38
Kek dakkie hoor, prachtig gelukt. Applausje, want het is geen makkie  (y) .
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 20 November 2015, 00:42:07
Goed gedaan Stephan, je mag al bijna je nickname laten veranderen. Wie volgt?  (y)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Post49 op 20 November 2015, 00:44:31
Die koe vindt er niks an. Wij wel  (y).

Gr. Erik.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Ivo tB op 20 November 2015, 00:52:01
Keurig dak  (y)  Pas je op dat je je bril niet vervormt met de vlam. Ik zie dat bij mij ook nog wel eens gebeuren.

mvg,
Ivo
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 20 November 2015, 22:34:19
Te laat  :-\.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 20 November 2015, 22:37:33
Ojee?
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 20 November 2015, 22:37:58
Dat ga je niet meenen :'(
Dan word het een duur kitje  :o
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 20 November 2015, 23:06:21
Vanavond alle bramen overal afgevijld, alles haaks omgezet, alle moertjes vast gesoldeerd.
Gaat nog een beste bak tijd in zitten.
Nou kan ik morgen in een streep verder met afbouwen.

(http://myalbum.com/photo/WNORfuwAeFh4/1k0.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 20 November 2015, 23:12:09
Ojee?

Dat ga je niet meenen :'(
Dan word het een duur kitje  :o

Nou valt mee, een hoek van het glas, plastic dus, is wat gesmolten. Gebeurde ook al vrij in het begin en sindsdien leg ik als ik ga solderen de bril zo ver mogelijk in een hoek van het werkblad.
Ik heb wel tijdens het solderen een veiligheidsbril op omdat ik er met mijn slechte ogen met mijn neus bovenop zit en er steeds kokend soldeer in mijn oog spetterde en dat werd een beetje vervelend.

Ik zit nu trouwens toch weer naar de kortkoppeltoestand te kijken en met een kleintje symoba er onder raken de flensen net de hoekjes van het huis. Met de grote Ribu moet ik dus behalve aan de onderkant van de banken ook een stuk van de onderkant van het tussenwandje weghalen. Ook zag ik dat dan een bank niet geplaatst kan worden maar die kan dan misschien ook tegen het tussen wandje gelijmd worden. Er zitten dus gaatjes in maar dan moet ik dus schroefjes halen om het mechaniek vast te zetten of het complete huis erop lijmen maar dan moet er nog meer van de bankjes en tussenwandjes af. Dus.
Ik heb ook nog een kleine Ribu liggen eens kijken hoe die uitkomt onder de bankjes.
Ik kan natuurlijk ook de Symoba's aan de binnenkant lijmen.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 20 November 2015, 23:22:46
Ik had toen alleen een grote ribu liggen, fijn he?  ;D Onder m'n doorgangsrijtuigen heb ik nu ook die kortere. 504 geloof ik. Als je M1 boutjes en moertjes nodig hebt, ik kan je er wel een paar toesturen. Ik had verwacht dat een Symoba wel zou passen overigens. Jammer dat het niet zo is.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 20 November 2015, 23:30:00
Die boutgaatjes die je half ge-etst hebt die zijn toch bedoeld voor een symoba?
Of voor een grote Ribu?
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 20 November 2015, 23:30:51
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36109.msg548217.html#msg548217 (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36109.msg548217.html#msg548217)
Dit is de bedoeling met die gaatjes.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 20 November 2015, 23:39:57
Uit de handleiding:

Citaat
De bodem.

Wil je een Ribu kortkoppeling gebruiken, dan moet je het vierkant gat openen. Tevens de 3 montage gaten openen (1mm)

Ik had toen nog niet gespecificeerd dat het een 503 moest zijn. Ik wist simpelweg nog niet van de 504.

Hier een foto van mijn gepruts. Ik heb dit ook alleen maar gedaan om te kijken of het kon, want m'n coupe rijtuigen wil ik allemaal met modelschroefkoppelingen gekoppeld hebben.

