BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: muzikareltje op 25 October 2015, 16:11:56
-
Hallo beste forumleden,
Goedemiddag, ik heb even een vraag over het inprogrammeren van mijn Piko hondekop, N spoor. De is voorzien van een decoder en ik wilde deze vandaag inprogrammeren op de Z21 (witte versie). Al onze treinen rijden er perfect op, maar ik krijg de hondekop van Piko niet ingeprogrammeerd. Ik vond het al gek dat hij gelijk begon te rijden toen mijn man hem op de rails zette en de baan van stroom voorzag. Dat heb ik bij geen een van onze treinen meegemaakt.
Toen ik vandaag een poging deed om de hondekop in te programmeren, gaf onze tablet met daarop de Z21 app aan dat programmeren niet lukte omdat er niet met de decoder gecommuniceerd kon worden. Er werd wel een waarde toegekend maar als ik probeerde om te trein te laten rijden dan lukte dat niet.
Wij hebben deze trein gekocht bij *** en de man in de winkel zei dat er een Piko decoder in moest maar wij hebben in al onze treinen een decoder van Fleischmann/Roco maar hij zei dat dat met Z21 niet uitmaakt. Weet iemand van jullie of dit klopt? Wij voelen ons miskocht want het lukt op geen enkele manier.
Weet iemand van jullie ook hoe ik de decoder kan resetten? Misschien dat dat nog een mogelijkheid is?
Bij voorbaat dank en veel treinplezier.
Groetjes,
Caroline en Christian
-
...op de Z21 (witte versie).
Om spraakverwarring en onduidelijkheid te voorkomen:
- de witte is de z21 (kleine z)
- de zwarte is de Z21 (grote Z)
Oke? ;)
Wij hebben deze trein gekocht bij *** en de man in de winkel zei dat er een Piko decoder in moest maar wij hebben in al onze treinen een decoder van Fleischmann/Roco maar hij zei dat dat met Z21 niet uitmaakt. Weet iemand van jullie of dit klopt? Wij voelen ons miskocht want het lukt op geen enkele manier.
Ik zou niet direct deze conclusie trekken zonder te weten wat het probleem is.... een dcc decoder is een dcc decoder, merk maakt daarbij niet uit. Om dan de winkelier maar direct te beschuldigen is niet gepast denk ik.
-
Sorry typefoutje, maar bedankt voor je reactie en een fijne zondag.
Om spraakverwarring en onduidelijkheid te voorkomen:
- de witte is de z21 (kleine z)
- de zwarte is de Z21 (grote Z)
Oke? ;)
-
Een typfoutje met grote consequentie's want tussen beide versies zit nogal wat verschil. Vandaar mijn opmerking.
-
Bij de Multimaus maakt het merk van de decoder wel uit, dus vandaar onze twijfel
-
En welke decoder zit er dan in? Want voor zover ik weet hebben Roco en Fleischmann geen plux12.
En bij de multimaus heb ik nooit iets gemerkt van problemen met verschillende merken decoders.
-
Bij de Multimaus maakt het merk van de decoder wel uit, dus vandaar onze twijfel.
Waar haal je deze wijsheid vandaan??? Een MM werkt onder het DCC principe, daarmee stuurt hij elke decoder aan die DCC is. Merk maakt daarbij he-le-maal niets uit.
-
Volgens de winkelier is de decoder van Piko.
En ik vind het raar als de trein direct uit de verpakking zonder deze ingeprogrammeerd te hebben op multimaus of z21
zomaar vanzelf gaat rijden, dat hebben wij nog nooit meegemaakt. Als we hem in de app in willen programmeren gaan steeds de lampjes uit terwijl als er net stroom op de baan staat en we de hondekop op de baan zetten meteen uit zichzelf de lampjes aandoet, dat deed ie ook toen we hem net uit de verpakking hadden gehaald. Daarom snappen we niet waarom we hem niet ingeprogrammeerd krijgen en leggen we de vraag in het forum neer.
En welke decoder zit er dan in? Want voor zover ik weet hebben Roco en Fleischmann geen plux12.
En bij de multimaus heb ik nooit iets gemerkt van problemen met verschillende merken decoders.
-
Is er dan ook een manier om de decoder te resetten zodat we hem alsnog in de z21 aan het rijden kunnen krijgen? Ben er al de hele middag zonder enig resultaat mee bezig.
