BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Arjen52 op 29 October 2015, 18:10:18

Titel: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
Bericht door: Arjen52 op 29 October 2015, 18:10:18
Beste forumgenoten,

Al enige tijd volg ik verschillende draadjes in dit forum met belangstelling en bewondering.
Mijn complimenten voor het werk van de verschillende deelnemers en de organisatie achter dit forum.

Zelf ben ik als oudere jongere, zoals vaker gemeld in dit forum, na ongeveer 50 jaar weer opnieuw gestart met het opbouwen van een modelspoorbaan. Daarvoor heb ik mijn oude treinspullen (Fleischmann en Lima/Hema) uit de opslag gehaald en wat bleek: de locomotieven doen het allemaal nog (na een kleine onderhoudsbeurt).

Vervolgens heb ik met Scarm een baanontwerp gemaakt, waarbij het uitgangspunt was dat ik (voorlopig) analoog ga rijden en dat ik mij niet vastleg op een bepaald tijdperk en spoorbedrijf. Een echte rommelbaan dus. Het gaat mij immers om het plezier van het bouwen en niet om een natuurgetrouwe nabootsing van de (vergane) werkelijkheid.
Hieronder staat mijn baanontwerp (2 niveaus; een museumlijntje [blauw], een 'hoofd'lijn [geel/rood] en een rangeergebied/haventerrein [paars]).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cranicher_Altbahn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Cranicher_Altbahn.jpg)

De drie genoemde delen hebben ieder een eigen regeltrafo. Het museumlijntje een oude FLM-trafo 710 en de hoofdlijn een FLM-trafo 711. Voor het havengebied is ook een eigen FLM-trafo. De drie delen zijn alle dubbelzijdig geïsoleerd.

Maar nu heb ik een probleem. De Lima-locomotief heeft twee draaistellen: de voorste heeft verbinding met linkerrail, de achterste met de rechterrail. Zolang deze lok op zijn eigen baan blijft gaat alles goed, maar bij met wisselen van de binnenbaan (museumbaan) naar de buitenste baan staat hij stil op de scheidingsrail.

Na wat zoekwerk merkte ik dat een extra draadje van de ene trafo naar de andere trafo het probleem verhelpt, maar ik vertrouw dit niet.

Hieronder een schematische weergave:
Zonder verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_1.jpg)

Idem (waarbij een trafo is omgepoold)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_2.jpg)

Met verbinding tussen de trafo's (gelijk gepoold)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_3.jpg)

Idem (waarbij een trafo is omgepoold)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Scheiding_4.jpg)

Met name is deze laatste situatie is er een spanningsverschil aan beide zijden van de isolatie die gelijk is aan de som van de spanning die beide trafo's afgeven (max. 14 V + 14 V = 28 V).

Mijn vraag is: is dit verantwoord en zo nee wat is dan de oplossing?

Voor de duidelijkheid: ik heb een forumdraadje gevonden van een aantal jaren geleden over een soortgelijk probleem. Maar de discussie ging toen een kant op die voor mij volkomen duister werd.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Arjen

Titel: Re: Cranicher Altbahn
Bericht door: Timo op 29 October 2015, 19:21:36
Dat is prima. Als je de trafo's niet met een draadje aan elkaar koppelt en je rijdt over de scheiding wanneer de trafo's niet gelijk gepoold zijn heb je dezelfde kortsluiting. Alleen zorgen dan de assen voor de overbrugging aan beide zijden.


Timo
Titel: Re: Cranicher Altbahn
Bericht door: Arjen52 op 29 October 2015, 19:35:55
Hallo Timo,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik had al een vermoeden,  maar ik ben niet voldoende deskundig. Vandaar mijn vraag.
De treinen rijden ook normaal, zelfs in verschillende richtingen.
Alleen moet ik zorgen dat bij wisselen van baan de beide trafo's gelijk gepoold zijn.

Titel: Re: Cranicher Altbahn
Bericht door: gvandersel op 30 October 2015, 08:40:01
Dit kan zoals je gemerkt hebt geen kwaad, en moet zelfs. Ik zou ook de derde trafo met dit paartje verbinden. Doe het zo dat als de knoppen dezelfde kant op wijzen de treinen ook dezelfde kant op rijden. Is wel zo makkelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Cranicher Altbahn
Bericht door: Arjen52 op 30 October 2015, 09:02:20
Hallo Gerard,

Bedankt voor je advies.
De 3e trafo is van een ander type met een draaiknop die je links- en rechtsom moet draaien. Deze reserveer ik voor het havengebied.
Het rangeerlokje heeft niet het probleem dat ik met de Lima-lok heb. De wielen zijn geïsoleerd en gaan gelijktijdig van het ene blok in het andere.
Dat de trafo's bij het wisselen van blok gelijk gepoold moeten zijn, lijkt mij logisch.
Titel: Re: Cranicher Altbahn
Bericht door: Timo op 30 October 2015, 10:57:49
Toch zou ik ze gewoon verbinden, scheelt weer problemen in de toekomst. Misschien heb je later toch weer een ander locje en dan moet de boel misschien weer open  :-\

En ja, überhaubt de trafo's zo plaatsen dat de knoppen dezelfde kant op staan als de loc's dezelfde kant op gaan. Scheelt weer verwarring.


Timo
Titel: Re: Cranicher Altbahn
Bericht door: Arjen52 op 30 October 2015, 15:48:06
Bedankt Timo en Gerard,

Ik zal jullie advies opvolgen bij de uitbouw van het havengedeelte.

Titel: Re: Cranicher Altbahn (Vraag over trafo's)
Bericht door: Arjen52 op 09 November 2015, 21:45:28
Titel gewijzigd
Titel: Re: Cranicher Altbahn
Bericht door: Bert van Gelder op 10 November 2015, 03:14:27
Hoi,

Technisch werkt dat zo niet... ;)
Als je een titel permanent wilt wijzigen, zul je de titel van bericht 1 moeten aanpassen. En dat kan alleen binnen 48 uur na het starten van je draadje. Nu heb je alleen de titel van jouw ene bericht aangepast, en niet van komende berichten..

Geen punt, soms lezen we mee. Ik zal de titel even voor je wijzigen..

Gr, Bert
Titel: Re: Cranicher Altbahn, vraag over trafo's
Bericht door: Arjen52 op 10 November 2015, 08:06:19
Bedankt voor de moeite.
Ik wil onder de huidige titel later een ander draadje opstarten over de bouw van de baan.
Dit draadje betrof alleen een vraag over de aansluiting van de trafo's.

Arjen