BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: freekvo op 21 October 2015, 07:27:57
-
Ik stuur mijn FM profi wissels met standaard FM-wisselschakelaar aan via meerdere DR4018's. Nu nog aangesloten op de baanspanning maar ik wil daar een aparte trafo voor gaan gebruiken. In andere draadjes heb ik al gelezen dat ik daar het beste een 18V trafo voor kan gebruiken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Welke trafo is geschikt en niet al te duur?
Ik vond al wel een link naar een ringkerntrafo van ca. € 30 maar dat is een 'open-en-bloot-iets' en dat heb ik liever niet.
Ik heb ongeveer 25 wissels die geschakeld moeten worden (maar natuurlijk niet gelijktijdig).
NB Als een link naar een specifieke trafo van een specifieke aanbieder hier niet geplaatst mag worden dan mag dat ook in pm.
-
Zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/bv00026-krachtige-transformator-52-va-404288.html (https://www.conrad.nl/nl/bv00026-krachtige-transformator-52-va-404288.html)
Kant en klaar, niet alleen op de spanning letten, maar ook op het vermogen. Bij 18 volt heb je al gauw 40 VA nodig.
Wel duur zoiets. Ik heb een 15 volt Roco trafo voor dit doel. Vind je voor twee tientjes op de beurs. Wel met Roco spoelenaandrijvingen. Geen idee of dat uitmaakt.
-
Ik heb dezelfde situatie met de FM wissels en de DR 4018. Veel problemen gehad maar zijn opgelost door een goede voeding.
Ik heb deze gekocht:
http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63375790/Products/44150150 (http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63375790/Products/44150150)
Werkt prima!
Groetjes,
Kees
-
Het bovenstaande brengt me toch weer aan het twijfelen: wat is beter in dit geval 15V of 18V?
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik mijn wisselaandrijvingen in korte tijd om zeep help ???
-
Ik weet natuurlijk niet wat de aandrijving is (standaard spoel-aandrijving?) en moet ook eerlijk bekennen dat ik de genoemde print niet ken (daarmee bedoel ik: of die print standaard spoel-aansturingen direct uitsluit of niet)
Maar als je de standaard aandrijvingen gebruikt: 15 of 18 Volt maakt zonder die print amper uit. De wissels schakelen hooguit wat luidruchtiger, maar verder kan het geen kwaad. Hardnekkige wissels heb ik wel 22 Volt voor hun kiezen gegeven. Zolang je tijdig afschakelt, is er niets aan de hand.
Maar zoals gezegd: geen idee hoe dat met die print er tussen zit...
-
Ik gebruik de standaard FM spoelaandrijvingen. Daar heb ik niets aan gewijzigd.
Wat bedoel je met 'genoemde print'? De DR4018?
Geen idee hoe die de wissels aanstuurt. Het werkt en dat is voor mij genoeg.
Overigens is het probleem wat minder acuut. De problemen die ik had, lijken door wat veranderingen in Rocrail te zijn opgelost. Maar op den duur wil ik toch wel de wissels van een eigen voeding voorzien.
-
Dag Freek,
Ik ben lange tijd op zoek geweest in Jakarta naar een goede trafo voor de wissels.
Ik kwam uiteindelijk uit op variacs:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_77.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_77.jpeg)
Ik heb er twee. Ik heb er bij elk een simpele multimeter in het uitgangscicuit opgenomen voor het controleren van de uitgangsspanning.
Deze variacs zijn instelbaar van 0-240v dus plaats ze waar alleen jij toegang toe hebt.
Ze zijn te koop met een capaciteit van 2-20A ;D
-
Gevaarlijk advies. Een variac heeft geen gescheiden wikkelingen. Je zit dus direct aan de netspanning.
-
:o bovendien, één draai aan de knop en je zit tot 20V boven de ingangsspanning. Zal aardig wat kraters in je landschap slaan ;D.
-
Het bovenstaande brengt me toch weer aan het twijfelen: wat is beter in dit geval 15V of 18V?
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat ik mijn wisselaandrijvingen in korte tijd om zeep help ???
De aandrijving raakt niet beschadigd als je 18 volt gebruikt als je dat bedoelt.
-
Ik gebruik deze trafo voor mijn Fleischmann wisselaandrijvingen. Ik heb de 16 V uitgang gekozen maar in werkelijkheid geeft deze 16,5 V. Geen haperende wisselaandrijvingen meer sinds ik deze trafo gebruik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Titan_108_Transformator_Universal_60_VA_4_Ampere_auch_fuer_Digital_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Titan_108_Transformator_Universal_60_VA_4_Ampere_auch_fuer_Digital_a.jpg)
-
@Henk: dat bedoelde ik inderdaad, bedankt voor je reactie.