-
Als je via de z21 het ding niet kunt benaderen en niet reageert zul je de decoder ook niet kunnen resetten via die z21. Ik denk zelf dat er iets mis is met hoe de decoder er in gestoken is... mij lijkt het dat de decoder niet gezien wordt en er dus mogelijk iets aan de hand is binnen het treinstel. Vooral het vanzelf gaan rijden duidt daar mogelijk op.
Mijn advies; ga terug naar de winkel en laat er even naar kijken.
-
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de winkelier al een mail gestuurd en we laten hem onderzoeken of de decoder er goed in zit of dat deze kapot is. In ieder geval is het een antwoord waarmee we wel vooruit kunnen dus hier zijn mijn man en ik heel blij mee. Nogmaals bedankt.
-
Weet je wel zeker dat er een decoder in zit? De plux12 kan er maar op 1 manier in dus is er weinig kans dat deze niet goed zit. Bovendien zou je dan ook de contrastekker nog terug hebben gekregen.
Tip: neem een Uhlenbrock 73140 in plaats van de Piko decoder, dit is precies dezelfde maar de helft goedkoper.
-
De winkelier heeft de decoder er zelf ingezet dus dan mogen we er toch van uit gaan dat deze er ook inzit?
Hij zei dat er alleen maar een Piko decoder in zou kunnen. Vreemd maar goed.
Ik begin steeds meer aan zijn kundigheid te twijfelen.
-
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de winkelier al een mail gestuurd en we laten hem onderzoeken of de decoder er goed in zit of dat deze kapot is. In ieder geval is het een antwoord waarmee we wel vooruit kunnen dus hier zijn mijn man en ik heel blij mee. Nogmaals bedankt.
Graag gedaan, daar is dit forum voor ;)
-
Nog even ter info.
Piko heeft geen eigen dekoders maar levert Uhlenbrock dekoder in een Piko doosje. Alleen de prijs is Uhlenbrock maal 2.
Een speciale Piko dekoder is dus onzin.
De dekoder kan er niet verkeer inzitten want omdraaien gaat niet. Wat wel kan is dat de dekoder in de verkeerde gaatjes is geprint. Er kan een PluX 16 in ( 16 gaatjes dus) en als je er dan een pluX12 (12 pinnen) indoet maar niet in de juiste gaatjes werkt het natuurlijk niet. Ik vermoed dat dit gebeurt is.
-
Welke hondekop is het precies ( fototje)??
Want vanaf de laatste of laatste 2 moet er een Plux 16 in volgens mijn leverancier ( dit heb ik ook gedaan).
Gr,
Wesley
-
@Wesley.
Niet zo zeer 'moeten' maar kan. PluX is zodanig opgezet dat je er verschillende pluX typen in kan zetten. Dus PluX8 in PluX12,16 of 22 PluX 12 in PluX8 ( er moet wel ruimte zijn) ,16 en 22 enz.enz. Wel natuurlijk in de juiste gaatjes;-)
Als je geluid zou willen gebruiken dan moet er wel een pluX16 in. De geluidsverbindingen ( SUSI) worden dan door verbonden met de lokprint waar 4 soldeervlakjes zitten waar een SUSI soundmodule aan gesoldeerd kan worden.
-
Peter Kramer zegt:
De dekoder kan er niet verkeer inzitten want omdraaien gaat niet. Wat wel kan is dat de dekoder in de verkeerde gaatjes is geprint. Er kan een PluX 16 in ( 16 gaatjes dus) en als je er dan een pluX12 (12 pinnen) indoet maar niet in de juiste gaatjes werkt het natuurlijk niet. Ik vermoed dat dit gebeurt is.
De dekoder kan er niet verkeer inzitten want omdraaien gaat niet. Wat wel kan is dat de dekoder in de verkeerde gaatjes is geprint. Er kan een PluX 16 in ( 16 gaatjes dus) en als je er dan een pluX12 (12 pinnen) indoet maar niet in de juiste gaatjes werkt het natuurlijk niet. Ik vermoed dat dit gebeurt is. Einde citaten.
