BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Myuktrains op 23 October 2015, 21:31:00

Titel: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Myuktrains op 23 October 2015, 21:31:00
Gelezen op de NOS nieuws website, Franse trein kan 19 kilometer niet remmen (http://nos.nl/op3/artikel/2064479-franse-trein-kan-19-kilometer-niet-remmen.html)

Is hier een verklaring voor?

Martijn
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Marc tramt op 23 October 2015, 21:34:55
Lekker bericht ook. "Aanrijdingen met dieren komen duizenden keren per jaar voor." Tellen ze dode vliegen op de voorruit ook mee? Ben benieuwd naar de feiten...
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Joop_L op 23 October 2015, 22:47:14
Je moet een weten hoe vaak ik in de week een duif, vos of roofvogel onder of tegen m'n trein krijg... Als ze dat ook mee tellen, en dat zal vast wel, dan loopt de teller snel op  ;)
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: timtrein op 23 October 2015, 23:08:45
Ja en wat denk je hoe groot Frankrijk is...
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: ingenium op 23 October 2015, 23:16:28
Kennelijk hangt de noodremtrekker niet meer mechanisch aan de losklep... Wat een feest om alles elektrisch te doen. (y)
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: iarnrod op 24 October 2015, 00:13:26
Pech voor de bestuurder...
na 19min? Goh, een Italiaanse slimmerd heeft enkele jaren terug eens de "dodeman" van een uit België aangekochte diesel overbrugd en was bij het nemen van een wissel uit de cabine gevallen.
Deze loc hebben ze uiteindelijk maar pas een "-tig" aantal kilometer verder op een stootblok kunnen laten knallen.

Gr,
Jan
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Martin Welberg op 24 October 2015, 03:12:58
Jammer van de steak  ;D
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Thom op 24 October 2015, 11:19:38
Kennelijk hangt de noodremtrekker niet meer mechanisch aan de losklep... Wat een feest om alles elektrisch te doen. (y)
Dat hoop ik sowieso niet, de losklep is bedoeld om je remreservoir te ontluchten zodat de trein juist níet meer remt...  ;D
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Remco vM op 24 October 2015, 11:35:36
Kennelijk hangt de noodremtrekker niet meer mechanisch aan de losklep... Wat een feest om alles elektrisch te doen. (y)
Voor zover ik weet bestaat er een mechanische overbrugging voor het elektrische gedeelte, lijkt me sterk dat dat niet zo bij elk materieel zo is (al heb ik geen idee welke materieel het was, elk nieuwsbericht had weer een ander plaatje) . Al zag ik lang geleden een documentaire op Discovery over een gevalletje remweigering waarbij het pneumatische systeem in Frankrijk precies omgekeerd werkte zoals we in de rest van Europa gewend zijn (rare jongens die Fransen ;D )
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Reinout van Rees op 24 October 2015, 13:32:39
Remco: volgens mij haal je twee discovery afleveringen ("seconds from disaster" meen ik?) door elkaar.

Het pneumatische systeem kan in Frankrijk niet anders zijn dan de rest van Europa, hoe kan je anders al dat materieel aan elkaar koppelen? Het is de USA waar het anders is. Daar moet je druk op de leiding zetten om de remmen te laten werken. Krijg je geen druk op je leiding, dan rem je ook niet. Boem=ho. Da's de aflevering met zo'n lange trein die de helling af komt vrutten.

De franse aflevering is denk ik "runaway train" (link (https://www.youtube.com/watch?v=KSS3H3hpQfI)) over een voorstadstrein die uiteindelijk in Parijs op een andere trein klapt? Dat was, ik weet het niet helemaal meer, een geval dat ze na een noodremming de boel weer op druk zetten maar er nog iets mis was. Toen klom de machinist tussen twee wagons in om ergens goed tegenaan te duwen en steunde hij per ongeluk met z'n voeten op een kraan waardoor de remleiding naar de rest van de trein werd afgesloten. Daar bleef de druk lekker in zitten. Zoiets. En toen hij moest remmen deed alleen rijtuig 1 van de 4 het maar qua rem. En het ging helling-af het ondergrondse station in.

(Dit doe ik uit m'n hoofd, kijk de youtube link maar om te zien of ik het goed heb :) )

Reinout
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Remco vM op 24 October 2015, 15:01:34
Reinout, dat was inderdaad die aflevering met hwt treinstel waar de machinist met zijn voet op een kraan ging staan waardoor deze afgesloten werd. De details weet ik niet meer van hoe dat remsysteem werkte, alleen dat ik toen dacht dat het anders werkte dan zoals ik het gewend ben.
Aangezien het een binnenlands treinstel betreft lijkt het me niet onmogelijk dat het systeem afwijkt. Voor getrokken materieel en locomotieven zullen Europese normen gelden ivm grensoverschrijdendingen. Geen idee of die norm ook voor treinstellen geld, daar heb je al verschillende koppelingen in Nederland alleen al.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Reinout van Rees op 24 October 2015, 15:11:56
Je hebt gelijk dat het niet helemaal 100% standaard leek te zijn.

