BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: bernhard67 op 27 October 2015, 19:21:13
-
Hoi spoor liefhebbers,
Op de site van Drescheibe las ik dat de BR 41 241 verkocht schijnt te zijn aan de VSM wie kan hier wat meer over zeggen. Als dat zo is vind ik dat wel leuk zo BR 41 is gewoon een mooie machine
gr bernard
-
Hoi,
Het klopt dat er een 41er aan de VSM verkocht is, maar ik meen dat het om de SSN variant ging maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb op Terug naar toen met een hoge pief staan praten en hij heeft mij verteld dat ze deze lok graag rijdend willen maken. ;D
Het is inderdaad een hele mooie lok en ik kijk er dan ook naar uit. (y)
Groeten Ferdinand
-
Welke variant heeft de SSN van de Baureihe 41-241?
DHE 353
-
Volgens de website de 41 105, maar op Drehscheibe staat ook dat ze de BR 41 241 in bezit hebben.
Groeten Ferdinand.
-
De Baureihe 41 had eens 366 lotgenoten en 2 ervan staan in Rotterdam te weten de 41-105 en 41-241.
Dus de BR 41-241 bestaat niet.
De SSN heeft de DB 41-241 in bruikleen van de DTO in Oberhausen.
En of deze in onderhandeling is met de VSM om de DB 41-241 over te doen weet ik niet.
Zou wel leuk zijn een bedrijfsvaardige 41er in Nederland.
DHE 353
-
Het gaat idd om de 41-241. Hij was van de club in Oberhausen en was uitgeleend aan de SSN. Op een duitse site (Museumsfahrzeuge?) staat dat de SSN oorspronkelijk van plan was om de machine weer rijdbaar te maken, maar daar is het dus niet van gekomen. Nu heeft de VSM de machine, incl reserve onderdelen dus gekocht, maar zonder de tender. Het is de bedoeling om de machine weer terug te bouwen naar een kolengestookte lok.
Reken er overigens maar niet op dat de machine volgend jaar al rijdt. Mijn gok: 2018.
-
Als dit nieuws inderdaad klopt, dan (y) (y)
Overigens opmerkelijk dat de VSM een nieuwe lok aanschaft, terwijl je zou zeggen dat ze al werk genoeg hebben met het reeds rijvaardige locpark en met de projecten 80 036, 44 1593 etc.
Ben dan ook wel benieuwd welke tender ze gaan gebruiken achter de 41 241 :o
-
Een br 41 is voor hoofdlijngebruik wel interessanter dan een br 50/52, misschien dat dat een achterliggende gedachte is. En leuk nieuws, het zijn mooie machines (y)
-
Wie weet heeft de VSM nog wel een passende tender "in voorraad"
Je weet het maar nooit...
Michael
-
Overigens opmerkelijk dat de VSM een nieuwe lok aanschaft, terwijl je zou zeggen dat ze al werk genoeg hebben met het reeds rijvaardige locpark en met de projecten 80 036, 44 1593 etc.
Ze hebben nu de ruimte voor een extra lok, nu de 52 (ik dacht 132) is verkocht aan de ZLSM.
-
Er is inderdaad een passende tender. Wat voor een dat is weet ik niet (tenders herkennen is niet mijn sterke kant).
Verder is het de 52-532 die naar de ZLSM gaat. Niet verkocht, maar 'uitgeleend' voor zover ik weet. De VSM had geen capaciteit om deze loc op korte termijn weer te herstellen en er zijn al 3 52-ers in dienst, dus was er ook geen haast mee. Maar dit is een mooie regeling: de loc wordt hersteld en in Limburg kunnen ze hem goed gebruiken!
-
De Baureihe 41 had eens 366 lotgenoten en 2 ervan staan in Rotterdam te weten de 41-105 en 41-241.
Dus de BR 41-241 bestaat niet.
Hallo
Als je het zo precies wil hebben:
Lotgenoten van een Baureihe zijn andere Baureihen. 8)
En waarom een streepje voor het Ordnungsnummer?
Bart
-
Hoi.