@Ed: mooie trafo! Heb ik gelijk besteld via Ebay. Scheelt me de helft met een nieuwe en dat is toch mooi meegenomen :D
Alleen wat voor aansluitstekkers zijn hiervoor geschikt? Ik ken deze aansluitingen niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_111.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_111.jpg)
-
Hallo Freek,
Zelf heb ik deze stekkers ook niet. Zover ik weet zijn die er ook niet. Je zal dus zelf iets moeten verzinnen. Voor nu heb ik het ook even provisorisch opgelost tot ik een betere oplossing heb.
-
Die zijn er wel hoor.
Of ze nog te koop zijn is misschien wat zoek werk. maar daar zijn kleine stekkers voor die daar precies inpassen.
soort van banaanstekkers, maar dan de mini. of te wel mini banaanstekkers.
o.a. Conrad heeft ze, maar ook wel te vinden bij andere shops.
(tenminste, deze trafo lijkt op een mij bekende en daar passen die in. )
Roelco
-
Zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/miniatuur-banaanstekker-stekker-recht-stift-26-mm-oranje-1-stuks-716228.html?sc.ref=Search%20Results (https://www.conrad.nl/nl/miniatuur-banaanstekker-stekker-recht-stift-26-mm-oranje-1-stuks-716228.html?sc.ref=Search%20Results)
-
Dag Freek,
Ik ben lange tijd op zoek geweest in Jakarta naar een goede trafo voor de wissels.
Ik kwam uiteindelijk uit op variacs:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_77.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/image_77.jpeg)
Ik heb er twee. Ik heb er bij elk een simpele multimeter in het uitgangscicuit opgenomen voor het controleren van de uitgangsspanning.
Deze variacs zijn instelbaar van 0-240v dus plaats ze waar alleen jij toegang toe hebt.
Ze zijn te koop met een capaciteit van 2-20A ;D
Jij heb wel lef!
Je kan natuurlijk heel goed 18v hebben ingesteld, maar is dat ook 18v tegenover aarde?
Zoniet zit je aan de verkeerde kant en heb je keurig 18v maar 220 - 18 = 202v tegen over aarde.
Daar moet je niet aan denken als je dit soort jongens gebruikt.
Op gepast dus.
-
Ik gebruik deze trafo voor mijn Fleischmann wisselaandrijvingen. Ik heb de 16 V uitgang gekozen maar in werkelijkheid geeft deze 16,5 V. Geen haperende wisselaandrijvingen meer sinds ik deze trafo gebruik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Titan_108_Transformator_Universal_60_VA_4_Ampere_auch_fuer_Digital_a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Titan_108_Transformator_Universal_60_VA_4_Ampere_auch_fuer_Digital_a.jpg)
Als je heel veel wissels heb en je spanning stort in, kan je ook overwegen om de 19v uitgang te gebruiken. Heb je iets meer vermogen.
-
De wissels van mijn wisselstraten schakelen netjes 1 voor 1. De 16V is gewoon handig voor luie wisselaandrijvingen die bij 14V niet om willen. 19V is bij mij nog niet nodig geweest.
-
Zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/miniatuur-banaanstekker-stekker-recht-stift-26-mm-oranje-1-stuks-716228.html?sc.ref=Search%20Results (https://www.conrad.nl/nl/miniatuur-banaanstekker-stekker-recht-stift-26-mm-oranje-1-stuks-716228.html?sc.ref=Search%20Results)
Bedankt voor de tip. Ik heb gelijk een paar besteld. Wel een diepte-investering hoor........... Gelukkig had ik nog meer spul nodig van Conrad :)
-
Vandaag weer een wisselaandrijving vervangen die nog maar op één richting reageerde. Voordat ik hem in de prullenbak gooide, toch maar even losgehaald en een een draadje gesoldeerd. Eindafschakeling verwijderen heet dat, geloof ik; geen idee wat dat is maar ik heb gewoon de beschrijving gevolgd: link (http://www.koploperforum.nl/uploaded/541/2010310205248_Fleischmann.pdf).
En wat een wonder: hij deed het opeens naar beide kanten, gewoon met een FM 14V trafo.
Ik heb toen ook een andere wisselaandrijving (die helemaal niet meer reageerde op mijn digitale baan) uit de prullenbak gevist en hetzelfde draadje gesoldeerd. En weer een wonder: ook deze was uit de dood herrezen.
Tsja, soms zijn zaken simpeler dan je denkt en moet je ze gewoon doen.
Achteraf bedenk ik me dat het misschien ook voldoende was geweest om de contactpunten waar het veertje over heen schuift, schoon te maken met een glasvezelpen oid (wat ik nu heb gedaan om te solderen). Afijn, dat probeer ik dan bij de volgende aandrijving die het begeeft :)
-
Met een beetje geluk krijg ik morgen mij Titan 108 transformator binnen. En dat maar goed ook want ik heb nog steeds een wissel die problemen geeft. Ik heb al van alles geprobeerd: nieuwe wisselaandrijving, aandrijving zonder eindafschakeling, zelfs een andere wissel. Met een FM 14V gaat hij nog wel om maar niet van harte.
