BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: vincentbl op 07 November 2015, 13:52:40

Titel: Starten met Märklin: beginner begrijpt de werking niet..
Bericht door: vincentbl op 07 November 2015, 13:52:40
Goedemiddag allemaal.

Afgelopen week hadden mijn vrouw en ik het idee om eens te kijken of we iets met treinbaan konden doen. Voor ons het vooral een kerstding. We hebben al wat huisjes, gewoon gezellig. Dus op marktplaats wat dingen gevonden en laten overkomen.

Het ziet er allemaal heel erg leuk uit. Alleen de trein rijd achter uit en vonkt als een gek. Ik hoor het gelach al, maar zoals ik al zei een "ontzettende beginner" ;) Doe ik iets fout, is er iets kapot? HELP!

Ik stuur de foto's mee van de trafo's en locomotief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0013_25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0013_25.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0011_20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0011_20.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012_30.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0012_30.jpg)
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: tinus op 07 November 2015, 13:57:27
De rijrichting verander je door de knop van de trafo voorbij 0 te draaien.

Het vonken betekend dat het contact tussen wiel en rail slecht is.
De wielen kun je het best even poetsen met een wattenstaafje aaraan wat wasbenzine zit.
De rail even poetsen met een doekje en wasbenzine.

Tinus.
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: Simplex op 07 November 2015, 14:00:19
Zoals Tinus al aan geeft.

Knop geheel naar links, en dan weer naar rechts draaien. Dan rijd je
locje weer vooruit. Andersom weer hetzelfde. En schoonmaken, dan
hebben jullie met kerst een leuk extraatje onder de boom.
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: Rondje_HO op 07 November 2015, 21:38:43
Dit klinkt ook als een beginnersvraag maar zijn allebei die trafo's nodig? Of heb je er toevallig twee gekocht?   :)
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: Jan-Peter op 07 November 2015, 22:10:26
Slechts een is er nodig.

Hou er rekening mee dat er iets meer vermogen uitkomt als aangegeven op de indicatie plaatjes. Er komt nu (normaal gesproken) 230V AC 50Hz uit het stop kontakt en niet zoals vroeger 220V.

Als de lok dus nog geheel goed zou zijn, 'net uit de fabriek', kan het dus gebeuren dat als je trafo helemaal rechts draait, de lok plots van richting wijzigd. (Dat was niet de oorspronkelijke opzet...)

Jan-Peter
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: NS264 op 07 November 2015, 22:27:48
Die eerste trafo moet je ook echt, de "S", doordraaien tot je de schakeling voelt aan de knop en hoort in de locomotief.
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: nighttrain1 op 07 November 2015, 22:31:25
Allereerst hartelijk welkom op dit forum.

Als het vooruit rijden van de lokomotief niet wil, kan het zijn dat het relais wat bekrachtigt wordt door de draaiknop door het 0 punt heen draaien en de rijrichting moet doen omschakelen, defect is.

Nog een tip, druk eens een extra keer op de enter toets tussen 2 foto`s, zo krijg je een lege regel tussen de foto`s
En kan je eventueel ook nog tekst onder je foto`s zetten.

Veel plezier hier.
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: Dirk J op 07 November 2015, 22:44:10
Hou er rekening mee dat er iets meer vermogen uitkomt als aangegeven op de indicatie plaatjes. Er komt nu (normaal gesproken) 230V AC 50Hz uit het stop kontakt en niet zoals vroeger 220V.