(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/tM_NS-C10c_20150206_006.jpg)

Ik kan het ff niet terug vinden, maar als je die grote Ribu toepast, zie je dat de verstevigingsstrip die jullie braaf op de wand gesoldeerd hebben, niet meer past. Daar moet dus een hap uit gedremeld worden. 4x dus.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 20 November 2015, 23:43:45
Aha Karsteriseren  ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 20 November 2015, 23:46:46
Aha Karsteriseren  ;D

De truc kende ik van HansHobbyHoek en die had het weer van iemand anders.  :P Edit: Peter van der Kleij
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 20 November 2015, 23:52:10
Bankjes en zo inkorten is niet zo, maar die strippen tegen de wand wegdremelen is lastig. Toch eens naar de 504 kijken. Ik wist ook niet meer dat ze bestonden maar kwam ze net in een bakje tegen toen ik naar de NEM schachten aan het zoeken was; verrassend. Ook geen idee meer waar ik ze vandaan heb.

Steohan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 20 November 2015, 23:53:00
Ik heb de rand bewust nog niet gesoldeerd , ik had al van Gert begrepen dat hij gekortwiekt moest.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 20 November 2015, 23:55:34
De 504 is 18mm breed, de 503 is 26mm breed. Nu heb ik ff niet de breedte paraat die overblijft, maar ik denk dat je met die 504 een heel eind komt.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 20 November 2015, 23:56:40
is dit hem ?

(http://myalbum.com/photo/eiDllgKVI1DL/360.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 20 November 2015, 23:58:04
Da's een symoba. Ik maak wel even een plaatje.


De Ribu 504

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05656_zpszzyakqja.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05655_zpsnmfcweba.jpg)

Je moet dan één van de twee schachten afsnijden.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 21 November 2015, 00:09:20
Oke morgen ff naar Bentink
Kan ik meteen weer ff philo kijken. ;D

HMM ff in mn voorraad gedoken.
Heb nog een beste vracht van die meuk.
Die rechtse zal afvallen. dan past het draaistel niet meer.
(http://myalbum.com/photo/wMU1z0bOUAA7/1k0.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 21 November 2015, 00:37:17
Die linker dus, maar dan de schacht die verder weg zit laten zitten. Zoals ie nu is kun je hem bewaren voor je doorgangsrijtuig.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 21 November 2015, 00:44:45
 ;D he gelukkig , mag ik toch naar Bentink (y)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 21 November 2015, 01:17:53
Die Fleischmann coulisse is ook een mooi dingetje zo te zien, al zal die wat meer pegels kosten?
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 21 November 2015, 14:33:17
Tis de ribu 503 geworden
vast gezet met m 1,0 boutje en moertje.

(http://myalbum.com/photo/Vi3XwOkIsVBY/1k0.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 21 November 2015, 16:17:30
Toch niet , ik vind het scharnier gedeelte niet fijn werken van die ribu  >:(
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 21 November 2015, 17:16:39
Da's een 504.  ;D

En ik moest bij m'n ribu's de bodemplaat wat bewerken, het lijkt of er een opstaand randje in zit. Met een mesje glad gekrabd. Ook wat roco vet erin hielp.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 21 November 2015, 17:28:12
Dat had ik ook, dat randje of iets dergelijks. Verder viel het op dat als ik aan dat staafje trok het stroef ging maar als er een NEM schacht aan deed en daaraan trok het soepel ging.
Heeft iemand ervaring met de 504 met de verre schacht eraf, dus de NEM schacht op het stangetje wat recht in de Ribu zit, wordt dan de uitslag niet erg kort?

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 21 November 2015, 18:22:16
Uitslag is kort, maar als je ruime boogstralen gebruikt, werkt het wel. YMMV.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 21 November 2015, 19:08:42
Da's een 504.  ;D

Klopt de 503 was niet op voorraad bij Bentink.
Maar met de 504 hoeft er niks van de banken of verstevigingsstrips af.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 22 November 2015, 13:51:48
Nou de eerste staat er nu zo bij.
Schiet mooi op , nou verder met de andere 3
(http://myalbum.com/photo/qboRJ8hxlanJ/1k0.jpg)

(http://myalbum.com/photo/mFNer64awog8/1k0.jpg)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 22 November 2015, 16:35:45
Kan je nu de waterbak nog wel goed op het dak solderen?
De mijne ligt in de soda.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 22 November 2015, 17:35:43
Ja hoor ff drupje tin op de onderkant. brandertje er over en zitten.
De mijne ligt ook in bad  (y)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 26 November 2015, 00:33:40
Ben vandaag nog even een uurtje met het kortkoppelgedoe bezig geweest en ben toch op de kleine Symoba uitgekomen maar niet er onder maar in de bak.
Vandaag van de autogarage naar huis nog even langs twee modeltreinzaken gereden maar de Ribu is ook nergens verkrijgbaar, soms hadden ze er nog nooit van gehoord, de Symoba is volgens mij dus ook makkelijker te krijgen en werkt ook wat soepeler en met minder speling.

