BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: dwem op 30 October 2015, 15:39:14
-
Vanwege de stremming Arnhem--Nijmegen/Tiel is het nieuwe "trolleybusstation" in Arnhem deze week opengesteld voor de NS-bussen.
Om die gemakkelijk bereikbaar te maken zonder hoge voetbrug is ook een groot deel van de nieuwe hal open voor het publiek, hoewel er hier en daar nog hekken staan en er wordt gewerkt.
Vandaag het bericht dat de grote trap in de hal alweer afgesloten is, nadat er gisteren (donderdag 29/10) twee keer iemand afgevallen is.
Wat blijkt: de architect heeft bedacht de treden niet allemaal even diep te maken.....
Als je dus bij het naar benden lopen niet goed oplet waar je je voeten neerzet kan je een aardige smak maken als een trede ineens veel dieper blijkt te zijn dan je verwacht.
Er komen waarschuwingsborden heet het....
De nieuwe staatssecretaris heeft gelijk een nieuw klusje....
Dirk
-
Er zijn meer van dit soort trappen in Nederland. Van twee ervan heb ik gehoord dat de architect het expres gedaan heeft om te zorgen dat mensen bewust zijn van de trap. Dat je je meer bewust bent dat je het gebouw binnengaat of zoiets.
Bieb TU Delft waar de toegangstrap-treden 1.75 reguliere stap breed zijn. En een trap in wat (in ieder geval een paar jaar geleden) de bouwkundefaculteit in Eindhoven was.
Dus: ik vrees dat de architect het expres heeft gedaan. Uiteraard dient de architect in kwestie voor straf de rest van z'n leven oude dametjes de trap op danwel af te dragen, maar goed...
Reinout
-
Het is te stom voor woorden, dat een architect mag bepalen, dat de gebruikswaarde van een object te laag is, en alleen maar omdat hij/zij het zo mooi vindt. Een trap is om op te lopen.
Het is net als een autoverkoper die een auto verkoopt met een deur in het dak (mooie gladde zijwand) of een koelkastverkoper die een koelkast verkoopt die tot 15 graden koelt (gebruikt minder energie).
Als we een station kopen, dan willen we het ook normaal kunnen gebruiken. Laat die architect eens gewoon zijn boerenverstand gebruiken :'(
-
De opdrachtgever bepaalt. En die geeft in dit geval de architect (te veel) ruimte om zoiets te tekenen. Een hoop opdrachtgevers zien de architect als een soort visionaire kunstenaar, wat mij betreft is het een esthetisch adviseur.
-
Wat blijkt: de architect heeft bedacht de treden niet allemaal even diep te maken.....
Dat verzin je toch niet? :o
Link:
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2100756/Waarschuwingsborden-voor-gevaarlijke-trap-station-Arnhem-na-valpartij
http://nos.nl/artikel/2065982-gevaarlijke-trap-in-nieuw-station-arnhem.html
-
Ach we moeten toch wat te zeuren hebben na 2 val partijen. een normaal mens kijkt waar die zijn voeten neer zet
Er is niks mis met de trap (y)
-
@allen
Zo'n zelfde verhaal speelt er ook in het mooie Venetié.
Daar is ook een brug met trap treden die wisselende afmetingen hebben en soms ook nog eens van glas.
Spiegelglad en in de winter niet anders te gebruiken dan als skischans.
OOk zo'n fijne architect.
Mijn vrouw zegt al jaren dat architekten geen gewone mensen zijn, kijk maar eens naar de soms
absurde indelingen van woningen.
Dus oppassen maar,
ANDREUS
-
Het is te stom voor woorden, dat een architect mag bepalen, dat de gebruikswaarde van een object te laag is, en alleen maar omdat hij/zij het zo mooi vindt. Een trap is om op te lopen.
Het kan ook iets anders (maar ook met fysieke gevolgen). Op m'n pa's oude werk werd de boel in 1996 of zo helemaal verbouwd. Er werd een architect losgelaten op het interieur, ook op delen waar helemaal geen publiek kon komen.
Loodzware oud-Amsterdamse deuren werden voorzien van een deurknopje dat net aan met je duim en wijsvinger vast te grijpen was. Binnen de kortste keren kampten diverse medewerkers met pijn in hun pols(en) vanwege die idioot kleine deurknopjes.