Dat betekent dat de nominale uitgangsspanning in plaats van 16V nu 16 * (230/220) = 16,7V zou zijn. Ik ben daarvan niet onder de indruk, en verwacht bovendien dat het verschil tussen de uitgangsspanning in nullast en in vollast significanter is.
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: Jeroen Vreeken op 07 November 2015, 23:08:48
Ik weet het niet heel zeker, maar het zou wel eens kunnen dat deze lok ook nog handmatig omgeschakeld kan worden.
(Dit hebben niet alle br 89 uitvoeringen)
Als dat zo is zit er een metalen palletje aan de rechterkant (niet te zien op de foto) zo'n beetje boven het voorste wiel.
Door dit palletje een keer naar achter te duwen kun je schakelen.
Behalve voor en achteruit is er ook nog een neutrale stand, gewoon nog een keer trekken voor de volgende stand.
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 November 2015, 23:28:42
Hou er rekening mee dat er iets meer vermogen uitkomt als aangegeven op de indicatie plaatjes. Er komt nu (normaal gesproken) 230V AC 50Hz uit het stop kontakt en niet zoals vroeger 220V.
Dat verhaal blijft maar rondzingen. De nominale waarde van de spanning is inderdaad verhoogd van 220 naar 230 volt. Maar het energiebedrijf kan die spanning niet exact aanbieden. Daar zit een tolerantie op, en die is tamelijk groot. De maximaal toegelaten waarde ligt in de buurt van 242 volt, maar dat was in het 220V tijdperk ook al zo.
Titel: Re: ontzettende beginner begrijpt het niet
Bericht door: ivanzon op 08 November 2015, 01:05:14
Oude Märklin is door drukken tot de klim. De nieuwe zijn wat subtieler.
Het kan ook zijn dat de FRU (zo heet de rij richting schakelaar officieel) vast zit, daar zijn een paar truukjes voor die de Märklin rijders zo uit hun mouw schudden
Titel: Re: Starten met Märklin: beginner begrijpt de werking niet..
Bericht door: 1200blauw op 08 November 2015, 10:25:09
Het vonken kan duiden op vervuiling. De wieltjes (en de railstaven) kun je schoonmaken met een wattenstaafje met een beetje wasbenzine erop. Doe dat met mate, want ook de olie waarmee je het locje hebt gesmeerd kun je ermee weghalen en dat wil je juist niet. Probeer ook de rubberen antislipbandjes te ontzien.
Je krijgt ook vonken aan de wielen als je ze hebt schoongemaakt door schuren. Zelfs een polijstpapiertje is daarvoor al voldoende. Dan zijn de wielen niet meer mooi glad en wordt het contact met de rails verstoord, met vonken tot gevolg.
Vonken aan de sleper kan duiden op een versleten sleper. Die is behalve het oorspronkelijke zilverkleurig dan ook goudkleurig en ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:

[PLAATJE VERMIST]

Vonken binnenin de loc kunnen duiden op versleten koolborsteltjes of een vervuild anker. Mocht dat laatste het geval zijn dan reageer even, want dan volgt er weer een nieuw hoofdstuk.
Titel: Re: Starten met Märklin: beginner begrijpt de werking niet..
Bericht door: NS264 op 08 November 2015, 15:05:08
Sluikreklame ;D. (plaatje gehost bij drierailforum) en niet zichtbaar ;D
Titel: Re: Starten met Märklin: beginner begrijpt de werking niet..
Bericht door: jandcargo op 08 November 2015, 22:31:17
Hallo,

Inderdaad zoals al genoemd: schoonmaken en een nieuwe sleper eronder.
dan toch ook 2 nieuwe koolborstels en een drupje(!!!!!!) olie op de tandwielen nadat je alle haren met een pincet hebt verwijderd.
Het belangrijkste drupje olie op de lagertjes van de ankerasje (dat asje waarop het hart van de elektromotor draait. Aan ene kant zit er zon minischuimrubbertje  in zon ienemieni trechtertje.
Aan de ander kant een druppeltje olie tegen het draaiende asuiteinde houden.
Vooral dit laatste doet wonderen voor de loopeigenschappen.

succes  jandcargo
Titel: Re: Starten met Märklin: beginner begrijpt de werking niet..
Bericht door: jandcargo op 08 November 2015, 22:32:49
toegevoegd voor het (niet) omschakelen:

Een nieuw veertje voor het omschakelrelais

jandcargo