Ik heb het mechaniek (K111) zo geplaatst dat het tussen het wandje en de bevestigingsstrip op de kopse kant past, er hoeft dus niets te worden weggeslepen.
Hier voor heb ik de normale NEM schacht met verzet gebruikt (K107) ivm het draaistel. Van het draaistel heb ik een tussenschotje weg moeten knippen.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05667_zpsdjom5u1s.jpg)

Wel heb ik het gat een flink eind uit moeten vijlen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05675_zps4f4zio00.jpg)

Ik heb de boel getest door het mechaniek tijdelijk met een dubbelzijdig teepje vast te zetten en even de buffers (afkomstig van een gesloopt Roco rijtuig) er los ingedrukt.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05677_zps001yboex.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05666_zpsot2nqdz8.jpg)

Ik heb een soort van noodboog in de baan om naar het schaduwstation te rijden. Deze heeft een straal van ongeveer 54cm, aan de krappe kant dus, maar het rijtuig ging hier gewoon doorheen. Er zitten op de draaistellen ter hoogte van de wielen echter vier verhoginkjes die soms, misschien vanwege de verkanting, net tegen de binnenhoek van de stelbalk haakten.
In de kit zitten twee vage ringetjes, daarvan heb ik het gat tot 4mm. uit gevijld en tussen het draaipunt gedaan, nu staat hij net iets hoger en gaat het perfect. Er zitten meer dingen in de kit die ik niet begrijp zoals die gekke U vornige beugels ???.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05674_zpsqtcx3ogm.jpg)
Wat de hoogte betreft zitten de buffers nu gelijk of nog zelfs iets lager dan een Artitec C10c dus dat maakte niets uit.
Later zet ik de kk mechanekjes met bisonkit of zoiets vast.

Nu eerst de boel in elkaar zetten en proefrijden en dan spuiten die handel.

Iedereen een fijn etensmaal toegewenst.

Stephan.

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 26 November 2015, 01:41:59
Bedankt voor je pionierende werk, ik kon juist geen symoba's vinden en kreeg een ribu om mee te spelen en ben die weg maar in geslagen. Ik zal eens een symoba opscharrelen en kijken of ik daar voor m'n komende projecten nog wat mee kan doen. Ze zijn wel prettig klein. Fijn ook dat het rijtuig door een krappe boog kan, ik heb er geen, dus niet getest.

Doe eens een foto van het onbekende onderdeel, ik weet niet precies wat je bedoelt.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 26 November 2015, 01:47:07
ik denk dat hij het oog voor de koppelhaak bedoeld met die beugel er onder.
Bij de ribu heb ik ook van het draaistel het tussenschotje weg moeten knippen.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 26 November 2015, 02:14:57
Zou kunnen Jan.

Dat van het draaistel is logisch, de Fleischmann rijtuigen met KK hebben andere draaistellen waarin die uitsparing al voorzien is.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 31 January 2016, 20:22:01
Van het weekend met de belettering bezig geweest.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05720_zpsoaj9ud0y.jpg)

Ik snij of knip het altijd zo strak mogelijk langs de opdruk af maar laat aan één kant het papier zitten en snij daar alleen het transfervelletje door.
Even in een schoteltje water weken.
En dan heb ik daar een uitsteekseltje aan waar ik met de pincet de boel beet kan pakken en alleen het losgesneden stukje transfer op het model schuif.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05722_zpstqapv3qs.jpg)

Ik heb voor het eerst micro set en sol gebruikt, dus voor het opbrengen even de transfer tegen een keukenpapiertje houden zodat het meeste water er af gaat en dan probeerde ik een druppeltje microset op het model te leggen maar dat ging niet zo lekker maar toch.
Dan met een tandenstoker het transfer eraf schuiven en dan met de stoker of kwastje met een beetje microset op zijn plek schuiven.