Vraagje voor de zekerheid: hoe krijg ik 16V uit die Titan trafo?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel_112.jpg)
Ik neem aan via de 0-aanslutiting en de 16V-aansluiting. Maar dan vind ik het wel raar dat bijv. 19V niet via de 0-aansluiting loopt. Maar dat zal dan wel met iets binnen in de trafo te maken hebben (heb ik totaal geen verstand van dus).
-
Al die getallen zijn relatief ten opzichte van elkaar. Bijvoorbeeld: gebruik je de 0 en de 14, dan is het verschil 14-0 = 14V. Gebruik je de 6 en de 14, dan is het verschil 14-6 = 8V. En 25-6 = 19V. Zo staat het onder de aansluitingen ook getekend.
De betekenis van 0 is overigens ook relatief. Hij is pas echt 0, als je hem aan aarde zou knopen. Zolang je dat niet doet (en ik zou dat dus niet doen, want waarom zou je?) is het alleen maar een makkelijke afspraak om hem 0 te noemen.
Voor 16V gebruik je inderdaad 0 en 16
PS Je kunt deze trafo ook gebruiken voor de rekentoets... maar die is bijna afgeschaft :)
-
Vanavond eindelijk tijd gevonden om de Titan trafo te testen. Met 16V ging de 'probleemwissel' nog niet helemaal lekker om maar met 19V was het geen enkel probleem meer. Dus weer een probleem de wereld uit.
-
Hallo
fraaie trafo, en vast een prima oplossing voor je probleem.
Ik gebruik de originele fleischmann trafo waarvan ik de wisselspanning met een brugcel en elco gelijkricht.
Daarmee krijg je een gelijkspanning van ongeveer 18 V, werkt bij mij prima
Dick Koning
-
Hallo Freek,
Je kunt de trafo het beste vergelijken met een 0-25 volt regelbare wisselstroomtrafo waarbij de regelbare uitgangsspanning is vervangen door een aantal vaste aftakkingen. Het vermogen van de trafo is 60 VA (Volt-Ampère), echter de maximale stroomafname is 4 Ampère. Bij de door jou gekozen 19 Volt kun je dus ongeveer 3,1 Ampere afnemen zonder de trafo over te belasten.
Mocht je meer wissels en dergelijke aansluiten dan is een trafo met een vaste 18 Volt uitgangsspanning meer voor de hand liggend. Ik heb enige tijd geleden op het forum een aantal voedingsmodulen beschreven waarbij een ringkerntrafo in een passende kunststof behuizing is ondergebracht.
Groet, Rob
-
Rob, het FM wisselprobleem is de afgelopen tijd vaker aan de orde geweest en uiteraard heb ik dat ook gevolgd. Ik heb ook wel gekeken naar een ringkerntrafo (o.a. deze http://www.ringkerntrafo.nl/shop/restanten-verkoop/ringkerntrafo-s/569/ringkerntrafo-18v---4-4a---80va-.html (http://www.ringkerntrafo.nl/shop/restanten-verkoop/ringkerntrafo-s/569/ringkerntrafo-18v---4-4a---80va-.html)) maar iets van een behuizing daarvoor heb ik niet kunnen vinden.
-
Bij de door jou gekozen 19 Volt kun je dus ongeveer 3,1 Ampere afnemen zonder de trafo over te belasten.
Mocht je meer wissels en dergelijke aansluiten dan is een trafo met een vaste 18 Volt uitgangsspanning meer voor de hand liggend.
Overbelasting wordt toch pas een issue als je die wissels tegelijk schakelt (of er continue stroomverbruikers aan hangen)?
Als je er 100 wissels aanhangt, maar er nooit meer dan 2 of 3 tegelijk schakelt, zul je de trafo niet overbelasten.
Grt,
Wim
-
En op een digitale baan wordt in de regel één wissel tegelijk geschakeld.
-
Het gaat Rob denk ik vooral om de uitleg. Iemand die 'maximaal 4 Ampère' ziet staan, kan denken dat die dat ook bij 19 Volt kan trekken. Dat kan dus niet, omdat het vermogen van de trafo slechts 60 VA is. De slimmerik die dan weer denkt dat je bij een lagere spanning (14 Volt bijvoorbeeld) weer meer stroom kan trekken, zit ook fout. Het is puur de uitleg, niet een 'stel dat...' verhaal.
-
Spoorgenoten,
Ik wil jullie mijn probleem voorleggen dat zich sinds vandaag voordoet nadat ik mijn fleischmann wisselaandrijvingen heb aangesloten op een aparte trafo.