Toen bij de architect de vraag neergelegd werd of er niets aan gedaan kon worden, was die des duivels: 'als &%#*% er maar met hun @#*%#^@ vanaf blijven!'
Gelukkig was de huismeester, een ras-Amsterdammer, redelijk makkelijk, dus die heeft nog net niet onder de ogen van die idioot, enkele van die deurknopjes verwijderd en er 1 waar je je hele hand omheen kon vouwen opgeschroefd. Daar was de architect niet blij mee. Het blijft me echter verbazen hoe dergelijke lieden denken boven de ARBO-wet te staan, hun plannen uit mogen voeren én er nog mee weg komen ook.
On-topic: toen ik van de Jaarbeurs terugliep vorige week vrijdag, viel me op dat op die gigantische trap van straatniveau naar station, 2 (misschien meer, ik weet het niet) donkere stukken zitten. Met raampjes kijk je daarmee zo de fietsenstalling in. Opzich geen probleem. Alleen zijn de treden 2 keer zo groot... Ik liep de trap op en had het dus door, maar ik wil niet weten wat de verrassing met je doet als je de trap af gaat.
-
Voordat we hier alle architecten als complete beroepsgroep afbranden.... Over de hier genoemde trap-misstanden heb ik niemand zo fel tekeer horen gaan als sommige bouwkundigen/architecten uit mijn vriendenkring. Dus ook architecten vinden dat architecten die een trap zoals in Arnhem maken.... dat die aan hun kleine teen aan de dichtsbijzijnde lantaarnpaal opgeknoopt moeten worden. Of zoiets :)
Reinout
-
Ach we moeten toch wat te zeuren hebben na 2 val partijen. een normaal mens kijkt waar die zijn voeten neer zet
Er is niks mis met de trap (y)
En bedankt. Mensen met een oogafwijking zijn nu meteen niet normaal meer?
Door mijn oogafwijking zie ik te weinig diepte. Als ik een voor mij onbekende trap afloop, zet ik op de eerste paar treden mijn voeten heel bewust neer. Zodra ik 'voel' welke diepte de treden hebben, loop ik 'op gevoel' verder de trap af. Daarmee verwacht ik dan dus niet dat een of andere halve gare bedacht heeft om de traptredes van verschillende hoogtes te ontwerpen en zou een valpartij of iets dergelijks mij dus ook kunnen overkomen. >:(
Maar goed, ik begrijp het al: die architect heeft prima werk geleverd, ik ben nu eenmaal niet normaal....
(Je moest je schamen met die achtelijke opmerking van je)
Jeroen
-
On-topic: toen ik van de Jaarbeurs terugliep vorige week vrijdag, viel me op dat op die gigantische trap van straatniveau naar station, 2 (misschien meer, ik weet het niet) donkere stukken zitten. Met raampjes kijk je daarmee zo de fietsenstalling in. Opzich geen probleem. Alleen zijn de treden 2 keer zo groot... Ik liep de trap op en had het dus door, maar ik wil niet weten wat de verrassing met je doet als je de trap af gaat.
Ehm... Volgens mij is het de bedoeling dat je op die donkere stukken lekker in de zon kunt zitten 's zomers. Van bovenaf wordt er voorkomen dat je daar naar beneden kunt, maar alleen van de lichtgrijze delen (met normale treden). Ik vond het juist een erg leuk idee.
-
Wat Jeroen zegt; juist een station moet rekening houden die grote of kleine beperkingen hebben. Mijn moeder is al jaren slechtziend en dan ga je dit soort zaken heel anders bekijken. (Net als mensen die vragen of dit echt de trein naar .... is. Dat staat er toch op! Nee, misschien kunnen ze dat niet zien).
Nog een tegeltjeswijsheid dan maar: een goed ontwerp zie je niet. Dat ervaar je als vanzelfsprekend.
-
Ik heb de trap gezien en er is vind ik niets mis mee. Wie onzeker is houdt de leuning vast, die is daarvoor aangebracht. Verder denk ik dat zij die slecht ter been zijn sowieso de roltrap nemen.
Het is typisch Hollands om dit soort zaken breed uit te meten in de media. Een medium komt er mee en verder zie je kopieergedrag.
Gr, Ben.
-
Slecht ter been zijn en een visuele beperking hebben zijn twee totaal verschillende zaken.