Behalve enige tegenspraak in het bovenstaande zelf (wel passen en niet passen) is de eigenschap van Plux nu net, dat ELKE Plux decoder maar op 1 manier past. Dus 12, 16 of 22 pins maakt niet uit.
Van "verkeerde" gaatjes kan geen sprake zijn, tenzij er sprake is van geforceerde vernieling. Daar ga ik niet van uit.
Wat ook kan is, dat geprobeerd is een 8-polige stekker (geen Plux) erin te doen, wat ook tot vernieling leidt.
Ook daar ga ik niet van uit.
Conclusie: terug naar de leverancier/winkel.
En Peter: geen Plux decoders vernielen, ze passen er echt maar op 1 manier in.
Maarten.
-
Beste Maarten
Je hebt gelijkt.
Het zou niet moeten kunnen. De index pin moet het voorkomen. Ik heb echter wel eens meegemaakt dat er toch een gat zat op de index positie. En helaas, met een beetje geweld lukt het ook wel. :-* en als je dekoder en niet vergenoeg indrukt kan hij ook verkeerd zitten. Ik maak het mee, vandaar.
-
(http://www.zimo.at/web2010/images/wpicozwj.GIF)
Bron www.zimo.at
Plux 8 is de gele rechthoek
Plux 16 is de oranje rechthoek
Plux 22 is de witte rechthoek.
Past er allemaal in het verschil is het aantal functies.
De basis railaansluiting en motoraansturing is voor alle 3 hetzelfde.
Mvg
Wim.
-
Ha Wim,
en PluX12 zit er nog tussen. van nummer 7,8 tm 17,18.
-
Welke hondekop is het precies ( fototje)??
Want vanaf de laatste of laatste 2 moet er een Plux 16 in volgens mijn leverancier ( dit heb ik ook gedaan).
Dat zal dan vanaf de laatste (groen met logo) zijn, de andere zijn plux12. Is er nog meer gewijzigd aan de elektronica?
-
Bedankt voor je tip. Ik neem hem mee en hoop dat de winkelier het netjes oplost want ze hebben ons ook lang op de trein laten wachten. Vervelend, maar goed. Even afwachten dus.
Nog even ter info.
Piko heeft geen eigen dekoders maar levert Uhlenbrock dekoder in een Piko doosje. Alleen de prijs is Uhlenbrock maal 2.
Een speciale Piko dekoder is dus onzin.
De dekoder kan er niet verkeer inzitten want omdraaien gaat niet. Wat wel kan is dat de dekoder in de verkeerde gaatjes is geprint. Er kan een PluX 16 in ( 16 gaatjes dus) en als je er dan een pluX12 (12 pinnen) indoet maar niet in de juiste gaatjes werkt het natuurlijk niet. Ik vermoed dat dit gebeurt is.
-
De gele kleine hondekop. artikelnummer 40280, NS EP. IV-V spitzenlicht is het.
Welke hondekop is het precies ( fototje)??
Want vanaf de laatste of laatste 2 moet er een Plux 16 in volgens mijn leverancier ( dit heb ik ook gedaan).
Gr,
Wesley
-
Hallo allemaal,
Heel erg bedankt, wat een goede tips. Ik begin steeds meer aan de deskundigheid van de winkelier te twijfelen, vooral na jullie tips over de decoder. In ieder geval is het niet goed geplaatst, of niet de goede of helemaal niet geplaatst. Ik heb de winkelier al benaderd maar *** is op maandag dicht dus die kan ik morgen pas telefonisch bereiken.
Maar nogmaals heel erg bedankt allemaal.
Groetjes,
Caroline en Christian
-
Hallo allemaal,
Wij hebben een mail van de winkelier ************ ontvangen en de winkelier heeft zich niet aan de afspraak gehouden, hij had er geen decoder ingebouwd terwijl dit van tevoren wel zo was afgesproken. Bar slecht dus. Mijn man en ik zijn heel erg boos.
Als hij zich niet aan de afspraak kon houden, had hij dat eerlijk moeten zeggen maar niet dit. Wij kopen daar dus niks meer.
Velen van jullie hadden het dus goed dat er geen decoder in zit. Heel erg bedankt voor het meedenken.
Groetjes,
Caroline en Christian
-
Kijk, zo komen we ergens.