Niet gek voor de VSM dat ze nu een BR 41 DB uitvoering gekocht hebben (y) Een paar jaar geleden heb ik keer met een medewerker staan te praten en die zij dat het van de VSM een grote wens was ooit een BR 41 nog te kopen.
Ik vind het prima dat ze de lok ombouwen van olie naar kolen verbruik alleen hoop ik wel dat zij de schoorsteen dan verlagen zo als de BR 41 kolen stook met nieuwe ketel uitzag bij de DB,
Ach dat de lok nog niet rijdend is volgend jaar maar misschien pas in 2018 is daarna kunnen we heerlijk genieten van zo mooie lok als de BR 41 is. Hoop dat ze dan ook met de lok niet alleen tijdens terug naar toen rijden maar ook in het hoofdseizoen of in het na seizoen.
Dan hoop ik dat de SSN de 41 105 rijdend maken kunnen we in nederland dubbelrit organiseren met twee 41 ers het laatste is een erg mooi gezicht.
groeten van bernard
-
Leuk, een 41er bij de VSM!
Trouwens, hoezo passende tender?
Je haalt de olietank eraf, zet de kolenschotten + achterwandje kolenbak terug en klaar.
-
*kuch*
Nu heeft de VSM de machine, incl reserve onderdelen dus gekocht, maar zonder de tender.
*kuch*
;)
-
Ow... beter terug lezen, 44! :-[
Naja, er zit er nog eentje achter de 44er. Zou dat niet kunnen?
Edit: ze zijn vast mans genoeg daar om dat zelf ook te bedenken, of iets anders, als dat geen optie is.
Gewoon afwachten. :)
-
De VSM heeft zojuist zelf het nieuws bekend gemaakt, de 41 241 wordt inderdaad overgenomen: http://www.stoomtrein.org/actueel/revisie_41241.html
-
Mooi dat het nu definitief is (y) (y) (y)
Dus binnen enkele jaren weer genieten van een rijvaardige kolen-41er 8)
(http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/14264.jpg)
Bron: www.eisenbahnstiftung.de
-
Ik begrijp dat het een fraaie aanwinst is voor de VSM (y) Verder heb ik weinig met die Duitse gevallen ;)
-
De VSM van harte gefeliciteerd met hun nieuwe aanwinst. Weet er iemand waarom de 41er van de SSN niet rijvaardig is?
Groet Harry
-
Groot onderhoud nodig aan de vuurkist etc.
Maar er zijn ook revisieplannen (niet op korte termijn) rond de 41 105 dus wie weet voor de toekomst.. :)
-
Hoi,
Via deze weg wil ik de VSM feliciteren met hun fantastische mooie nieuwe aanwinst hoop dat de machine over een paar jaar onder stoom staat. Ergens in 1989 ben ik nog met de BR 41 241 tussen kleef en Krefeld mee gereden
gr bernard
-
Hoi
Even een vraag van mij kant is de BR 41 241 inmiddels al vervoerd naar Apeldoorn of staat deze nog steeds in de loods van de SSN.
gr bernard
-
Geduld... het kan misschien nog wel maanden duren voordat dat is geregeld. Je leest het vanzelf.
-
Staat nog bij de SSN.
Voor zover ik weet moet er nog wat gebeuren aan die loc om hem de deur uit te rollen ;)
Het rolvaardig maken en het regelen van transport(wat waarschijnlijk over de weg zal gebeuren) en dan waarschijnlijk (door de grote van de loc)ook nog sávonds maakt het niet iets wat je met een week hebt geregeld en uitgevoerd.
(al kan ik er qua keuze's over het transport en tijd van de dag natuurlijk naast zitten,het is maar net wanneer men er klaar voor is met voorbereidend werk alvorens men de loc op transport kan mikken)
* men schijnt trouwens plannen te hebben om de 50er van de SSN als 1ste aan te pakken om als vervanger voor de 01 te gaan fungeren als die in grote revisie moet*
-
Het kan zo.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_25_50_er_vsm.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0_25_50_er_vsm.jpg)
Of zo...........................