Probleem in dit geval is dat mensen het verloop van de trap niet verwachten, daarom de leuning niet beet hebben en daarom onderuit gaan.
-
@Jeroen: ik denk niet dat RhB-Mikey het zo bedoelde :) Waarschijnlijk heeft hij daar niet bij stil gestaan, bij mensen met een (oog)afwijking. Wellicht had hij bij "niet-normale" mensen meer diegene in gedachte die overal alleen maar op hun mobiele schermpje lopen te staren, totaal onwetend van hun omgeving ;)
-
Probleem in dit geval is dat mensen het verloop van de trap niet verwachten, daarom de leuning niet beet hebben en daarom onderuit gaan.
Tja..... Ik weet niet wie je bedoelt met "de mensen" maar mij lijkt als je een lange of hoge of wat dan ook voor trap voor het eerst betreedt moet je effe uit je doppen kijken.
Gr, Ben.
-
Klopt Ben, maar omdat 999 van de 1000 trappen een gelijkmatig verloop hebben, dat wil zeggen steeds dezelfde maat op- en aantrede ben je niet alert op die ene afwijkende en daarom gaat het mis.
En aanvullend; ik heb het over mensen, alle gebruikers van de trap.
-
In een station waar geregeld tientallen mensen tegelijk gebruik maken van dezelfde trap kun je lang niet altijd de treden zien, omdat je tegen de kruinen van je voorgangers aam kijkt bij het naar beneden lopen, of de achterwerken bij het naar boven lopen.
Daarnaast verwacht je ook niet dat een trap ongelijke treden heeft. Architecten moeten eens gaan beseffen dat functionaliteit nog altijd zwaarder behoord te wegen dan het esthetische in een station. Het is er vaak druk, er zijn mensen die haast hebben, er lopen mensen met een lichamelijke beperking en er lopen ook mensen met (grote) bagagestukken. Dan moet je geen trap ontwerpen met dergelijke verrassingselementen.
Jeroen
-
Hoe weten jullie eigenlijk wat hier wordt bedoeld met ongelijke treden?
Als het om die platformpjes gaat is dat niets bijzonders.
Als het om treden in een boog gaat, dan weet je dat die niet helemaal gelijk zijn. Zelfs als je slechtziend bent, heb je dat in de gaten.
Of is het wat anders?
-
Ehm... Volgens mij is het de bedoeling dat je op die donkere stukken lekker in de zon kunt zitten 's zomers. Van bovenaf wordt er voorkomen dat je daar naar beneden kunt, maar alleen van de lichtgrijze delen (met normale treden). Ik vond het juist een erg leuk idee.
Er was geen enkele fysieke beperking die mij belette over die zwarte treden omhoog te lopen (op de irritante hoogte na) en andersom was dan ook geen enkel probleem. Is dit misschien het bekende 'het station is al officieel geopend maar eigenlijk nog helemaal niet af' probleem waar we in Nederland nooit last van hebben?
@ henk: ik begrijp dat de diepte van de treden verschilt bij enkele treden. De hele trap heeft bijvoorbeeld treden met een verloop van 20 centimeter ertussen en ineens besluit iemand omdat het de 'eenheid verstoort' dat er treden met een diepere stap tussen moeten. Zie het maar als je vergissen in de traptreden in een gewoon huis. Denkende dat je al beneden bent en dan nog 1 trede af blijken te moeten. Zelfs daar kun je je al lelijk bij verstappen, laat staan op een station waar je dat soort geintjes gewoon niet moet flikken.
-
Ja, maar waar lees je dat?
Ik heb het idee dat het gewoon te maken heeft met de ronde loop van de trap. Ook een keuze, maar toch minder gek dat zonder goede reden verschillen tussen treden maken. Bij een wat rond lopende trap verwachten mensen die verschillen.
Overigens is van de trap vallen helemaal geen zeldzaam verschijnsel. Het is één van de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Ik denk dat als je een dagje een paar doodnormale perrontrappen gaat bestuderen op een beetje station, dat je dan het nodige gestruikel kunt aanschouwen.
-
.... Architecten moeten eens gaan beseffen dat functionaliteit nog altijd zwaarder behoord te wegen dan het esthetische in een station. Het is er vaak druk, er zijn mensen die haast hebben, er lopen mensen met een lichamelijke beperking en er lopen ook mensen met (grote) bagagestukken......