Wat betreft de winkelier; als er iets fout gaat in de communicatie wil dat niet direct zeggen dat het een slechte winkel is.... ook niet dat hij daarmee niet deskundig is. Om de een of andere reden is de decoder er niet in gekomen terwijl dat wel had gemoeten. Via mail is dat allemaal veel onpersoonlijker, beter is het om dat 1 op 1 met elkaar op te lossen.
Wat ik ermee zeggen wil is; je noemt *** een slechte winkel terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet zo is (en ik ken hem helemaal niet). Een slechte naam heb je zo te pakken en raak je ook zo maar niet kwijt.
Goed dat het probleem bekend is, en los het netjes met elkaar op ;) en succes met de hobby (y)
-
De vorige eigenaar kwam zijn afspraken keurig na maar die is er niet meer. Een andere persoon heeft zijn taak in de winkel overgenomen. Degene die er nu in staat geeft verkeerde info over decoders (er moet een Piko decoder in, terwijl die niet specifiek bestaan maar van een ander merk zijn). Hij doet de bestelling op losse kladjes, communiceert niet, de klant moet overal zelf achteraan en als we alsnog een decoder willen, dan moeten we er weer mee terug terwijl we hem compleet besteld hebben. Mijn man en ik zijn hier gewoon klaar mee. Ook omdat de levertijd 4 weken uitliep en hij daar uit zichzelf ook niets over liet horen, ook daar moesten mijn man en ik achteraan gaan. De eigenaar die er eerst in stond had alles veel beter op orde. Heel jammer want er is geen winkel dichterbij, in Eindhoven is hij al leeg, die gaat in januari voorgoed dicht, helaas.
-
Oke, duidelijk. Dan kun je beter afscheid nemen en ergens anders je spullen kopen.
Succes :)
-
Hier op het forum heb ik al veel over decoders bijgeleerd, daar zijn we heel blij mee. Jammer van onze Piko Hondekop want die gaat terug.
-
Daar kun je ergens anders gewoon een correcte decoder in laten drukken hoor.
-
Of je probeert het zelf. Het plaatsen van een decoder is in die schaal n Hondekop erg gemakkelijk. Klepje openmaken aan de onderkant, decoder inprikken en klaar ben je. De kap hoeft er niet eens af. Het zijn dingen die je toch beter zelf kunt leren en dit is een prima begin.
-
Hier in de omgeving zitten geen modelbouw winkels, helaas dus ik zou niet weten waar ik de decoder vandaan zou moeten halen. Het zelf inbouwen lijkt me niet moeilijk, dat zou ik ook wel kunnen, ik weet alleen niet waar ik de decoder kan kopen.
Daar kun je ergens anders gewoon een correcte decoder in laten drukken hoor.
-
Met het schema wat op dit forum staat bij deze topic is daar wel uit te komen maar ik weet niet waar ik ze kan kopen want van **** wil ik die dus sowieso niet meer.
Of je probeert het zelf. Het plaatsen van een decoder is in die schaal n Hondekop erg gemakkelijk. Klepje openmaken aan de onderkant, decoder inprikken en klaar ben je. De kap hoeft er niet eens af. Het zijn dingen die je toch beter zelf kunt leren en dit is een prima begin.
-
Even zoeken op Uhlenbrock 73140 en je vind adressen waar je de decoder kan kopen, bij Conrad betalen met Ideal en je hebt geen verzendkosten. Anders kan je onder andere ook terecht bij MTE of de N Spoorstore, de meeste winkels hebben deze decoder wel.
-
Als je er zelf een decoder in gaat zetten zit je ook niet vast aan de Uhlenbrock...
Maar als het de afspraak was dat er een decoder in zou zitten voor de prijs dan vraag je de winkelier nu toch nog zijn afspraak na te komen en een decoder (naar keuze) op de bus te doen?
Timo
-
Leverancier neemt niet de moeite contact met ons op te nemen nadat wij dit gevraagd hebben. Wij hebben hem gevraagd waarom hij de bestelafspraak niet nagekomen is maar hij reageert nergens meer op. Bovendien is de decoder bij hem veel duurder. Ik heb bij Conrad gekeken en daar zijn ze een stuk goedkoper.
-
Als je er zelf een decoder in gaat zetten zit je ook niet vast aan de Uhlenbrock...
