BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Joran op 10 November 2015, 19:55:07
-
Even een kort vraagje :)
Ik ben rails roestig aan het schilderen met bovengenoemde verf. Na het schilderen maak ik de bovenzijde schoon met een doekje met wasbenzine. Echter is de overgang niet overal even 'strak'. Komt dit omdat ik te kort wacht met schoonmaken? Of juist te lang?
En schilderen jullie de railstoelen ook mee? Of laten jullie dat doen door het weatheren?
-
Acryl of enamel ?
-
Tamiya is acrylverf.
Ik schilder de spoorstaaf en veeg het schoon. En voor de rest niets.
Groeten Ronald
-
XF is een acryl. Dus schoonmaken met alcohol.
-
XF is een kleur, leverbaar in 23 en 10 ml acryl en 10ml enamel...doe eens wat huiswerk :P
-
Maar idd schoonmaken met alcohol, airbrushcleaner of ruitensproeivloeistof
-
... en 10ml enamel...doe eens wat huiswerk :P
En dat wist ik dan niet.... ik dacht dat ze alleen acrylverf hadden. ::) met 99% zekerheid heeft joran de acryl versie. ;D
Groeten Ronald
-
Inderdaad acryl. ;D
Doe jij dan steeds kleine stukjes Ronald? Want als ik een stuk van een meter doe is begint al droog namelijk.
-
XF is een kleur, leverbaar in 23 en 10 ml acryl en 10ml enamel...doe eens wat huiswerk :P
Ja, het is wel verschrikkelijk inderdaad, ik zit er steeds vaker naast tegenwoordig... Sinds wanneer hebben ze dat nou weer? Ik ga ff wat X-1 op m'n rijtuig smeren... Acryl dus. 8)
-
Doe jij dan steeds kleine stukjes Ronald?
Ja, ik doe niet zulke lang stukken. Meestal een cm of 20 tot 30 maximaal en dan even vegen. Later als alles klaar is ga ik er een keer met een doekje en wat wasbenzine over heen.
Groeten Ronald
-
Het volgende heb ik over Tamiya acryl verf kunnen vinden:
Er is glanzende of zijde glans variant aangeduid met een X. Een nummer achter de X verwijst naar de bijhorende kleur. Zo is bijvoorbeeld X6 Oranje (Orange), zie : http://www.tamiya.com/english/products/list/acrylic_gloss/kit81001.htm (http://www.tamiya.com/english/products/list/acrylic_gloss/kit81001.htm)
De matte variant wordt aangeduid met een XF, waarbij de F voor Engelse Flat staat. Wederom verwijst een nummer achter de XF naar een specifieke kleur. De XF6 is in dit geval geen matte oranje maar “Copper”. zie: http://www.tamiya.com/english/products/list/acrylic_flat/kit81301.htm (http://www.tamiya.com/english/products/list/acrylic_flat/kit81301.htm)
Voor de volledigheid vermeld ik nog dat in de X-serie een aantal “niet“-kleuren voorkomen. Maar verfproducten met een speciale functie, denk hierbij bijvoorbeeld aan: X20A Acrylic Thinner of X22 Clear.
M.vr.gr.
Michel
-
Na het roestig schilderen wacht ik altijd een dag tot het goed droog is. En dan met een poetsblokje over de koppen.
-
http://www.tamiya.com/english/products/list/enamel_flat/kit80301.htm
Laat het effe een 20 minuten drogen en bak dan alcohol, doekje strak om een blokje trekken
-
Ja, het is wel verschrikkelijk inderdaad, ik zit er steeds vaker naast tegenwoordig... Sinds wanneer hebben ze dat nou weer? Ik ga ff wat X-1 op m'n rijtuig smeren... Acryl dus. 8)
Zit de laatste maanden wat te neuzen bij de militairen, je wilt niet weten hoeveel verf er is.. ::)
-
Inderdaad, dat wil ik niet weten. :P
-
Erg boeiend voor de smeerkezen onder ons.. :-*
-
Dank voor de antwoorden!
Tot nu toe deed ik mijn vinger in een doek en daar wat wasbenzine op en zo wrijven. Met de nagel is sowieso geen goed idee. Gebruiken jullie als blokje gewoon een blokje hout. Daar de doek omheen wat alcohol/wasbenzine erop en gaan met die banaan?
-
Och, met de nagel gaat bij bv Revell roestkleur best goed. Niet te lang wachten met drogen is hier het advies.
Vele wegen die naar Rome leiden, gewoon proberen Joran ;) vindt je vanzelf de methode die bij jou past en die je goed ligt.
-
Och, met de nagel gaat bij bv Revell roestkleur best goed. Niet te lang wachten met drogen is hier het advies.
Vele wegen die naar Rome leiden, gewoon proberen Joran ;) vindt je vanzelf de methode die bij jou past en die je goed ligt.
Grappig ik met de nagel juist het gevoel dat er teveel in 'stukjes' afgingen, waardoor je juist de 'rafelige' rand krijg. Ga vanavond nog wel wat proberen. Voordeel van die Tamiya is dat het droogt is voor je alle zestien coupletten van het Wilhelmus hebt opgedreund.
-
Dan wacht je te lang.... als de verf niet helemaal droog is gaat die nagelmethode prima hoor.