Enfin, het huidige ongeluk is qua beschrijving nòg raarder. De machinist kan omdat de trein een helling op rijdt en dus afremt eindelijk naar voren spurten en remblokken op de rails leggen? Dan rijdt de trein dus 3km/u. Dan zou ik maar eens als de donder wat remblokken ACHTER de wielen leggen om te voorkomen dat 'ie weer terug gaat :)

Heeft er al iemand een bruikbare beschrijving van gevonden?

Reinout
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Henk Boshuyzen op 24 October 2015, 16:14:33
Reinout, dat was inderdaad die aflevering met hwt treinstel waar de machinist met zijn voet op een kraan ging staan waardoor deze afgesloten werd. De details weet ik niet meer van hoe dat remsysteem werkte, alleen dat ik toen dacht dat het anders werkte dan zoals ik het gewend ben.
Aangezien het een binnenlands treinstel betreft lijkt het me niet onmogelijk dat het systeem afwijkt. Voor getrokken materieel en locomotieven zullen Europese normen gelden ivm grensoverschrijdendingen. Geen idee of die norm ook voor treinstellen geld, daar heb je al verschillende koppelingen in Nederland alleen al.
Ook in Rotterdam is zoiets eens gebeurt.
Een D trein uit Hoek van Holland moest bij Schiedam afremmen en toen bleek alleen de loc te remmen.
Door kordaat handelen van de treindienstleider is toen een ongeluk voorkomen en kwam de trein pas voorbij Rotterdam CS op het luchtspoor tussen Hofplein en Blaak tot stilstand.
Hier geldt dus echt de wet van Murphy.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Remco vM op 24 October 2015, 18:10:28
Henk ik heb en dergelijk verhaal heb ik ook eens over een ertstrein gehoord. Ik heb geen idee of het waargebeurd is, de wagens zouden dan allemaal gelost moeten zijn op moment dat de kranen afgesloten worden en dan moet er ook nog eens geen luchtlekkage optreden.

Reinout, dat is inderdaad een vaag verhaal.
Nu maar hopen op een echt journalistiek stuk waar alles degelijk in beschreven is.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: treinenhobby op 24 October 2015, 19:21:34
al heb ik geen idee welke materieel het was, elk nieuwsbericht had weer een ander plaatje
Deze staat op Twitter: https://mobile.twitter.com/SUDRail_Norm/status/657058806510329856

Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: ingenium op 24 October 2015, 19:46:21
Dat hoop ik sowieso niet, de losklep is bedoeld om je remreservoir te ontluchten zodat de trein juist níet meer remt...  ;D

Je hebt gelijk. Hoe heet dat ding ook alweer...

Edit: De noodremklep dus. Vroeger mechanisch, minder vroeger pneumatisch en tegewoordig kennelijk elektrisch(?) bediend.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Sander Fondse op 24 October 2015, 19:52:38
Als je een goed lopend (modern) treinstel laat optrekken tot 140 en dan tractie uitschakelt. Hoe lang duurt het dan voordat hij stilstaat ? Dat 'free-wheelen' kan erg lang duren denk ik.

Meest logische scenario, trein rijdt 140, dan valt de tractie uit en de machine rolt verder.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Boele op 24 October 2015, 22:07:40
Heerlijk he, dat uitvogelen met zoveel mogelijk scenario's.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: ZwolsBas op 24 October 2015, 22:14:04
Huh, een rem werkt toch met perslucht?

Rem = altijd actief, soort van veer, perslucht duwt de veer naar achteren zodat het wiel vrij komt, perslucht valt weg de veer trekt weer naar voren vervolgens remt de trein... betrouwbaarder kan niet...
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Thom op 24 October 2015, 23:34:17
Maar zo werkt het dus niet  ;D

Immers moet het een knappe veer zijn als je die voldoende remkracht wil laten leveren.
Pneumatisch wordt er nu max 3,7 bar op de remcilinders gezet die via een krachtverhogend stangenstelsel wordt overgebracht op de remblokken.

Even simpel uitgelegd;
Een doorgaanse remleiding heeft in geloste toestand een druk van 5 bar en daarmee worden in elk rijtuig de remreservoirs gevuld via een Tripleklep.
Op het moment dat er geremd wordt zakt de druk in die leiding, en zal diezelfde Triple klep lucht uit het remreservoirs gebruiken om de remcilinders mee te vullen.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: ingenium op 24 October 2015, 23:59:57
Doe maar even googlen op luchtdrukrem en schema ofzo. Dat helpt visualiseren. En anders kijken of je een Ellenkamp kan lenen.

Die veer helpt het remwerk lossen overigens.
Titel: Re: Franse trein kan 19 kilometer niet remmen
Bericht door: Bas, Dordrecht op 25 October 2015, 09:22:28
@ Bastaard

Zo dus niet....maar zo:

https://de.wikipedia.org/wiki/Druckluftbremse_(Eisenbahn) (https://de.wikipedia.org/wiki/Druckluftbremse_(Eisenbahn))

Dan begrijp je hoe een treinrem werkt. Het is dus een indirekte rem.

Bas