En dat wisten we nog niet.
Er zijn architecten en Architecten, Jeroen.
De eerste (getalsmatig grootste) soort bouwt gebruiksvoorwerpen die er soms leuk uitzien, te tweede soort bouwt Hoogstaande Architectuur.
In de werken van de eerste soort mogen geen verrassingen zitten ( stel je voor, wat denkt die vent wel niet!) , in die van de tweede soort juist wel, want daar wordt voor betaald; visie en expressie enzo.
Bij de eerste soort wordt overal op bezuinigd, bij de tweede soort kan het geld niet op.
Bij de eerste soort moet het ontwerp en een dag en de vergunningsstukken in maximaal een week worden uitgevoerd, bij de tweede soort mag het gerust jaren (19) duren.
De werken van de eerste soort horen anoniem te zijn, van de tweede spraakmakend. Dat laatste is in elk geval gelukt ::) .
-
De hele trap heeft bijvoorbeeld treden met een verloop van 20 centimeter ertussen en ineens besluit iemand omdat het de 'eenheid verstoort' dat er treden met een diepere stap tussen moeten.
Dat is dus niet zo. De optrede van alle treden is hetzelfde. De aantrede verschilt, mede door de boog en verder zijn er tussendoor brede platforms. Voorts is ook elke trede voorzien van witte ballen.
Ik kan me voorstellen dat iemand denkt dat hij al op het platform is maar niet ziet dat er nog een trede is. En dan kun je op je snufferd vallen maar dat geldt voor elke trap.
Gr, Ben.
-
Is er al iemand die een fraaie fotoreportage heeft gemaakt? Ik ben wel benieuwd naar hoe het station er nu uit ziet :)
-
Ik heb de trap gezien en er is vind ik niets mis mee. Wie onzeker is houdt de leuning vast, die is daarvoor aangebracht. Verder denk ik dat zij die slecht ter been zijn sowieso de roltrap nemen.
Valt me dan nog mee dat er nog een leuning is. Voor hetzelfde geld zou die er niet zijn, want dat verstoort het Ontwerp....
-
Ik zie werkelijk het probleem niet van deze trap. Het gaat erom dat er platformpjes tussen zitten. De trap zelf heeft gelijke op en aantreden. Van zulke trappen bestaan er duizenden in Nederland. Maar goed, we hebben weer wat om over te zeuren....
Grtz,
Niels
-
(y)
En ze hebben nog niet eens een foto gezien, Niels ;)
-
Ik wel. Even zoeken op internet.
Het lijkt een redelijk normale trap.
Wel valt op, dat aan de kant van de glazen wand de leuning ontbreekt.
Fraai gezicht, edoch volkomen onpraktisch.
Waarmee de architect en vergunningverlener wat mij betreft de Geen-GBV-Prijs hebben verdiend.
De architect zou ik het volgende willen toevoegen:
Form Follows Function. Heb je in je eerste jaar bouwkunde gehad, knul!
groeten
Hendrik Jan
-
(y)
En ze hebben nog niet eens een foto gezien, Niels ;)
Van horen zeggen he, en dat is in 9 van de 10 gevallen genoeg.
-
Precies. Als men maar iets heeft om over te kunnen zeiken. Hondsvermoeiend.
-
En nu maar hopen dat geen enkele beurs in Arnhem wordt gehouden.............
-
Jawel, dan kunnen we allemaal zien dat er niets aan de hand is. Wees blij dat er architecten zijn. Als alles alleen functioneel zou zijn zag het er hier uit als in de voormalige DDR.
Grtz,
Niels
-
Het hangt er vanaf wat je allemaal onder functionaliteit verstaat.
Wanneer je bij voorbeeld ook rekening houdt met de passieve warmtehuishouding om energie te besparen loop je grote kans op hele organische bouwvormen.
Als je bij de functionaliteit ook het gebruikte bouwmateriaal betrekt wordt het zelfs nog interessanter.
Ik ben heel blij met architecten die verder kijken dan hun neus lang is. Die visie hebben en het lef hebben om die visie tegenover hun opdrachtgevers te verdedigen. En die functionaliteit, duurzaamheid en schoonheid weten te combineren.
Alberts en van Huut bijvoorbeeld.