En als je het niet zelf doet zit je ook niet aan de Uhlenbrock vast. ;D
Ik gebruik deze zelf en in de hondekop bevallen ze me goed. Van de andere mogelijkheden weet ik niet zeker of ze wel passen.
-
Wij hebben hem gevraagd waarom hij de bestelafspraak niet nagekomen is
Wat heb je nou eigenlijk gekocht, of anders gezegd: waar heb je voor betaald ? Dat wordt steeds onduidelijker.
Heb je alleen het treinstel gekocht en betaald, dan lijkt de service me niet helemaal / helemaal niet correct.
Heb je het treinstel met decoder gekocht en betaald, maar zit er geen decoder in ? Op de stoep gaan staan bij je leverancier. Je dient te krijgen waar je voor betaald hebt.
PS Misschien op dinsdag dicht = geen reactie ?
Maarten van der Burgt.
-
Beste muzikareltje
Ik wil met alle plezier een dekoder opsturen en alvast voor je instellen. (adres e.d)
Het inprikken bij een piko hondekop is een schoolvoorbeeld van hoe meer fabrikanten het zouden moeten doen. Luikje open, dekoder erin prikken, Luikje dicht , gaan met het treinstel.
Zoals gezegd in dit draadje, probeer het eens. het is niet eng ;D
-
Hallo,
Ik heb zo'n zelfde Hondekop en daar zat wel al een decoder in. Ik heb deze echter vervangen voor een plux12 decoder van ESU omdat ik mijn baan wil uitrusten met het Lenz remsysteem, maar dat terzijde. Ik ben via dit forum met Modelbahnshop Lippe in aanraking gekomen en daar bestel ik tegenwoordig m'n decoders en andere electronica die ze niet zo snel in de winkel hebben bij mij in de buurt. De prijzen zijn goed en de levertijd was ook prima (binnen enkele dagen). Maar u moet maar even zelf kijken wat u het beste lijkt. Het insteken is in ieder geval een klusje van een appel en een ei ;).
Gr
Stefan
-
Hallo,
Om antwoord op je vraag te geven: uiteindelijk hebben we blijkbaar alleen voor de trein betaald maar dat is niet volgens de gemaakte afspraak want wij hebben duidelijk aangegeven bij het bestellen in de winkel dat wij de trein wilden kopen compleet met ingebouwde decoder. En omdat de winkelier niet met bonnen werkt voor bestellingen en de bestelling op een kladje noteerde vind ik dat geen manier van doen, want het was een los blaadje en over het uitlopen van de levertijd liet hij ons ook in het ongewisse. Mijn man heeft diverse malen naar *** gebeld. De winkelier rotzooit maar wat aan. We hebben nu via de importeur van Piko de decoder besteld en gaan deze er zelf in zetten. Deze kan de decoder ook goedkoop leveren. Mensen kunnen fouten maken maar als er niks met bestellingen wordt vastgelegd dan is het uitvoeren daarvan een klus waarbij je om moeilijkheden vraagt. De winkelier heeft overigens na dat ene mailtje van dinsdag niks meer laten horen. De importeur die ik gesproken heb was hier bepaald niet blij mee.
In ieder geval: *** ziet ons nooit meer terug.
Fijne avond.
Wat heb je nou eigenlijk gekocht, of anders gezegd: waar heb je voor betaald ? Dat wordt steeds onduidelijker.
Heb je alleen het treinstel gekocht en betaald, dan lijkt de service me niet helemaal / helemaal niet correct.
Heb je het treinstel met decoder gekocht en betaald, maar zit er geen decoder in ? Op de stoep gaan staan bij je leverancier. Je dient te krijgen waar je voor betaald hebt.
PS Misschien op dinsdag dicht = geen reactie ?
Maarten van der Burgt.
-
We hebben vandaag de Decoder via Scaletrading ontvangen.
Mijn man maakte de Piko Hondenkop open maar het stekkerblok dat erin hoort te zitten, zit er niet in (????). Ik heb Scaletrading gebeld en die wil de decoder er voor ons inzetten.
Scaletrading vindt het ook zeer vreemd dat het stekkerblok er niet (meer) inzit en het lijkt ons het beste om inderdaad de decoder er door Scaletrading in te laten zetten omdat wij hier niets meer van snappen.