Oude situatie:
Ik heb een TC en heb mijn wisselaandrijvingen (circa 30 stuks) via meerdere Viessmann 5212 rechtstreeks aangesloten op de baanspanning. Bij alle aandrijvingen heb ik de eindafschakeling verwijderd d.w.z. het lipje weggehaald en een en ander met een koperdraadje doorverbonden. In de meeste gevallen werken de aandrijvingen goed, maar ook ik heb regelmatig last van haperingen en dan met name bij de lange hogesnelheidswissels.
Nieuwe situatie:
Omdat dit erg vervelend is, heb ik vandaag een aparte Trafo aangesloten.
Hiertoe heb ik gebruik gemaakt van een Uhlenbrock 20070 die 16V/70VA zou moeten leveren.
Conform de diverse handleidingen heb ik een en ander op een andere manier aangesloten en ben begonnen met het uittesten van 4 wissels. Hierbij moet aangetekend worden dat6 ik a-technisch ben en begrippen als plus, min en massa niet altijd snap.
De volgende zaken vallen mij vervolgens op en doen mij dus sterk vermoeden dat ik iets verkeerd heb gedaan:
1. De haperende wisselaandrijvingen doen het nu wel, maar
2: De wisselaandrijvingen brommen hoorbaar. (voorheen niet)
3. Bij het twee keer ingeven van hetzelfde wisselcommando jittert de aandrijving.
4. Ik heb nog geen kortsluiting, rook of doorgebrande aandrijvingen.
Ik vermoed dat ik dus een en ander verkeerd heb aangesloten.
Mijn vragen aan jullie en waarop ik dus hopelijk antwoord krijg zijn:
a. Heb ik de juiste trafo gebruikt? ( hiermee past mijn vraag in dit draadje).
b. Enig idee welke draden ik verkeerd heb aangesloten?
c. Kan ik zomaar de draden onderling verwisselen zonder dat ik kortsluiting of rook ga krijgen?
d. Is het beter om de Viessmann 5212 te vervangen voor iets anders?
e. Nog meer nuttige tips?
Alle draden en aansluitingen liggen bovengronds en zijn dus makkelijk aan te passen.
Wie kan mij verder helpen en/of heeft de oplossing voor mij?
gr
Hans
-
De Viessmann 5212 werkt hier en op veel modelbanen prima. Daaraan zou het niet moeten liggen. Een 16 volt 70VA trafo moet genoeg zijn voor die wissels.
Wat zou je verkeerd aangesloten moeten hebben? Er lastig is het niet op basis van de tekeningen in de gebruiksaanwijzingen, ook als je atechnisch bent. Fleischmann aandrijvingen hebben een zwarte draad en die moet altijd aan de middelste van de drie wisselaansluitingen op de decoder.
Het klinkt eigenlijk niet dat er wat verkeerd zit. De jitter is logisch, omdat de aandrijving zonder de eindafschakeling nog een keer wordt aangesproken bij het tweede commando. Brommen de aandrijvingen in rust?
-
Hallo Henk,
De aandrijvingen brommen ook in rust.
Ook als ik op de TC op de rode knop druk. Op zich logisch omdat de stroomtoevoer vanaf een tweede trafo komt.
Ik heb echter te maken met 2 draden vanaf de TC naar beide railstaven.
De Viessmann 5212 is ook met 2 draden aan de rails verbonden v.w.b. de digitale commando's.
Vervolgens is de 5212 kruislings verbonden met de externe trafo.
Kan ik daar iets verkeerd hebben aangesloten en wat niet eerder boven wat kwam?
Kan ik bijvoorbeeld de draden waarmee de 5212 op de rails is aangesloten zomaar verwisselen?
Wat voor gekke dingen gebeuren er dan?
gr
Hans
-
Kruislings?
De twee data-aansluitingen op de decoder moeten op de IB zijn aangesloten al of niet via de rails.
De twee poweraansluitingen op de decoder moeten op de externe trafo zijn aangesloten.
Data-aansluitingen en poweraansluitingen moeten verder niet meer met elkaar worden verbonden.
-
Henk,
het brommen van de aandrijvingen is verleden tijd. Oorzaak was de trafo die ik op dezelfde houten plaat had geplaatst als de rails en de aandrijvingen. Als je vervolgens met je oor zeer dichtbij kwam hoorde je zacht de resonantie van de trafo. Nadat ik onder de trafo voldoende demping had aangebracht, was het stil en hoorde ik niets.
Mede naar aanleiding van een PB over en weer heb ik nog eens naar de aansluitingen gekeken.
Ik denk dat mijn probleem op dit moment verholpen is en ga nu de overige 5212 ook anders aansluiten. Ik ben benieuwd of dit allemaal goed gaat.
Voor dit moment bedankt voor je reacties.
groet,
Hans