Als architecten meer met functionaliteit rekening hielden, zag Nederland er dus niet uit zoals de DDR. Want als er iets niet geaccepteerd werd in de socialistische heilstaat, dan was het wel dat mensen eigen ideeën vormgaven.
groeten
Hendrik Jan
-
Vandaag een rondleiding gehad in de OV-terminal.
In en onder het nieuwe station geweest.
Ik vind het een erg mooi station geworden en je ziet nu echt de puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Wat ik bijzonder vind is dat het ontwerp bijna 20 jaar oud is en toch hypermodern vandaag de dag.
Op sommige foto's had m'n IPhone ruzie met het tegenlicht, daarom zijn sommige wat donker.
Afijn foto's!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7939C8C6_69D1_48D9_A7ED_E9A5B12804D5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7939C8C6_69D1_48D9_A7ED_E9A5B12804D5.jpg)
De ingang waar de K+R komt, hier kom je gelijk bovenin de grote hal binnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1DF04426_D7B8_4AF5_AAEB_7CA1D496D611.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1DF04426_D7B8_4AF5_AAEB_7CA1D496D611.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/F40A5EC3_C573_402F_9D29_97662C6D0100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/F40A5EC3_C573_402F_9D29_97662C6D0100.jpg)
De ingang vanaf het Trolleybusplein, vanaf hier kan je ook de fietsenkelder in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1CF076A9_3248_413C_B2F8_777559645CC2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1CF076A9_3248_413C_B2F8_777559645CC2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2251A6BB_1426_4CAB_868B_11C3A4AFE733.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2251A6BB_1426_4CAB_868B_11C3A4AFE733.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20118FD2_8C14_4723_9AFE_8E795A06C915.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20118FD2_8C14_4723_9AFE_8E795A06C915.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF3EA75D_4F01_4254_A194_0D8E9FF69DC2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BF3EA75D_4F01_4254_A194_0D8E9FF69DC2.jpg)
De ingang naar de parkeergarage en rechts komt een Burgerking.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/C7962B9D_D96A_4532_84D7_C130D7A6DB00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/C7962B9D_D96A_4532_84D7_C130D7A6DB00.jpg)
Kwartslag naar links,tov de vorige foto. Dit is de "beruchte trap" .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CA9D933B_5BC3_4604_8866_031E27331C28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CA9D933B_5BC3_4604_8866_031E27331C28.jpg)
Deze lamp schijnt in elk HST station in NL te hangen vertelde de gids.
Deze "wolk" is een trefpunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB00477D_9F8A_4149_9B4A_AD49258FB636.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB00477D_9F8A_4149_9B4A_AD49258FB636.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0B80110B_134E_464C_A125_956D2D2E575E.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0B80110B_134E_464C_A125_956D2D2E575E.jpg)
Oude stationsstraat naast de Pathé, hier iets verder richting stad gingen we onder de grond.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/96701EE7_19E6_4968_A5AD_366D70C1A96B.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/96701EE7_19E6_4968_A5AD_366D70C1A96B.jpg)
Dit ligt onder het hele station en de parkeergarage.
Ondergronds afvaltransportsysteem, koud/warmwatertransport tbv klimaatbeheersing en leidingwerk.
Ongeveer een 400 meter lang.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FullSizeRender_10.jpg)
Een van de waterputten die ze tijdens de bouw zijn tegengekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3F5C9D88_54CF_4692_B9AB_642AA000D94E.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3F5C9D88_54CF_4692_B9AB_642AA000D94E.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A9480814_0F2D_41D0_B0A6_20F0878D7132.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A9480814_0F2D_41D0_B0A6_20F0878D7132.jpg)
Vanuit Pathé.
Nou ik hoop dat jullie de foto's leuk vinden,ikzelf vond het een geslaagde rondleiding.
En ik vind het een prachtig station.
(y)
-
Een geweldig fraai (gebouw) geworden, een als het ontwerp al 20 jaar oud is dan ga er maar van uit dat het tijdloos is (y).
mvgr evert en Bas
-
Blij dat ik niet in Arnhem woon...
-
Nou ja, ik moet zeggen dat ik wel eens lelijkere dingen heb gezien (nee, niet in de spiegel :P ) Misschien toch nog een plusje voor de architect ;) Mooie foto's.