-
Ik ga vanavond wat testjes doen. O.a. kortere stukjes, alcohol i.p.v. wasbenzine en een blokje met een doekje. Gewoon eens kijken wat mij het beste ligt/bevalt.
-
Schilder je alleen de spoorstaaf of ook al de spoorklemmen?
Foto's? :)
Mvg,
Sander
-
De spoorklemmen/railstoelen tip ik ook even aan met een penseeltje. Ik heb alleen wat 'moeite' met (moeilijk uit te leggen) het onderste brede deel van de rails. Aangezeien dit het kunststof van het bielsenbed (tussen de bielsen in) raakt. Op zich kan je het kunststof daar wel mee schilderen aangezien er toch ballast tegenaan komt. Doen jullie dat ook zo?
-
Ik doe het zo: Poggendam: een paar foto's (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.msg3221579855.html#msg3221579855) en nog heelveel foto's elders in dat draadje.... Eigenlijk let ik er niet echt op... Ik zal eens beter opletten. Gaat een beetje op de automatische piloot... ::)
Groeten Ronald.
-
Alcohol werkt idd veel beter dan wasbenzine. Mooie strakke lijn.
Nu heb ik de rails vastgezet met schroeven en ringetjes, maar nu zie je als je er langs kijkt dat het toch wat hobbelig is (schroeven trekken de rails naar beden).
De schroeven moet de rails wel vast zetten. Het is flexrails dus heb wel de schroeven moet de boel wel op z'n plek houden. Hoe voorkomen jullie hobbels? Meer schroeven? Zo los mogelijk draaien?
-
Houtlijm eronder en een dag later de schroeven verwijderen.
Groet Jaap
-
Bij de methode met schroeven en ringen moet je de schroeven niet vaster draaien dan nodig is om de zaak op zijn plek te houden.
Zelf gebruik ik geen schroeven met ringen, maar leg de rails in een dun laagje houtlijm. En dan blijf ik er bij om te corrigeren totdat de lijm ver genoeg is ingedroogd zodat het spoor niet meer verplaatst. Resultaat is wel dat ik vaak maar 1 lengte per avond doe, maar dat vind ik niet erg.
-
Sporen gewoon in een dun laagje boekbinderslijm en fixeren met prikbordspelden, lekker kleurrijk en de mogelijkheid om kleine aanpassingen te doen is perfect.
Voordeel van boekbinderslijm is zijn flexibiliteit en de wateroplosbaarheid om later wijzigingen door te voeren ;)
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/Tentoonstellingen/MTD%202015/20151022_151111_zpsbss5kmg9.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/Tentoonstellingen/MTD%202015/20151022_151111_zpsbss5kmg9.jpg.html)
Roest schilderen, gewoon over de gehele railstaaf, neem je de dwarsliggers mee, so what die krijgen daarna toch nog een bijkmende verwering, net zoals het ballastbed na het leggen.
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/MTD%202R-digitaal/20150730_235524_zpsdcscymsv.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/MTD%202R-digitaal/20150730_235524_zpsdcscymsv.jpg.html)
(http://i164.photobucket.com/albums/u30/suske_1959/MTD%202R-digitaal/20151017_120438_zpstgg9xna8.jpg) (http://s164.photobucket.com/user/suske_1959/media/MTD%202R-digitaal/20151017_120438_zpstgg9xna8.jpg.html)
-
Geen houtlijm er onder, dat doe je boekbinderslijm omdat het dan flex. blijft.
Met houtlijm klingt het als een grote plaat.
gr Jan
-
Daar zijn de meningen over verdeeld.
-
Inderdaad, bij het vastplakken van de rails is de lijmlaag zo dun dat het niet meer uitmaakt wat voor lijm het is.
Op een tentoonstellingsbaan maak ik me er helemaal niet druk over. Daar is zoveel omgevingslawaai dat je het geraas van de treinen niet meer hoort.
-
Het eerste stuk is geballast. Ik vorm het ballastbed met een houten blokje. Ik druk de steentjes aan de zijkanten en in het midden hier voorzichtig mee aan. De gebruikte ballast is van Anita Decor 210. De boel moet nog vervuild worden. Wat vinden jullie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast1_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast1_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast2_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast3_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ballast3_2.jpg)
-
ziet er op zich niet slecht uit (y) Wat vind je er zelf van? ::) Dat is het belangrijkste.
Groet Ronald.
-
Ik ben wel redelijk tevreden (ben nooit snel tevreden :P). Het 'vormen' met het blokje werkt wel fijn voor mij. Fijner dan met een kwastje, dan springen de steentjes toch weer weg. Het lijkt alleen dat de steentje door het blokje wat compacter op elkaar komen te liggen dan bijvoorbeeld tussen de bielzen. Hoewel ik dat op de foto's niet echt kan zien.
Heb gisteren nog een proefstukje geballast zonder het blokje, maar gewoon met een kwastje. En eigenlijk ziet dat er niet heel anders uit dan de foto's hierboven.
Nu nog bedenken hoe ik het schouwpad ga maken. Ik heb daar wel al wat voor. Asoa Kalkensteinsplit. Maar weet nog niet of ik eerst de ondergrond ga lijmen en dan het zand erop strooien. Of het zand aanbrengen met een (ja waarmee eigenlijk?) en dan indrubbelen zoals je ook bij ballast doet.