BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Bluestrain op 02 November 2015, 19:22:21
-
Een havenbaantje naar Noord Duits voorbeeld met de mogelijkheid,
om naar een kopstation te gaan aan de rechterkant.
Wie ziet er iets in en moeten er veranderingen plaats vinden.
(http://www.mupload.nl/img/hyejvk8oytd.anykeerschijf.any2.0.jpg)
-
Hoi,
Leuk een Noord Duitse haven! Persoonlijk zou ik de lokloods opofferen voor een industrieloods of een losspoor, je hebt dan meer rangeermogelijkheden. De enige reden (behalve dat een loods leuk is) om een lokloods te plaatsen is als er stoomlocomotieven overnachten. Met welk materieel wil je gaan rijden?
Groet, Gert-Jan
-
Hoi Geert Jan
Een goed idee die industrie loods het materiaal komt uit tijdperk III en alleen met diesel lokstoffen
oa v80
-
Een paar aanpassingen gedaan.
(http://www.mupload.nl/img/a8nj9z1ox9o.anykeerschijf.any2.jpg)
-
Ongerelateerd aan de inhoud: er is een ander draadje met exact dezelfde titel "havenbaantje": http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60000.0.html
Ik gok dat het handig is je titel net een tikkie anders te maken. "Havenbaantje naar Noord-Duits voorbeeld" of zoiets.
Reinout
-
En ook wel makkelijk om direct de schaalgrootte erbij te zetten.
Succes met het plan.
-
Sorry geen erg in heb het nu veranderd thnx.
-
En ook wel makkelijk om direct de schaalgrootte erbij te zetten.
Succes met het plan.
Weer een onvolkomenheid van mij de schaal is H0 Marklin (vloeken in de kerk hier ;)) Crail.
En bedankt (y)
-
Ziet er leuk uit. Veel mogelijkheden om te rangeren.
Twee zaken waar je naar kan kijken:
- De meeste sporen lopen precies netjes parallel met de voorkant van de module. Net een beetje schuin leggen geeft een ruimer en speelser effect. Hoeft echt niet veel te zijn.
- De twee parallelle sporen linksvoor: kan je de achterste van de twee niet licht afbuigen? Of vanaf het voorste spoor af laten takken? Het is nu zo "saai" parallel. Zeker als de achterste een tankspoor is en de voorste een kraan heeft: veiligheids-technisch is het lekker ze wat uit elkaar te trekken.
Al enig idee of je een bepaalde periode/maatschappij aan wilt hangen? Ik vraag het omdat de lengte van de rijtuigen/goederenwagens wel invloed heeft op hoe lekker je ontwerp "werkt".
Reinout
-
Hoi Reinout,
Om het iets speelser te maken heb je volkomen gelijk maar welke kant moet ik kiezen het plan van onderen iets schuin naar boven?
Het bovenste linkerspoor kan zeker iets afbuigen en is een goed idee.
De periode III is mijn bedoeling zal moeten zoeken wat voor soort materiaal er mee gereden werd in de zestiger jaren.
Grt Frans
-
Plan iets speelser gemaakt.
(http://www.mupload.nl/img/dw8dohzuzix.anykeerschijf.any2.jpg)
-
Trein en haven, dat is ook mijn ding. Je hebt mijn aandacht.
De dieselloc voor de goederentrein heb je al. Voor het personenverkeer denk ik aan railbussen. Het is een klein stationnetje, vandaar. Maar als dat te saai voor je is, kan een dieselloc en twee umbauwagens waarschijnlijk ook als personenverkeer.
De haven geeft de mogelijkheid voor mooie scenery. Oude loodsen, rotzooi op de kade, wat meeuwen op bolders, et cetera.
-
Ziet er op deze manier al veel ruimer uit. Toch grappig hoeveel effect het kan hebben :) Voordeel is ook dat het langer en ruimer overkomt.