En wij kwamen nog tot een andere ontdekking: de winkelier van ************* zei dat de fabriek de door ons bestelde trein was kwijtgeraakt, blijkt dat de trein helemaal niet van de fabriek kwam maar van Keuterman. Dat maakt op zich niet uit, maar dat de winkelier hier een leugen van maakt, vinden wij te gek voor woorden. Wij vragen ons nu af of de door ons bestelde trein inderdaad kwijtgeraakt is. We hebben het idee dat we alleen maar aan het lijntje zijn gehouden. Snappen doen we het niet, maar we hebben er nu wel vertrouwen in dat Scaletrading het netjes voor ons in orde gaat maken.
-
Een Piko trein van Keuterman?
Die zijn importeur van Trix en Marklin. Niet van Piko.
Vaag verhaal.
Maar weten jullie zelf wel waar je het over hebt. Krijg het idee dat het voor jullie zelf ook abacadabra is.
Wat bedoel je met het stekkerblok? De dummysteker? Die moet er uit en de decoder erin. Eenvoudiger is het niet.
En zonder dummysteker had de trein uberhaupt niet gereden.
Ergens is er sprake van een grote communicatiestoornis heb ik het idee.
Plaats anders eens een foto. Kunnen we meekijken wat nou echt het probleem is.
Lijkt me een beetje erg omslachtig om de trein eerst weer naar Scaletraiding te sturen voor alleen het inprikken van een decoder.
-
Inderdaad een zeer misterieus verhaal. Keuterman weet nauwelijk hoe je Piko spelt (bij wijze van spreken)
Als het interface ( stekkerblok ??) er niet mee in zou zitten zou je losse draadjes zien of een kapotte print.
Wim, (Scaletrading) zou dan een flinke klus hebben omdat weer in orde te krijgen.
Lijkt me dus onwaarschijnlijk.
Volgens mij is *** een beetje ontspoort. ;D
Eenvoudiger dan bij de Piko hondekop kan het haast niet. Dummy steker eruit, dekoder erin. Cv's instellen (o.a adres) en gaan met die banaan. Bij jullie blijkbaar niet ...
en inderdaad , een foto zou verhelderd zijn.
Ik zou je wel aanbevelen een beetje meer te verdiepen in de dekoder materie, dan overkomt je dit geen 2e keer. Heb je andere loks wel goed aan de praat gekregen?
-
De dummy steker zit er niet in, het was dus geen kwestie van dummy-steker erin, decoder erin en gaan met die banaan. We hebben de trein al ingepakt en verzendklaar gemaakt. Ik kan dus helaas geen foto maken.
De verzendkosten krijgen we vergoed van Scaletrading. Ik snap ook niet waarom de trein van Keuterman afkomt, volgens mij heeft **** er een smoes van gemaakt en is die trein helemaal niet weggeraakt bij de fabriek. Maar ons is een ding duidelijk: er klopt iets niet met die trein. *** heeft nog steeds niets laten horen. Ik vraag me alleen af wat ze willen bereiken door zo vaag te doen en vervolgens de klant in de kou laten staan. Dat nodigt niet bepaalt uit tot nog eens een trein te kopen daar. Wij gaan dat in ieder geval zeker nooit meer doen.
-
Wat een getob. :)
Die dummystekker moet er niet in, die moet eruit. De dummystekker is nodig bij analoog rijden en zit bij aflevering ingestoken. Voor digitaal rijden vervang je de dummy door een decoder. Handige leer voor de volgende keer.
-
Ik ben zeer benieuwd naar de afloop maar dat laat je ons vast weten.
Een verhaal met veel misverstanden denk ik.
-
Beste allemaal,
Waarschijnlijk is het vast iedereen ontgaan, maar winkeliersbespreking is op dit forum NIET toegestaan. Ik heb inmiddels 8x hetzelfde bericht moeten schrappen...
Het is niet toegestaan omdat:
- De winkelier zich hier niet kan verdedigen.
- We niet zitten te wachten op een aanklacht van smaad!
Bovendien heb ik sterk de indruk dat de koper ook niet helemaal weet wat hij/zij moet doen of heeft gedaan.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Misschien toch eens een shop review beginnen? Op Tweakers werkt dat erg goed. Want helaas heeft niet elke winkel de klant even hoog in het vaandel staan.
