BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: DV modelspoor op 18 October 2015, 20:11:40
-
Tegenwoordig kent men stukgoed als zijnde lossen kleine zendingen.
Dat zijn dan enkele collo`s of enkele palletten.
Maar ten allen tijde goed verpakt gemarkeerd en voorzien van de juiste documenten.
Vroeger ging dat heel anders.
Men had geen vervoer en alles in de buurt ging met de bodedienst mee.
Maar wat als het nu een verder moest...... dan was de trein het ultieme vervoersmiddel.
Hier werd dan ook veelvuldig gebruik van gemaakt, vandaar dat er in een korte trein vaal al een vrij grote D meeliep.
Maar hoe kom ik hier nu op;
In mijn werk als verhuizer/verpakker kom ik bij huishoudens thuis van alle segmenten.
Ik verpak/verhuis van modern tot klassiek maar dat laatste heeft zeker mijn voorkeur.
En zo kom ik nog wel eens wat leuke spoor gerelateerde details tegen;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0043_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0043_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0042_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0042_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0045_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG0045_4.jpg)
Deze oude vracht stickers kom ik nog geregeld tegen op oude meidenkasten e.d.
Die werden in losse delen zo hop meegegeven naar de nieuwe eigenaar en/of de nieuwe woonplaats.
-
Dat is leuk om te vinden. Leuk draadje.
Hoe ging dat met de stukgoed. Zijn er plaatjes van?
Van Gent en loos was een groot gebruiker in stukgoed.
Hoe gingen ze daar mee om? Van de klant tot levering.
Gr Sebastiaan
-
Ik had eigenlijk gehoopt dat er vanzelf input kwam met meer info.
Maar helaas blijft het erg stil ;)
-
Ja, dat zou je haast wel verwachten, meer info.
Maar ik vraag me af of "men" er wel iets van afweet, en of de "ouderen" onder ons het fenomeen wel zo bewust beleefd hebben dat ze er herinneringen aan hebben; wat ik er van weet, of nog weet, is ook niet veel bijzonders.
Hoe dan ook, een van m'n ooms was vroeger boderijder, ik ben als het zo uitkwam wel eens mee geweest op een rit.
Dan reden we eerst naar het vervoercentrum (opvolger van het vroegere bodeterrein) in Groningen, waar dan de pakjes voor die dag werden opgehaald. Vervolgens werden die dan rondgebracht. Ik denk dat het zo ongeveer vergelijkbaar is met wat de mensen van UPS, DHL, DPD en GLS e.a. vandaag de dag doen.
Van Gend & Loos was eigenlijk NS, de pakjes werden per spoor van distributie/verzamelstation naar distributie/verzamelstation (veelal de bekende "Van Gend & Loos-loodsen") getransporteerd en van daaruit door de bekende VG&L auto's verder bezorgd.
-
Zo'n oom had ik ook in de provincie Groningen en uit de verhalen bleek wel er behoorlijk veel vertrouwen werd gegeven in die tijd.
Mbt los stukgoed; waar we nu alles zoveel mogelijk bijelkaar schuiven in rolcontainers en dergelijke, was daarvan vroeger geen sprake. Als je de plaatjes uit bv het boek 'spoorwegen 100 jaar geleden' ziet, dan valt juist op dat zo'n stukgoedloods een opeenstapeling was van losse spullen. Als er honderd rieten stoelen uit Jubbega ofzo moest worden vervoerd, dan stonden er ook gewoon honderd van die dingen (weliswaar twee aan twee gestapeld, maar toch) op het perron...
Maar over dit specifieke briefje; :o , maar geen nadere informatie.