Ik zie dat je in het midden vooraan het huis van de havenmeester hebt gepland? En rechts voor een industrieloods? Zoiets kan het visueel interessant maken omdat je "om het gebouw heen moet kijken". Daardoor lijkt de baan groter omdat je hem in meerdere scenes verdeelt.
Nou, bouwen maar! ;D
Reinout
-
Mannen dank voor de reacties daar kan ik wat mee.
Het bouwen gaat eind deze maand beginnen eerst een kamer vrij maken.
Zal de vorderingen hier plaatsen.
Mvg Frans
-
Trein en haven, dat is ook mijn ding. Je hebt mijn aandacht.
De dieselloc voor de goederentrein heb je al. Voor het personenverkeer denk ik aan railbussen. Het is een klein stationnetje, vandaar. Maar als dat te saai voor je is, kan een dieselloc en twee umbauwagens waarschijnlijk ook als personenverkeer.
De haven geeft de mogelijkheid voor mooie scenery. Oude loodsen, rotzooi op de kade, wat meeuwen op bolders, et cetera.
Heb ook nog een DB 218 en 2x een V36
-
Beste spoorders heb het railplan deel een beetje ingedeeld,
met gebouwen en haven vraag me af of het klopt dat zand naar,
een zandfabriek kan en dan wordt getransporteerd naar een glasfabriek.
(http://www.mupload.nl/img/ejhylwzmepo.anykeerschijf.any2.jpg)
-
Mooi plan.
Kan heel goed dat spoor voor zand daar, al zou ik het combineren met de kade.
Misschien idee om de kade als , langs het kanaal te bouwen, totaal langs het front te leggen.
Veel ruimte kost dat niet.
-
Hoi Koen,
Ik volg jouw draadje ook en dat geeft veel inspiratie dus ga door zo.
Koen bedoel je een kade tot aan de zandfabriek dat is moeilijk omdat ik maar 45cm breedte tot mijn beschikking heb.
Waar de zandboot met de kraan komt bouw ik zeker een kade het kanaal zou ik wel voorbij het havenmeesterhuis kunnen maken.
In ieder geval bedankt voor je reactie en raad en elk kritiek is welkom Koen.
Mvg Frans
-
Ja dat bedoelde ik.
Dan zou ik de zandlosinstallatie/trechter bij de kade plaatsen en iets anders aan industrie aan dat rechtse losspoortje doen.
Misschien het begin van de glasfabriek, ik denk in termen als Maasglas in Tiel.
-
Een glasfabriek heeft een regelmatige aanvoer van de grondstof zand nodig. Daarvoor zal het een eigen aanlanding dus eigen kade. Overladen maakt het duurder.Of ze krijgen alles over het spoor aan en in deze tijd per vrachtauto.
-
Hoi Luit dan heb ik twee keuzes 1 de duurdere optie die naar de andere kant van de baan gaat,
aan het eind van de U of ik moet dat spoortje zandfabriek verder laten lopen maar dan nog kan ik geen kade creëren wegens gebrek aan ruimte.
Het gaat misschien lukken als ik het hele plan recht ga leggen ik zou het wissel rechtsonder kunnen vervangen voor een,
slank wissel en het laadperron laten vervallen zodat er wat meer ruimte komt voor de glasfabriek.
Wat denken jullie.
Mvg Frans
-
Dan zou dit het moeten worden.
(http://www.mupload.nl/img/ahtenul8um9.anykeerschijf.any2.jpg)
-
Ik zou dan de glasfabriek links doen bij de zandoverslag.
Dan kun je een luchtlijn maken naar de fabriek en kan alles direct aangevoerd en of overgeladen worden.
Op de oude plek van de fabriek/station en zandfabriek van je laatste afbeelding kun je iets anders doen wat ook met deze industrie te maken heeft.
Het is een inbreng van mij, weet niet of je een specifieke locatie jou inspireert maar en kan gewoon heel veel op deze ruimte.
-
Even voor de goede orde de overslag bij de haven en de fabriek op de plaats van het tankstation,
de locatie is min of meer Noord Duits heb duits materieel.
