BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: GertN op 25 October 2015, 20:51:01
-
Voor mijn nieuw te starten baan heb ik een lengte van 4 meter. Het totale railplan beslaat een dubbelspoor met elk een lengte van ongeveer 25 meter. Is dat met 1 trafo nog te doen? En heeft iemand tips voor mij? Ik was van plan hel plan te leggen met meetraint modelrails van fleischmann.
-
Raillengte maakt eigenlijk niets uit.
Het aantal trafo's is afhankelijk van wat er aan gebruikers wordt aangesloten.
Een trafo levert een aantal VA.
Afhankelijk van het aantal treinen of evt. verlichting moet je het aantal trafo's berekenen.
Tinus.
-
En hoe je de baan wilt besturen. Op een analoge baan heb je meerdere regeltrafo's nodig om stukken spoor afzonderlijk te kunnen voeden, zodat niet alle treinen hetzelfde doen. Heb je al een baanplan?
-
Inderdaad, baanlengte heeft 0 invloed op het aantal trafo's.
Bij analoog moet je je bedenken, hoeveel treinen wil ik te gelijk laten rijden? (En met of zonder verlichting?) En hoeveel blokken wil ik voorzien van een eigen snelheidsregelaar?
Bij digitaal spreek je over trafo's en boosters. Maar ook hier, baanlengte is geen invloed. Ook hier is de hoofdmoot het aantal rijdende treinen. Maar hier spelen stilstaande treinen ook een rol, zeker als je verlichting, rook, geluid en andere toeters en bellen in je loc's hebt (of in de toekomst wilt hebben).
Timo
-
Mijn baanplan is een ovaal met een diagonaal spoor van rechtsboven naar linksonder, achter 8 cm hoog en vooraan een schadusstation onder het nul niveau. Met Klimspiraal overbrug ik de hoogte. Opzet is lange rechte stukken dubbel baanvak. Door twee kleine stations en een schadusstation kan ik treinen wisselen door deze op stations te laten stoppen en andere te laten vertrekken.
Dank voor jullie tips. Kan hier wel wat mee.
-
Een paar aansluitvoorbeelden. Bij beide voorbeelden is een spoorstaaf op meerdere plekken onderbroken, aangegeven door witte vlakjes. De eerste schakeling is getekend met tuimelschakelaars, de tweede met draaischakelaars.
1) Schakeling met twee trafo's en vier secties. Het aantal secties is onbeperkt uitbreidbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2trafos4secties.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2trafos4secties.jpg)
2) Schakeling met drie trafo's en vier secties. Het aantal secties is onbeperkt uitbreidbaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3trafos4secties.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3trafos4secties.jpg)
-
@Dirk, dit is wel gelijk wat ver offtopic...
@Gert, Maar dat is dus wat bedoelt wordt met Cab Controll. Hierbij schakel je de rails steeds zo dat een loc steeds bedienbaar blijft met dezelfde trafo. Voor ieder stuk spoor kan je dan selecteren met welke trafo je dit wilt bedienen. Misschien wel leuk om over na te denken maar zoals gezegd is het wel opeens heel want anders.
Ook leuk dat je een beschrijving van je baan geeft maar zo in tekst is het voor ons lastig voor te stellen. Een (hand)tekening zegt vaak al maar. Maar bedenk dus, hoe de baan eruit ziet is eigenlijk niet belangrijk! Hoe (en met hoeveel treinen) jij wilt rijden is het enige dat het aantal trafo's en eventueel secties bepaald :)
Timo
-
@Dirk, dit is wel gelijk wat ver offtopic...
Hoezo? Dit laat precies zien dat je zoveel trafo's nodig hebt als je onafhankelijke treinen wilt laten rijden. En dat was dacht ik de vraag.
-
Dan lees jij de vraag wat anders dan ik. ;D Ja, het is zo mogelijk met cab controll. Maar of dit iets is wat de TS überhaupt kende is maar de vraag. En cab controll is wel leuk maar als je 5 treinen wilt laten rijden worden het al aardig complex met 5 standen schakelaar en weet niet hoeveel blokken....
Het is dus niet zo zeer een fout antwoord. Het is meer dat er wel wat toelichting bij had mogen staan ;) Het is namelijk absoluut niet de standaard manier van aansturen.
Timo
-
Dag GertN,
Als ik de beschrijving van jouw baan zo lees en met name dat er een diagonaalspoor tussen twee parallelle rondlopende sporen is aangelegd doet me dat vermoeden dat je dus slechts één keer een trein op de parallelle sporen van rijrichting kan doen wisselen (dus in plaats van bijvoorbeeld rechtsom dan linksom te laten rijden). Wil je daarna opnieuw van rijrichting veranderen dan zal er een tweede tegengestelde diagonale verbinding (keerlus) aanwezig moeten zijn om dat te bewerkstelligen.
Wordt het een twee-rail baan dan zal je vanwege keerlussen wel moeten voorzien in zodanige schakelingen dat er geen kortsluiting ontstaat tussen de aldus met elkaar verbonden rondlopende sporen. Bij drie-rail banen is dat niet nodig.
Verder begrijp ik min of meer dat je analoog wilt gaan rijden. Als dat inderdaad het geval is dan zou je voor ieder van de beide rondlopende trajecten één trafo kunnen aanschaffen. Het hangt er dan verder van af of de stations niet in de rondlopende banen liggen maar daarop met elektrisch van de hoofdbanen geisoleerde toeleidingssporen zijn aangesloten, zodat niet om de haverklap een trein door een station rijdt. In dat geval zou je voor ieder van de stations dan een aparte trafo kunnen nemen zodat je in de stations kunt rangeren zonder de rondlopende treinen te beinvloeden.
Gegroet,
Rob van Kooy
P.S. Vanwege mijn nieuwe Windows 10 programma kan ik met name geen accenten zoals trema's op letters aanbrengen omdat dan de gehele tekst van de bijdrage waar ik op dit forum mee bezig ben van mijn scherm verdwijnt! Ik ben nog aan het uitzoeken hoe dat te voorkomen.
-
@Roy, dan staat je toetsenbord niet op Nederlands ;)
Ga er even vanuit dat je dan ook Engelse Windows hebt. Open start menu, type "Edit language and keyboard options", enter. Onder languages staat nu waarschijnlijk Engels. Klik "add a language", selecteer "Nederlands", selecteer "Nederlands (Nederland)". Nu staat hij in het rijtje, klik hem aan en doe "Set as default". Klik daarna op de Engelse en klik "remove". En klaar is Kees.
Timo