Alles nog met microsol bij langs geweest, dit kan de lak wel iets week maken blijkt, dus niet aanzitten.

Dan de boel in de blanke lak en morgen als het lekker is uitgehard in elkaar zetten.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05726_zpspzdqarbr.jpg)

Ik heb er voor gekozen om de dakfrutsels los te spuiten en later op het dak te plakken, hopelijk houdt de verf een beetje op de 3d-printsels.

Stephan.



Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 31 January 2016, 21:48:45
Veel te hoog Jan ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 02 February 2016, 23:32:00
Dat is hip, laag is zo ouderwets.

Vandaag de boel in elkaar gezet.
De dakdingen had ik gister al op het dak gelijmd (kristalklear) gaatjes voor de ventilatoren ø1,2mm. en van de gaslampen ø1mm.

Twee stroken doorzichtig kunststof (van verpakking) gesneden en achter de ramen geschoven en de bankjes op de hoeken tegen de kopwanden gelijmd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05732_zps198igc39.jpg)

Aan de onderkant de gascilinders ertegen geschroefd en de bankjes erop gezet en de pennetjes onderop een draai gegeven zodat ze vastzitten en de draaistellen gemonteerd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05733_zpshngllebe.jpg)
De rugleuningen van de stoeltjes op de einden wat naar binnen gebogen zodat de wandjes er makkelijk tussen gaan.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05734_zpsdiqybbcn.jpg)
Om die minuscule schroefjes te monteren heb ik een slangetje om de schroevendraaier gedaan waarmee ik het schroefje vasthoud.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05738_zpsupjeb1za.jpg)
In elkaar geschroefd en het spanwerk onder de bak vastgezet; alles niet te strak.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05737_zpsjdjptlcv.jpg)
Hier zie je bij dit licht waarom het fout is de onderkant van de bak te buigen in bankschroefklemplaatjes.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05743_zpszsxhr2t2.jpg)
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/DSC05741_zpsmfksy6ee.jpg)

En klaar.
 
Geen goede foto's van de kopse kanten gemaakt trouwens, willen jullie die ook?

De koppeling zat trouwens wel iets te strak zodat in mijn krappe boog de kans bestaat op overbuffering dus dat pas ik nog aan en ik mis de dop op de watertank, nou ja.

Stephan.

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 02 February 2016, 23:39:10
Mooi gedaan  (y)
 Jan
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Niks op 02 February 2016, 23:55:32
Wie is Jan, Jan?  ;)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 02 February 2016, 23:56:34
Euh, jouw bak is strakker dan de mijne Stephan... (y)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 03 February 2016, 00:24:50
? Als ik de eerste foto van dit draadje bekijk is die bak toch retestrak.

Maar de volgende moet nog ietsje strakker.
Ik was wel tevreden en had dus wel wat verdient vond ik; dus de turquoise 6-deurs-D besteld, ik heb gehoord dat dat een joekel van een bak is, lekker veel centimeters voor mijn geld (y).

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 07 August 2016, 17:45:16
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1958_zpscemrrepr.jpg)
Nog 2 in ruwbouw klaar, alleen handrails op de hoeken ombuigen en alles schuren en rechtzetten.

Ik kwam nog wat dingetjes tegen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1942_zpsirm5dogf.jpg)
Dit is een draaistel van een Fleischmann coupébak met kortkoppelingen, hier zakt het draaistel wat te ver over het draaipunt waardoor ik het opgevuld met een ringetje:
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1941_zpsqjxv4obs.jpg)


(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1944_zpsf9v5pijv.jpg)
Hier is een draaistel van een Fleischmann coupébak zonder kortkoppelmechaniek en hier zitten de draaistellen gelijk op de goede hoogte.

Tevens zijn de bufferschalen van de bakken zonder kortkoppelingen wat groter en dat is mooier.