( ben wel benieuwd of, bij het verhuizen van een kast in losse onderdelen, wel eens een deur of iets anders op een verkeerd station terechtkwam ;D )
-
Grappige bijkomstigheid is dat mensen nu inderdaad geen idee hebben van hoe dat vervoer vroeger ging. En je nu advertenties op Marktplaats tegenkomt met oude meubels waar de verkoper dan bij zet "kast van de staatsspoorwegen" omdat er zo'n stukgoedpapier achterop geplakt zit ;D
-
Wat mij van zo'n foto van een interieur van een goederenloods opviel was juist de totale absentie van stellingen. Alles stond los op de grond.
-
Het was natuurlijk geen opslag maar overslag.
Dus om nu moeilijkheid te gaan uithalen voor (ik gok) hooguit een etmaal.
-
Zou het er maar zo kort hebben gelegen? (Ik heb geen idee)
-
Ervanuitgaande dat het particuliere zendingen waren denk ik van wel.
Maar ja indertijd waren er natuurlijk een hoop kleine fabriekjes en winkeltjes .
Dus de kans dat er zendingen langer gestaan hebben zal wel degelijk mogelijk zijn...... Denk ik ;) ;
-
Ik heb in de jaren vijftig een keer een kano per stukgoeddienst verzonden, in een dag dus.
Toen bracht de PTT twee keer per dag de post rond, zes dagen per week.
Toen voelde iedere werknemer dat het ZIJN persoonlijke verantwoordelijkheid was, men kende zijn magazijn en was trots op zijn werk. Vertraging mocht niet bestaan. Vlot werk en nauwkeurigheid was je trots op.
Carel.
i
-
Ik woonde tegen over het bodecentrum in amsterdam aan de zeeburgerdijk
Daar reden bode diensten als BTO SBS stad alkmaar snelle visser varenkamp
daar kwam alles los gestapeld aan,werd gelost en op gebies (stads deel als centrum,oost west ed )uitgesorteerd
en dan in een anderer regio wagen verder getransporteerd
veel opel blitz en ford
Mijn vader werkte daar bij een nijmeegs bedrijf(naam is me ontschoten) en die reden op route weer terug met alles wat er was
de loods was meest om 3 uur leeg,en liep rond zessen weer vol met de volgende(dag)lading
Later kwamen er wel pallets ,maar die werden met een hheftruck gelost
laadkleppen waren er nog niet amper pomp wagens
-
Naar tegenwoordige begrippen bijna niet meer te geloven dat het zo ging, met name het eerste plaatje hieronder; maar ze staan echt op de 'NS Kalender' van 1932. De eitjes nog net niet per stuk in de goederenwagen...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSKalender32_1_eiermijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSKalender32_1_eiermijn.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSKalender32_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NSKalender32_2.jpg)
-
Mooie plaat van die snelgoedwagen. (y)
Hier de afbeelding die ik bedoelde. Ik kan er uren naar kijken.
(http://belderok.net/coppermine/albums/userpics/10001/WP_20151027_004.jpg)
Bron: SS gedenkboek 1913.
-
En buiten de deur ;D
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-MDRIRRPR-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-ICBISJBF-D.jpg)
(http://www.mijnalbum.nl/groteFoto-Y86OUFOQ-D.jpg)
Bron het geheugen van Nederland
-
Als Artitec nou met dit soort vrachtwagens komt... :)
-
Dat zal wel niet......wie verzamelt er nu tp 1 of 2 ;D ;D
-
Ik... ;D ;D ;D ;D
-
Märklin heeft een paar van dat soort vrachtwagens uitgebracht, maar de prijs en de zeldzaamheid maken overspuiten een heel dure actie.
Misschien kan je bij de ww1 panorama bouw hoek wat vinden, hoewel die bijna allemaal 1:72 zijn.
-
Leuk die oude foto's.
Ik wil later nog de loods van, van Gend en Loos in Apeldoorn namaken.
Dan is het interessant hoe het er uit zag.
Leuk.
Gr Sebas
-
Nou, Märklin heeft niet die specifieke Minerva gemaakt, alleen die metalen Büssing en Mercedes/Gaggenau modellen. Daar is nog wel aan te komen.