En dan een stuk haven laten vervallen naar de oude plek van de zandfabriek.
Niks mis met je inbreng hoor.
-
Je wil niet weten hoe vaak ik mijn plan heb veranderd en toen ik ging bouwen met de bedoeling het plan na te bouwen heb ik de boel nog eens gehalveerd en gespiegeld. ::)
@Ja, zo bedoelde ik
-
Ik heb het allemaal gelezen Koen ik meer iets van als het bevalt niets meer aan doen,
maar ook ik heb weleens twijfels.
Heb nog wel een vraag het plan recht laten liggen of weer draaien zoals het eerst was.
-
Ik heb nog even over je glasfabriek nagedacht. Maar behalve zand heb je nog iets nodig wat in je NoordDuitse landschap ook niet royaal voorhanden is. Je glasoven vraagt veel warmte en de locale turf helpt daar niet genoeg aan mee. Daarvoor heb je dus meer haven nodig of een railaansluiting. Veel eerder kun je dan een locale zand en grindhandel starten.
-
Goed idee, Luit. (y)
Dat schuine vindt ik wel speels.
-
Ok weer wat wijzer geworden het plan wordt weer speels en er komt dan een lokale zand en grind firma vind het een goed plan ook vanwege de ruimte verder ga ik eens wat peinzen over de indeling.
Ideeën altijd welkom
-
Ik heb nog wat vragen voor je:
- heb je al gegoogled op "glasfabriek"?
- heb je een bepaald gebouw op het oog om als glasfabriek in te zetten?
- zand en grind overslag heb je ook in allerlei maten.
Dit maakt het weer makkelijker om tot een uitgekiend plan te komen.
Wat wagons betreft moet je ook uitkienen hoe je gaat rangeren en hoe lang een spoor moet zijn om de juiste wagon kwijt te kunnen.
-
Fabriek wil ik niet al te groot hebben omdat de ruimte beperkt is dus zal het zoeken worden naar de juiste maat het aantal wagons is afhankelijk van de beschikbare rails maar meer als drie wagons zal het niet worden wil graag tijdperk III rijden
-
Heb het nu iets anders ingedeeld met de gebouwen wat vinden jullie.
De baan wordt een U vorm dus het spoor wat doodloopt gaat verder in de toekomst.
(http://www.mupload.nl/img/24ffu2ac4ok.anykeerschijf.any2.3.3xml.jpg)
-
Een plan om U tegen te zeggen ;).
-
Dank je Koen en de anderen die met ideeën kwamen het het gaat inderdaad een U worden. (y)
Mvg Frans
-
Het enige wat anders wordt is een slank wissel bij de zandopslag,
zodat de haven iets langer kan worden tot bijv het havenmeesterhuis.
(http://www.mupload.nl/img/gkcqbdvoqhs.anykeerschijf.any2.3.1any.jpg)
-
Ik kwam door een beetje googelen dit plan tegen wat is jullie,
mening hier over waarschijnlijk amerikaans het plan heet eastrail plan,
het spreekt mij wel aan ook als een eventueel havenbaantje.
(http://www.mupload.nl/img/nh1ppwnsqht.1.jpg)
-
Hoi, het plan en de baan van Lance Mindheim. Leuk idee om dit naar een Noord Duits thema om te zetten, op zijn website staan meer van dit soort projecten en foto's.
Mocht je willen kan ik het hele artikel voor je scannen, stond ooit in Great Model Railroads (of in Modelrailroads planning, zou ik even op moeten zoeken). Heb je interesse stuur me dan even een pb.
Gert-Jan
-
G-J heb de beelden en de site van Lance Mindheim bekeken,
daar kan je veel inspiratie opdoen favorieten werk dus (y)
-
Dit is hem geworden rechts onder komt toch een haventje zoals bedoeld.
(http://www.mupload.nl/img/cemahlnescm.0.jpg)