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img818_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img818_1.jpg)
Dan gaat het zo in model ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_IMG_9459_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/08_IMG_9459_3.jpg)
-
* men schijnt trouwens plannen te hebben om de 50er van de SSN als 1ste aan te pakken om als vervanger voor de 01 te gaan fungeren als die in grote revisie moet*
Schijnt, of is zo? ;)
Het is nogal een verschil, als je een loc die 130 kan, vervangt door een exemplaar, wat max 80 wil.
Max... Dat betekent niet, dat het altijd een lolletje is om met zo'n machine inderdaad voluit te rijden.
En 01.10 (daar praten we over, geen 01), kan dan max 130. Maar, 100 is op langere termijn beter voor de machine (zuinig op materieel zijn). En dat is altijd nog 20 km. harder dan een 50er.
De 23er is ook nog steeds in revisie. Dat is een veel logischer 'vervanger', omdat deze ook harder kan/mag...
Het 50er verhaal lijkt me dus niet heel erg logisch...
Groet,
Ronald
-
In Stoomtractie nr 2 van dit jaar stond te lezen dat de SSN eerst de 23´er weer op de baan brengt (daar zijn ze nu mee bezig) en dat daarna de 41'er aan de beurt is.
-
En 01.10 (daar praten we over, geen 01), kan dan max 130. Maar, 100 is op langere termijn beter voor de machine (zuinig op materieel zijn). En dat is altijd nog 20 km. harder dan een 50er.
Kán inderdaad. Bedenk dat hier in Nederland er nog altijd iets op zit als ATB-E.
En, correct me if i'm wrong, daar is de Vmax toch 90 of 100 km/h ? Iets in die orde.
Toen ik er laatst tijdens de stoomdagen was, zag ik alleen nog de draaistellen van de tender en verder een lading ijzer wat voorheen een deel van de tender was.
-
Wegtransport is verreweg het makkelijkste. Maar misschien wordt het wel spoor. We zien het vanzelf.
-
@Alfred: dat is nog altijd 10 tot 20 km harder dan een 50er die 80 op z'n tenen loopt... En aangezien de SSN regelmatig het hoofdnet gebruikt, is het wel prettig om wat harder te kunnen...
De restanten van de tender die je gezien hebt, zouden zomaar de originele (?) Kabinentender zijn, die de loc heeft gehad...
Groet,
Ronald
-
Hoi Jongens,
ik wil even reageren wat betreft de BR 50 thuis heb ik een DVD over de BR 41van Riogrande de snelheid wat je kan rijden met een BR 41 is 90 km/h daar komt een BR 50 lang niet aan ze kunnen 80 maar als je dat lang zou rijden dan hou je geen BR 50 meer over in de praktijk reden ze niet harder dan 70 km/h bij de DB. Dat wordt gezegd door jurgen Kole en Alfred Knope oud machinisten van de DB die nog in de jaren 70 op zo wel de BR 50 als BR 41 dienst hebben gedaan.
Bovendien wordt na de BR 23 als die klaar is begonnen met de BR 41 aan deze lok zit minder werk dan de BR 50 bovendien kan je met de BR 41 beter uit de voeten op de hoofdlijn dan met de BR 50.
Ik neem aan dat daarom de VSM ook niet met de BR 50 er's op het hoofdnet van de NS rijden Ik geloof dat Prorail dat ook liever niet heb door dat er dan weer onnodig vertragingen op het spoor zullen ontstaan. Waar je met een BR 41 toch weer minder heb.
groetjes van bernard
-
Die br50'er kwispelde al behoorlijk tijdens 'terug naar toen', en dat was nog ruim onder de 80kmh (schat ik)
-
De VSM heeft vaak genoeg met 50'ers en 52'ers op het hoofdnet gereden. En er heeft nu ook eentje (of meerdere) een ATB installatie.
-
Hallo mensen, de BR 50 was bedoeld als goederentreinloc voor lijnen die slechts een geringe asdruk toelieten, en heeft uiteraard de karakteristieken die daarbij passen. Kort door de bocht: veel kleine wielen
De BR 41 was iets anders: snelle goederentreinen op hoofdlijnen maar ook de reizigersdienst. Dan heb je dus een andere loc met een ander doel.