Ik hergebruik dus ook de buffers van de Fleischmann's, ik rij naoorlogs en toen waren er veel open buffers door nieuwe gesloten buffers vervangen dus dat kan. De buffers snij ik van de bufferbalken af maar omdat ik dan bang ben dat het met vastlijmen niet erg degelijk zit boor ik achter in de buffers een gat in waar een afgeknipte spijker in vastgelijmd zit.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1969_zpsbnbys4fs.jpg)

Ik snij de buffers zonder de bevestigingsplaten af maar je kan ze ook met bufferbevestigingsplaat en al afsnijden, je hebt dan wel meer lijmoppervlak op de bufferbalk en je hebt gelijk de bufferbevestigingsplaten er aan zitten. Ik heb losse van Weinert besteld en erop gesoldeerd.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1970_zpspknwd1zw.jpg)


De geprinte kastjes op de hoeken bestaan uit linker en rechter exemplaren, ik zag dat nu pas.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1964_zpsfeqohxuy.jpg)
Ze hangen beide met de twee scharnieren naar binnen, dus gespiegeld, maar er zit ook nog een uitstekend randje aan, dit moet dus aan de bovenkant. Op mijn klare model zit één kastje nu op de kop.

Tevens ben ik vergeten de klinknagelimitaties op het stripje onder de sluitseinijzers van binnenuit naar buiten door te duwen.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1967_zpsdauf5ogb.jpg)
(hier moet de hoekgreep nog omgebogen worden maar dat komt na het nalopen met het glaspotlood)

Ik heb nu wel gelijk de gaten groter gevijld voor de kortkoppelmechaniekjes dat gaat met een platte boden beter dan met een kant en klare.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/IMG_1930_zpsih71aclz.jpg)
Het gat is nu over de verste afstand in de boog zo'n 8mm.
De precieze plaats van het mechaniek hangt van de lengte van de gebruikte buffers af. Ik stel ze zo af dat de buffers elkaar net niet raken, helaas overbuffert hij wel in een te krappe boog die ik heb liggen maar dat los ik op door de in hoogte verstelbare kortkoppelingen van Roco te gebruiken, dat geeft iets meer lengte.
Bij een baan met alle bogen ruim kan ik een gewone kortkoppeling er op zetten.

Stephan.


Stephan.

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: zuylen op 07 August 2016, 19:43:03
Ziet er mooi uit!
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 13 November 2016, 15:45:04
De laatste twee zijn nu ook eindelijk klaar.
Valt toch altijd nog tegen hoeveel werk erin zit.

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/20161113_135905%20verbeterd_zpsujuzhult.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/20161113_135833%20verbeterd_zps5k5qhhqd.jpg)

(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/20161113_135949%20verbeterd_zpszuy4in90.jpg)

De volgende met flits genomen, zie je het verschil in dak kleur, ik heb de daken van de laatste twee donkerder grijs gedaan.
Volgens mij was een nieuw dak lichtgrijs en naarmate het ouder werd steeds donkerder.
(http://i112.photobucket.com/albums/n177/spadejong/20161113_140255_zpsvip6h5x2.jpg)

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Post49 op 13 November 2016, 16:04:25
Mooi hoor! (y)

Gr. Erik.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: ingenium op 13 November 2016, 16:05:39
Gaaf zeg, ik heb er zelf maar twee.  ;D
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 13 November 2016, 19:00:39
Ja mooi hè ;D.
Ben er zelf ook wel mee in m'n sas.

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Tomasso op 13 November 2016, 19:45:35
Mooi Stephan!

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: Edsko Hekman op 13 November 2016, 20:56:24
Dat vraagt om een rondje op de bnls forum baan...

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: prutser op 13 November 2016, 22:22:43
Van mij mogen ze op elke baan hun rondjes maken, ik kom alleen niet zo veel meer op beurzen.

Bedankt allemaal voor de complimenten  (y), ik voel me nu bijna als Max Verstappen na de race in Sao Paulo.

Stephan.
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: roadster36 op 14 November 2016, 00:25:18
 (y)
Titel: Re: NS C6102-C6188 (SS 861-948)
Bericht door: DV modelspoor op 14 November 2016, 06:42:04
Volg geen formule 1 dus geen idee hoe je je voelt  ;D
Maar aan de modellen te zien heeft Max gewonnen ;D