Timo
-
We hebben deze discussie eerder gehad, dus ik wil er hierna niet verder op doorgaan. Het is de keuze van bestuur (waar ik overigens persoonlijk achter sta), om dat niet te willen.
We hebben geen zin in rechtszaken vanwege smaad, of ordinaire scheldpartijen, of... Vaak is het eenrichtingsverkeer: een klant heeft hier de mogelijkheid eens lekker af te geven omdat het een keer niet liep zoals hij zou willen. Maar misschien was het niet de schuld van de winkelier...
We hebben dit jaar al de rechtsbijstand moeten inschakelen omdat een gebruiker het niet eens was met onze regels.... En zoiets zou, als het negatief zou uitpakken, persoonlijke problemen voor bestuur, en einde forum kunnen betekenen.
Dus even bot gezegd, nee. Daar gaan we niet aan beginnen
Gr, Bert
PS: graag deze discussie hier niet verder voeren!
-
Zoals ik al in de eerste reactie aangegeven had:
Ik zou niet direct deze conclusie trekken zonder te weten wat het probleem is.... een dcc decoder is een dcc decoder, merk maakt daarbij niet uit. Om dan de winkelier maar direct te beschuldigen is niet gepast denk ik.
Waarvan akte ;)
-
@ muzikareltje.
Probleem inmiddels opgelost?
Ik ben benieuwd wat het was.
-
Hoi Peter,
Ja, het probleem is opgelost, via de importeur van Piko die het zonder verdere kosten netjes in orde heeft gemaakt en netjes de dummy-stekker in het doosje heeft bijgeleverd. Ik moet de trein alleen nog in z21 inprogrammeren maar hij heeft het adres van de trein opgeschreven voor ons dus dat gaat het probleem niet worden. Wij zijn de importeur van Piko heel dankbaar. Al met al waren we de trein maar een paar dagen kwijt.
Intussen hebben we hier ook veel opgestoken en hebben we nog extra uitleg gekregen, het forum en de uitleg van de importeur was voor ons heel erg nuttig.
Bedankt mensen van het forum. Fijn weekend allemaal.
Caroline en Christian
-
Wij willen jullie even laten weten dat onze gele hondenkop nu rijdt via z21. Ik heb hem daarnet ingeprogrammeerd en het gaat prima. Mijn man en ik zijn erg blij. Dankzij Scaletrading is het allemaal prima in orde gekomen met onze gele hondenkop.
Fijne zondag allemaal en bedankt voor alle tips. (y)
Groetjes,
Christian en Caroline
-
Sorry, dat ik na het lezen van dit "draadje" het niet kan nalaten om mijn wenkbrauwen érg hoog op te trekken, zodat je de vraagtekens in mijn ogen héél duidelijk kunt zien.
Vier(!) pagina's discussie waarbij ondanks redelijke antwoorden op gestelde vragen om een Piko-treinstelletje aan het rijden ( o nee, aan het stoppen) te krijgen de ondertoon van de discussie er een is van "weg met die boel". Waar zijn die mensen in hemelsnaam aan begonnen? Alleen al de beschuldigende toon of het allemaal aan anderen ligt terwijl de eigenaren van het Piko-treinstel nadrukkelijk laten merken zelfs de allereerste beginselen van digitaliseren niet in de vingers te hebben.
Als je in een winkel een gemotoriseerd treinmodel wilt kopen "dat het thuis moet doen" dan laat je dat toch altijd eerst door de verkoper op een proefbaantje aantonen? Of neem je zo'n Piko treinstel na betaling ongezien mee alsof het een snelkoker van een tientje is? Ja, dat kan, maar dan moet je wel weten wat te doen als het "speeltje" het thuis "niet doet'' zoals je verwacht. Dat vereist theoretische basiskennis van zaken en zeker het lezen van handleidingen (ook al staan ze alleen in het Duits of het Engels geschreven). Ja, ik weet dat velen ook uitgaan van het systeem trial and error maar die zoeken het zélf maar uit. Met name de jeugd heeft daar veel aanleg voor.