Dirk
-
heren
de olie 41 - ofwel de 042 was in rheine oa reserve voor de 01.10 ofwel 012
sterke,mooie,uitgebalanceerde lokomotieven,zonder meer
geschikt voor bijna alles.
een van de meest geslaagde ontwerpen van de drg.
ik meen zelfs dat ze ontheffing hadden om 100 te rijden,wat makkelijk ging
ik zou het inderdaad zeer begroeten als er in paar jaar zelfs 2 van de baureihe 41 zouden rijden.
een prachtige lok ook voor personentreinen,met bv silberlinge of 4 assige umbauwagen
naast de baureihe 62 een van mijn favorieten (y)
mvrgr
willem
-
en er past een tender achter van de 01/03 of de 44
een volgens mij 2/2 32 of 2/2 34
volgens mij had de altbau 41 zelfde ketel als de 03
en waarschijnlijk was de nieuwbouwketel ook uitwisselbaar met de 03
:D
-
en waarschijnlijk was de nieuwbouwketel ook uitwisselbaar met de 03
Uitwisselbaar met de nieuwbouwketel van een 3-cilinder 03.10
De 41 105 heeft ook de ketel van een 03.10
-
41'ers reden inderdaad ook wel sneltreindiensten. Dan werd gereden zo hard als de mcn durfde cq. zo hard als de loc kon ;)
Tegenwoordig werkt dat natuurlijk anders. En je kan prima met een 50/52 op de hoofdlijn, dan moet je gewoon zorgen dat je met 65 (70) ingelegd wordt en niet meer.
-
Uitwisselbaar met de nieuwbouwketel van een 3-cilinder 03.10
De 41 105 heeft ook de ketel van een 03.10
victor
ik had het over de oorspronkelijke 41 van de drg
die had een ketel van de 03.0
of de 03.10 nieuwbouwketel ook geschikt was voor de 41 weet ik niet
zou zomaar kunnen
-
Misschien een leuk weetje, die 41 241 wordt in bijna alle 'Stars der Schiene' intro's gebruikt waar hij parallel (aan ik dacht een TEE stel) aan komt rijden.
-
Nog is effe navraag gedaan over wat men qua loks wil gaan reviseren bij de SSN.
Zoals hier al eerder aangegeven is ,en mijn info wat achterhaalt blijkt te zijn,word het inderdaad de 23er weer terug op t spoor brengen klaar voor dienst en vervolgens aan de 41er beginnen als vervanger voor de 01 als deze in onderhoud moet/buiten dienst gesteld wordt.
Men heeft uitgebreid onderzocht hoe de toestand is van zowel de 50er als van de 41er,en daaruit blijkt dat de 41er het minste werk nodig heeft om weer actief gemaakt te worden.
Bijkomend voordeel zoals al eerder aangehaald hier,is dat de 41er wat harder kan en mag dan de 50er.
Wanneer men aan de 41er gaat beginnen zit tussen het afmaken van het project 23er en het verplicht uit dienst moeten nemen van de 01.
Men wil bij de SSN graag 2 locs rijklaar hebben en geschikt voor hoofdlijn ritten,wanneer de 01 uit dienst moet is me momenteel effe niet duidelijk,maar zo staan de zaken er dus voor blijkbaar :)
-
of de 03.10 nieuwbouwketel ook geschikt was voor de 41 weet ik niet
zou zomaar kunnen
Is o.a. te lezen op de site van de SSN: http://www.stoomstichting.nl/Display.php?Subject=41%20105
-
Hoi,
De 41 105 heeft inderdaad een ketel gekregen van een 03-10 DB alleen weet ik niet zo gouw welke 03-10 dat was. Dan wil ik nog regeren op een eerdere berichte zo ver ik weet hebben de BR 50 er's van VSM geen nieuwe veiligheid systeem van de NS aan boord en kunnen daarom niet meer op de hoofdlijn rijden.. Alleen de beide 23 er's van de VSM hebben dat systeem zo ver ik weet.
tot zo ver mijn informatie Dat de 41 105 na de grote klus van de BR 23 023 weer rijdend wordt gemaakt juich ik alleen maar toe. Persoonlijk vind ik de BR 41 105 de mooiste lok uit de SSN collectie na de BR 23 023. Bovendien staat de 41 105 al weer ruim 24 jaar stil ik weet nog goed dat de BR 41 van de SSN haar eerste proef rit ging rijden met voorop een NS 2400 in het bruin. Achter de BR 41 hing toen een hele sliert kolen wagons dit was ergens begin jaren 80
gr bernard
-
De 50 307, 50 3654, 52 8139 en 52 8053 hebben allen ook atb dacht ik.
Groet
-
De 41 105 heeft inderdaad een ketel gekregen van een 03-10 DB alleen weet ik niet zo gauw welke 03-10 dat was.
41 105 kreeg de ketel van 03 1051
Waaruit blijkt dat de ketel (NK) van de BR 03.10 en de BR 41 nagenoeg identiek waren.
Overigens werd de ketel van 03 1051 wel omgebouwd op oliestook toen deze ingebouwd werd in 41 105.
-
Waar staat de 41 241 op dit moment gestald?
-
Nog iets over de Altbaukessel BR 41:
Een citaat uit EJ Spezial 8/95:
"Es handelte sich um den gleichen Kesseltyp, wie er auch in der Baureihe 03 verwendet wurde, nur mit dem Unterschied, daß bei der Baureihe 41 Kesselblech St47K wegen des höheren Kesseldruckes von 20 Bar verwendet worden ist."
-
Hoi
Even een vraag van mij kant is de BR 41 241 inmiddels al vervoerd naar Apeldoorn of staat deze nog steeds in de loods van de SSN.
gr bernard
Staat nog bij de SSN.
Voor zover ik weet moet er nog wat gebeuren aan die loc om hem de deur uit te rollen ;)
Waar staat de 41 241 op dit moment gestald?
Dat lijkt me duidelijk toch ?
Even terug lezen scheelt een hoop.
-
De loc staat inmiddels in Beekbergen...
https://nl-nl.facebook.com/veluwschestoomtrein/posts/967643189947899
en
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27792.msg3221624951.html#msg3221624951
En morgen gaat de 52er naar Limburg...
Groet,
Ronald
-
Mooie aanwinst voor de VSM. Terugbouwen naar kolenstook, is dat een lastig proces? Dat het een kolengestookte loc gaat worden, geeft wel aan dat de VSM er meer plannen mee heeft dan eens in het jaar rijden bij Terug naar Toen. Leuk. Als zal het nog een "eventjes" duren voordat de loc rijvaardig is.
-
Is in oorsprong een kolen stoker geweest, dus kort door de bocht is het een kwestie van de branders eruit en de extra leidingen eraf.
-
Wat me opvalt is dat de VSM lijkt te zwemmen in de loks. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Er gaat een 52 van de VSM naar de ZLSM, want daar hebben ze maar één stoomlok. En, gezien dit draadje, de SSN heeft dus geen capaciteit om aan deze 41 te werken. En ze hebben nu naast de 65 "alleen" de 01 rijvaardig.
Niks mis mee qua SSN en ZLSM. Stoomlocs rijvaardig houden kost vrijwilligerstijd en veel geld. M'n vraag is alleen hoe de VSM zo opvallend veel meer loks rijdend heeft. Miljonair die elk jaar een lok naar Meiningen stuurt ofzo? Andere factor die ik over het hoofd zie? Verschil hoofdlijnlok en 50er die op een zijlijntje rondtuft? Mazzeltje met overgekochte DR loks dat ze allemaal onderhoudsvrije Reko ketels hebben? Geen idee.
Reinout
-
Deze 41-er was ook helemaal niet van de SSN volgens mij, deze stond alleen daar "geparkeerd".
-
Wat me opvalt is dat de VSM lijkt te zwemmen in de loks. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? M'n vraag is alleen hoe de VSM zo opvallend veel meer loks rijdend heeft. Miljonair die elk jaar een lok naar Meiningen stuurt ofzo? Andere factor die ik over het hoofd zie? Verschil hoofdlijnlok en 50er die op een zijlijntje rondtuft? Mazzeltje met overgekochte DR loks dat ze allemaal onderhoudsvrije Reko ketels hebben? Geen idee.