Let wel: ook ik koop op beurzen regelmatig ongezien goedkope aanbiedingen "waar nog van alles aan moet gebeuren" (veelal aangeduid als "voor de knutselaar"). Nou, die gaan helemaal uit elkaar om tot op de laatste schroef nagekeken te worden, maar dat vereist wel enige kennis van zaken, maar geen geklaag op een forum. Natuurlijk ageert de moderator dan.
Gegroet,
Rob van Kooy
-
Ik begrijp je niet Rob. Ook ik kocht ongezien wel een s een loc bij een winkel waarbij ik vroeg er een decoder in te zetten. Ook deze mensen hebben in een winkel iets gezien en gekocht. Als het dan thuis niet doet hebben ze een probleem en helaas gaf dus de handel niet thuis. Het is dat je bij je garage een nieuwe chip koopt en ben je dan op het circuit blijkt het niet te werken zoals afgesproken, dan baal je en vraagt bescheid bij de garagist. En dat moet ik als minpunt zien , deze handelaar laat niets van zich horen. Een foutje kan dat heb ik ook wel eens gehad maar een mailtje later is het geregeld.
Het moet toch nog steeds zo zijn dat men een startset koopt en kan rijden zonder boekwerken vol te hebben doorgelezen.
Luit
-
Je kent maar een kant van het verhaal. En dat alleen die zijde van de klager. Niet van de winkelier. Er kan iets heel anders aan de hand zijn geweest. Dat zal altijd een vraag blijven nu de importeur een extra service heeft verleend.
Over de startset: Als je iets koopt en er zit een handleiding bij dan dien je gewoon de handleiding door te lezen. Niet dom doen, maar gewoon lezen. Dat is heel vaak een probleem, het niet willen lezen en begrijpen van de handleiding.
Groeten Ronald
-
@Rob, het probleem is opgelost en topicstarter zal zeker een en ander opgestoken hebben. Of de bewandelde weg de juiste is; daarover zijn de meningen verdeeld. Belangrijkste is dat deze mensen verder kunnen met hun treintjes en ook wat geleerd hebben van de (voor hen) nieuwe materie, mede dankzij de hulp en tips via dit forum. Wat exact het beginsel-principe is van dit forum.
En idd; het lezen van handleidingen blijft een pre als je nieuwe spullen koopt. Al geef ik direct toe dat zelf eigenlijk nooit te doen ;D ;)
-
Dag Ronald,
Mijn antwoord aan jou is niet overgekomen op het forum. Ik begin dus maar opnieuw!
Een van de wezenskenmerken van dit forum is dat als iemand iets niet begrijpt en hulp zoekt hij die hulp krijgt. Althans dat is mijn opvatting. Zeker wie veel ervaring heeft met het aanleggen van een spoorbaan en ook weet hoe het materieel wat op die baan rijdt te "conditioneren" kan anderen daarmee veelal goed helpen. Wel is het zo, dat die antwoorden dan gericht moeten zijn op hetgeen de vragensteller aan materieel en spoorbaan voorhanden heeft. Adviezen als "je moet de hele boel digitaliseren" als de vragensteller een analoge baan heeft hebben weinig zin, net zoals een drie-railer te adviseren de boel maar te verkopen en over te stappen naar 2-rail systeem.
In onderhavig geval was sprake van een Piko-model dat klaarblijkelijk geen adequate decoder bevatte. Nou daar zijn een paar zinnige adviezen op gevolgd, maar uiteindelijk werd het probleem door Scalectrix opgelost en niet door de eigenaren zélf van het model. Dan blijkt dat de moeite die anderen hadden gedaan om iets aan hen uit te leggen eigenlijk voor niets te zijn geweest. En dan zet ik mijn vraagtekens.
Gegroet,
Rob
-
Rob, het is opgelost. De mensen kunnen verder en hopelijk hebben ze van dit alles iets opgestoken.
-
Scaletrading bedoel je ?
Wat je nu aangeeft is een racebaan merk. :)
-
OK Chris,
Het moge je duidelijk zijn dat ik geen eigenaar ben geweest van een auto racebaan en van importeurs heb ik ook relatief weinig verstand. De vraag mag daarom gesteld worden of ik van het terrein wat door dit forum wordt bestreken sowieso enig verstand heb. ??? Af en toe dat bij mezelf nagaan (dus een schop in eigen doel) is ook wel eens gezond.
Hartelijk bedankt voor de rechtzetting.
Rob van Kooy