Tot iets meer dan een jaar geleden waren de meeste locomotieven niet in het bezit van de VSM, maar van (een) particulier(en), die ze ter beschikking stelde voor de VSM. Sinds dit tijdstip zijn de locomotieven officieel eigendom van de VSM. Ik zou me kunnen voorstellen dat de vorige eigenaar (eigenaren) eventueel nog bijspringen in het onderhoud van de machines.
Dat gezegd hebbende, enkele machines zijn de laatste tijd ook buiten dienst gesteld, zoals de ex-PKP tenderlok.
-
Qua capaciteit beschikt de VSM over twee werkplaatsen, waardoor ze over de luxe beschikken gebruik te kunnen maken van het AW Apeldoorn en het BW Beekbergen. Klein onderhoud zit het grote niet in de weg. Maar voor groot onderhoud is niet altijd ruimte (in de loods of financieel). De 80'er heeft een beste tijd aan de kant gestaan voordat er begonnen werd met het noodzakelijk onderhoud en revisie. Dit doet de VSM allemaal zelf, het dure Meiningen komt niet in beeld. Er komt alleen iemand van het stoomwezen de ketels keuren.
Voor stoomritten wordt de VSM nog wel eens ingehuurd, dit gebeurt bij de SSN beduidend minder vaak en bij de ZLSM praktisch nooit. Dit levert natuurlijk wel het nodige op. Commercieel pakt de VSM het denk ik wat handiger aan dan de collega's. Onlangs was de VSM met twee locs te gast bij de ZLSM, maar de ZLSM vermeldde er niets over op de website.
De ZLSM heeft wel meer stoomlocs, maar die zijn defect... Geen geld, geen mankracht of geen reserveonderdelen? De reden ken ik niet.
-
Een aantal hoofdredenen is al genoemd:
- Veel locs zijn aangekocht door particulieren (drie, meen ik). Daarvan heeft één zijn hele collectie aan de VSM verkocht, enkele jaren geleden
- Gunstige ligging, dus relatief veel vrijwilligers
- Lage kosten aan de Reko-ketels, kwalitatief goeie locs (al die ex-DR-locs)
- Ruime voorraad reservedelen (weer de ex DR-voorraad)
- Doordat je met veel locs kan rijden, zit er per loc natuurlijk weinig slijtage in)
Kijk je naar de ZLSM, dan zie je dat die Zweedse locs hoge kosten met zich meebrengen (voornamelijk ketels, begreep ik). Dat vreet tegelijkertijd ook weer een hoop uren op. De SSN kan alleen op de hoofdlijn rijden, waardoor je moeilijker aan je inkomsten komt. De ZLSM mag trouwens ook al even niet meer op de hoofdlijn komen, vanwege het ATB-geneuzel. Pas kort geleden heeft hun rijdende loc ook ATB-E gekregen.
Denk trouwens niet dat bij de VSM alles vanzelf gaat, de DR-locs beginnen nu ook in de jaren te komen en die worden nu ook serieus aangepakt (zoals eerder al de beide 23'ers). Goeie zaak is dat ook aan de 44 gewerkt wordt :)
-
Dank voor de info, ik ben weer wat wijzer geworden. Kan me voorstellen dat je met twee werkplaatsen veel gestager door kan werken, daar had ik niet aan gedacht. En basisinkomsten van de toeristenlijn van de VSM t.o.v. de sporadische hoofdlijnritten van de SSN, dat tikt ook best aan.
Enfin, alle organisaties succes gewenst, uiteraard. En de VSM veel plezier met hun 41 :)
Reinout
-
Naja, twee werkplaatsen is ook wat overdreven. De loods in Beekbergen is de loods waar de stoomlocomotieven gestald worden, daar worden daarnaast ook allerlei (vooral) kleinere werkzaamheden uitgevoerd. Het is natuurlijk wel mooi dat je groot en klein onderhoud van elkaar kan scheiden.